English

نشست خبری پانزدهمین جشنواره فیلم مقاومت؛

خاکریزهای مقاومت در سینما پیشرو شود/ پیمان معادی تقاضای حضور نداشت

نشست خبری پانزدهمین جشنواره فیلم مقاومت با حضور دبیران بخش‌های مختلف سه‌شنبه ۲۲ آبان در سالن اسوه برگزار شد.

خاکریزهای مقاومت در سینما پیشرو شود/ پیمان معادی تقاضای حضور نداشت

به گزارش خبرنگار سینمایی موج، یزدان عشیری مدیر روابط عمومی پانزدهمین جشنواره فیلم مقاومت در ابتدای این نشست با اشاره به سیطره صهیونیست بر جهان و سینمای جهان خاطرنشان کرد: خوشبختانه جشنواره فیلم مقاومت فرصتی فراهم آورده تا فیلمسازان مستقل منطقه و جهان با موضوع مقاومت که به دلیل سیطره صهیونیسم جایی ندارند و دیده نمی‌شوند، شناسایی و بروز کنند.

اهمیت برگزاری جشنواره فیلم مقاومت و دیده شدن آن در جهان

کامران ملکی، مدیر بخش ۴۰ سال سینمای مقاومت و کارگاه‌های انتقال تجربه با اشاره به اهمیت برگزاری جشنواره فیلم مقاومت و دیده شدن آن در جهان گفت: کشور ما با تعدد جشنواره‌های سینمایی روبرو است و تقریبا در هر ماه شاهد برگزاری جشنواره سینمایی هستیم که قطعا هر جشنواره‌ای به منظور خاصی برگزار می‌شود و ملزوماتی را رفع می‌کنند. همه این جشنواره‌ها برای زنده نگاه داشتن سینما برگزار می‌شود، اما جشنواره فیلم مقاومت با تفاوت عمده احیای ارزش‌های مقاومت و دفاع مقدس برگزار می‌شود تا روحیه ایثار، برادری، گذشت و مقاومت را اشاعه می‌دهد.

وی با بیان اینکه شعارها و فرهنگ شهادت و امید رنگ باخته است، خاطرنشان کرد: شاید یکی از بهترین محمل‌هایی که می‌تواند به ما در یادآوری ارزش‌های مقاومت کمک کند، جشنواره فیلم مقاومت باشد. روزگاری، فیلم ساختن نوعی فریضه به حساب می‌آمد و در این مورد احساس تکلیف وجود داشت، اما الان فیلمسازی به بیزینس تبدیل شده است.

می‌توانیم فرهنگ جهانی را تحت تاثیر قرار دهیم

ملکی با انتقاد از عدم انتخاب فیلم‌های مقاومت برای حضورهای جهانی، تاکید کرد: فیلم‌هایی که برای حضور در جشنواره‌های جهانی انتخاب می‌شوند، باید همسو با فرهنگ جهانی باشد که متاسفانه فیلم‌های دفاع مقدسی و مقاومت از نظر برخی واجد شرایط حضور نیستند این در حالی است که می‌توانیم جریان‌سازی جدی در این موضوع را شاهد باشیم تا فرهنگ جهانی را تحت تاثیر قرار دهیم.

وی با ابراز تاسف از کمرنگ شدن این دغدغه‌ها بیان کرد: الان متاسفانه گرایش به تکنولوژی سبب دور شدن از محتوا شده است و هدف از بخش ۴۰ سال سینمای مقاومت پرداختن به این موضوعات است و ما باید همچون قدیم با دست خالی فیلم بسازیم تا آرمان‌هایمان محقق شود.

مدیر کارگاه‌های انتقال تجربه جشنواره فیلم مقاومت با اشاره به داوری ۲۵۸ فیلم توسط مردم، در مورد کارگاه‌ها گفت: احمدرضا درویش، کارگاه چگونگی ساخت پروژه‌های عظیم در سینمای مقاومت، مسعود ده‌نمکی کارگاه چگونگی جذب مخاطب برای سینمای مقاومت و علی نصیریان کارگاه ویژگی بازی و نقش آفرینی در سینمای دفاع مقدس را برگزار خواهند کرد.

ایران ستیزی در فیلم‌های آمریکایی را جدی بگیرید

سیدمحمد حسینی مدیر بخش اسلام هراسی و ایران ستیزی در سینمای غرب نیز در این نشست با تاکید بر جدی گرفتن ایران ستیزی در فیلم‌های آمریکایی، گفت: آمریکایی ها سالانه فیلم‌های بسیاری می‌سازند که به صورت مستقیم یا در حاشیه و غیرمستقیم به ایران ستیزی تاکید دارند و در واقع بغض خودشان را نسبت به ایران در فیلم‌هایشان نمود می‌دهند.

وی بیان کرد: خاکریزهای مقاومت باید در سینما پیشرو باشد تا بتوانیم به واسطه فیلم‌های سینمایی، بخشی از مقاومت ایران در جهان دیده شود.

حسینی درباره نمایش سه فیلم با موضوع ایران ستیزی توضیح داد: از مشکلات فیلم‌های ضدایرانی پایین بودن کیفیت آنهاست و اغلب به لحاظ سینمایی ارزش ندارند، به همین دلیل سعی کردیم در انتخاب مان برخی استانداردهای لازم را رعایت کنیم و بر این اساس سه فیلم قاتل آمریکایی محصول ۲۰۰۸ در مورد انرژی هسته‌ای، فیلم زیر سایه‌ها ساخته بابک انواری، فیلمساز ساکن لندن که سنت‌های ضدزن را در جامعه سنتی ایران مطرح می‌کند و فیلم شش روز که به تسخیر سفارت ایران در لندن در سال ۱۹۸۰ می‌پردازد. برای بررسی این فیلم‌ها از سعید مستغاثی و حسن عباسی استفاده خواهیم کرد.

فیلمی در مورد خاشقچی

احسان کاوه، جانشین بخش بین‌الملل جشنواره مقاومت گفت: همه اهالی رسانه می‌دانند وقتی صدایی بلند باشد صداهای دیگر به گوش نخواهد رسید و هر جریانی که بخواهد صدایش به گوش برسد باید با همصدایی به نتیجه برسد. جشنواره فیلم مقاومت در بخش بین الملل باید سعی کند محملی برای دیده شدن مظلومان باشد و شما اهالی رسانه نقش عمده‌ای در این زمینه خواهید داشت.

وی با اشاره به رشد جشنواره بیان کرد: امسال از ۹۷ کشور جهان فیلم داریم که ۲۸ درصد رشد را شاهد بودیم؛ فیلم‌های غیرایرانی نیز تنوع خوبی را شاهد بودیم. به فاصله اندک بعد از خاشقچی، فیلمی با عنوان خاشقچی تنها نیست به دست مان رسید که ما اطلاعی از کارگردان و عواملش نداریم اما ویژگی های حضور را داشت.

کاوه خاطرنشان کرد: از همه نقاط جهان که نیازمند ظلم‌ستیزی و عدالت خواهی هستند برای ما فیلم ارسال شده است و از این بابت نیز موضوعات متنوعی را میزبانی خووهیم کرد. همچنین کنفرانس ویژه خبری برای مدعوین سوریه‌ای برای آشنایی با فیلمسازان این کشور خواهیم داشت.

حقوق‌بشری ترین جشنواره‌ جهان

سیدمهدی جوادی، مدیر برنامه‌ریزی و تبیین گفتمان جشنواره فیلم مقاومت در سخنانی گفت: جشنواره مقاومت فارغ از تکنیک‌های سینمایی، با رویکرد گفتمان جهانی مقاومت کار خود را انجام می‌دهد که فراتر از سینمای دفاع مقدس است. جشنواره فیلم مقاومت به نظر من، حقوق‌بشری ترین جشنواره‌ای است که در جهان برگزار می‌شود که به موضوعاتی نظیر عدالتخواهی، حق بر آزادی، مبارزه با نژادپرستی و تبعیض و ... در مباحث گفتمان مقاومت می‌پردازد و این موارد از دستاوردهای این جشنواره به حساب می‌آید. همچنین تمرکززدایی جشنواره با هدف مردمی‌تر شدن جشنواره صورت خواهد گرفت. 

وی خاطرنشان کرد: موضوع جهانی‌سازی مقاومت که مقام معظم رهبری بر آن تاکید داشتند، نیز یکی از اهداف گفتمان جشنواره فیلم مقاومت است و به همین دلیل سه نشست با موضوعات بررسی نقش دیپلماسی فرهنگی در جهانی سازی مقاومت، بررسی نقش فعالان سینمای مقاومت و نشست بررسی سازوکارهای عرضه فیلم‌های مقاومت برگزار خواهیم کرد.

جوادی همچنین از انتخاب چهره سال مقاومت از بین چهره‌های شاخص این حوزه خبر داد که در مراسم اختتامیه اعلام خواهد شد.

۱۹۷ فیلم نیز در بخش‌های رقابتی جشنواره پانزدهم مقاومت

ناصر درخشان، مدیر ارزشیابی جشنواره فیلم مقاومت با ارائه آماری از فیلم‌های رسیده به دبیرخانه گفت: ۲۷۱ اثر از استان‌ها و ۴۷۷ اثر از تهران به دست ما رسیده است. همچنین امسال شاهد بخش روایت نو که به فیلمسازان فیلم اولی اختصاص دارد، هستیم. از بین ۱۲ فیلم سینمایی بخش مسابقه، ۷ فیلم اولی داریم که ۳ فیلمساز زن در میان آنها وجود دارد. ۱۹۷ فیلم نیز در بخش‌های رقابتی جشنواره پانزدهم حضور دارند.

وی در مورد حضور فیلم بمب یک عاشقانه اثر پیمان معادی در جشنواره بیان کرد: تقاضای حضوری از جانب این فیلمساز به جشنواره فیلم مقاومت داده نشده است و ما هیچ‌گونه منعی برای حضور فیلمسازان مختلف نداریم.

جشنواره مقاومت در اصفهان، همدان و زنجان همزمان با تهران

حسن امجدی مقدم مدیر امور استان‌ها و تعاملات سازمانی گفت: بخش استانی جشنواره همیشه دغدغه اصلی مدیران است که در ادوار پیشین شاهد برگزاری این جشنواره در برخی استان‌ها بودیم. امسال نیز به رغم شرایط اقتصادی و اجتماعی، سعی کردیم حضور در استان‌ها مداومت داشته باشد و به همین دلیل جشنواره مقاومت در اصفهان، همدان و زنجان برگزار خواهد شد.

وی از برگزاری هفته‌های فیلم مقاومت تا پایان سال در استان‌ها خبر داد و افزود: استان‌های خواهان نمایش فیلم‌های مقاومت برای این منظور به ما اعلام آمادگی کنند.

یزدان عشیری مدیر روابط عمومی پانزدهمین جشنواره فیلم مقاومت نیز در پایان نشست گفت: فیلم‌های مستند مقاومت برای اولین بار با همراهی مردم داوری خواهند شد تا سینمای مستند مورد محاق قرار نگیرد و امیدواریم رونقی برای این فیلم‌ها شاهد باشیم.

شایان ذکر است در این نشست محمد خزایی دبیر پانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت غایب بود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه