English

عزیزالله حاجی مشهدی به موج خبر داد:

انتشار مجموعه ۴ جلدی گزیده‌ی نقد فیلم های سینمای ایران

منتقد فیلم و مدرس سینما، از آماده سازی یک مجموعه 4 جلدی از گزیده ی نقد فیلم های سینمای ایران به عنوان کارنامه نوشتار های سینمایی خود خبر داد.

انتشار مجموعه 4 جلدی گزیده‌ی نقد فیلم های سینمای ایران

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری موج، این مجموعه 4 جلدی که دربرگیرنده گزیده نقد فیلم های چاپ شده این منتقد نام آشنا  در مجله ها و روزنامه‌های مختلف است، به تفکیک فیلم های تولید شده در چهار دهه -‌در فاصله سال های 60 تا 70، 70 تا 80، 80 تا 90 و 90 تا 97 تنظیم شده؛ به گونه‌ای که می تواند ارزیابی کیفی کارنامه 4 دهه از سینمای ایران نیز  به حساب آید.

با توجه به اینکه حاجی مشهدی پیش از این چهل سال هم فعالیت نقد نویسی داشته خاطرنشان کرد: نمونه هایی از نقد فیلم هایی که به برخی آثار شاخص پیش از انقلاب نیز مربوط می شد، به انگیزه نمایش همگانی آن ها در قالب برنامه های گروه هنر و تجربه  یا نمایش در خانه سینما و برخی فرهنگسراها و مانند اینها نیز در همین مجموعه گنجانده شده است.

وی افزود: گفتنی است که جلد پنجم این مجموعه، به گزیده نقد فیلم های سینمای جهان که طی سال های گذشته در صفحات سینمایی برخی از مجله ها و روزنامه چاپ شده بود، برای انتشار حروف چینی و صفحه آرایی شده است که پس از چاپ مجموعه 4 جلدی، روانه چاپخانه خواهد شد. همچنین، ششمین کتاب از این مجموعه نیز با گزیده یادداشت‌ها و نوشتارهای سینمایی و تلویزیونی و برخی گفت‌وگوها  اختصاص یافته است که از میان مطالب چاپ شده طی 40 سال گذشته، انتخاب شده است.

عزیزالله حاجی مشهدی

این مدرس سینما ضمن گلایه از شرایط بسیار دشوار و نامساعد چاپ، به ویژه آشفته بازار پخش و توزیع آثار فرهنگی و هنری در شرایط دشوار اقتصادی کشور و نبود پشتیبانان مالی و یا حامیان فرهنگی برای چاپ این گونه کتاب‌ها، اظهار داشت: در کنار حمایت از جریان تولید فیلم، باید به ادبیات سینمایی و مباحث آکادمیک و جنبه‌های نظری سینما نیز توجه شود. این پشتیبانی ها حتی اگر به گونه غیر مستقیم با خرید تعداد قابل توجهی از کتاب های چاپ شده یک نویسنده و مولف، از سوی برخی مراکز و سازمان های شناخته شده وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صدا و سیما و حوزه هنری یا حتی از طرف برخی از دفاترخصوصی تولید و پخش فیلم های سینمایی و مستند نیز صورت پذیرد، می تواند به غنای ادبیات سینمایی کشور منجر شود و در مجموع به رشد و تعالی سینمای ملی  کمک کند.

عزیزالله حاجی مشهدی

عزیزالله حاجی مشهدی در مورد دایره مخاطبان چنین آثاری افزود: انتشار چنین نمونه هایی برای دانشجویان رشته های مختلف سینمایی -به ویژه در جریان پژوهش و نگارش پایان نامه های دانشگاهی آنان- و همچنین برای بسیاری از علاقه مندان به سینمای ایران که بخواهند تصویر دقیق‌تر و روشن‌تر از وضعیت کیفی فیلم‌های تولید شده درچند دهه گذشته به دست آورند، فرصت مناسبی فراهم می سازد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی