English

در نشست خانه هنرمندان در پاسخ به موج عنوان شد؛

سرو هنر در انتظار بودجه/عالی‌ترین نشان خانه هنرمندان برای اهدا به سه هنرمند موثر

رجبی معمار گفت: ما در فکر اهدای نشان سرو هنر که نشان ویژه و عالی ترین نشان خانه هنرمندان به سه تن از هنرمندان موثر در هر سال است، هستیم اما این کار وسیع، نیازمند برنامه ریزی و تامین بودجه خاص خود است.

سرو هنر در انتظار بودجه/عالی‌ترین نشان خانه هنرمندان برای اهدا به سه هنرمند موثر

به گزارش خبرنگار تجسمی موج، نشست صمیمانه رییس شورای عالی، مدیرعامل و معاونان خانه هنرمندان ایران با اهالی رسانه ظهر سه‌شنبه ۶ آذرماه با حضور مجید رجبی معمار مدیرعامل، آسیه مزینانی معاون فرهنگی هنری، سیدعماد حسینی معاون آموزشی، مسلم برزگرزاده معاون امور مالی و مونا رحمانی مدیر روابط عمومی خانه هنرمندان ایران و در غیاب ابراهیم حقیقی برگزار شد.

شهرداری تهران جدی‌ترین حامی خانه هنرمندان ایران

در ابتدای این نشست مجید رجبی معمار به شرایط بد اقتصادی اشاره کرد و گفت: این شرایط به حیطه هنر هم کشیده شده است و خانه هنرمندان ایران هم از بودجه رسمی و دولتی محروم است و باید امورات خود را از درآمدهای ناچیز و حمایت های شهرداری بگذراند. در این میان شهرداری تهران به عنوان سازمان پایه گذار و بهسازی کننده این مجموعه، جدی ترین حامی ما است و امیدواریم که با شرایط حاکم بر شهرداری و با وجود سختی‌های اقتصادی این روزها بتوانیم از این حمایت ها برخوردار شویم.

وی تصریح کرد: این کمک ها از زمان آقای کرباسچی در شهرداری شروع شده و در دوره یکی از شهرداران که بعدها رئیس جمهور هم شده است، کمک ها قطع شد. این شهردار قصد داشت درِ خانه هنرمندان را هم ببندد.

رجبی معمار در ادامه با تاکید بر اینکه ما نمی‌توانیم برای هنرمندان تعیین تکلیف کنیم، گفت: تمام تلاش شورای عالی و مدیران این مجموعه این بوده که با پرهیز از جناح بندی های سیاسی به اداره آن بپردازند.

 

در انتظار نیمه دوم بودجه حمایتی شهرداری

مدیرعامل خانه هنرمندان ایران افزود: مبلغی که در شورای شهر برای حمایت از خانه هنرمندان تصویب شده حدود یک و نیم میلیارد تومان است که تنها یک چهارم هزینه های ما را پوشش می دهد گرچه این رقم مصوب هم هنوز محقق نشده است و تنها نیمی از بودجه حمایتی سال 97 را دریافت کرده ایم.

رجبی معمار تصریح کرد: تا پیش از امسال درصدی از گروه های تئاتری دریافت نمی کردیم اما بالاجبار امسال بیست درصد فروش بلیط را دریافت می کنیم و گرنه مجبور به تعطیلی ایرانشهر می شدیم. گرچه وزارت ارشاد از ما حمایت اندک اما موثری معادل دویست میلیون تومان کرد.

ادامه برنامه ها تا پایان سال

مدیرعامل خانه هنرمندان ایران افزود: به رغم شرایط نا مساعد مالی ما برنامه های روتین  خود را تا پایان سال اجرا می کنیم که شامل برگزاری نمایشگاه‌ها، اجرای کنسرت‌ها و اکران فیلم‌ها می شود. و بر همین اساس تا پایان سال، علاوه بر برگزاری ۳۰ نمایشگاه هنری، برنامه‌های سینماتک، موسیقی و تئاتر نیز ادامه خواهد داشت.

ویژه برنامه هایی برای دهه فجر

وی با اشاره به اینکه برپایی افتتاحیه رویدادهای هنری در روز جمعه برای استفاده از ظرفیت بازدید این روز، به برنامه‌های دهه فجر خانه هنرمندان ایران هم پرداخت و گفت: با توجه به اینکه ابراهیم حقیقی رییس شورای عالی خانه هنرمندان و در عین حال دبیر یازدهمین دوره جشنواره تجسمی فجر است، در دهه فجر برنامه ای مرتبط با آن جشنواره در کنار چندین نمایشگاه دیگر از جمله مهمترین آنها، سومین دوره نمایشگاه فجر صنایع دستی را خواهیم داشت. در عین حال گزیده ای از فیلم های جشنوار فجر را هم نمایش خواهیم داد.

هفتمین مراسم آیین چراغ خاموشی نیست

در ادامه رجبی معمار به هفتمین مراسم آیین چراغ خاموشی نیست اشره کرد و گفت: این مراسم را هم در اسفندماه برگزار خواهیم کرد. ما برای جمع‌آوری آمار و اطلاعات با انجمن‌های تخصصی و رسمی، اداره کل‌های ارشاد، معاونت های هنری، فرهنگی و سینمایی مکاتبه کرده‌ایم تا هنرمندان درگذشته در یک سال اخیر را به ما معرفی کنند و پس از اینکه این اطلاعات تکمیل و دسته بندی شد در کتابی منتشر می شود و چند جلد کتاب به خانواده هر هنرمند می‌دهیم تا یاد و خاطره آن عزیز از دست رفته زنده بماند.

نشست خانه هنرمندان

سرو هنر؛ عالی‌ترین نشان خانه هنرمندان برای سه هنرمند موثر سال 

وی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری موج در خصوص اینکه چه طرحی برای نکوداشت هنرمندان جوان‌تر و در قید حیات دارید گفت: ما در فکر اهدای نشان سرو هنر که نشان ویژه و عالی ترین نشان خانه هنرمندان به سه تن از هنرمندان موثر در هر سال است، هستیم اما  این کار وسیع دبیرخانه و ستاد بزرگی در تمام رشته ها  می خواهد و نیازمند برنامه ریزی و تامین بودجه خاص خود است. گرچه پروپوزال آن هم نوشته شده و آماده است اما انجام آن پیش شرط هایی دارد که باید انجام شود.

رجبی معمار افزود: البته نا گفته نماند که ما به فراخور تجلیل از بزرگان را انجام می دهیم و تقریبا در همه برنامه هایی که انجمن ها در اینجا برگزار می کنند تجلیل از اساتید و هنرمندان مطرح را در دستور کار خود دراند.

به امکانات خانه هنرمندان نگاه تجاری نداریم

در ادامه این برنامه آسیه مزینانی، معاون فرهنگی هنری خانه هنرمندان ایران در پاسخ به سوالی در مورد درآمدهای خانه هنرمندان از اجاره سالن‌ها و اجرای کنسرت ها و فروش آثار در گالری ها گفت: ما از هنرمندان نسبت به گالری های خصوصی درصد کمتری و چیزی در حدود 20 درصد دریافت می کنیم که در مقایسه نسبت 40 به 60 گالری ها رغم بسیار کمتری است. در عین حال از انجمن‌ها در اغلب موارد بیست درصد را هم نمی‌گیریم در حالیکه  انجمن نقاش ایران هر فصل تمام گالری‌ها را در خدمت دارد.

وی تاکید کرد: ما رویکرد تجاری به خدمات و امکانات خانه هنرمندان نداریم و بعضاً با اسپانسر جشنواره ها و فعالیت های انجمن ها تهاتر صورت می‌گیرد.

مزینانی افزود: درآمد خانه از فروش آثار بسیار پایین است چرا که در عمل دستمان بسیار بسته است چرا که در انتخاب هنرمندان، آثارشان و نوع ارائه، در نمایشگاه‌های حمایتی انجمن‌ها که به صورت گروهی هم برگزار می‌شود محدودیت‌های جدی داریم.

خانه موسیقی طرف مشورت ما است

مزینانی در مورد اجرای کنسرت‌ها توسط موسسات یا هنرمندان گفت: ما به عنوان نظر کارشناسی از خانه موسیقی استفاده می‌کنیم و هر اثری که به ما ارائه می شود را از آنها استعلام می کنیم که تا امروز هم مشکل خاصی در این زمینه نداشته ایم. اما نکته مهم در مورد سالن های ما این است که سالنی با گنجایش صد و سی نفر که برخی از ظرفیت آن هم به مهمانان ما و گروه اختصاص پیدا می کند عملا درآمد خاصی ندارد و اگر هنرمندان اجرای در این سالن را می پذیرند در واقع امتیازی برای اینجاست.

رجبی مهمار هم افزود: ما بسیاری از فعالیت ها را در راستای حمایت از انجمن ای هنری زیر مجموعه خانه انجام می دهیم. به عنوان مثال ارزش گالری‌ها و سالن‌هایی که در طول شش ماه اول سال، انجمن ها از ما دریافت کرده‌اند بالغ بر ششصد و پنجاه میلیون تومان بوده در حالیکه دریافتی ما از آنها کلا شش میلیون تومان می‌کنند.

شایان ذکر است که در پایان این نشست صمیمانه مونا رحمانی از تشکیل باشگاه خبرنگاران تجسمی و همراه با خانه هنرمندان خبر داد و از تعدادی از خبرنگاران از جمله خبرنگار خبرگزاری موج تقدیر به عمل آمد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه