English

در گفتگو با خبرگزاری موج عنوان شد:

نقاشی مدرن جای خود را در دکوراسیون باز کرده است/قیمت آثارم در ایران با اروپا قابل مقایسه نیست

الیزابت هولتهاوس گفت: برای من مهم این بود که تابلوهایم به نمایش در بیایند و به همین دلیل خیلی تجاری با این نمایشگاه برخورد نکردم و قیمت‌گذاری شخصی روی تابلوها نداشتم و مدیر گالری آ این کار را انجام داده است.

نقاشی مدرن جای خود را در دکوراسیون باز کرده است/قیمت آثارم در ایران با اروپا قابل مقایسه نیست

الیزابت هولتهاوس (مشایخی) در گفت‌وگو با خبرنگار تجسمی خبرگزاری موج در مورد میزان آشنایی‌اش با نقاشی و نقاشان معاصر ایران گفت: من در دو مقطع پنج و بیست و هشت ساله در ایران زندگی کرده ام و چندباری به گالری رفته‌ام و برخی از هنرمندان را هم می‌شناسم. 

سبک من با هنرمندان ایرانی تفاوت دارد

وی در مورد استفاده و بهره گرفتن از المان‌های هنر ایرانی در آثارش گفت: من هرگز چنین کاری نکرده‌ام چرا که اینجا بیشتر سبک واقع‌گرا (رئالیستیک) کار می کنند و با سبک من که آبستره و انتزاعی است، فاصله دارد. 

این هنرمند نقاش در مورد موضوع آثارش گفت: همه این تابلوهای من اسم دارند و در آنها احساسم را متجلی کرده ام. به عنوان مثال یکی از تابلوهای من به نام نبرد یا جنگ است اما به هر حال این فقط بازنمایی احساس من است و احساس را به تمامی نمی توان در نقاشی آورد؛ یا مثلا سوژه ای مانند جنگ را در یک اثر انتزاعی با جزییات ترسیم کرد.

آثار مدرن ایرانی خوب اما متناقض است

الیزابت هولتهاوس در مورد سطح آثار آبستره هنرمندان ایرانی گفت: کارهایی که من دیده‌ام از کیفیت خوبی برخوردار بوده است اما نقدی که من به بسیاری از آنها وارد می دانم این است که مشخص نیست چرا در دل یک اثر انتزاعی، یک صورت هم ترسیم می کنند؟! به نظر می رسد که آنها فکر می کنند در هر اثری باید یک انسان هم حضور داشته باشد، در حالی که به نظر من این یک تضاد و تناقض است.

مردم اروپا با این سبک آشناترند

وی در پاسخ به این سوال که هنر انتزاعی در اروپا چه جایگاهی دارد و آیا هنوز هم به این شیوه می پردازند گفت: هنرمندان هنوز هم به سبک آبستره کار می کنند و البته بسیار به اینستالیشن و هنرهای مفهومی و معاصر رو آورده اند چیزی که در ایران هم دیده می شود. 

هولتهاوس در مورد برخورد مخاطب با این آثار گفت: در اروپا بیشتر مردم با این سبک آشنا هستند اما در ایران نه.

این هنرمند نقاش در خصوص کارکرد یک تابلوی انتزاعی در یک دفتر کار یا خانه گفت: در آلمان وقتی وارد یک جایی مثل دفاتر و یا بانک وارد می شوید می بینید که چندین کار مدرن روی دیوار نصب شده است. 

وی تصریح کرد: من فکر می کنم کسی که با این سبک آشنا نیست هم می تواند به آن نگاه کند و با تخیل و فانتزی خودش یک مفهوم یا حسی از آن دریافت کند. در واقع چنین رویکردی نیاز به داشتن اطلاعات خاص نیست. 

عجیب است که نقاشی مدرن می خرند اما موسیقی ابوعطا گوش می کنند!

علیرضا مشایخی موسیقیدان مدرنیست برجسته ایرانی هم در این گفت‌وگو همسرش را همراهی می‌کرد و در پاسخ به این سوال افزود: داشتن اطلاعات مربوط به هنرمند است نه مخاطب. در برخورد با موسیقی مدرن یا معاصر هم همین‌گونه است، یعنی اینکه این آثار نقاشی یا موسیقیایی نیاز به فهم خاصی ندارد بلکه اگر از کاری خوشمان بیاید یعنی آن را فهمیده ایم؛ به همین سادگی! 

وی ادامه داد: البته در ایران، اتفاق متفاوتی برای نقاشی مدرن با موسیقی مدرن می‌افتد. به این شکل که می شود گفت نقاشی مدرن در مواردی جای خودش را به عنوان دکوراسیون باز کرده و پذیرفته شده است اما موسیقی مدرن واقعا ناشناخته مانده و مردم از آن خیلی دورند. شما خیلی جاها تعجب می کنید که مثلا می‌بینید یک پزشکی که در موسیقی هرگز از حد ابوعطا نگذشته، اما یک اثر ولو کپی از پیکاسو را بر روی دیوار مطبش نصب کرده است.

قیمت آثارم در ایران ناچیز است

هولتهاوس در مورد قیمت آثارش در ایران و مقایسه آن با قیمت آثار هنری در خارج کشور، گفت: برای من مهم این بود که تابلوهایم به نمایش در بیایند و به همین دلیل خیلی تجاری با این نمایشگاه برخورد نکردم و قیمت‌گذاری شخصی روی تابلوها نداشتم و مدیر گالری آ این کار را انجام داده است.

وی تاکید کرد:  البته در حال حاضر قیمت آثار من در ایران در قیاس با اروپا، در گران‌ترین حالت، چیزی بین 200 تا 300 یورو و در واقع هیچ است که برایم اهمیتی ندارد اگر به مردم در خرید آن ها کمک شود.

در تلاشیم تا خرید و فروش آثار هنری رونق داشته باشد

آسیه مزینانی، مدیر گالری آ هم درباره سیاست‌های قیمت‌گذاری در این گالری و قیمت‌گذاری پایین آثار نمایشگاه الیزبات هولتهاوس که گران‌ترین اثر آن تنها 4 میلیون تومان است، به خبرنگار موج گفت: قیمتی که ما در گالری آ برای آثار در نظر می گیریم خیلی دور از فضای کارشناسی هنری نیست، اما هدفی داریم که تلاش می‌کنیم محقق شود.

وی تصریح کرد: همه تلاش ما این است که شرایط اقتصادی فعلی را که حتی با چند ماه پیش هم متفاوت است، درک کنیم و امیدواریم بتوانیم کسی که دلش می‌خواهد اثر هنری خریداری کند، بتواند با بودجه‌ای که در نظر دارد دست کم یک اثر بخرد.

مدیر گالری آ تاکید کرد: تلاش داریم قیمت‌گذاری بر آثار در این گالری به شکلی باشد که به افراد در خرید کمک کند تا همچنان خرید و فروش آثار هنری وجود داشته باشد. در واقع با قیمت‌هایی که روی آثار می گذاریم طیف وسیعی از مردمی که به خرید اثر هنری علاقه دارند را از داشتن این اثر محروم نمی کنیم.

مزینانی با اشاره به همراهی هنرمندان در این جریان، بیان کرد: ما این سیاست کلی را در گالری آ انتخاب کرده‌ایم تا آثار راحت‌تر فروش روند و آقای مشایخی و خانم الیزابت هولتهاوس هم خیلی بزرگوارانه قیمت‌های پایین را پذیرفتند .

گذشته در آینده

الیزابت هولتهاوس-مشایخی که همسر علیرضا مشایخی است پیش از این نمایشگاه های بسیاری در اروپا و آمریکا و البته ایران داشته و این بار آثار خود را با عنوان گذشته در آینده در گالری  آ  به نمایش گذاشته است.

این نمایشگاه روز جمعه دوم آذر در ساعت شانزده عصر افتتاح شده و تا روز دوشنبه 12 آذر ادامه خواهد داشت. گالری آ در خیابان کریم خان زند، ابتدای شهید عضدی (آبان جنوبی)، کوچه ارشد، شماره هفت واقع است. گالری آ، روزهای شنبه تعطیل است.  

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه