English

نهادسازی عامل همگرایی‌، هم‌افزایی و شکوفایی در بابل

یکی از فعالان سیاسی و اجتماعی بابل به بهانه روز تعاون، «نهادسازی» را عامل هم‌افزایی و همگرایی بین کنشگران سیاسی و اجتماعی دانسته و هم‌اکنون نیز بر «تشکیل شورای عالی شهرستان بابل» اصرار دارد.

به گزارش خبرگزاری موج، تعدادی از جوانان دلسوز و ترقی‌خواه بابلی در قالب تشکل مدنی در شرف تأسیس، در تدبیری شکوهمند به مناسبت روز تعاون، عصر شنبه ۱۳ شهریور در تدارک همایشی هستند تا بر الزامات و ضرورت‌های همگرایی و خطرات واگرایی تأکید کنند.

هرچند روز تعاون در تقویم مناسبت‌ها صبغه اقتصادی دارد و بیشتر به امور تعاونی‌ها برمی‌گردد اما اصل موضوع تعاون ریشه در تاریخ دارد و در فرهنگ دینی و ملی ما امر مهمی تلقی می‌شود.

تعاون یکی از آموزه‌های قرآنی و از دستورات و تعالیم اجتماعی و اقتصادی اسلام است، در فرهنگ بومی و محلی مازندران «کایری» نیز نوعی از همیاری و تعاون محسوب می‌شود که در حال فراموشی است.

اگر خیرخواهی و نیک‌اندیشی در قالب ساخت اماکن مذهبی، آموزشی، درمانی و فرهنگی یا کمک به هم‌نوعان را در مناسبت‎ها و اعیاد نوعی تعاون و همدلی تلقی کنیم، از این منظر مردم بابل به نسبت شهرهای دیگر استان مازندران از رتبه و تراز خوبی برخوردار هستند و خیران بابلی سرآمد منطقه هستند.

اگر فعالیت تشکل‌های مردم ‌نهاد را مبنای دیگری از تراز مشارکت عمومی و همگرایی اجتماعی بدانیم، باز هم در این شاخص مردم و تشکل‌های بابل نهادهای پویا و تراز قابل توجهی دارند.

اگر دفاع از انقلاب و سرزمین را یک شاخص بدانیم نقش و حضور مردم ولایت‌مدار بابل در دفاع مقدس با تقدیم بیش از یک‎هزار و ۷۴۰ شهید، ستودنی است.

مردم بابل در عرصه‌های مختلف مذهبی، انقلابی، اقتصادی، اجتماعی، ورزشی، علمی و فرهنگی همواره پیشتاز بوده‌اند اما با توجه به نقش تعیین کننده مسؤولان و مقامات سیاسی و اجتماعی در توسعه هر منطقه، آیا بابل تراز مناسبی از همگرایی بین فعالان سیاسی را دارد!؟

پاسخ نگارنده به این پرسش مثبت نیست و به‌عنوان یک کنشگر سیاسی و اجتماعی بر این باور است که شهرستان بزرگ بابل برای توسعه و تعالی به همگرایی و همدلی بزرگان، امنا و فعالان سیاسی و اجتماعی زادبوم نیاز مبرم دارد.

جریانات سیاسی و اجتماعی در بابل، چیزی جدا از روندهای سیاسی و اجتماعی کشور نیست اما تعلقات بومی و فرهنگ محلی می‌تواند در وفاق اجتماعی مؤثر باشد.

نویسنده این سطور در قلمی دیگر به همین مناسبت «نهادسازی» را عامل هم‌افزایی و همگرایی بین کنشگران سیاسی و اجتماعی دانسته و هم‌اکنون نیز بر «تشکیل شورای عالی شهرستان بابل» اصرار دارد و معتقد است تشکیل چنین شورایی متشکل از مقامات سیاسی، اجتماعی، مذهبی و مدنی می‌تواند یک نظم منطقی بین کنشگران توسعه برقرار کند.

گفت‌وگو، مقاله، همایش و فرهنگ‌سازی، شرط لازم روندهای معطوف به همگرایی است اما ساختارسازی و قاعده‌مند کردن روندها نیز عامل مقوم این دسته از امور است.

نبود احزاب، رسانه‌ها و تشکل‌های مدنی پرسش‎گر سیب پاسخ‌گو نبودن و شفاف عمل نکردن صاحبان قدرت شده است و فردی نیست که از ائمه جمعه، نمایندگان، دولتمردان، شوراها و نهادهای سیاسی و اجتماعی بپرسد که در جایگاه و منصبی که قرار دارید، برای توسعه شهر چه کرده‌اید!؟ یا احیاناً با چه موانع و مشکلاتی مواجه هستید!؟

اینجانب برگزاری همایش «طلوع تعاون» که مقارن با روز تعاون در مدرسه پورنگ بابل برگزار می‎شود را به فال نیک می‌گیرم و گامی ارزنده و در خور تحسین برای همگرایی مردم و مسؤولین دانسته و انتظار دارم اهداف و برنامه‌های همایش را به‌طور جد پیگیر باشند و بی‌تعارف همه مسؤولان و صاحبان منصب و تریبون را گرد میز توسعه بابل هدایت کنند.

مقامات تراز اول شهر از ائمه جمعه، نمایندگان، فرماندار، مدیران دستگاه‌های اجرایی، شوراها و شهرداران، احزاب و رسانه‌ها، تشکل‌های مدنی و صنفی و اقشار مختلف اداری و صنفی باید بدانند که فرصت، تریبون، قلم و قدم آنها باید معطوف به هم‌افزایی و همگرایی باشد و هیچ فردی حق فرصت‌سوزی و تک‌محوری ندارد و هر نغمه اختلاف‌انگیز خیانت به آرمان شهدا و ظلم به منافع شهرستان است.

بزرگان و امنای شهر و کنشگران سیاسی و اجتماعی حتماً با عمق نگران‌کننده معضلات اجتماعی، فقر، فساد و بیکاری در بابل مطلع هستند، لذا به‌خود بیایند و با ترک مخاصمات بی‌حاصل و کشمکش‌های رسانه‌ای در شبکه‌های اجتماعی به دنبال گره‌گشایی از مشکلات مردم رنج‌دیده باشید.

به ندای جوانان آرمان‌خواه و توسعه‌گرای بابل لبیک بگویید و با قلم و قدم گام در همگرایی و هم‌افزایی بردارید و از طرح مطالب تنش‌زا خودداری کنید.

منیت و خودخواهی را کنار گذاشته به فکر مصالح شهرستان باشیم تا امید این جوانان با انگیزه و ترقی‌خواه به یأس تبدیل نشود.

شهرستان بابل مزیت‌های جذاب، منابع و سرمایه‌های مادی و معنوی ارزشمند و به‌ویژه نیروهای انسانی متخصص دلسوزی دارد که در صورت وفاق و همگرایی نقش بسزایی در شکوفایی زادبوم دارند.

ایرج نیازآذری

فعال سیاسی و اجتماعی

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی