English

۶۵ درصد مردم لرستان شهرنشین هستند

امروز ۶۵ درصد مردم لرستان شهرنشین هستند که البته این موضوع به معنای این است که تولید کننده ها به مصرف کننده تبدیل شده اند.

۶۵ درصد مردم لرستان شهرنشین هستند

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از روابط عمومی ارشاد لرستان، پرفسور سکندر امان الهی بهاروند عصر دوشنبه در همایش فرهنگی اجتماعی لرستان که در محل سالن همایش های بوستان گفتگوی تهران برگزار شد با اشاره به اینکه لرستان از استان های باستانی ایران بوده و سابقه ای درخشان دارد، اظهار داشت: استاد راهنمای من سال ها در لرستان حفاری کرده و به این نتیجه رسیده که این منطقه از ۴۰ هزار سال پیش مسکونی بوده است. وی با بیان اینکه اگر در منطقه ای کشاورزی و دامداری وجود نداشته نباشد تمدن نیز شکل نخواهد گرفت، افزود: لرستان از معدود نقاطی است که ۱۱ هزار سال پیش به پرورش احشام و کشت گندم و جو پرداخته است و این نشان از شکل گیری تمدن از سال های دور در این خطه است. این استاد دانشگاه هاروارد اضافه کرد: لرستان پنج هزار و ۵۰۰ سال پیش به مرحله شهرسازی رسیده و از معدود نقاطی است که به این مرحله دست یافته است. امان الهی با بیان اینکه لرها شعبه ای از پارس ها بوده که ابتدا در ارومیه، سپس در لرستان و بعد از آن در مسجد سلیمان ساکن شدند، تصریح کرد: زبان لری دنباله زبان فارسی باستان است به‌طوریکه در کتیبه بیستون ۲۰ لغت لری نوشته شده است. وی گفت: آثار مختلف نشان می دهد که در دوره پیش از اسلام لرستان همیشه یکی از مناطق آباد ایران بوده است. این محقق و جامعه شناس برجسته لرستانی به قدمت غار کلماکره لرستان اشاره کرد و گفت: غار کلماکره بزرگترین گنجینه دنیای باستان در لرستان پیدا شد و از قدمت این غار همان بس که به شخصه یک قطعه از آثار کلماکره را در موزه ژاپن که جنگ ایلامیان با آشوریان را نشان می داد را دیدم. امان الهی یادآور شد: برخی آثار باستانی و تاریخی لرستان امروز در موزه های شخصی و غیرشخصی خارج از کشور نگهداری می شوند که این موضوعی وحشتناک است درحالیکه این آثار باید در موزه قلعه فلک الافلاک نگهداری شوند. وی با اشاره به اینکه لرستان در دوره اسلامی حکومت محلی تشکیل داد به‌طوریکه این استان در طول ۸۰۰ سال حکومت محلی داشت، افزود: لرها هیچ وقت تجزیه طلب نبوده و نخواهند بود. این استاد دانشگاه هاروارد تجزیه لرستان در دوره قاجار را اقدامی برای تضعیف لرها دانست و تصریح کرد: بزرگترین ضربه به لرستان در دوره قاجاریه بوده است زیرا در این دوره لرستان را تجزیه کرده و آن را به دو منطقه پشت کوه و پیش کوه تبدیل کردند به‌طوریکه در زمان پهلوی نام پشت کوه را ایلام گذاشته و پیش کوه همان لرستان فعلی است و این کارها باعثشد لرستان ویران شده و به هرج و مرج کشیده شود. امان الهی اضافه کرد: اقدامی که برای تجزیه لرستان صورت گرفت باعثشد جاهای دیگر مانند تهران شروع به پیشرفت کرده و لرستان از پیشرفت جا بماند بطوریکه ما هنوز داریم جور آن زمان را می کشیم. وی با بیان اینکه امروز لرستان با همه تعریف و تمجیدها باز هم محروم است، عنوان کرد: لرستان استان اول بیکاری است چون نظام اقتصادی به گونه ای است که باید نفوذ داشته باشی و ما نفوذ نداریم بودجه بگیریم با همه این مسائل لرستانی ها زیرک هستند و ۱۲۵ هزار تحصیل کرده دانشگاهی دارند.

امان الهی گفت: امروز ۶۵ درصد مردم لرستان شهرنشین هستند که البته این موضوع به معنای این است که تولید کننده ها به مصرف کننده تبدیل شده اند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه