English

انعقاد قرارداد با روسیه برای برقی کردن راه ریلی شمال

یوسف گران پاشا گفت: با استفاده از فاینانس هفت قرارداد با روسیه منعقد و یک‌میلیارد و ۲۰۰ یورو برای برقی کردن راه ریلی شمال در نظر گرفته شد.

انعقاد قرارداد با روسیه برای برقی کردن راه ریلی شمال

به گزارش خبرگزاری موج، مدیرکل راه‌آهن شمال اظهار کرد: راه‌آهن اهداف خود را طبق برنامه‌ریزی پیگیری می‌کند و دولت هم نسبت به گذشته توجه ویژه‌ای به تقویت راه ریلی در کشور دارد.

وی توسعه راه‌ها و حمل و نقل هر کشور را نشانه توسعه‌یافتگی دانست و افزود: رشد توسعه راه ریلی در راه‌آهن شمال در دولت یازدهم ۸٫۱۱ درصد بوده است.

مدیرکل راه آهن شمال با بیان اینکه برای حمل بار در جاده‌ها ۲۰ میلیارد لیتر سوخت گازوئیل صرف می‌شود که اگر حمل و نقل بار از طریق راه ریلی انجام شود به ۳ میلیارد لیتر سوخت می‌رسد، اضافه کرد: وقتی حمل و نقل بار از طریق راه ریلی انجام شود حدود ۳۰۰ دستگاه کامیون در جاده‌ها کم و این صرفه‌جویی سبب تحقق اقتصاد مقاومتی می‌شود.

این مسؤول با اشاره به توجه دولت یازدهم به راه‌آهن شمال، گفت: رهبری و مجلس شورای اسلامی تاکید بر تقویت و بهره‌برداری مفید از راه ریلی دارند.

گران‌پاشا افزود: سال گذشته دولت ۵۷ درصد اعتبار عمرانی که دولت به راه‌آهن شمال اختصاص داده شده بود، تخصیص یافت و این نشانه رشد است.

وی صیانت از راه ریلی در داخل شهرها را اقدام جدی راه آهن شمال با همکاری شهرداری‌ها دانست و تصریح کرد: راه ریلی که از داخل شهرها می‌گذرد باید با رعایت حریم راه، فضای سبز، نرده‌کشی، ایجاد زیرگذر و امنیت برای حاشیه‌نشینان ریل همراه باشد.

مدیرکل راه‌آهن شمال به بازسازی ایستگاه‌ها در مسیر راه ریلی اشاره کرد و گفت: در ۴۰۰ کیلومتر راه ریلی ۲۲ ایستگاه تعبیه شده است که در سه سال اخیر با رشد اعتبار عمرانی تمام سکوها، ایستگاه‌ها، نمازخانه‌ها و سرویس‌های بهداشتی بازسازی شد تا خدمات مناسبی به مسافران ارائه شود.

این مسؤول از تردد ۴۴ ریل باس و یک قطار محلی در راه‌آهن شمال خبر داد و افزود: از مهر ماه امسال سرویس همه روزه به مشهد را از راه‌آهن شمال داریم.

گران‌پاشا بازسازی و بهسازی سالن‌های مسیر ساری تهران و ساری گرگان را جزو عملکرد عمرانی راه‌آهن شمال در سه سال اخیر دانست و ادامه داد: خط ریلی مازندران دارای شیب ۲۸ در هزار است و به‌دلیل محدودیت‌های موجود هر سالنی را نمی‌توان وارد راه ریلی راه‌آهن شمال کرد.

وی خاطرنشان کرد: حدود ۳۵ دستگاه زیرگذر عابر پیاده، زیرگذر ماشین رو و چند پل رو گذر در راه ریلی مازندران احداثشد تا ارتباط شرق و غرب بیشتر شود و با این اقدام برخوردها نیز کمتر شد.

مدیرکل راه‌آهن شمال با تاکید بر اینکه برای استفاده از راه ریلی در مازندران باید فرهنگ‌سازی دقیقی انجام شود، بیان کرد: ایجاد گذرگاه هم سطح هم در دستور کار ما است و حداکثر روزانه شاهد تردد ۱۱ سرویس قطار هستیم و لازم است برای کاهش سوانح فرهنگ‌سازی درستی انجام شود.

این مسؤول به ترانزیت و حمل بار در خط ریلی راه‌آهن شمال اشاره کرد و گفت: بندر امیرآباد و راه خشکی اینچه‌برون دو محور ترانزیتی حمل بار در مازندران برای راه‌آهن شمال است که باید از این ظرفیت برای تقویت راه ریلی استفاده شود.

گران‌پاشا با اشاره به اینکه با برقراری خط آهن در بند امیرآباد ۱۵۰ واگن برای این راه ریلی ترانزیت شد، اظهار کرد: با توجه به پهلو گرفتن کشتی ۳ هزار تنی در بندر امیرآباد و ارتباط با کشورهای حاشیه خزر، پل رورو در این راه آبی احداثشد تا بار به درستی ترانزیت شود.

وی ظرفیت خط راه‌‌آهن شمال را در حال حاضر ۲٫۵ میلیون تن دانست و افزود: برای اضافه کردن ظرفیت خط برقی کردن را در دستور کار قرار دادیم.

مدیرکل راه‌آهن شمال قرارداد با شرکت روسی را در ایجاد برقی کردن بخشی از راه ریلی مازندران از دیگر دستاوردهای دولت یازدهم عنوان کرد و گفت: برای برقی کردن راه ریلی مازندران باید زیرساخت‌ها فراهم شود که بتواند ظرفیت ۲۰ تن بار را داشته باشد.

این مسؤول مقاوم‌سازی پل‌ها را در ایجاد برقی کردن راه آهن شمال الزامی دانست و افزود: در حال حاضر مقاوم‌سازی پل ورسک از برنامه‌های ما است و از لحاظ فنی بعد از ۸۰ سال در حال کنترل مداوم است.

وی اضافه کرد: برای بازسازی و بهسازی تونل و استانداردسازی ارتفاع قرارداد ۲۰ میلیارد تومانی منعقد شد.

گران‌پاشا با بیان اینکه مسیر راه ریلی سوادکوه در حال بازسازی است، تصریح کرد: برای حمل میوه و مواد فاسدشدنی کانتینرهای یخچال‌دار تعبیه شده است تا از این ظرفیت راه ریلی در شمال استفاده شود.

وی با اشاره به حمایت دولت و ایجاد تخفیف‌های ویژه به حمل بار در حمل و نقل ریلی، خاطرنشان کرد: راه آهن شمال در حمل بار نسبت به جاده رقابت می‌کند و در برخی موارد هزینه کمتری گرفته می‌شود تا راه ریلی تقویت شود.

گران‌پاشا به ترانزیت مواد نفتی از طریق راه‌آهن شمال اشاره کرد و افزود: روزانه ۳۰۰ تا ۵۰۰ دستگاه کامیون را از داخل جاده‌ها خارج می‌کنیم تا از طریق راه ریلی حمل بار انجام شود.

مدیرکل راه آهن شمال این موضوع که حمل بار در سال گذشته در جاده نسبت به سال ۹۳ حدود ۳٫۴ دهم افت داشت و راه ریلی ۲٫۳ دهم رشد داشت را ملاک ارزیابی توجه به راه ریلی عنوان کرد و گفت: ظرفیت راه‌آهن شمال زیاد است و روزانه به‌طور متوسط ۳ تا ۵ هزار مسافر در ۱۶ راند جابه‌جا می‌شود.

این مسؤول افزود: سالانه یک‌میلیون و ۲۵۰ تا یک میلیون ۶۰۰ مسافر در مسیر راه ریلی راه‌آهن شمال جابه‌جا می‌شوند.

گران‌پاشا در توضیح برقی کردن راه ریلی مازندران، به توانمندی نیروهای بومی داخل کشور اشاره کرد و گفت: ۷۰ تا ۸۰ درصد کارهای زیرساختی برقی کردن و دیزل راه ریلی از طریق نیروهای بومی داخل کشور انجام می‌شود.

وی افزود: با استفاده از فاینانس هفت قرارداد با روسیه منعقد شد که یک‌میلیارد و ۲۰۰ یورو برای برقی کردن راه ریلی شمال در نظر گرفته شد.

مدیرکل راه‌آهن شمال که در نشست مطبوعاتی قبلی خود از قرار داد با روس‌ها صحبت جدی کرده بود مدت زمان برقی شدن خط ریلی شمال از سوی شرکت روسی را سه سال اعلام کرد و در این نشست خبری هم خاطرنشان کرد: برقی کردن راه ریلی شمال سه سال طول می‌کشد اما در برقی کردن خط آهن شمال هنوز به قرارداد نهایی نرسیده‌ایم و ممکن است زمان بیشتری هم طول بکشد.

این مسؤول دو خطه کردن بیشتر مسیرهای راه ریلی را از توجه دولت در سه سال اخیر دانست و ادامه داد: ۲۵۰ کیلومتر از مسیر راه ریلی شمال در ایجاد دو خطه کردن به بهره‌برداری رسید و راه رشت، آستارا، مشهد در دستور کار است.

مدیرکل راه آهن شمال با اعلام اینکه یک‌هزار و ۸۰۰ نیرو در راه‌آهن شمال فعالیت می‌کنند، اظهار کرد: از جذب نیرو در سال گذشته راه‌آهن کشور ۱۵۰ نفر سهم راه‌آهن شمال بود.

   

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه