English

طلای کثیف چالشی بزرگ برای مردم مازندران

زباله در این عصر که به‌عنوان منبع درآمد و طلای کثیف نام برده می‌شود این طلای کثیف بلای جان مردم مازندران به‌ویژه منطقه چهاردانگه ساری شده است.

طلای کثیف چالشی بزرگ برای مردم مازندران

به گزارش خبرگزاری موج، زباله به موادی که از تولید و تغییر شکل ناشی از فعالیت‌های انسانی و حیوانی اطلاق می‌شود که در دنیای امروز و عصر حاضر به یک منبع درآمد تبدیل شده و به آن اصطلاح طلای کثیف را داده‌اند.

اما در کشور و به طبع آن استان مازندران زباله یکی از بزرگ‌ترین معضلات مردم شده است.

انتقال غیر‌بهداشتی و غیراصولی دفن زباله در منابع طبیعی و جنگل‌ها و کوهستان‌های مازندران از مواردی است که محیط زیست و مردم استان را با چالشی بزرگ روبرو کرده است.

یکی از مکان‌های که در استان با این چالش بزرگ روبه‌رو است بخش چهاردانگه ساری است که حدود 12 سال زباله‌های شهری و بیمارستانی این شهرستان به محلی به نام گوی‌چاله در منطقه پشت‌کوه به صورت غیراصولی و غیر‌بهداشتی منتقل می‌شود که مشکلات فراوانی را به مردم منطقه تحمیل کرده است.

ماجرای انتقال زباله به منطقه پشتکوه از زمانی آغاز شد که تصمیم بر این شد که به دلیل برگزاری مسابقات کشتی در سال 84 در ساری زباله‌های این شهرستان به طور موقت به این مکان برده شود اما تا الان به طول انجامیده و مردم منطقه را دچار مشکلات فراوانی کرده است و در حقیقت این طلای کثیف بلای جان مردم چهاردانگه به‌ویژه پشت‌کوه شده است.

روزانه چیزی حدود 300 تن زباله تولید شده در ساری به چهاردانگه برده می‌شود که هیچ عملی بر روی آن انجام نشده و به شکلی غیراصولی در دل طبیعت رها می‌شود.

به دلیل تردد روزانه کامیون‌های حمل زباله در این مسیر که خود باریک و پر پیچ‌وخم بوده و تصادفات زیادی در آن رخ می‌داد مردم زیادی جان خود را از دست داده‌اند.

با حمل غیربهداشتی زباله در کامیون‌ها که شیرابه‌ها بر روی زمین می‌ریزد سبب شده تا جاده‌ای که به سمت سمنان می‌رود لغزنده و حتی رنگ آسفالت این مسیر حمل زباله تیره شود که در زمان بارندگی لغزندگی جاده موجب انحراف ماشین‌ها و تصادفات بیشتر و از دست دادن جان مردم می‌شود.

علاوه بر این نه تنها مردم آن منطقه بلکه تمام افرادی که از این 130 کیلومتر مسیر عبور می‌کنند دچار مشکل شده‌اند چراکه محل دپو در نزدیکی جاده اصلی ساری ـ کیاسر و سمنان که یکی از مؤثرترین و پر مسافرترین محور‌های مواصلاتی استان است، قرار دارد.

بوی بد ناشی از دپوی زباله و تجمع حشرات موذی در منطقه و از همه مهم‌تر نفوذ شیرابه‌های حاصل از زباله به آب‌های زیرزمینی و آلودگی آب در منطقه از معضلات جدی این موضوع که پیامدهای آن در آینده با بروز و پیدایش بیماری‌های پوستی و گوارشی بسیار نگران‌کننده است.

نابودی طبیعت بکر مرتفع ترین منطقه بخش چهاردانگه و تمام مواردی که ذکر شد موجب آزرده خاطر شدن مردم منطقه و تمام رهگذران آن مناطق شده است که مسؤولان امر در این چند سال در قبال آن سکوت اختیار کرده‌اند و با وعده‌های زیاد در ارتباط با انتقال مکان زباله و ایجاد زباله‌سوز از مسؤولیت شانه خالی کرده‌اند.

مردم منطقه که با صبوری نزدیک به 12 سال این معضل بزرگی که محیط‌زیست و جانشان را تهدید می‌کند را تحمل کرده‌اند و با وعده‌های مسؤولان دلخوش کرده بودند با ناامیدی از مسؤولان سعی بر حل این مشکل برآمدند و با تشکیل کمپینی سعی در جلوگیری از انتقال زباله به محیط زندگیشان شده‌اند و حتی در نوروز امسال از ورود کامیون‌های حامل زباله به محل دپوی آن جلوگیری و آنها را مجبور به برگشت به ساری کرده‌اند که این موضوع و مطالبه‌گری مردم به حق بوده که تا مانع انتقال زباله‌ها به منطقه شان باشند اما همچنان این مشکل وجود دارد و روزانه چند صد تن زباله به منطقه پشت‌کوه برده می‌شود.

مسؤولان و متولیان استان به جای عمران و آبادی و توسعه مناطق محروم مانند چهاردانگه با این اقدام و وعده‌های توخالی و کوتاه مدت در حل معضل زباله و ایجاد کارخانه زباله‌سوز بر محرومیت منطقه افزوده‌اند و نه تنها باعث توسعه این منطقه نشده‌اند بلکه با بی‌تفاوتی به این مسئله با جان مردم بازی کرده‌اند.

مهدی عبوری شهردار ساری در جشن میلاد امام علی (ع) در ارتباط با معضل زباله شهرستان ساری که در چهاردانگه دپو می‌شود اظهار کرد: محل دفن زباله با وزارت کشور است ولی از مردم چهاردانگه به خاطر تحمل این موضوع عذرخواهی می‌کنم.

وی از راه‌اندازی قطعی زباله‌سوز در سال 96 خبر داد و گفت: نیروگاه زباله‌سوز امسال حتماً راه‌اندازی می‌شود.

امید است که پروژه زباله‌سوز تا پایان سال به سرانجام برسد و البته مسؤولان و متولیان استان از جمله استانداری، فرمانداری ساری، جهاد کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست و علوم پزشکی استان حداقل برای جبران این بی‌تفاوتی و اشتباهات خود از همه ظرفیت‌ها برای رفع حل معضل زباله که بلای جان مردم بخش چهاردانگه که همواره مانند مردم دیگر مناطق استان حضور پررنگ در انتخابات‌ و مناسبت‌های انقلاب اسلامی همچنین تقدیم شهدا در راه دفاع از وطن داشته‌اند در اتمام پروژه نیروگاه زباله‌سوز اهتمام ویژه‌ای انجام دهند تا هرچه سریع‌تر از فاجعه انسانی و زیست محیطی در حال وقوع در پشت‌کوه جلوگیری شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی