English

یادداشتی به قلم احمدزیارلاریمی:

ساری دیگر شهر مسیر نیست، شهر مقصد است!

ساری با وجود همه جاذبه فرهنگی، معنوی و طبیعی به‌عنوان مقصد گردشگری جدی گرفته نمی‌شود که باید در این زمینه با ارائه راهکار درست تبدیل به شهر مقصد گردشگران تبدیل شود.

ساری دیگر شهر مسیر نیست، شهر مقصد است!

به گزارش خبرگزاری موج، در حال حاضر حدود 10 درصد از حجم نقدینگی اقتصاد جهان متعلق به صنعت توریسم است و 12 درصداز کل مخارج جهان از طریق درآمدهای توریستی تأمین می‌شود.

صنعت گردشگری با درآمد سالانه نزدیک شده به هزار میلیارد دلار در جهان، از صنایع پاکی است که به خوبی با صنایعی نظیر نفت، خودروسازی و... رقابت می‌کند.

اشتغال نیز یکی از اصلی‌ترین مشکلات امروز، در تمام سطوح منطقه‌ای، ملی و جهانی است و صنعت گردشگری می‌تواند راه حل مناسبی برای فائق آمدن به این معضل باشد.

برای ایجاد یک فرصت اشتغال در بخش صنعت، حداقل 3 هزار میلیون ریال اعتبار مورد نیاز است؛ این در حالی است که در بخش گردشگری تنها با 600 میلیون ریال اعتبار می‌توان یک فرصت شغلی ایجاد کرد.

تاکنون صنعت توریسم بیش از 100 میلیون فرصت شغل مستقیم در دنیا ایجادکرده و مبنای تحولات شگرف اقتصادی و اجتماعی در سراسر جهان بوده است. اما...؟

جاذبه‌های گردشگری شهر ابن شهرآشوب و صدف‌های رویایی چقدر به دنیا و حتی ایران شناسانده شده است؟

چرا با این همه جاذبه فرهنگی، معنوی و طبیعی سهم پایتخت علویان از گردشگری تنها محدود به مسافران زیارتی به شرق و تاجران متوجه مرکز کشور است و هنوز ساری به‌عنوان مقصد گردشگری جدی گرفته نمی‌شود؟

 با این همه محدودیت‌های درآمد در بخش کشاورزی نگاه تک بعدی و مبتنی بر محصول بدان را کنار نگذاشته و به منابع پنهان درآمد نهفته در آگروتوریسم (کشاورزی گردشگری) توجه نمی‌کنیم ؟

حتی نه در قیاس با کشورهای توسعه‌یافته  و نه در مقایسه با کشورهای هم‌جوار نظیر ترکیه و امارات حتی در مقام مقایسه با شهرهای توریستی داخل کشور هنوز سهم واقعی بخش گردشگری از اعتبارات توسعه زیرساخت‌های این صنعت به‌ویژه در حوزه حمل و نقل و هتلینگ چقدر شایسته این شهر است؟

در پاسخ به این چراها و بسیاری از پرسش‌های دیگر که در فکر و جان جوانان تحصیل کرده ولی فاقد شغل و درآمد شایسته سنگینی می‌کند، با تمرکز بر ضرورت جذب سرمایه‌ها برای تحقق شایستگی مهجور مانده  پایتخت بهارنارنج، برنامه‌هایی برای بخش گردشگری بر محورهای ذیل بنیان نهاده است؛

به گردشگری به‌عنوان یک صنعت محوری توسعه‌آفرین و شناساندن جاذبه‌های گردشگری مرکز استان بهار نارنج با شیوه‌های تبلیغی و رسانه‌ای مناسب توجه شود.

 سرمایه‌های مورد نیاز و سرمایه‌گذاران شایسته برای اصلاح زیرساخت‌های گردشگری اعم از هتلینگ، حمل و نقل، مرمت و احیا آثار باستانی و دسترسی به ظرفیت‌های طبیعت‌گردی ساری جذب شود.

همچنین فرصت‌های مناسب برای گردشگری کشاورزی و رشد اقتصاد کشاورز با خروج از وضعیت تک بعدی فعلی ایجاد شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه