English

مجتبی میرتهماسب در گفت‌وگو با موج:

والدین و معلم‌ها باید توران خانم ببینند/ توران خانم باید شبیه یک کتاب درسی در مدارس کشور باشد

میرتهماسب گفت: فیلم توران خانم باید شبیه یک کتاب درسی در تمام مدارس ایران باشد و فکر می‌کنم وزارت آموزش و پرورش باید این بخش را جدی بگیرد.

والدین و معلم‌ها باید توران خانم ببینند/ توران خانم باید شبیه یک کتاب درسی در مدارس کشور باشد

مجتبی میرتهماسب، فیلمساز و کارگردان و تهیه کننده فیلم توران خانم در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری موج درباره این فیلم گفت: توران خانم، هفتمین فیلم از مجموعه آثار مستند کارستان است.  این فیلم از سال ۱۳۹۱ با طراحی و تهیه‌کنندگی بنده و رخشان بنی‌اعتماد شکل گرفته است. فیلم‌های دیگر این مجموعه را کارگردان‌های مختلف ساخته‌اند که کاری پژوهشی با تمرکز بر شخصیت‌های ارزش‌آفرین ایرانی است.

 

وی افزود: ما قبل از پیوستن به مجموعه کارستان کارگردانی این فیلم را شروع کرده بودیم. فکر می‌کنم ارزش توران میرهادی به‌عنوان یکی از شخصیت‌های تاثیرگذار در حیطه فرهنگ ایران و خصوصا زمینه تعلیم، تربیت‌ و آموزش کودکان و نوجوان غیرقابل انکار است.

 

به گفته این فیلم‌ساز، فیلم‌برداری توران خانم از مهرماه ۱۳۹۱ شروع شد و تا ۱۸ آبان ۱۳۹۵ و زمان درگذشت خانم میرهادی ادامه پیدا کرد. ۱۸‌ام آبان ۱۳۹۶ و در اولین سالگرد درگذشت توران میرهادی برای اولین بار این فیلم روی پرده رفت.

وی درباره چگونگی نمایش آن در جشنواره رشد گفت: آقای نیکخواه پس از شروع برنامه‌ریزی جشنواره با ما تماس گرفت برای نمایش فیلم از ما دعوت به حضور کرد. این دعوت با توجه به دید او به حوزه فرهنگ و سینماست و  کمتر کسی در ایران چنین کاری می‌کند. درخواست اصلی‌شان این بود که فیلم در جشنواره باشد ولی چون چندسالی است سعی کرده‌ام از فضای رقابتی و جشنواره‌ای دور باشم، خواهش کردم فقط یک نمایش ویژه داشته باشیم.

 

کارگردان فیلم توران خانم از این حضور ابراز خرسندی کرد و گفت: خوشحالم که این فیلم در جشنواره رشد دیده شد که به‌نوعی قدیمی‌ترین جشنواره فیلم ایران است -پس از جشنواره سپاس که منحل شد- و در عین حال جشنواره تخصصی حوزه آموزش و پرورش کودک هم هست. فیلم توران خانم حتما برای رده سنی کودکان نیست، برای نوجوان شاید باشد ولی حتما برای والدین و کسانی که در حوزه کودک و نوجوان کار می‌کنند، مفید است.

 

وی، دلیل اهمیت فیلم را چنین عنوان کرد: بعد از شناخت خانم میرهادی و ساخت فیلم به این نتیجه رسیدیم که اگر سال‌ها پیش او را می‌شناختیم حتما خودمان انسان‌های بهتری بودیم، نسبت به سرنوشت بچه‌های اطراف‌مان حساس‌تر بودیم و بیشتر می‌توانستیم به آن‌ها کمک کنیم.

 

میرتهماسب در ادامه درباره جایگاه و شخصیت میرهادی بیان کرد:‌ اهمیت توران میرهادی اول در منش و رفتار شخصی و بعد در تلاش و نوآوری او در حیطه آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت کودک بود. مهم‌تر که همه آن اندیشه‌ها در نهادهای مختلفی که تاسیس کرد یا در تاسیس‌شان نقش داشت، منعکس شده‌اند؛ به نظرم همه والدین و معلم‌ها باید، باید و باید آن‌ اندیشه را بشناسند چون هم به خودشان و هم به فرزندانشان کمک می‌شود.

 

میرتهماسب تخصصی بودن جشنواره رشد را همزمان مثبت و منفی ارزیابی کرد و در توضیح آن گفت: ما در ایران جشنواره کم نداریم بعضی فقط جشنواره فیلم هستند و بعضی به حوزه خاصی می‌پردازند. از یک سو عدم انسجام و رابطه جشنواره‌ها و فیلم‌ها مثبت نیست ولی از سوی دیگر تخصصی بودن هر جشنواره کمک می‌کند تا مخاطبان جدیدی به سینما بیایند.

 

او در ادامه درباره ویژگی های جشنواره رشد گفت: جشنواره رشد بیشتر از این‌که جشنواره‌ای برای سینما باشد، جشنواره‌ای برای آموزش و پرورش و معلم‌هاست و نه حتی کودکان. جشنواره کودک و نوجوان اصفهان جشنواره دیگری است با رسالتی برای کودکان ولی جشنواره رشد باید در زمینه متفاوتی هدف‌گذاری کند و آن هم تاثیر روی معلم‌ها و مربیان است. امیدوارم چنین باشد و این فیلم‌ها چه در جشنواره و چه پس از آن از طریق دفتر تکنولوژی آموزشی به مدارس و معلم‌ها برسد.

 

میرتهماسب، اهمیت فیلم در حوزه آموزش رات یادآوری و بیان کرد: فیلم‌های «کارستان» و مشخصا فیلم «توران خانم» باید شبیه یک کتاب درسی در تمام مدارس ایران باشد و فکر می‌کنم وزارت آموزش و پرورش باید این بخش را جدی بگیرد. نه فقط این فیلم، فیلم‌های زیادی هستند که بیش از یک کتاب درسی می‌توانند آموزش بدهند و انگیزه ایجاد کنند. فکر می‌کنم رسالت جشنواره است که این موضوعات و فیلم‌ها را به بدنه آموزش و پرورش متصل کند.

 

کارگردان فیلم توران خانم در پایان هدف فعالیت فیلم‌سازی مجموعه کارستان را یادآوری کرد و گفت: این مجموعه با هدف امیدبخشی و معرفی کسانی که در حوزه تعلیم و تربیت ایران کار کرده‌اند، شروع به کار کرده است. تمام تلاش ما برای بیشتر دیده شدن فیلم‌هاست. ما فیلم نمی‌سازیم که بگوییم فیلم‌ساز خوبی هستیم، فیلم‌ می‌سازیم که بگوییم موضوعاتی هست که باید به آن‌ها نگاه شود. تمام تلاش‌مان حتی باوجود نداشتن ارتباط با بدنه دولت، «دیده شدن فیلم‌ها» بوده است.

 

فیلم  مستند توران خانم که به دلیل نداشتن امکان پخش در تلوزیون و اکران محدود در سینماهای «هنر و تجربه»، به‌صورت اینترنتی اکران شده بود در «چهل‌وهشتمین جشنواره فیلم‌های آموزشی و تربیتی رشد» نمایش داده شد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه