English

پس از سال ها مبارزه با سرطان؛

برناردو برتولوچی از دنیا رفت

کارگردان مطرح ایتالیایی و خالق آخرین امپراتور به دلیل ابتلا به بیماری سرطان در سن 77 سالگی از دنیا رفت.

برناردو برتولوچی از دنیا رفت

به گزارش خبرگزاری موج، کارگردان صاحب نام ایتالیایی و خالق اثر تحسین شده و اسکاری آخرین امپراتور، در سن 77 سالگی به دلیل ابتلا به سرطان از دنیا رفت.

برناردو برتولوچی در شهر پارما در منطقه امیلیا-رومانیا در ایتالیا متولد شد. او بزرگترین فرزند پدرش آتیلیو بود. پدر برناردو شاعر، مورخ هنر و منتقد فیلم بود. برناردو در چنین محیطی رشد کرده بود. او در پانزده سالگی شروع به نوشتن کرد و پس از مدتی برای نوشتن اولین کتابش جایزه Viareggio Premio و چندین جایزه معتبر دیگر نیز دریافت کرد.

آغاز کار او در عرصه سینما در سال ۱۹۶۱  به عنوان دستیاراول پازولینی در فیلم آکاتونه بود.

این کارگردان 77 ساله ایتالیایی، خالق آثار به‌یادماندنی و در عین حال جنجالی چون آخرین تانگو در پاریس و آخرین امپراتور بود. در حالی که  نمایش فیلم آخرین تانگو در پاریس به دلیل داشتن صحنه های غیر متعارف جنسی، در برخی از کشورهای جهان ممنوع شد؛ در عین حال فیلم آخرین امپراتور وی، در سال ۱۹۸۷ برنده ۹ جایزه‌ اسکار شد و جایزه‌ بهترین فیلم و بهترین کارگردانی را از آن خود کرد.

پیش از انقلاب (۱۹۶۴)، جاده نفت (۱۹۶۵)، عشق و خشم (۱۹۶۹)، دنباله‌رو (۱۹۷۰)، ۱۹۰۰ (۱۹۷۶)، ماه (۱۹۷۹)، آسمان سرپناه (۱۹۹۰)، بودای کوچک (۱۹۹۳)، زیبایی ربوده شده (۱۹۹۶)،محصور (۱۹۹۸)، یک اپیزود از فیلم دقایق مرده: ویولون‌سل(۲۰۰۲) و رویابین‌ها (۲۰۰۳) از دیگر مهم‌ترین آثار برناردو برتولوچی محسوب می‌شوند.

برناردو برتولوچی از دنیا رفت

این کارگردان صاحب نام طی پنج دهه فعالیت سینمایی، حدود ۱۵ فیلم سینمایی ساخته و جوایز مختلفی از جشنواره های مختلف معتبر اروپایی و امریکایی دریافت کرد و در سال ۲۰۱۰ نخل طلای افتخاری جشنواره کن به پاس یک عمر دستاورد سینمایی به او اهدا شد.

این فیلمساز که از کارگردانان نئورئالیست ایتالیا به‌شمار می‌رود، پس سالها مبارزه با بیماری دردناک سرطان و سپری کردن یک دهه از عمرش بر روی ویلچیر در مورخه 26 نوامبر 2018 از دنیا رفت.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه