English

علی شیرازی در گفتگو با خبرگزاری موج:

برنامه ریزی برای ترور زنجیره ای هنرمندان تراز اول/فضای مجازی اصل را جعل و جعل را اصل می نماید

علی شیرازی گفت: اینکه ما در فضای مجازی چیزی را منتشر کنیم یک نوع عوام فریبی است برای اینکه می شود هر چیز اصلی را در فضای مجازی، جعل قلمداد کنیم و یا هر چیز اصلی را بگوییم که جعل است.

برنامه ریزی برای ترور زنجیره ای هنرمندان تراز اول/فضای مجازی اصل را جعل و جعل را اصل می نماید

علی شیرازی در گفتگو با خبرنگار تجسمی خبرگزاری موج در مورد تعداد آثارش در نمایشگاه دستخط گفت: من برای این نمایشگاه 25 اثر را در نظر گرفته بودم که فکر می کنم 23 تابلو بر روی دیوار دارم که آن هم به دلیل کمبود جا اتفاق افتاد. در واقع هر کدام از ما تعدادی آثار را آورده بودیم که به فراخور به نمایش گذاشته شده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا حضور پرتعداد اساتید و پیشکسوتان عرصه خوشنویسی در نمایشگاه های چند ماه اخیر با هدف تاکتیکی خاصی برنامه ریزی شده است گفت: ما هیچ گونه تاکتیک خاصی نداریم ولی برای حضور در نمایشگاه باید آثار آماده شود و با توجه به اینکه خوشنویسی پیشینه بسیار پرافتخاری در طول تاریخ دارد و قله های آن بسیار بلند هستند، بنابراین هنرمند خوشنویس راضی نمی شود که هر کاری را که نوشت در نمایشگاه به نمایش بگذارد. بر همین اساس خوشنویسان حرفه ای دیر به دیر نمایشگاه می گذارند چرا پیش از همه خودشان باید از آن کار راضی شوند و بعد بتوانند آن را به معرض دید عموم هم بگذارند.

خوشنویسی استاد امیرخانی در آستانه هشتاد سالگی

وی در مورد آثار غلامحسین امیرخانی در این نمایشگاه گفت: تقریبا بیش از نیمی از آثار ارائه شده در این نمایشگاه، کارهای سالیان قبل‌تر بوده که در خانواده‌شان به صورت یک کار موزه ای نگهداری می شده است و به درخواست ما محبت کردند و در اختیار نمایشگاه قرار دادند. یک سری کارها هم مربوط به پنج شش سال اخیر است و حتی ما اثری از استاد داریم که یک هفته قبل از برپایی نمایشگاه نوشته شده است؛ که خوشبختانه استاد در آستانه هشتاد سالگی می نویسند و خوب هم می نویسند.

این استاد خوشنویس در مورد آثار مجتبی ملک‎زاده هم اظهار داشت: آثار استاد ملک زاده هم در نوع خود بی‌نظیر هستند که بسیار دقیق، ظریف و منطبق با اصول خوشنویسی است. دو مرقع هم به این نمایشگاه آورده اند که یکی از آنها به طور امانت به این نمایشگاه آورده شده و دیگری از مجموعه شخصی ایشان است که در اینجا رونمایی شد.

شاید مرقع احیا شود

شیرازی افزود: فکر می کنم با خوشنویسان بازدید کننده با دیدن این دو اثر مرقع، تمایل پیدا کنند که این هنر را احیا کنند. مرقع سازی به این علت بوجود آمده که مجموعه ای از آثار خوشنویسان مختلف در دست یک مجموعه دار یا تذهیب کاری بوده و آنها را در چندین صفحه به صورت آکاردئونی گردآوری می کرده و در عین حال هم در قاب می رفته و هم مانند یک کتاب در کتابخانه قرار می گرفته است. می شود گفت که در دوره معاصر به این کار و با این عیار کمتر توجه شده است.

این هنرمند تاکید کرد: اگر انسان بخواهد که در تاریخ چیزی را عینا تکرار کند ارزش خاصی ندارد اما اگر عیار متفاوتی و با یک نگاه دیگری  کار را ارائه دهد، آن وقت مانند این است که کار جدیدی کرده است.

شیرازی در مورد آثار خودش گفت: سالها است که من در عرصه خوشنویسی، کتیبه کار می کنم و از من انتظار می رود که آثاری که ارائه می دهم در این زمینه باشد. کتیبه های دیگری هم داشتم که ان‌شاءالله در نمایشگاه بعدی ارائه خواهم کرد که یک ماه دیگر برگزار خواهد شد.

رضا بنی رضی به دستخط اضافه می شود

وی تاکید کرد: نمایشگاه دستخط آغاز یک تور نمایشگاهی است که کارهایی که فروخته می شود کنار گذاشته شده و با آثار دیگری جایگزین می شود. ما بنا داریم که این نمایشگاه را در مراکز استانها و بخی از کشورهای منطقه و دیگر نقاط جهان برگزار کنیم و تقریبا ماهی یک نمایشگاه با ترکیب همین سه استاد به همراه استاد رضا بنی رضی که از اساتید نسخ و ثلث است به جمع ما اضافه خواهد شد. گرچه قرار بود که آثار ایشان در همین نمایشگاه هم حضور داشته باشد که به همان دلیل سخت گیری خوشنویسان نسبت به خود، آثار ایشان آماده نشد.

فضای مجازی اصل را جعل و جعل را اصل می نماید

این هنرمند در پاسخ به این سوال که چندی پیش در پاسخ به شائبه هایی که در مورد آثار شما مطرح شده بود، نمایشگاهی در موزه امام علی (ع) برپا کردید و منتقدان را برای بررسی آثار فراخواندید، آیا در این نمایشگاه هم برای پاسخگویی حضور خواهید داشت گفت: بله من کمابیش در نمایشگاه هستم. اما ببینید، اینکه ما در فضای مجازی چیزی را منتشر کنیم یک نوع عوام فریبی است برای اینکه می شود هر چیز اصلی را در فضای مجازی، جعل قلمداد کنیم و یا هر چیز اصلی را بگوییم که جعل است و حتی اگر ده ها صفحه هم در موردش مطلب بنویسیم باز هم چیزی اثبات نمی شود. هر کس ادعایی دارد اثرش را در یک مکان عمومی مانند اینجا و یا حتی یک مسجد به نمایش بگذارد و یک نورافکن هم روی آن بتاباند. در این صورت حتی بدون نیاز به یک کارشناس، یک کودک دبستانی هم اصل را از فرع تشخیص می دهد. فقط کافی است که اصل را روی دیوار بگذارند تا دیده شود.

ترور زنجیره ای هنرمندان تراز اول برای تخریب هنر ایران

شیرازی با تاکید بر اینکه آنچه که در فضای مجازی گفته می شود به جز عوام فریبی نیست، اظهار کرد: گرچه عده قلیلی هم هستند که دوست دارند فریب بخورند و در هر جامعه ای هم هستند و ما هم به دنبال اصلاح این عده نیسیتیم و گوشمان هم به این حرفها بدهکار نیست. ما کار خودمان را انجام می دهیم اما معتقدم که اینها افرادی هستند که قصد و غرضی بزرگتر از تخریب بنده دارند.

این استاد خوشنویس افزود: نیت آنها این است که تمام کسانی را که تشخیص دادند می توانند لیدر جریان خوبی در رشته های مختلف نقاشی، مجسمه سازی و خوشنویسی باشند، هدف قرار دادند تا جلوی هنر ایران را که داشت رونق می گرفت و اقتصاد آن شکوفا می شد را بگیرند. همانطور که گفتم اقتصاد هنر در حال شکوفایی بود و این هتک حیثیت هنر ایران بسیار برنامه ریزی شده است. به این سادگی نیست که شما فکر کنید آدم مریض احوالی آمده حرفی زده است. به هیچ وجه به همین سادگی نیست، بلکه یک ترور زنجیره ای هنرمندان تراز اول و مستقل کشور ما است که ادامه خواهد داشت. گرچه به هر حال این اقتصاد بویژه در مورد افراد شناخته شده فعال، رونق خودش را دارد و به رغم شرایط اقتصادی جامعه اعتبار خود را داشته و بازار هم آنها را می شناسد.

ما تاجر نیستیم که براساس قیمت دلار فعالیت کنیم

وی با تاکید بر اینکه ما هم فعالیت خود را ادامه می دهیم، گفت: همانطور که می بینید ما هم در بدترین نمایشگاه اقتصادی مملکت، چنین نمایشگاهی را برپا کرده ایم و این کار را ادامه خواهیم داد. به هر حال ما هم به عنوان هنرمند وظیفه ای داریم همانطور که شما به عنوان اصحاب رسانه به وظایف خود عمل می کنید. ما نمی توانیم به این اوضاع نگاه کنیم و ببینیم که آیا وضع اقتصاد خوب است یا بد؛ چرا که ما تاجر نیستیم که هر روز قیمت دلار را چک کنیم و بر اساس آن تصمیم بگیریم که آیا امروز کار کنیم یا نه.

غلامحسین امیرخانی و علی شیرازی

شیرازی در ادامه گفت: همانطور که فردی مانند استاد امیرخانی که ما او را به عنوان پدر خوشنویسی ایران می شناسیم، سالها به تربیت چند نسل از خوشنویسان پرداخته و اصلا نگاه مادی نداشته است. حتی وقتی کسی مراجعه می کند تا اثر استاد را بخرد خودش قیمت کارش را نمی داند و ما برای قیمت گذاری می رویم. اصولا نگاه هنرمند اقتصادی نیست و اگر کسی نگاه اقتصادی صرف داشته باشد محال است که هنرمند شود، گرچه تا یک سطحی می تواند بیاید که همه می توانند بیایند. از آنجا به بالا هم استعداد خاص، هم پشتکار خاص و هم نگاه خاص می خواهد وگرنه به هیچ وجه نمی رسد.

کدام هنرمند به حاشیه می رود؟

این هنرمند در مورد قیمت گذاری آثار نمایشگاه، با تاکید بر اینکه که قیمت گذاری در اختیار ما نیست، تشریح کرد: همان قانون عرضه و تقاضا در هنر هم حاکم است. با این تفاوت که در هنر اعتبار هنرمند بسیار حائز اهمیت و از جایگاه خاصی برخوردار است. یعنی ممکن است که دو هنرمند با هم کارشان را شروع کنند و مدتی با هم مساوی باشند اما بعد از یک دهه، یکی چند قدم جلوتر برود و دیده شود و دیگری چند قدم عقب بماند و به حاشیه برود یا حتی حذف شود. این قاعده هنر است و اگر هنرمند در کارش نوآوری و خلاقیت نداشته باشد، به اندازه کافی فعالیت و آثار نداشته باشد و در جامعه حضور مستمر نداشته باشد، خود بخود به حاشیه می رود که طبیعی است.

شایان ذکر است در نمایشگاه خوشنویسی دستخط که با مشارکت بنیاد آفرینش‎های هنری نیاوران و موسسه فرهنگی هنری آوای ایرانی برگزار می‎شود، از جمعه 23 تا 30 آذرماه، آثاری از مجموعه شخصی استاد امیرخانی، کتیبه‎های علی شیرازی و آثار شکسته نستعلیق مجتبی ملک زاده با موضوعات مختلف ادبیات ایرانی و با تذهیب پیمان پارس مهر (گلکار) به نمایش درآمده است.
علاقمندان می‎توانند جهت بازدید از این نمایشگاه در روزهای عادی از ساعت ۱۰ تا ۲۰ و در روزهای تعطیل از ساعت ۱۴  تا ۲۰ به فرهنگسرای نیاوران مراجعه کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی