English

جدول گالری گردی نیمه آذر ۹۷؛

آثار نفیس نقاشی و عکاسی تا نقاشی کشیدن شاعره نابینا

برپایی و افتتاح بیش از سی نمایشگاه می تواند عصر جمعه و یک هفته غنی از زیبایی هنری را برای تهرانی ها و علاقمندان هنر رقم بزند.

آثار نفیس نقاشی و عکاسی تا نقاشی کشیدن شاعره نابینا

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری موج، سومین جمعه آذر ماه شاهد برپایی و افتتاح نمایشگاه های متعددی از جمله نمایشگاه نقاشی‌های احمد وکیلی از نقاشان نسل میانه تا عکس های میکلاس یوادله با موضوع لایه های درونی و بیرونی ایران هستیم.

نمایشگاه های هنری اعم از نقاشی، عکس، مجسمه، چیدمان و دیگر هنرهای تجسمی روز جمعه 16 آذر ماه همچون هفته‌های گذشته در گالری های پایتخت آغاز به کار می‌کنند. در این میان 11 نمایشگاه گروهی و ما بقی انفرادی هستند. 4 نمایشگاه عکس، دو نمایشگاه مربوط به آثارحجم، یک نمایشگاه مولتی مدیا، یک نقاشیخط و سایر نمایشگاه‌ها نقاشی هستند. برخی از این نمایشگاه ها عبارتند از:

*موزه رضا عباسی از ساعت 12 روز جمعه 16 آذر ماه میزبان نمایشگاه بُعد پنهان2 شامل آثاری انتزاعی از جمعی هنرمندان است که به همت دپارتمان دکوراسیون داخلی ایوان خانه معمار برپا شده است. این موزه در خیابان شریعتی، نرسیده به پل سیدخندان، بین کوچه بسطامی و مهاجر، شماره 892 واقع شده است.

در بخشی از بیانیه این نمایشگاه آمده است: بعد پنهان در واقع هر آنچه را که به زبان نمی توان گفت به تصویر می کشاند. بعد پنهان دریچه ای جدید برای هنرمندان خود فراهم می کند تا به روزمرگی های زندگی از بعد جدیدی نگاه کنند. بعد پنهان در عین وجود تفاوت ها در یک بستر یکپارچه هنرمندان را کنار هم می کشاند تا یک مفهوم واحد را بیان نماید و آن مفهوم واحد، ذات هنر است. این هنر است که یکایک هنرمندان بعد پنهان را با تکنیک ها، متریال ها، تفکرات و تضادها گرد هم می آورد و آن ها را متحد می سازد.

*گالری کلاهدوزان یکی از نمایشگاه‌های نفیس این هفته را میزبانی خواهد کرد. بخش تجسمی این گالری آثاری از محمد احصایی، نصرالله افجه ای، حجت امانی، یعقوب امدادیان، فرامرز پیلارام، مهدی حسینی، صادق تبریزی، مریم سالور، داوود قنبری، رضا مافی، حسین محجوبی، منوچهرنیازی و گیزلا وارگا سینایی که گروهی از مطرح‌ترین نقاشان و خطاطان معاصر ایران هستند را از ساعت ۱۶ تا ٢١ روز جمعه 16 تا ٢٣ آذرماه به معرض نمایش می گذارد. این گالری در خیابان دستگردی (ظفر)، خیابان دکتر مصدق (نفت شمالی)، نبش کوی دهم، مجتمع سایا، گالری کلاهدوزان قراردارد.

*خانه هنرمندان ایران از روز چهارشنبه میزبان نمایشگاه متنوعی از آثار عکاسان عضو هفت انجمن فعال عکاسی ایران است. این نمایشگاه بزرگ که در قالب هفتمین دوره 10 روز با عکاسان دایر شده با عنوان چهره ایران دایر شده شامل حدود 400 عکس از 300 عکاس در 7 انجمن عکاسان ایران، انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس، انجمن عکاسان تبلیغاتی و صنعتی ایران، انجمن عکاسان سینمای ایران، انجمن عکاسان خانه تئاتر، انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران و انجمن عکاسی میراث فرهنگی و نمایشگاه آثار دانشجویان است.

هفتمین دوره همایش ۱۰ روز با عکاسان ایران در بخش های نمایشگاهی، نشست های تخصصی، سخنرانی، به سوی نگاه شخصی، کارگاه و در جستجوی راهی نو برگزار می شود. در جستجوی راهی نو و نمایشگاه آثار دانشجویان از برنامه های جدید همایش است که در این دوره برای نخستین بار برگزار می شود.

انجمن عکاسان ایران با مشارکت انجمن های تخصصی عکاسی هفتمین همایش ۱۰ روز با عکاسان ایران را ۱۴ تا ۲۳ آذرماه در خانه هنرمندان ایران برگزار می کند.

 

*نگارخانه ماه مهر از روز جمعه شانزدهم آذرماه تا سوم دی ماه، میزبان ۱۰ اثر هنری معاصر امنیتی می شود.

مدارِ بسته نمایشگاهی است که با پرداختن به امنیت به عنوان دغدغه‌ای فردی، اجتماعی و فرهنگی می‌خواهد بخشی از مهم‌ترین شرایط زندگی و کامیابی جامعه را از زوایای مختلف بررسی کند.

هنرمندانی که در این نمایشگاه برای همکاری از آنها دعوت شده است، پیشینه‌ روشنی از کار بر روی مسائلی از این دست را در سابقه‌ فعالیت خود دارند. آنها پیش از این نیز با استفاده از مدیوم‌های مختلف و شیوه‌های بیان خلاقانه در بستر هنرمعاصر تجربه‌های موفقی داشته‌اند.

در این نمایشگاه که توسط زرتشت رحیمی نمایشگردانی شده است، آثاری از شهرام انتخابی، بهنام کامرانی، سیمین کرامتی، صالح تسبیحی، محمود محرومی، مهسا الف، سمانه مطلبی، علی سلطانی تهرانی، مسعود حاج‌جعفری زاده و نگار عالم زاده گرجی به نمایش در می آید.

آثار این نمایشگاه که با استفاده از رسانه‌های مختلفی چون ویدیو، چیدمان، عکس و… پدید آمده اند و در فضایی بینامتنی سعی دارد با تاکید بر ضرورت استفاده از مدیوم‌های جدید برای ارتباط مؤثرتر با مخاطب نمایشگاه متفاوتی را عرضه کند.

*گالری مژده این روزها میزبان پنجمین نمایشگاه مریم حیدرزاده، شاعره و ترانه سرای شناخته شده کشورمان است. این مجموعه تصمیم گرفته با توافق این هنرمند به این سوال همیشگی پاسخ دهد که مریم حیدرزاده، با وجود نابینایی چگونه نقاشی می کشد؟

بر همین اساس مریم حیدرزاده اعلام کرده که عصر جمعه شانزدهم آذر ماه، از حوالی ساعت ۱۷ همزمان با اختتامیه نمایشگاه،  یک ورکشاپ برگزار می کنم تا همه مطمئن شوند خودم بدون کمک فرد دیگری نقاشی می‌کشم. البته من به تمام دوستانی که این سوال برایشان پیش آمده حق می دهم و امیدوارم از این طریق ابهامشان برطرف شود.

نشانی گالری مژده سعادت آباد، خیابان علامه شمالی، خیابان هجدهم شرقی، پلاک ۲۷ هست.

نقاشی‌های ۱۲ هنرمند با عنوان «قطعا اتفاق افتاده» در گالری سرزمین هنر به نمایش گذاشته می‌شود.

*گالری سرزمین هنر در حالی  نمایشگاهی از آثار زنده‌یاد رامیز شهوق، به همراه آثار آرزو جباری، حمیده حجار، پریسا شبانی، رامین شهوق، علیرضا شیرافکن، نازنین شیرخانی، ایمان صبح روان، مریم فرهنگ، احسان محمدلو، جلال الدین مشمولی و سحر مطلق به نمایش گذاشته خواهد شد که این نمایشگاه، با اجرای زنده گروه موسیقی سوشیانت و پیام اقدامی نیز همراه است،

این نمایشگاه نیز از روز جمعه ١۶ آذر ماه در از ساعت ١۶ تا ٢١ افتتاح می‌شود و تا ۲۵ آذر ماه در گالری سرزمین هنر واقع در اوین، ابتدای سربالایی خیابان کچویی، کوچه صفا، پلاک ۴ دایر است.

این گالری به جز روزهای دوشنبه از ساعت ۱۱ تا ۲۱ دایر است.

*گالری ساربان در ادامه برنامه های خود که بخشی از آن به میزبانی برخی از اساتید هم دوره اختصاص یافته و همین چندی پیش آثار ایرج اسکندری را به نمایش گذاشته بود، از روز جمعه 16 آذر ماه میزبان آثار احمد وکیلی با عنوان‌ انعکاس‌ذهن خواهد بود.

این هنرمند نقاش شناخته در این نمایشگاه بار دیگر به سراغ طبیعت و منظره‌نگاری رفته و با ‌ لحن شناخته شده‌اش آن را به تصویر کشیده‌ است.

این نمایشگاه تا روز دوشنبه ۲۶ آذر ماه در گالری ساربان به نشانی سهرودی شمالی، هویزه غربی، نبش شهید یوسفی، پلاک۱۳۰  ادامه خواهد داشت.

 

*گالری آ، آثار هاجر رهگذر با عنوان ماضی مطلق را نمایش می دهد. این هنرمند جوان اصفهانی، اولین نمایشگاه انفرادی نقاشی خود را در گالری آ تجربه می کند. مجموعه آثار رهگذر برمبنای سادگی و حذف زواید برای رسیدن به جوهره ای تاثیرگذار شکل یافته است. ماضی مطلق، واکاوی گذشته است و مکث بر لحظه های گریزپایی که هنوز در ما زنده و پایدارند. این قاب از جهان شخصی هنرمند برآمده اند اما تعمیم می یابند و جمعی می شوند. «ماضی مطلق» نمایشی از خاطره جمعی ماست.

ماضی مطلق جمعه ۱۶ آذر ماه ساعت ۴ عصر افتتاح شده و تا ۲۶ آذر ادامه خواهد داشت. گالری آ در خیابان کریم خان زند، ابتدای شهید عضدی (آبان جنوبی)، کوچه ارشد، شماره هفت واقع است و روزهای شنبه تعطیل است.

*گالری کاما از روز جمعه 16 آذر ماه نمایشگاه صورتک و آثار حجم قبایل ساحل عاج محمد حمزه ای با عنوان «کووت دیووار به نمایش می گذارد.

گالری کاما به نشانی خیابان پاسداران، خیابان گلستان دهم، پلاک ۴۴، ساختمان فرین، طبقه دوم گشایش می یابد.

*گالری هپتا مدعی است به مناسبت سالروز دیدار شمس و مولانا، از جمعه 16 آذرماه میزبان نمایشگاه انفرادی عکس و فیلم رضا خدادادی با عنوان نور، سایه، تاریکی خواهد بود.

گالری هپتا در خیابان کریمخان زند، خیابان ایرانشهر، ضلع غربی پارک هنرمندان، بن‌بست نیکو‌شهر، شماره 3، طبقه دوم مستقر است.

*گالری آس هم نمایشگاه گروهی نقاشی با عنوان گالیا را از جمعه 16 آذرماه آثاری از بهنام جلالی جعفری، احمد خلیلیفرد، رسول سلطانی، خلیل سمائی جابلو، فرید قلی‌زاده، ابراهیم گرز و رضا هدایت به نمایش در می آورد.

این گالری در محل خیابان شریعتی، بالاتر از پل رومی ،جنب بانک پارسیان ،پلاک 1831 آغاز به کار می کند.

*گالری گلستان از جمعه ۱۶ آذر میزبان نمایشگاه نقاشی های علی ترقی‌جاه خواهد بود.

مدیریت این گالری به عهده لیلی گلستان و نشانی آن خیابان دروس، خیابان کماسایی، پلاک 34 است.

*گالری ایوان نمایشگاه آثار فربد مهر با عنوان امتداد را از روز جمعه 16 آذرماه برگزار خواهد کرد.

این گالری در الهیه، خیابان مهدیه، خیابان جبهه، کوچه لسانی، بن‌بست حمید، شماره ۱ واقع است.

*گالری دیلمان یک گالری تازه تاسیس است که از روز جمعه ۱۶ آذر با نمایشگاه مجسمه‌های سیمین اکرامی آغاز به کار می‌کند. پیش از این اعلام شده بود که این نمایشگاه در نهم آذر افتتاح می شود.

* نگارخانه سیمرغ  از امروز پنجشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۷   نمایشگاه گروهی نقاشی ارمغان حکیم‌زاده و زلیخا دامک با عنوان ارمغان پاییز است.

این گالری در بالاتر از پل سیدخندان، خیابان جلفا، نبش کوچه سیمرغ، ساختمان کیانا، واحد سوم واقع شده است.

* گالری شیرین II نیز نمایشگاه خویش تن‌دار حاوی آثار حجم محمد مردی را از جمعه ۱۶ آذر ۱۳۹۷ تا چهارشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۷برگزار خواهد کرد.

در بیانیه این نمایشگاه آمده است: در جهان هستی، هرآنچه که مطابق میل و خواستار آدمیست به کامش شیرین می آید و آرام میگیرد؛ بهای این آرامش گاه جان دادن یا کشتن، گاه ممانعت یا ترغیب، گاه خشونت یا ملاطفت و گاه مقاومت یا تسلیم شدن است. در بین این جمیع اضداد موقعیت هایی است محرک که بشر میزان تحمل خویش را در برابر آن نمایان میکند و "بازدارندگی" نیرویی میشود برای برملا شدن حقیقت وجود...

نشانی این گالری تهران، خیابان کریمخان زند، خیابان سنایی، کوچه ی سیزدهم، پلاک5 است.

*گالری سایه نمایشگاه عکس میکلاس یوادله را با عنوان کشور حل نشده از جمعه ۱۶ آذر ۱۳۹۷ تا چهارشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۷دایر خواهد کرد

 در بیانیه این نمایشگاه آمده است: ایران امروز، از چهره جهانی اش بسیار دورتر است. جایی که نسل جدید از درون پوسته سنت‌ها بیرون آمده و چهره دیگری از خود به نمایش می گذارد. این تصویر اگرچه بخشی از واقعیت کمتر دیده شده ایران است اما چنان در شهرهای بزرگ و علی الخصوص در تهران پررنگ شده، که نمی توان آن را نادیده گرفت. از سوی دیگر، بخشی از جامعه امروزی با حفظ سنت‌ها و عقاید مذهبی، در خطی یکنواخت به آرامی به راه خود ادامه می‌دهد. این بخش از جامعه، بستری است که زمینه‌ساز همین تغییرات و مدرنیزه شدن جامعه شده، ولی خود از آن نصیبی نبرده است. در این مجموعه تلاش شده تغییرات اجتماعی درونی ایران، در کنار تصاویری از لایه بیرونی جامعه به نمایش گذاشته شود.

نشانی گالری تهران، خیابان کریمخان، خیابان سنایی، خیابان سیزدهم، شماره ۲۱ است.

 

*نگارخانه شیث پرتره‌های بازیافتی را به نمایش م یگذارد این نمایشگاه از جمعه ۱۶ آذر ۱۳۹۷ تا چهارشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۷دایر خواهد بود و حاوی آثاری از محمدمهدی صداقت است که در سال 1366 چشم به جهان گشود. سالها بعد محمدمهدی پایان نامه فوق لیسانس خود را با موضوع کمیک استریپ نگارش نمود. در خلال این سالها بطور جدی در حوزه موسیقی و تصویر نیز فعالیت کرده که از نتایج شاخص آن می توان به مجری گری برنامه جوان امروز در شبکه یک سیما و آهنگسازی و نوازندگی اولین آلبوم موسیقی خود: 4سیم اشاره نمود. نمایشگاه حاضر دومین تجربه نمایشگاه انفرادی او در سال جاری بوده و وی در حال حاضر مشغول ضبط دومین آلبوم موسیقی خود می باشد.

ایده پرتره های بازیافتی از حدود یکسال قبل در ذهن محمدمهدی صداقت شکل گرفت. او در این باره این چنین می گوید:

از حدود یکسال قبل جمع شدن مقدار قابل توجهی کاغذ های رسید خرید در کیف پولم توجه مرا به خود جلب کرد. هر هفته تعداد زیادی کاغذ فاکتور را از کیف پولم به سطل آشغال می ریختم و عذاب وجدان داشتم زیرا با خود می پنداشتم تمام این ها کاغذ هستند و برای تولید آن ها مانند کاغذ های دیگر "درخت" قطع شده است. مدتی بصورت تفریحی روی بعضی از فاکتورها نقاشی می کشیدم و برایم جالب بود، تا اینکه تصمیم گرفتم آنها را جمع نمایم و از چسباندن آنها به یکدیگر ورق های کاغذ بزرگــتر ایجاد کنم. کم کم دوستان و آشنایان نیز از این قصد من مطلع شدند و برایم فاکـــتور جمع می نمودند. نقاشی روی این کاغذ ها در عین لذتبخش بودن بسیار دشوار نیز بود زیرا کاغذها بسیار نازک هستند و در اثر کوچکترین اشتباه پاره می شوند.

نمایشگاه حاضر مشتمل بر هجده اثر بوده که برای ارائه انتخاب شده اند. پیام این مجموعه به سراسر جهان این است که روزانه میلیونها عدد از این فاکتورها تبدیل به زباله می شوند در حالیکه با تکنولوژی موجود هیچ نیازی به ارائه ی آن ها نیست. همان طور که مبلغ یک خرید می تواند بصورت آنلاین پرداخت شود، ارائه ی رسید نیز می تواند به صورت آنلاین انجام شود. اینگونه می توان به طور قابل توجهی در مصرف کاغذ صرفه جویی نمود و درختان بیشتری را از خطر قطع شدن در زمین نجات داد.

پرتره های بازیافتی زباله را به هنر تبدیل کرده است. تا به ما یادآوری کند، می توانیم در آنچه آن را زباله می نامیم تجدید نظر کنیم.

نگارخانه شیث در تهران، چهارراه ولیعصر ، ضلع جنوبی پارک دانشجو کوچه شیرزاد شرقی واقع شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • مهدی

    با سلام واحترام من مدتی است که رو به عکاسی اورده ام و بسیار مشتاقم تا بتوانم عکس های بیشتری از شما ببینم و برای شما ارزوی موفقت دارم . پیروز باشید.

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه