English

برگزیده جشنواره هنرهای تجسمی هنر جوان:

جوان هنرمند نیاز جدی به آموزش، تعامل و حمایت دارد/خلا موزه و صنف کاریکاتور احساس می شود

حیدر پناه گفت: تمرکز اصلی جشنواره ها در بعضی رشته های تجسمی در زمینه چاپ آثار، حمایت از هنرمند با حفظ تعامل با او، برگزاری کارگاه های آموزشی که باعث می شود هنرمندان دور هم جمع شوند و به انتقال تجربیاتشان بپردازند، بهتر از برپایی نمایشگاه است.

جوان هنرمند نیاز جدی به آموزش، تعامل و حمایت دارد/خلا موزه و صنف کاریکاتور احساس می شود

مجتبی حیدرپناه برگزیده رشته کاریکاتور ششمین جشنواره هنرهای تجسمی هنر جوان که موفق به کسب رتبه نخست این رویداد حوزه تجسمی شده است، در گفتگو با خبرنگار تجسمی خبرگزاری موج با اشاره به مهم‌ترین مشخصه یک کاریکاتور عنوان کرد: کاریکاتوریست ها عمدتا در اثر خود با مفاهیم و کنایه ها به گونه ای برخورد می کنند که همه متوجه آن نشوند. اساسا این ویژگی باید از کاریکاتور برداشته شود. یک کاریکاتور باید زبانی همه فهم داشته باشد.

وی با اشاره به ضرورت توجه بیشتر به این رشته هنری در جشنواره های حوزه تجسمی بیان کرد: به نظرم مهم ترین نقش و تاثیر جشنواره ها در رشته های تجسمی برگزاری نمایشگاهی از آثار منتخب نیست. زیرا معمولا از این نمایشگاه ها چندان بازدیدی صورت نمی گیرد و بازدید کنندگان محدود آنها نیز عمدتا از میان متخصصان حوزه هستند نه عامه مردم. بنابراین شاید بهتر باشد تمرکز اصلی جشنواره‌ها در بعضی رشته های تجسمی در زمینه چاپ آثار، حمایت از هنرمند با حفظ تعامل با او، برگزاری کارگاه‌های آموزشی که باعث می شود هنرمندان دور هم جمع شوند و به انتقال تجربیاتشان بپردازند، باشد. 

مجتبی حیدرپناه برگزیده رشته کاریکاتور

حیدرپناه درباره کیفیت جشنواره هنرهای تجسمی هنرجوان که در آستانه برگزاری دوره هفتم آن  قرار داریم، بیان کرد: من تاکنون در سه دوره این جشنواره شرکت کرده ام. به نظرم جشنواره هنر جوان به ویژه در دوره ششم خود از نظر زمان برگزاری و نظم اجرا موفق عمل کرد. یکی از ویژگی های مطلوب این جشنواره در این بود که همه هنرمندان و جوانان دور هم جمع شدند و خود من هنوز با بسیاری از آن ها در ارتباط هستم. 

برگزیده سی و چهارمین جشنواره کاریکاتور آیدین دوغان ترکیه ضمن اشاره به خلا وجود یک انجمن صنفی در رشته کاریکاتور ادامه داد: متاسفانه کاریکاتور همچون رشته های عکاسی و گرافیک، انجمن صنفی ندارد و این خلا به شدت حس می شود. اگر در این رشته انجمنی وجود داشت، می شد امتیازات آثار را فهمید. ضمن این که نیاز به راه اندازی موزه ای ویژه کاریکاتور نیز احساس می شود. به نظرم برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی هنر جوان که 5 سال از آخرین دوره آن می گذرد، می تواند این دغدغه و هدف را در رشته های تجسمی پیگیری و دنبال کند. هنرمندان جوان تمایل زیادی به شرکت در این جشنواره دارند و جای خالی اش کاملا حس می شد.  

مجتبی حیدرپناه در ششمین جشنواره هنرهای تجسمی هنر جوان با کاریکاتوری با موضوع بحران از استان فارس موفق به کسب رتبه اول این رویداد حوزه تجسمی شده بود. 

وی دریافت جایزه در سی و چهارمین و لوح تقدیر از سی و سومین جشنواره کاریکاتور آیدین دوغان ترکیه، جایزه نفر اول دومین جشنواره بین‌المللی کارتون آرژانتین امید و... را در کارنامه کاری خود دارد. 

شایان ذکر است که هفتمین جشنواره هنرهای تجسمی هنر جوان به همت موسسه فرهنگی هنری سپهر سوره هنر و با همکاری مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری دی ماه امسال در ۶ بخش طراحی، پوستر، کارتون، کاریکاتور، تصویرسازی و عکس برگزار می شود و  آخرین مهلت ثبت نام و ارسال اثر به دبیرخانه این رویداد ۲۸ آذر ماه است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی