English

در گفتگو با خبرگزاری موج عنوان شد؛

مهمترین ویژگی این دوره سینما حقیقت از نظر رزاق کریمی/تضارب آرا جامعه را به تعادل و ثبات می رساند

مرتضی رزاق کریمی گفت: مهمترین ویژگی این دوره تنوع نگاه ها بود که ظاهرا به طور منحصر بفردی به منصه ظهور رسیده است.

مهمترین ویژگی این دوره سینما حقیقت از نظر رزاق کریمی/تضارب آرا جامعه را به تعادل و ثبات می رساند

مرتضی رزاق کریمی در گفتگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری موج در مورد مهمترین ویژگی دوازدهمین دوره جشنواره سینما حقیقت گفت: گرچه من که از مسئولان برگزاری و مرکز گسترش سینمای مستند تجربی به عنوان دبیرخانه دائمی این جشنواره هستم نباید از آن تعریف کنم اما بر اساس آنچه که عموم دوستان و مخاطبینی که طی این روزها ملاقات کردم به من گفتند باید بگویم که مهمترین ویژگی این دوره تنوع نگاه ها بوده است که ظاهرا به طور منحصر بفردی به منصه ظهور رسیده است.

سینمای مستند، جهان های نامتناجس را در کنار هم قرار می دهد

قائم مقام مدیرعامل و معاونت مستند مرکز گسترش باتاکید بر اینکه من فردی سیاسی نیستم افزود: این تنوع نگاه به آنچه که در عالم سیاست به تقسیم بندی چپ و راست شناخته می شود، منحصر نشده بلکه در طیف وسیعی از آثار سنتی تا مدرن را در بر می گیرد.

رزاق کریمی اظهار داشت: به نظر می رسد این بستر از سال گذشته و با نمایش برخی فیلم های متمایز در این جشنواره آغاز شد. البته باید تاکید کنم که دبیرخانه جشنواره تولید کننده این آثار نیست و حتی داوران هم افرادی هستند که به طور مقطعی با ما همکاری دارند اما این که این ظرفیت بوجود آمده که فیلمسازان می روند و سوژه های خیلی نابی را انتخاب می کنند مایه خوشحالی است.

وی افزود: این تنوع حتی به حضور مهمانان و بازدیدکنندگان جشنواره هم تسری پیدا کرده است و از دوستانی که در عرصه حکمت و فلسفه هستند تا افرادی که در دنیای فوتبال فعالیت دارند، در اینجا حضور پیدا کرده اند. دو جهانی که در ظاهر با هم نامتجانس هستند اما سینمای مستند اینها را در کنار هم قرار داده است. حتی کسانی که به دنبال پرداختن به آسیب های اجتماعی هستند و کسانی که به دنبال پرتره های ویژه بزرگان هنر و سینما هستند می توانستند آثار دلخواهشان را بیابند. البته این تنوع یک شبه اتفاق نیفتاده و شاید از سال گذشته نشانه هایش هویدا بود ولی امسال بسیار پررنگ شده است.

وی که نایب رییس هیات مدیره خانه سینما و عضو هیات انتخاب بخش مستند جشنواره فیلم فجر هم هست، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه این تنوع نگاه و تضارب آرا چه اهمیتی می تواند داشته باشد، اظهار داشت: یکی از وجوه سینمای مستند، آگاهی بخشی به جامعه است و هر چقدر این سطح آگاهی بالاتر باشد، نتیجه اش امنیت و ثبات جامعه است و این امنیت هم ابعاد فکری یا اقتصادی و یا سایر موارد را در بر می گیرد.

رزاق کریمی گفت: اگر این دیدگاه های مختلف کنار هم قرار نگیرند، خدای ناکرده ممکن است تبدیل به یک نگاه خصمانه شوند در حالیکه در همجواری این دیدگاه ها یک نوع تعامل و گفتگو بوجود می آید و در واقع به تعادل منتهی می شود. در گذشته هم دیده ایم زمانی که امکان این تضارب آراء و تقابل آراء متفاوت و مختلف را فراهم نمی کنیم تبدیل به تخاصم و موضع گیری علیه هم می شود. اما وقتی که در کنار هم قرار می گیرد نتیجه اش می شود فَیَتَّبِعونَ اَحسَنَه.

قائم مقام مدیرعامل و معاونت مستند مرکز گسترش با دعوت همه به صبوری گفت: جشنواره سینما حقیقت بهترین جایی است که باید حرف ها زده شود و گرنه احتمالا خیلی از حرف ها  از محافل و رسانه های دیگری سر در می آورند که ممکن است اهداف و نیاتشان خیلی خیرخواهانه نباشد. اگر این گفت و گوها در یک فضای فرهنگی صمیمانه اتفاق بیفتد حتما به یک ثبات و آرامشی تبدیل می شود که من فکر می کنم ان‌شاءالله برای توسعه و آینده کشور می تواند تاثیر گذار باشد.

این مدیر سینمایی در ادامه به سایر ویژگی های جشنواره این دوره اشاره کرد و گفت: ما برخی از ویژگی ها را هم در این دوره داشتیم که برای اولین بار در عمر جشنواره صورت گرفته و در یازده دوره پیشین وجود نداشت. یکی از آنها آرای تماشاگران است که توسط خانه سینما طراحی و اجرا شده و یک رقابت تازه و شور و حال دیگری را بین فیلمسازان ایجاد کرده است. از سویی دیگر مردم را هم به تماشای جدی‌تر و دقیق‌تر آثار ترغیب کرده و آنها را در موقعیت قضاوت آثار قرار داده است.

وی تصریح کرد: نکته حایز اهمیت این است که به دلیل یکسان نبودن ظرفیت سالن ها، با طراحی تیم اجرایی انجمن تهیه کنندگان خانه سینما، آرا بر اساس ضریب رضایت مندی تماشاگران بررسی و اعلام می شود و نه تعداد آرا که این هم از ویژگی های جالب توجه این بخش است و در واقع تیم منتخب با بدست آوردن یک رای کیفی و نه کمی معرفی خواهد شد. جایزه ای که برای این خش در نظر گرفته شده نه به کارگردان و نه تهیه کننده اثر، بلکه به عمده ترین سرمایه گذار فیلم تعلق می گیرد.

مرتضی رزاقی کریمی در انتها افزود: اتفاق دیگر دوازدهمین دوره جشنواره سینما حقیقت، نمایش آثار در 12 استان همزمان با برگزاری آن در تهران است که حتما بازتاب های آن در آینده دیده خواهد شد و تاثیر مثبت در گسترش سینمای مستند خواهد داشت.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه