English

همزمان با هفته کتاب؛

احمد نقیب زاده گوهر درخشان علوم سیاسی کشور تجلیل شد

مراسم بزرگداشت احمد نقیب‌زاده استاد دانشکده علوم سیاسی دانشگاه تهران روز چهارشنبه 30 آبان ماه در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.

احمد نقیب زاده گوهر درخشان علوم سیاسی کشور تجلیل شد

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از ستاد خبری بیست و ششمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، مراسم بزرگداشت احمد نقیب زاده استاد دانشکده علوم سیاسی دانشگاه تهران روز چهارشنبه(30 آبان) با حضور نیکنام حسین‌پور؛ دبیر بیست و ششمین هفته کتاب و جمعی از اساتید علوم سیاسی در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد. 

 

انسجام در آثار و درسنامه‌های علوم سیاسی

داود فیرحی؛ استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با اشاره به تجربه علمی استاد نقیب‌زاده گفت: از حدود سال‌های 64 و 65 که وارد دانشکده علوم سیاسی دانشگاه تهران شدم با استادی بسیار شیک‌پوش و منظم آشنا شدم. در آن دوره استاد بشیریه و دکتر نقیب‌زاده اساتید برجسته جامعه‌شناسی سیاسی بودند و حضور این دو استاد با دو گرایش متفاوت باعث ایجاد تعادل در میان دانشجویان شد.

فیرحی در ادامه تکثر نظریه‎ها و انسجام آثار و درسنامه‌ها را دو ویژگی مهم نقیب‌زاده دانست و گفت: نگاه علمی و واقع‌گرایانه و اخلاق علمی از دیگر ویژگی‌های علمی استاد است.

وی در پایان صداقت، دلسوزی و پیگیری را سه ویژگی شخصیت اخلاقی دکتر نقیب‌زاده ذکر کرد.

 

پژوهشگری؛ خصلت برجسته نقیب‌زاده

دکتر قاسم افتخاری با بیان اینکه نقیب‌زاده یکی از نخستین دانشجویانم در دانشگاه پیش از انقلاب بود، گفت: من دکتر نقیب‌زاده را به عنوان یک همکار و یک دانشمند می‌شناسم ولی خصلت برجسته ایشان بدون تردید پژوهشگری است.

وی با انتقاد از فضای دلال‌مآبانه در خرید مقاله و پایان‌نامه گفت: متاسفانه در چنین فضایی پژوهشگران واقعی چون دکتر نقیب‌زاده نمی‌توانند به خوبی خود را نشان دهند و بایستی سیستم آموزشی نظام آموزشی کشور اصلاح شود و فضا برای کار و دیده شدن پژوهشگران واقعی چون ایشان فراهم شود.

حقوق بشر دغدغه اصلی نقیب‌زاده

دکتر نسرین مصفا دیگر سخنران این جلسه نیز در توصیف وی گفت: ایشان همیشه دغدغه علمی داشتند و نتیجه آن در کتاب‌هایی که نوشته‌اند مستتر است.  به راستی نقش ایشان در کتاب‌های روابط بین‌‎الملل و جامعه‌شناسی سیاسی بر هیچکس پوشیده نیست.

وی در پایان دغدغه حقوق بشر را دغدغه اصلی ایشان دانست و گفت: امروز بیش از هر زمانی متوجه نگرانی‌های وی در این مورد می‌شویم.

نقیب‌زاده گوهر درخشانی برای علوم سیاسی

علی دهباشی؛ سردبیر مجله بخارا در این نشست با بیان اینکه اکثر بزرگان علمی کشور پیش از انقلاب از دانشکده حقوق و علوم سیاسی و دانشکده ادبیات تهران برخاسته‌اند گفت: دکتر نقیب‌زاده در واقع ادامه منطقی نسلی است که در این دانشکده‌ها تحصیل کرده‌اند.

دهباشی ادامه داد: آثار دکتر نقیب‌زاده گوهر درخشانی برای علوم سیاسی ایران است و شجاعت اخلاقی و سیاسی وی زبانزد است.

تلاش برای حفظ هویت ایران

دکتر ابولفضل دلاوری عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی دکتر نقیب زاده را پدر معنوی خود در ساحت علمی دانست و در مورد  نقش علمی و آکادمیک این استاد دانشگاه گفت:‌ مجموعه کارهای وی از تالیف تا ترجمه رویکرد مشخصی دارد زیرا که وی با یک مساله اصلی واجه بوده و قصد داشته مبانی آن را به دانشجویان و جامعه ارایه کند.

وی با اشاره به نقش روشنگری این استاد دانشگاه گفت: وی دارای ذهنیت استراتژیکی بر پایه حفظ موجودیتی به نام ایران بود و همواره در این مورد کوشیده است.

شرم راز مانایی دکتر نقیب‌زاده

دکتر قدیر نصری استاد دانشگاه خوارزمی درباره دکتر نقیب‌زاده گفت: راز مانایی استادان نیکنامی چون نقیب‌زاده و دکتر بشیریه شرم است که مانع شده در امواج اتفاقات تاریخی بلندگوی کسی شوند و بدون تکبر و با تواضع استقلال خود را همیشه حفظ کرده‌اند.

وی با عنوان نماینده انجمن علوم سیاسی ایران خاطر نشان کرد: ‌سر تعظیم فرود می‌آورم به تمام کسانی که پیشه آن‌ها شرم بوده است و بدون تردید دکتر نقیب‌زاده یکی از این افراد است.

 

لیبرال منشی از ویژگی‌های نقیب‎‎زاده

دکتر سلمان صادقی‌زاده عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی در توصیف ویژگی‌‎ها و منش دکتر نقیب‌زاده گفت:‌ هنر گوش کردن کم‌گویی ولی مفید گفتن، اقتدار در عین منش لیبرال در کلاس درس شخصیت اصلی دکتر نقیب‌زاده را شکل می‌داد.

در پایان این مراسم از دکتر احمد نقیب‌زاده به پاس زحمات و انتشار آثار  تقدیر و تشکر شد. وی در این مراسم با اشاره به سابقه تحصیلات خود گفت: پس از پایان تحصیلات در فرانسه و دریافت دکترای جامعه شناسی سیاسی در دانشگاه تهران به عنوان استادیار علوم سیاسی مشغول به فعالیت شدم.

وی ادامه داد: نبود منابع درسی کافی در ایران باعث شد تدوین کتاب و ترجمه در زمینه ادبیات سیاسی را آغاز کنم و تقریبا هر سال یک ترجمه یا تالیف را منتشر کرده‌ام.

بیست و ششمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار حال خوش خواندن از تاریخ 24 آبان تا 1 آذرماه با مشارکت بیش از 60 نهاد و سازمان در سراسر کشور برگزار می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه