English

وزیر ارشاد تاکید کرد:

توجه به ناشران و کتاب‌فروشان/کتابفروشی‌ها پاتوق فرهنگی هستند نه صرفا یک واسطه

در مراسم افتتاح کتابخانه فرهنگ و رسانه از 7 کتابفروش برتر شهرستانی تقدیر شد.

توجه به ناشران و کتاب‌فروشان/کتابفروشی‌ها پاتوق فرهنگی هستند نه صرفا یک واسطه

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری موج، مراسم افتتاحیه مرکز اسناد و کتابخانه تخصصی فرهنگ و رسانه و تقدیر از کتابفروشان پیشکسوت کشور بعد از ظهر دوشنبه پنجم آذر، با حضور سید عباس صالحی وزیر ، محسن جوادی معاون فرهنگی، علی‌اصغر کاراندیش مروستی معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌ها و لادن حیدری معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمع دیگری از مدیران و پرسنل وزارت ارشاد و اهالی رسانه در ساختمان شورای فرهنگ عمومی برگزار شد.

سامانه ای برای تسهیل امور نشر

سید عباس صالحی در مراسم افتتاح مرکز اسناد و کتابخانه تخصصی فرهنگ و رسانه گفت: در ایامی که من به معاونت فرهنگی آمدم در سفرهای استانی متوجه شدم رفت و آمدهایی که به اداره کتاب انجام می‌شد از چند دغدغه اولیه ناشران بود. برای رفع این مشکل در قدم اول توسعه توکن‌ها بود و قدم دوم، بهره‌مندی ناشران راه اندازی سامانه نوین نشر کتاب؛ که با آن ناشران شهرستانی و تهرانی شرایط بهتری نسبت به گذشته خواهند داشت و از طرفی وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در معاونت امور فرهنگی روان تر، راحت تر و با تسهیلات بیشتری طی می شود.

ارتباط همزمان و حذف مراجعه حضوری

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: یکی از مشکلات دیگرناشران این بود که ارتباط همزمان با دستگاه های ذیربط نداشتند و  مراجعات نیز با فاصله زمانی  انجام می شد. امیدواریم که با راه اندازی این سامانه ارتباط همزمان به اداره کتاب، کتابخانه ملی و نهاد کتابخانه های عمومی بدون مراجعات حضوری برقرار و کار ناشران تسهیل شود.

وی در مورد تسهیلات ایجاد شده با حذف توکن گفت: با حذف توکن امکان دسترسی آنلاین و دسترسی های متعدد برای ناشر ایجاد می شود و پیگیری کارها از طریق تلفن همراه هوشمند هم قابل دسترسی است.با یان امکان امیدواریم که قاچاق کتاب را حداقلی‌تر کنیم و چاپخانه داران و کتاب فروشان بتوانند سریع‌تر بین کتاب قانونی و غیر مجاز تفکیک قائل شوند.

افتتاح مرکز اسناد و کتابخانه تخصصی فرهنگ و رسانه

مبارزه جدی تر با قاچاق

سید عباس صالحی ضمن اشاره به اینکه این سامانه در کاهش قاچاق کتاب که یکی از مساله های مهم و تهدید کننده نشر و فرهنگ کشور است، موثر است، تصریح کرد: در عین حال این سامانه تسهیلات بیشتری در نحوه خدمات دهی به ناشران را به وجود می آورد،  منجر می شود تا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توان خود در انجام وظایف حاکمیتی و تجمیع آمار و اطلاعات بهینه سازد.

کتاب فروشی‌ها پاتوق فرهنگی نه صرفا یک واسطه انتقال کتاب

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگری از سخنانش گفت: ما با برداشتن گام‌های محدود و اما موثر، توجه به حوزه کتاب‌فروشان را از زمان معاونت فرهنگی شروع کردیم و معتقدیم کتابفروشی تنها یک واسطه انتقال کتاب نیست، بلکه  یک پاتوق فرهنگی است . ما کتاب‌فروشان را به عنوان یک کانون و پایگاه فرهنگی در شهر زنده نگه می‌داریم و نباید اجازه از بین رفتن آنها را بدهیم.

وی افزود: با هدف توسعه و توجه جدی، تجهیز و تاسیس کتابفروشی های جدید آغاز شد، ولی باید با منابع جدید به توسعه کتابفروشی های موجود فکر کنیم و جلوی تعطیلی آن ها را هم بگیریم. بر همین اساس باتشویق نسل جدید، فرهنگ مراجعه به کتاب فروشی را ارتقاء بدهیم و این امر را باید در تربیت اجتماعی آنها وارد کنیم.

فرهنگسازی برای خرید کتاب از کتابفروشی‌ها

صالحی با تاکید بر اینکه ایده های بسیاری وجود دارد که می توان از طریق آن فرهنگ مراجعه به کتابفروشی ها را به عنوان فرهنگ رفتاری در کودکان گسترش داد گفت: به عنوان مثال در همه طرح های عیدانه و تابستانه کتاب، جام باشگاه های کتابخوانی که چهارده هزار باشگاه فعال را ایجاد کرده است و دوشنبه های کتابخوانی در مهد کودک ملزم به خرید کتاب از کتابفروشی ها هستند. در واقع تلاش کردیم با طرح‌هایی مانند عیدانه، تابستانه و پائیزانه با نگاه فرهنگ‌سازی، ایجاد عادت کنیم و ایده هایی برای تثبیت و گسترش فرهنگ مراجعه به کتاب فروشی برای خرید کتاب باشند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: کتابفروشی ها به عنوان دریچه های تنفس معنوی و فرهنگی شهر هستند و نباید مسدود شوند بنابراین باید در توسعه آن ها اهتمام داشت. بر همین اساس در هیات دولت هم تلاش کرده ایم تا سازمان برنامه بودجه  قوانینی نظیر تخفیف در حامل‌های انرژی و یا امکان تاسیس در منازل بدون نیاز به پروسه اماکن تجاری را برای آنها در نظر بگیرد.

کتابخانه ای با منابعی غنی

صالحی در ادامه با اشاره به بازگشایی کتابخانه تخصصی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: این کتابخانه دارای منابع غنی و کم نظیری بوده و کتابخانه این وزارتخانه که به عنوان سکاندار حوزه نشر و کتاب کشور به شمار می آید، می تواند به عنوان مرجع جدی تلقی شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: بازگشایی این کتابخانه می تواند نقطه عطف جدیدی در حوزه فرهنگ کتابخوانی محسوب شود و هر چقدر این کتابخانه را غنی تر کنیم مخاطبان و ذینفعان آن می توانند بیشتر به آن مراجعه کنند و از خدمات آن بهره ببرند.

شایان ذکر است که در ابتدای این مراسم محسن جوادی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، افتتاح مرکز اسناد و کتابخانه تخصصی فرهنگ و رسانه را تحقق آرزوی دیرینه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دانست و گفت: ایده افتتاح این کتابخانه بعد از طرح در شورای معاونان از سوی  وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی حمایت شد.

 وی در ادامه باتاکید بر توجه به تاسیس کتاب‌فروشی‌های شبکه‌ای گفت: ‌تاسیس کتاب‌فروشی‌‌های شبکه‌ای در مناطق مختلف کشور ضروری و از اهمیت قابل توجهی برخوردار است که باید در این زمینه سرمایه‌گذاری کرد. کتاب‌فروشِی‌ها از‌ حلقه‌های اصلی رساندن کتاب به دست مصرف‌کننده هستند که احتمالا توجه به کتاب‌فروشی‌ها در سیاست‌گذاری‌های فرهنگی مغفول مانده است و امیدواریم بتوانیم را نقیصه را جبران کنیم.

در ادامه مرادی نیا رئیس اداره کتاب به تشریح نحوه شکل گیری و مزایای سامانه جدید مجوز نشر، مراحل بازگشایی کتابخانه مرکزی و تغییر نام آن به کتابخانه فرهنگ و رسانه و نحوه انتخاب کتابفروشان پیشکسوت شهرستانی توضیحاتی را ارئه کرد.

افتتاح مرکز اسناد و کتابخانه تخصصی فرهنگ و رسانه

تقدیر از هفت کتاب فروش پیشکسوت شهرستانی

در بخشی از این مراسم از 7 کتابفروش برتر شهرستان‌ها تقدیر شد. این کتابفروشان عبارت‌بودند از: منصور طبرسی، کتابفروشی بابک از مازندران، بهمن عبادالله وند، کتابفروشی ناصرخسرو از شهرستان میاندواب استان آذربایجان شرقی، مهدی مژده، کتابفروشی مژده از رشت از استان گیلان، محمدعلی بهران فر صاحب کتابفروشی ناصرخسرو از شهر همدان در استان همدان که گفت هشتاد سال در این حرفه فعال است، اسرافیل یاوریان، کتابفروشی یاوریان از شهر اردبیل استان اردبیل و شجاع الدین دستغیب صاحب کتابفروشی پاپیروس از بوشهرو جعفر سامانی صاحب کتابفروشی امیرکبیر از سنندج استان کردستان که بنا به دلایلی موفق به حضو ردر این مراسم نشده بودند.

در پایان این مراسم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مرکز اسناد و کتابخانه تخصصی فرهنگ و رسانه این وزارتخانه را افتتاح کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه