English

سازمان زیبا سازی در پاسخ به خبرگزاری موج:

تغییر رنگ اثر به رغم عدم رضایت خالق آن/مجسمه آتش‌نشان تا نصب یک یادبود مناسب در تهران پابرجاست

موسوی گفت: تا زمانی که یک یادبود آتش‌نشان مناسب در شهر تهران نصب شود، این اثر که یک اثر موقتی است پابرجا خواهد بود.

تغییر رنگ اثر به رغم عدم رضایت خالق آن/مجسمه آتش‌نشان  تا نصب یک یادبود مناسب در تهران پابرجاست

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری موج، ماه گذشته سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران از ترمیم مجسمه آتش نشان در اتوبان تهران کرج خبر داد و گفت: چند سال قبل مجسمه‌ای از یک آتش نشان ساخته و در ورودی غربی تهران نصب شد؛ اما این مجسمه به شکل تک رنگ بوده و رنگ چندان مناسبی هم نداشت! ضمن اینکه در اثر بارش باران و تابش مستقیم نور آفتاب رنگ خود را نیز از دست داده بود... خوشبختانه با هماهنگی سازمان زیباسازی و شهرداری تهران این مجسمه ترمیم شده و به رنگ لباس آتش نشانان  در آمد!

در بخشی از نشست خبری ششمین دوسالانه مجسمه های شهری تهران، برزین ضرغامی مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران، در پاسخ به سوال خبرنگار موج در مورد تغییر رنگ مجسمه یادبود آتش‌نشان‌ در اتوبان تهران کرج گفت: واقعیت این است که هنوز هم به مکان مناسبی برای نصب مجسمه آتش‌نشان در سطح شهر نرسیده‌ایم و به دنبال یافتن محل مناسب آن هستیم.

سید مجتبی موسوی، معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیبا سازی هم در تکمیل این سخنان گفت: آتش نشانان از اقشاری هستند که به دلیل ماموریت‌های خاصی که انجام می دهند، شهدای زیادی دارند اما واقعه ساختمان پلاسکو در سطح جامعه انعکاس بیشتری داشت. پس از آن تعدادی از هنرمندان پیشنهاد ساخت آثاری تحت عنوان یادبود شهدای آتش نشان را داشتند که یک اثر بر روی دیوار بتونی روبروی محل وقوع حادثه اجرا شد و حتی انعکاس بین المللی هم یافت و دیگری هم مجسمه ای بود که در حالی که دستش را به معنای «خداحافظ» بلند کرده بود، در اتوبان تهران کرج نصب شد.

وی افزود: ایده هنرمند سازنده این بود که این مجسمه باید یک‌پارچه قرمز باشد. ولی اعتراضات زیادی از جمله اعتراضات مردمی را در پی داشت؛ که معتقد بودند این کار باید هرچه بیشتر به اقعیت نزدیک باشد، گرچه تاییدات و حمایت های زیادی هم بویژه از سوی هنرمندان از آن اثر شد. از آنجاییکه گروه‌های مردمی زیادی با آتش نشانان به طور افتخاری همکاری دارند، برای اولین‌بار  هماهنگ شدند تا تعدادی از این افراد نسبت به مرمت و تغییر رنگ اثر بپردازند که البته هنوز هم با مخالفت هنرمندان هم همراه است.

مجسمه آتش نشان اتوبان کرج

موسوی تصریح کرد: اما نکته مهم این است که به یاد داشته باشیم که این اثر یک اثر موقت و برای مقطعی از زمان بود که البته با استقبال روبرو شد و سازمان آتش نشانی تاکید دارد که به پاس زحمات این قشر زحمت کش یادبودی از آنها در سطح شهر نصب باشد. بنابراین تا زمانی که یک یادبود آتش‌نشان مناسب در شهر تهران نصب شود، این اثر که یک اثر موقتی است پابرجا خواهد بود. 

نکته حائز اهمیت نادیده گرفتن نگاه هنرمند صاحب اثر در این زمینه و رنگ آمیزی ناقص این مجسمه است که به رغم اعلام سازمان آتش نشانی مبنی بر پایان کار رنگ آمیزی و ترمیم آن، جزییات صورت مانند چشم ها و محاسن و بند کلاه طراحی شده این مجسمه فاقد رنگ هستند که البته به طور حتم در صورت رنگ آمیزی به دلیل تضاد با روح ایده اصلی این اثر،نتیجه نامطلوبی خواهد داشت.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه