English

در نشست خبری عنوان شد؛

جزییات ساختار حمایتی همگرا تشریح شد/به دنبال تقویت شرکت ها هستیم

رییس بنیادملی بازیهای رایانه ای تاکید کرد: همگرا شفاف‌ترین ساختاری است که شکل گرفته چرا که ما می توانستیم ثبت نام کرده و از مجموعه های مورد نظر حمایت کنیم؛ ولی اگر آیین نامه را منتشر کرده‌ایم نشان دهنده این است که به دنبال شفافیت بوده‌ایم.

جزییات ساختار حمایتی همگرا تشریح شد/به دنبال تقویت شرکت ها هستیم

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی خبرگزاری موج، نشست خبری ساختار حمایتی همگرا بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای صبح امروز ۲۲مهرماه، با حضور حسن کریمی‌قدوسی مدیرعامل و متین ایزدی معاون حمایتی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برگزار شد.

در ابتدای این نشست کریمی قدوسی گفت: من بعد تمام حمایت های بنیاد بازی های رایانه ای در قالب ساختار همگرا انجام می دهد. هدف از این کار شفاف سازی و رعایت شایسته سالاری در حمایت ها است و در نظر داریم تا با حمایت از شرکت ها در ارتقاء تدریجی آنها موثر باشیم. گرچه ممکن است این ساختار در بدو امر در ساختارهایش تغییراتی ایجاد شود.

وی در مورد شفاف سازی حمایت ها تشریح کرد: میزان حمایت دریافتی شرکت ها از سازمانهای حامی شرکت های بازی ساز مشخص نبود. ضمن اینکه ما نمی ‌دانستیم حمایت ها به چه نتیجه ای می رسد. از سویی دیگر حمایت ها تا کنون محصول محور و نه تیم محور بود. دراین رویکرد جدید حمایت ها تیم محور و در نتیجه شرکت ها و تیم ها تقویت می شوند و سازمان ها در حمایت هایی که از بازی سازان انجام می دهند از ظرفیت همگرا استفاده می کنند.

رییس بنیاد ملی بازی‌های رایانه ای افزود: به عنوان مثال معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری مجموعه‌ای دارد به عنوان حمایت از شرکت‌های خلاق که ما برای پرهیز از موازی‌کاری با آنها مکاتبه کردیم تا حمایت‌ها هوشمندانه شود. وزارت ارتباطات ساختار همگرا را قبول دارد و آمادگی دارد تا وام‌ها را به شرکت‌های معرفی شده ما اعطا کند.

همگرا شفاف‌ترین ساختاری حمایتی شکل گرفته

مدیر عامل بنیاد بنیادملی بازیهای رایانه ای تاکید کرد: همگرا شفاف‌ترین ساختاری است که شکل گرفته چرا که ما می توانستیم ثبت نام کرده و از مجموعه های مورد نظر حمایت کنیم؛ ولی اگر آیین نامه را منتشر کرده‌ایم نشان دهنده این است که به دنبال شفافیت بوده‌ایم. بر همین اساس گرچه در سال اول بنابر ملاحظاتی که به منافع و جایگاه شرکت ها بر می گردد، گرید شرکت‌ها اعلام نمی‌شود؛ اما میزان حمایت‌ها را به طور ماهیانه یا فصلی اعلام می‌شود.

قدوسی با بیان اینکه آیین نامه پیچیده‌ای داریم که از چهارسال پیش در سال ۹۳ و دوره سه معاون حمایت در دست تکمیل است اما از یک‌سال و نیم پیش به طور متمرکز روی آن کار شده است، گفت: همگرا در ۱۴ شاخه خدمات حمایتی به بازی‌سازان  ارائه می‌کند که دو محدودیت سقف تعیین شده برای هر شاخه و سقف میزان اعتبار سالیانه تعلق گرفته به هر رتبه بازی‌سازی دارد اما تصمیم گیری در مورد نوع خدمات دریافتی به انتخاب بازی‌ساز است.

حمایت بدون توقع

وی تاکید کرد: در ازای حمایت‌ها هیچ توقعی از بازی‌سازان نداریم حتی پروژه محور نیست چرا که بازی‌ساز را براساس موفقیت‌های قبلی ارزیابی می‌شود. اما شرکت‌ها در صورت افت گرید از ساختار همگرا خارج می‌شوند. به همین دلیل بر اساس آیین نامه، ارزیابی اولیه در سال اول ثبت‌نام انجام می‌شود و ارزیابی ثانویه مربوط به گریدبندی سال‌های بعد است.

ارزیابی کیفی بر اساس کاربرگ‌ها

کریمی قدوسی در مورد نحوه بررسی موارد کیفی ارزیابی گفت: ارزیابی بازی بر اساس کاربرگ‌های قابل انتشار انجام خواهد شد. قطعا برخی از این ارزیابی‌ها کارشناس محور است. اما برای اینکه سلیقه فردی اعمال نشود ما برایند امتیازات داده شده توسط چند کارشناس را برای هر بازی در نظر می گیریم.

وی در بخشی از سخنانش اظهار داشت: با قاطعیت می‌توانم بگویم که مجموعه‌های حمایتی خارجی بنابه شرایط اقتصادی هر کشور نوع حمایت را تعیین می‌کند اما در هیچ کدام منعی برای حمایت از شرکت‌های بزرگ وجود ندارد بلکه اتفاقا حمایت های زیادی هم می‌کنند.

بودجه حمایتی از ناحیه عوارض بازی های دیجیتال

قدوسی تصریح کرد: بخشی از بودجه همگرا که معادل یک میلیارد تومان است، از محل بودجه‌های بنیاد تامین می‌شود و بخشی هم از عوارضی که از بازی‌های خارجی گرفته می‌شود.تاکید می کنم که این عوارض شامل بازی‌های ارجینال و کنسولی نمی‌شود چون به دنبال آن هستیم که قاچاق ریشه‌کن شود؛ اما عوارض بازی‌های دیجیتالی که به طور رسمی در ایران عرضه می‌شوند را شامل می شود.

 

شرایط ثبت نام در همگرا

 در ادامه این نشست معاون حمایت بنیاد بازی های رایانه ای به ویژگی های شرکت ها و تیم های بازیسازی که می توانند در همگرا ثبت نام کنند اشاره کرد و گفت: شرکت‌هاو تیم هایی که در 4 سال گذشته یک یا دو بازی منتشر شده ساخته باشند می توانند در همگرا ثبت نام کنند. روند بهرمندی از طرح همکرا با ثبت نام آغاز شده و پس از تکمیل مدارک، ارزیابی، رتبه بندی و سپس دریافت حمایت باقی مراحل را شامل می شود.

متین ایزدی با اشاره به اینکه 4 شاخص اصلی برای ارزیابی همگرا وجود دارد و ما هیچ گونه هیات انتخابی که به طور سلیقه ای برخورد کند نداریم، بیان کرد: این شاخص‌ها در چهار حوزه توانمندی، کیفیت و اثرگذاری بازی، مولفه‌های فرهنگی بازی و مولفه‌های تاثیرگذاری در صنعت بازی دسته‌بندی می‌شوند.

وی افزود: برای هر شاخص تیمی وجود دارد که بازی ها را ارزیابی می کند به عنوان مثال یک تیم فرهنگی بازی ها را بر اساس شاخص های 12گانه مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی ارزیابی می کند و به آنها امتیاز می دهد. ارزیابی شاخص همکاری شبکه ای دارای دو بخش پژوهش و کارآموزی است که این امتیاز امسال به دلیل اینکه اولین سال همگراست به کسی تعلق نمی گیرد و ما به تمام شرکت کنندگان امتیاز کامل را در این بخش می دهیم.

ایزدی تصریح کرد: ثبت نام از اواخر مرداد صورت گرفت و 17 شهریور تمام شد. بیست و شش شرکت به دبیرخانه مراجعه کردند که ۲۳ شرکت قابل ارزیابی بودند. پنجاه تیم هم ثبت نام کردند که سی و سه تیم قابل ارزیابی بودند. 92 بازی توسط تیم ها به دبیرخانه ارسال شد که 59 بازی شرایط آیین نامه را داشتند.

همگرا تاکید دارد که رده بندی توصیفی باشد نه عددی

معاون حمایت بنیاد بازی های رایانه ای  گفت: در واقع سال اول همگرا را با 56 متقاضی بستیم و 102 بازی هم مورد ارزیابی قرار گرفت. هفت رده مختلف را نیز در نظر گرفتیم که حمایت ها بر اساس این رده ها صورت می گیرد. همگرا تاکید دارد که رده بندی توصیفی باشد نه عددی. بنابراین عناوین رتبه ها مواردی همچون سیمرغ، هما، ققنوس، شیردال، هدیوش، یوز، غزال به عنوان امتیاز انتخاب شده‌اند و به تیم‌ها و بازی‌سازان تعیین شده اند.

از اواخر شهریور ارزیابی شروع شد و 12 آبان ارزیابی ها تکمیل شد و در حال حاضر آماده ارسال اعتبارنامه ها به تیم ها و شرکت ها هستیم. از امروز با شرکت‌های واجد شرایط تماس گرفته می‌شود و از هفته آینده معترضین می‌توانند اعتراض خود را به سادگی پر کردن یک فرم الکترونیک درخواست ارزیابی مجدد داشته باشند.

حمایت هایی که تعلق می گیرد از فرآیند نیازسنجی خود بازیسازان استخراج شده است. جدای از تامین فضا، حمایت‌های سخت افزاری و نرم افزاری، تسهیل در بدست آوردن تسهیلات مالی، تبلیغات، تست بازی، سرویس‌های آموزشی، جذب کارآموز، پرداخت درصد تشویقی فروش در بازی‌ها در بازارهای داخلی از جمله حمایت‌های همگرا است.

شرکت‌های  بزرگ‌ نمی توانند گرنت بگیرند

ایزدی در بخش دیگری از سخنانش به تغییرات رویکردی در حمایت ها هم اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال ما هیچ وقت از بازی‌سازانی که به دنبال جذب مخاطب بودند حمایت نکرده بودیم اما الان سیستم پی آر و تبلیغات را تفکیک کرده و گسترش داده‌ایم.

شرکت‌های  بزرگ‌ نمی توانند گرنت بگیرند بلکه از تسهیلات بهره مند می شوند و شرکت‌های کوچک وام نمی توانند بگیرند چون توان بازپرداخت نخواهند داشت اما می توانند از گرنت همگرا برخوردار شوند.

همگرا با پارتنرهای حمایتی مختلف وارد مذاکره در حوزه‌های مختلف مانند آموزش یا تست بازی، صداگذاری، رندرینگ و یا خدمات دیگر می‌شود و از این طریق با تخفیف بیشتر خدماتی به بازی‌سازان به انتخاب خود آنها  و براساس گرید بندی یک اعتبار حمایتی در سال دریافت می‌کنند. حتی برخی از مجموعه های آموزشی همکار، با تخفیف ارائه خدمات می‌دهند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه