English

حفاظت از حریم سلامت دین یک ضرورت است

مسلمان مردن هنر دین داری است؛ بر این اساس مسلمان متولد شدن افتخار نیست مسلمان زیستن و مسلمان مردن افتخار مؤمن است.

حفاظت از حریم سلامت دین یک ضرورت است

به گزارش خبرگزاری موج از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، در سخنرانی در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر حضرت معصومه (س)  سلامت دین را دغدغه اساسی و اصلی حضرت امیرمومنان توصیف کرد و اظهار داشت: بارها حضرت امیرمومنان از حضرت رسول اکرم(ص)  در مورد سلامتی دین سوال فرمودند که در تاریخ خود را برجسته نشان داده است. استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه از لوازم علوم اسلامی است که شاخصه های سلامت دین از سوی عالمان و محققین دین پژوه مورد بررسی قرار گیرد،بیان داشت: سلامت دین را ابتدا باید از نگاه خود دیدن تعریف و تحلیل کرد؛ بر این اساس سلامت هرچیزی را باید بر اساس معیار استاندارد خود آن شیء مورد بررسی قرار  می گیرد. عضو هیات علمی جامعه المصطفی با اشاره به اینکه در تمام جوامع انسانی برای سلامتی  هر چیزی استانداردی دارد،افزود: معیار های سلامت دین و شناخت آن در زندگی دنیوی و اخروی مؤمن تأثیرات مهمی می‌گذارد؛ بر این اساس باید هر مؤمن مسلمانی دین خود را بر اساس سلامت تعریف شده از نگاه دین را مورد ارزیابی قرار دهد. استاد حوزه علمیه قم دین را مجموعه از قواعد اعتقادی، اخلاقی و احکام فقهی و شرعی عنوان کرد و و بیان داشت: سلامت منابع دینی از عناوین و معیار های اساسی سلامت دین است؛ بر این اساس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) محضر امام حسن عسکری(ع) رسیدند و تمام اعتقادات دینی خود را به تأیید و تصویب امامشان رساندند. عضو هیات علمی جامعه المصطفی با بیان اینکه اگر منبع دین و اعتقادات یک فرد از استاندارد لازم برخوردار نبود دین و اعتقادات او ناقص است، اظهار داشت: امام صادق علیه السلام می فرماید:«مَن عَرَفَ دینَهُ مِن کتابِ اللّه ِ عزّوجلّ زالَتِ الجِبالُ قبلَ أن یَزُولَ، ومَن دَخَلَ فیأمرٍ بِجَهلٍ خَرَجَ منهُ بِجَهلٍ»  یعنی کسى که دینش را از طریق کتاب خداوند عز و جل بشناسد، اگر کوهها از جاى خود بجنبند او در دین خود متزلزل نشود و کسى که ندانسته عقیده اى را بپذیرد ندانسته هم از آن خارج شود. حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی با اشاره به اینکه از واژه«فَوَیْلٌ» فقط چهار بار در چهار سوره مختلف استفاده شده است، عنوان داشت: آیه ۷۹ سوره بقره از  آیات خاص و خط قرمز قرآن در ساحت دین است: این در حالی است که خداوند در این آیه می فرماید«فَوَیْلٌ لِلَّذینَ یَکْتُبُونَ الْکِتابَ بِأَیْدیهِمْ ثُمَّ یَقُولُونَ هذا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ لِیَشْتَرُوا بِهِ ثَمَناً قَلیلاً فَوَیْلٌ لَهُمْ مِمَّا کَتَبَتْ أَیْدیهِمْ وَ وَیْلٌ لَهُمْ مِمَّا یَکْسِبُونَ» یعنی پس وای بر کسانی که نوشته ای را با دست های خود می نویسند آن گاه می‌گویند این از جانب خداست تا بدین وسیله بهایی اندک به دست آورند. پس وای بر آنها از آنچه دست هاشان نوشت و وای بر آنها از آنچه در برابر این تحریف به دست می آورند. استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه اقامه دین یکی از شاخصه های تعیین کننده در سلامت دین است، اظهار داشت: خداوند متعال در آیه ۱۳ سوره شورا چنین می فرماید«شَرَعَ لَکُمْ مِنَ الدِّینِ ما وَصَّی بِهِ نُوحاً وَ الَّذی أَوْحَیْنا إِلَیْکَ وَ ما وَصَّیْنا بِهِ إِبْراهیمَ وَ مُوسی‏ وَ عیسی‏ أَنْ أَقیمُوا الدِّینَ وَ لا تَتَفَرَّقُوا فیهِ کَبُرَ عَلَی الْمُشْرِکینَ ما تَدْعُوهُمْ إِلَیْهِ اللَّهُ یَجْتَبی‏ إِلَیْهِ مَنْ یَشاءُ وَ یَهْدی إِلَیْهِ مَنْ یُنیبُ» یعنی برای شما جامعه بشری از دین آسمانی همان را تشریع کرد که به نوح اولین پیامبر صاحب شریعت توصیه کرده بود و آنچه را که بر تو آخرین صاحب شریعت وحی کردیم و آنچه را که به ابراهیم و موسی و عیسی صاحبان شرایع فیما بین توصیه نمودیم و هدف از تشریع اینکه این دین را به اجتماع و وحدت برپا دارید و در آن متفرق نشوید. بر مشرکان آنچه که به سوی آن دعوتشان می کنی یک خدا و یک ربّ و یک دین دشوار و گران است. خداوند هر کس را بخواهد و شایسته بیند به سوی خود و به سوی این دین جلب می نماید و هر که را که  با پذیرش دین توحیدی به سوی او بازگردد به سوی خود هدایت می کند. حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی با اشاره به اینکه هر شخصی در هر جایگاهی که در ساحت جهان اسلام قرار دارد موظف است دین خدا را اقامه کند، عنوان داشت: آسیب‌شناسی دینی سومین معیار اساسی دین است؛ این در حالی است که غلو و بدعت در عصر حاضر بزرگترین دشمنان دین به حساب می آید. عضو هیات علمی جامعه المصطفی با اشاره به بدعت های رایج که عوام مردم آن را به عنوان دین حقیقی می‌شناسد اشاره و اضافه کرد: در حدیثی  صراحتاً آمده است «إِذَا قَامَ الْقَائِمُ(عج) دَعَا النَّاسَ إِلَی الْإِسْلَامِ جَدِیداً وَ هَدَاهُمْ إِلَی أَمْرٍ قَدْ دَثَرَ وَ ضَلَّ عَنْهُ الْجُمْهُورُ وَ إِنَّمَا سُمِّیَ الْقَائِمُ مَهْدِیّاً لِأَنَّهُ یُهْدَی إِلَی أَمْرٍ مَضْلُولٍ عَنْهُ وَ سُمِّیَ الْقَائِمَ لِقِیَامِهِ بِالْحَقِّ» یعنی وقتی قائم ما قیام کرد مردم را از نو به سوی اسلام دعوت می‌نماید و به سوی چیزی که کهنه شده و عموم مردم از آن دور افتاده‌اند، هدایت می‌کند. آن‌جناب، مهدی نامیده شده؛ چون به چیزی که مردم از آن دور شده‌اند هدایت می‌شود و قائم نامیده شده چون برای به پا داشتن حق قیام می‌کند. حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی به فتنه نهروان اشاره و عنوان کرد: امروز فتنه‌ها بر همان معیار در جریان است؛ این در حالی است که عوام مردم بر دریافت دین از عالمان از خود انعطاف نشان داده‌اند و در دام این فتنه‌ها گرفتار می‌شوند. استاد حوزه علمیه قم ثبات دین را معیار تعیین کننده در مناسک اخروی دین توصیف کرد واظهار داشت: مسلمان مردن هنر دین داری است؛ بر این اساس مسلمان متولد شدن افتخار نیست مسلمان زیستن و  مسلمان مردن افتخار مؤمن است. وی در آخر با اشاره به اینکه در کشور عزیز اسلامی ایران در موضوع سلامت جسم و موارد دیگر بسیار فعالیت علمی و اجرایی شده است،بیان داشت: متولیان دین بر روی سلامت دین کار و تلاش کنند و اجازه ورود منافقان فتنه انگیز در سیطره اعتقادی مؤمنان را ندهند؛ بر این اساس باید کار کرد و ساعتی را در این زمینه درنگ نکرد

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه