English

مهرشاد کاظمی در گفتگو با خبرگزاری موج:

حناچی ده سال پیش برج میلاد را برای موزه تهران پیشنهاد داد/کار سخت داوری کتابها در این دوره

مهرشاد کاظمی گفت: فکر مطالعاتی موزه تهران به سال 1386 بر می گردد که در آن زمان پیروز حناچی در مقام یک کارشناس پیشنهاد داد که آن را در برج میلاد برپا کنیم.

حناچی ده سال پیش برج میلاد را برای موزه تهران پیشنهاد داد/کار سخت داوری کتابها در این دوره

مهرشاد کاظمی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری موج گفت: جشنواره جایزه تهران یک جشنواره پژوهشی است که به پژوهش‌های برتر در زمینه های مختلف فرهنگی، هنری، تاریخی، اجتماعی، محیط زیست، معماری، شهر و شهرسازی، میراث فرهنگی و گردشگری تهران، با جوایزی متنوع در بخش‌های کتاب، پایان‌نامه، فیلم، تئاتر، خبرنگار فعال حوزه تهران، عکس، انتشارات برتر در حوزه چاپ آثار مربوطه و پیشکسوتانی که در حوزه تهران فعالیت کرده‌اند می پردازد و مورد قضاوت و داوری قرار خواهیم داد.

سطح بالای جشنواره

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تهران در ادامه افزود: این جشنواره در سطح بالایی برگزار می شود و از هیات داوری معتبری برخوردار است. هفته آینده، پنجم دی ماه، مجموعه کاخ گلستان از ساعت سه تا پنج بعد از ظهر میزبان مراسم اختتامیه این جایزه خواهد بود. جالب اینکه در مجموع 4 دوره گذشته از 50 نفر در رشته های مختلف تقدیر به عمل آمده ولی امسال از 17 نفر در بخش‌های مختلف این جشنواره تقدیر خواهد شد.

دبیر پنجمین جشنواره جایزه تهران در ادامه اظهار داشت: در این دوره یک سری فعالیت های جنبی هم انجام شده است. به عنوان مثال از جمعه گذشته افتتاح نمایشگاه اسناد تاریخی تهران است که صبح جمعه با نمایش اسناد و عکس‌های قدیمی، در کاخ گلستان با حضور پیروز حناچی شهردار تهران، احمد مسجد جامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران و تعدادی از مدیران و مسئولان شهرداری و میراث فرهنگی، افتتاح شد و بازدید از این نمایشگاه تا سوم دی‌ماه برای عموم علاقمندان رایگان است.

افتتاح+نمایشگاه+میراث+باستان+شناسی+تهران

گلدانی که هزار سال جوان تر از بانوی هفت هزار ساله است

کاظمی افزود: در همان روز موزه تهران هم در محل موزه ملی، در محل موزه ملی و با حضور همین عزیزان افتتاح شد، که در واقع با پیشنهاد من به جبرئیل نوکنده رئیس موزه ملی، اشیاء تاریخی مربوط به تهران بزرگ شامل تهران، شهر ری و شمیرانات که در سال‌های گذشته کشف شده بود را در موزه ملی جمع آوری کردیم و تحت عنوان موزه تهران به نمایش گذاشته ایم.

وی در ادامه اظهار داشت: مهسا وهابی دبیر علمی این جشنواره است و بقایای جسد کشف شده در خیابان مولوی هم در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است. بعد از آن، قدیمی ترین اثری که در این موزه به نمایش گذاشته شده، یک گلدان مربوط به پنج هزار و هشتصد سال پیش  است و در تلاش هستیم اولین نمایشگاه هنری باستان‌شناسی تهران را هم در حاشیه این جشنواره برگزار کنیم.

حناچی ده سال پیش برج میلاد را پیشنهاد داد

مهرشاد کاظمی تصریح کرد: نکته جالب توجه اینکه فکر مطالعاتی موزه تهران به سال 1386 بر می گردد.یعنی زمانی که من در موزه قرآن بودم. در آستانه شروع به کار شورای شهر سوم، جلسات اولیه این ایده با ریاست احمد مسجد جامعی و حضور مرتضی کاظمی، احمد محیط طباطبایی و پیروز حناچی که در حال حاضر شهردار تهران و در آن زمان کارشناس بود، برگزار شد. در آن زمان حناچی این پیشنهاد را داد که مطالعاتش همانجا انجام شود و موزه را در برج میلاد برپا کنیم.

وی افزود: این جلسات و مطالعات در چندین جلسه انجام شد اما انجام کار دیگر پیگیری نشد تا اینکه، امسال دوباره مطرح شد. البته این موزه به صورت پراکنده در مکان های مختلف وجود داشت. به عنوان مثال برخی از اشیاء در موزه رضا عباسی نگهداری می شد. اما الان به صورت یک مجموعه در بخش هنرهای اسلامی در طبقه دوم موزه ایران باستان، تحت عنوان موزه تهران به نمایش درآمده است. که با همکاری موزه ملی و اداره ارشاد تهران انجام شد.

دبیر پنجمین جشنواره جایزه تهران ادامه داد: اولین جرقه های این فکر در ده سال پیش زده شد و خدا رو شکر که امروز به نتیجه رسیده است. آقای شهردار هم قول دادند که محل مناسبی را به موزه تهران اختصاص دهند اما به گمانم فراموش کرده بودند که آن زمان به برج میلاد فکر می کردند شاید هم یادش بوده و بنا به دلایلی بیان نکرد.

جاذبه های تهران به تازگی کشف شده است

وی در مورد میزان تاثیر گذاری این جشنواره که پنجمین دوره خود را سپری می کند در گسترش پژوهش ها گفت: از زمانی که این گونه فعالیت ها آغاز شده شاهد نتایج خیلی خوبی هستیم. به عنوان مثال از زمانی که به همراه آقای مسجد جامعی، نزدیک به صدو هجده جلسه تهران گردی در روزهای جمعه برگزار و بیش از هزار و سیصد نقطه تهران را بازدید کرده ایم؛ موجی برای تهران گردی راه افتاده است. بر همین اساس بر میزان گردشگران و تورهای تهران‌گردی اضافه شده است و تازه بسیاری از افراد متوجه شده اند که چه جاذبه هایی در تهران وجود دارد. در واقع برخی از این جاذبه ها بتازگی کشف شده که کسی از آن اطلاع نداشت.

داوری کتابها سخت تر شده است

دبیر پنجمین جشنواره جایزه تهران در ادامه اظهار داشت: همین موج در عرصه انتشار آثار در زمینه تهران راه افتاده است و فکر می کنم تنها نزدیک به 90 عنوان کتاب در سال جاری با موضع تهران چاپ و منتشر شده است. هیچ سالی این مقدار کتاب و با این کیفیت نداشتیم. به نحوی که ما برخلاف سالهای گذشته در داوری با مشکل روبرو بودیم و مجبور شدیم برخی از آثار را به رغم کیفیت خوبشان، در رقابت با دیگران کنار بگذاریم. در واقع در سالهای گذشته مطالب خیلی از کتابها، تکراری بود در حالی که امسال شاهد مطالب دست اول و نو بودیم.

مهرشاد کاظمی افزود: ناشران متعددی از جمله زیباسازی شهرداری تهران اقدام به چاپ این کتابها کرده اند اما مهمتر از تعداد ناشران تنوع مولفین است که رشد چشمگیری داشته است. به عنوان مثال انتشارات علمی فرهنگی نزدیک به 56 اثر با این موضوع در دست انتشار دارد که تا کنون 27 عنوان آن روانه بازار شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی