English

امیراحمد فلسفی اعلام کرد:

داوری توامان خوشنویسی کلاسیک و مدرن/نوآوری و کیفیت هنری اولویت داوران تجسمی فجر

امیراحمد فلسفی گفت: در این دوره از جشنواره تجسمی فجر، رویکرد رشته خوشنویسی توجه به نوآوری است ولی همچنان کیفیت در درجه اول اهمیت قرار دارد.

داوری توامان خوشنویسی کلاسیک و مدرن/نوآوری و کیفیت هنری اولویت داوران تجسمی فجر

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از ستاد اطلاع رسانی یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، امیراحمد فلسفی دبیر رشته خوشنویسی یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، درباره این بخش توضیح داد: امسال رشته خوشنویسی در جشنواره هنرهای تجسمی فجر درهر دو بخش کلاسیک (مثل نستعلیق، شکسته، نسخ،ثلث و...) و بخش مدرن (نقاشی‌خط) بررسی و داوری خواهد شد. البته به خاطر شرایط عمومی جشنواره، همه آثار راه یافته به جشنواره باهم داوری می شوند، یک جایزه اصلی و یک جایزه تقدیری در این بخش خواهیم داشت و در داوری فرقی بین آنها نخواهد بود.

دبیر خوشنویسی یازدهمین جشنواره تجسمی فجر همچنین گفت: رویکرد جشنواره امسال توجه هنرمندان به معاصر بودن آثار است. در مورد خوشنویسی کلاسیک هم امیدواریم هنرمندان امسال با آثار وترکیبات بدیع شرکت کنند و فراتر از قالب‌های معمول و همیشگی، با شکل تازه‌ای از هنر کلاسیک خوشنویسی روبه‌رو باشیم. امیدواریم  شاهد حضور هنرمندانی باشیم که با تکیه بر اصول و قواعد خوشنویسی، دست به پدید آوردن آثار متفاوتی بزنند.

او تاکید کرد: پیش بینی می‌شود میان کسانی که در بخش کلاسیک اثر می‌فرستند، تعداد قابل توجهی از هنرمندان باتجربه و متبحرحضور داشته باشند. ممکن است علی‌رغم اینکه فراخوان، هنرمندان را به خلاقیت درکارخود و خلق آثار بدیع دعوت کرده است، تعداد زیادی کار با این رویکرد به دبیرخانه ارسال نشود. بنابراین، در صحنه رقابت  آثار کلاسیک معمول و کلاسیک نوترکیب وهمینطور نقاشیخط، باهم باید سنجیده شوند و از قبل نمی‌توان پیش بینی کرد که کدام نوع از آثار بیشتر و بهتر ظاهر خواهند شد. البته معیار اصلی انتخاب، برای داوران، کیفیت اثر خواهد بود. 

وی گفت: خوشنویسی بدون شک یکی از ارکان مهم هنر ایرانی به خصوص پس از اسلام است. بنابراین بخش زیادی از آثار هنری ما درطول تاریخ، خوشنویسی است که بویژه از پنجاه سال پیش تا به حال این هنر تولد و رشد دوباره ای داشته و مورد توجه و علاقه بسیاری قرار گرفته است.

وی افزود: خوشنویسی یکی از دو هنر بزرگ اسلامی است و امروز می‌بینیم هنرمندان ما در این رشته با تلاشی پنجاه ساله هم در خوشنویسی کلاسیک وهم مدرن، شهرت و مقبولیتی بین‌المللی کسب کرده اند. این هنر مخاطبان بسیاری دارد و مردم به صورتهای گوناگونی از آن بهره مند می شوند. با این زمینه فرهنگی، هنرمندان خوشنویس بسیاری در همه جای ایران به هنرآفرینی می پردازند و به همین دلیل لازم بود که خوشنویسی در بخشی مستقل در جشنواره تجسمی فجر حضور داشته باشد.

فلسفی گفت: هنرمندان تا دوم دی ماه فرصت دارند آثار خود را به دبیرخانه ارسال کنند. امسال روش شرکت در جشنواره اینترنتی است و هنرمند پس از ثبت نام، فایل اثرش را برای دبیرخانه ارسال می‌کند و مرحله اول انتخاب آثار بر اساس همان فایل است.

وی توضیح داد: اصل آثار پس از انتخاب اولیه به دبیرخانه ارسال می شود وسپس  تعدادی به تناسب ظرفیت نمایشگاه و کیفیت اثر به بخش نمایشگاه جشنواره راه خواهند یافت. این آثار در کتاب جشنواره چاپ خواهند شد. همچنین به همه راه یافتگان به نمایشگاه جشنواره، گواهی شرکت و کتاب جشنواره اهدا خواهد شد.  

دبیر خوشنویسی جشنواره همچنین درباره داوران این رشته گفت: در این بخش سه نفر از بهترین و بزرگ‌ترین استادان خوشنویسی کشور  دعوت شدند. البته استادان بزرگ دیگری هم در کشور داریم که به خاطر محدودیت تعداد داوران نتوانستیم از آنها دعوت کنیم.

او گفت: در هر عرصه‌ای که امکان دیده شدن به آثار هنری بدهیم، زمینه برای کشف و رشد استعدادها فراهم می‌شود. این اتفاق در جشنواره‌های متعدد خوشنویسی کشور می‌افتد ولی جشنواره تجسمی فجر امسال، به خاطر اعتباری که دارد انگیزه بیشتری به هنرمندان خوشنویس  بویژه هنرمندان جوان می‌دهد که کارشان توسط هنرمندان بزرگ دیده شود و روی دیوار جشنواره بیاید. طبیعتا اگر این جشنواره هر سال امکاناتش بیشتر باشد، زمینه مناسب تری برای کشف استعدادهای جوان فراهم می‌شود.

امیراحمد فلسفی در پایان گفت: داوران ما برای هرسه مرحله گزینش ثابت هستند. ولی آثار از سه مرحله بررسی عبور خواهند کرد تا برگزیده نهایی و نیز یک اثر تقدیری تعیین گردد.  

گفتنی است غلامحسین امیرخانی، نصرالله افجه‌ای و یدالله کابلی خوانساری داوری این رشته را به عهده دارند.

یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با دبیری ابراهیم حقیقی در بهمن ماه 1397 برگزار ‌می شود. در این ‌جشنواره سید امیر سقراطی دبیری هنری و محسن سلیمانی دبیری اجرایی را ‌عهده دار هستند.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه