English

تیرنگ بهترین بستر براى آشتى مردم با آداب و رسوم

کارگردانان جشنواره سراسری تیرنگ از اجراهای نمایشی خود در دومین روز برگزاری این رویداد مهم آیینی می‎گویند

تیرنگ بهترین بستر براى آشتى مردم با آداب و رسوم

به گزارش خبرگزاری موج، کارگردانان جشنواره سراسری تیرنگ از اجراهای نمایشی خود در دومین روز برگزاری این رویداد مهم آیینی می‌گویند.

ارسلان مهدوى نویسنده و کارگردان نمایش‌ «شوره سما» از بخش آیینی چهاردهمین جشنواره سراسری تئاتر بومی تیرنگ با بیان اینکه براى نخستین‌بار است که در جشنواره سراسرى تئاتر تیرنگ شرکت مى‌‌کنم، گفت: من با آشنایی کامل از تیرنگ و با آگاهی از اعتبار این جشنواره در تیرنگ شرکت کردم.

وى شیوه اطلاع‌رسانى جشنواره را ضعیف ارزیابى کرد و افزود: چند مصاحبه رادیویى مسؤولان جشنواره، شیوه صحیح و کافى برای یک رویداد کمیاب کشورى نیست.

مهدوى بیان کرد: وقتى سارى خانه تیرنگ است، از مسؤولان براى همکارى با حوزه هنرى و اطلاع‌رسانى انتظار بیشترى مى‌رود.

وی با اشاره به آشتى مردم پایتخت و چند شهر بزرگ کشور تصریح کرد: تلویزیون براى ترغیب مردم به تماشاى تئاتر کمک نکرده است که این امر موجب بى‌اطلاعى مردم از اجراها و در نتیجه کمرنگ شدن تئاتر و نمایش در میان سایر هنرها مى‌شود.

 

* تیرنگ بهترین بستر براى آشتى مردم با آداب و رسوم

سعید شفیعیان کارگردان چهارمین تجربه خود را در تیرنگ با نمایش "تندیس‌هاى شهر" رقم زد.

وى نیز  با اشاره به نقش و ارزش آیین‌ها در جوامع انسانى، اظهار کرد: آیین‌ها فرهنگ جامعه را نشان مى‌دهند و فرهنگ براى هر جامعه بیانگر هویت آن جامعه است.

شفیعیان با بیان اینکه آیین‌ها مملو از رنگ و موسیقى هستند، افزود: تیرنگ بهترین بستر براى آشتى مردم با سنت‌ها و آداب و رسوم است.

کارگردان تندیس‌های شهر ادامه داد: نمایش مى‌تواند با هزینه‌اى اندک، پیامى بزرگ و پر محتوا به مخاطب برساند و از این جهت نیز ارزشمند است.

شفیعیان با بیان اینکه ما در برابر فرزندانمان مسؤول هستیم، ادامه داد: آیین‌ها سینه به سینه گشته و از پدران به فرزندان رسیده و ما باید از فرهنگ و تمدنمان به این شیوه نگهدارى و براى ترویج آن تلاش کنیم که تیرنگ این بستر را فراهم کرده است.

وى گفت: امروز نمایش در کشور ما به سمت غربی شدن رفته است در صورتی که آیین در نمایش‌هاى غربى ارزش زیادى دارد.

 

*هنر نمایش یک هنر کم هزینه با تأثیرگذارى گسترده

کارگردان نمایش «مجلس تعزیه دو طفلان مسلم» نیز در نخستین حضورش در جشنواره سراسرى تئاتر تیرنگ را مثبت ارزیابى کرد و افزود: تیرنگ یک رویداد بزرگ هنرى در عرصه آیین‌ها است و باید به شکل ویژه به آن توجه شود.

مصعب رئیسى هنر نمایش را یک هنر کم هزینه با تأثیرگذارى گسترده دانست و ادامه داد: بیشتر نمایش‌ها بدون کمک مالى و با هزینه گروه نمایش تأمین مى‌شود اما بازخورد آنها در میان مردم بسیار وسیع است.

وى با اشاره به نقش نهادهاى دولتى در فرهنگ‌سازى جامعه، خاطرنشان کرد: گروه‌هاى نمایشى از همکارى مسؤولان بى‌بهره هستند و حتى براى نصب یک بنر با مشکل مواجه مى‌شوند.

رئیسى درباره نسخ تعزیه نیز گفت: در مازندران نسخ اصلى به ندرت یافت مى‌شود و معمولاً از نسخه‌هاى ترکیبى با محوریت نسخه رضوانى استفاده مى‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه