English

جواد نوروز بیگی در گفتگو با موج:

سینما مسیر اشتباهی را پیش گرفته است

شوخی های جنسی موجود در سینمای ایران می تواند تبعات زیادی برای جامعه از جمله بلوغ زود هنگام و معضلات اخلاقی منتج از آن را ایجاد کند.

سینما مسیر اشتباهی را پیش گرفته است

جواد نوروز بیگی تهیه کننده فیلم های سینمایی کمدی مارموز و زهرمار در مورد انتخاب و تولید فیلم های کمدی با شوخی‌های سیاسی و نه جنسی در جدیدترین فعالیت‌هایش به خبرنگار خبرگزاری موج، گفت: در این آثار شوخی  سیاسی زیادی کردیم اما شوخی جنسی را درست نمی دانم.

باید شوخی های جنسی جمع شوند

نوروز بیگی اظهار داشت: به نظر من از این جهت، سینما مسیر اشتباهی را پیش گرفته است. تعداد زیادی فیلمنامه به دست من می رسد که مملو از دیالوگ‌ها، رفتار و شوخی های جنسی است که معتقدم این باید جمع شود؛ چرا که این یعنی سکس پنهان و این می تواند تبعات زیادی برای جامعه از جمله بلوغ زود هنگام و معضلات اخلاقی منتج از آن را ایجاد کند. در این وضعیت دیگر خانواده در کنار هم نمی تواند به تماشای فیلم بنشیند و هزاران مسئله دیگری که ایجاد می شود.

به شعور مردم اهانت می کنند

تهیه کننده اعترافات ذهن خطرناک من افزود: درست است که این نوع فیلم ها فروش را بالا می برد اما آیا فکر نمی کنید که در عین حال به شعور مردم اهانت می کنند. مگر من در فیلم کمدی ام شوخی جنسی داشتم ؟ آیا من نمی خواهم تاثیر مثبتی بر درک و فهم مخاطب بگذارم و آیا او را فراتر از این شوخی های دم دستی نمی دانم؟ برای اینکه مخاطب را پای کار و تماشای فیلم بنشانیم تنها به شوخی های جنسی نیاز داریم؟

چرا برای این آثار مجوز صادر می‌شود 

وی افزود: واقعا ما به دنبال چه هستیم که اصرار داریم شوخی های جنسی در آثارمان باشد؟ ما که از نظر شرعیات هم با این موضوع مشکل داریم. برای چه باید برای این آثار مجوز صادر شود و این همه شوخی نامطلوب در سینما دیده شود؟

همه مقصریم!

جواد نوروزبیگی همه را در این مسئله مقصر دانست و گفت: مقصر همه هستند از سینما دار بگیرید تا مخاطب و شورای پروانه ساخت و نمایش. همه کسانی که اجازه می دهند من تهیه کننده به سمت این نوع از فیلم‌ها بروم در این پدیده مقصریم و البته خودم هم مقصرم.

تهیه کننده ملبورن افزود: البته پیش بینی می کنم که این نگرش، به زودی تغییر خواهد کرد و مطمئنم که مردم و فیلمسازان از این مسئله اشباع خواهند شد.

سرمایه گذاران عاقلانه تر رفتار کنند، تهیه کنندگان کنترل

وی در پاسخ به این سوال که در صورت رسیدن به این نقطه، تکلیف سرمایه هایی که با نیت درآمدهای کلان از راه فروش آثار سطحی به سینما راه پیدا کرده اند چه می شود؟ گفت:  حدس می زنم که با مشکلی روبرو نشوند و مدل فیلمسازی تغییر می کند. در حال حاضر ما ژانرهای دیگری داریم که تا به حال به سمت آنها نرفته ایم مانند ژانر وحشت یا اکشن که می توانند پول ساز باشند و به اصطلاح بفروش هستند. حتی ژانر اجتماعی ما هم در گیشه خوب می فروشد؛ مگر  فیلم آقای سعید روستایی  یا لاتاری نفروخت؟

تهیه کننده فیلم سراسر شب در پاسخ به این سوال که آیا قبول دارید که حضور سرمایه های خصوصی باعث شکل گرفتن این وضعیت شده گفت: بله این موضوع را رد نمی کنم اما امیدوارم که کمی عاقلانه تر رفتار کنند. اول از همه ما تهیه کنندگان باید شرایط را کنترل کنیم.

وحدت تهیه کنندگان حواشی سینما را از بین می برد

نوروزبیگی در پاسخ به سوالی در مورد نتیجه تلاش های مدیریت قبلی سازمان سینمایی برای حل مشکل و تشکیل صنف واحد تهیه کنندگان گفت: امیدوارم که این مسئله هم حل شود. در بین اعضای صنف ما وحدت کم است و اگر این مشکل برطرف شود، بسیاری از مسائل و حواشی سینما هم حل می شوند و جلوی اتفاقاتی که در صنوف دیگر می افتد، گرفته می شود.

تهیه کننده فیلم سینمایی مارموز تصریح کرد: ما در مسائلی چون بازیگر و سایر موارد مشکلاتی داریم که اگر دو صنف اصلی سینما یعنی کارگردانان و تهیه کنندگان تکلیفشان را با خودشان حل کنند آن موارد هم حل می شود.

انتظامی می تواند

وی در مورد نقش مدیر دولتی در این میان گفت: مدیر دولتی هم باید نظارت داشته باشد و می توانند به این وحدت آفرینی کمک کنند. من فکر می کنم آقای محمدمهدی حیدریان کاری را شروع کرد و آقای حسین انتظامی هم می تواند آن را به نتیجه برساند.

گفتنی است فیلم سینمایی مارموز که برای اولین بار در جشنواره بین المللی فجر به نمایش درآمد و از هفته گذشته در سینماهای کشور به صورت عمومی اکران شده یک کمدی اجتماعی سیاسی با بازی حامد بهداد است.

این فیلم روایتگر داستان زندگی شخصی به نام قدرت با بازی حامد بهداد است که سودای رسیدن به قدرت را دارد، در دو روز اول اکران 400 میلیون تومان فروش داشته است.

در این اثر که جدیدترین ساخته کمال تبریزی به تهیه کنندگی جواد نوروزبیگی است،  به گمان برخی یکی از سیاسی‌ترین آثار سینمای ایران بوده و به غیر از بهداد، ویشکا آسایش، آزاده صمدی، رضا ناجی، مانی حقیقی، محمد بحرانی، عیسی یوسفی پور، سیاوش چراغی پور و .. نیز از بازیگران فیلم کمال تبریزی هستند که در ابتدا «خودسر» نام داشت و حالا با نام مارموز روی پرده رفته است.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی