English

در نشست خبری فیلم رشد عنوان شد؛

تورانی: مدارس منتخبین رشد را برای دانش آموزان نمایش دهند/نیکخواه‌ آزاد: رقابت فیلم‌های خارجی در رشد برای اولین‌بار

نیکخواه آزاد گفت: عنوان رسمی این رویداد فرهنگی، جشنواره فیلم های علمی، آموزشی و تربیتی است که در سالیان اخیر بیشتر در بخش فیلم‌های داستانی که عمدتاً فیلم های تربیتی به حساب می آیند، غنی‌تر بوده است.

تورانی: مدارس منتخبین رشد را برای دانش آموزان نمایش دهند/نیکخواه‌ آزاد: رقابت فیلم‌های خارجی در رشد برای اولین‌بار

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری موج، نشست خبری چهل و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم رشد، صبح امروز با حضور وحید نیکخواه آزاد دبیر جشنواره، حیدر تورانی معاون وزیر آموزش و پرورش و سرپرست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزش ومحمد ناصری رییس جشنواره و مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی سازمان پژوهش و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش و اصحاب رسانه برگزار شد.

در ابتدای این نشست، حیدر تورانی معاون وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: این جشنواره رشد که از قبل از انقلاب برگزار می شده و در واقع یکی از قدیمی ترین جشنواره های ایران است که مورد استفاده دانش آموزان قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه در بین رسانه‌های آموزشی تنها کتاب نیست که می تواند موثر باشد، افزود: سینما رسانه ای تاثیرگذاری است که هیچ رسانه‌ای قدرت و قوت آن را ندارد و فلسفه وجودی این جشنواره، کمک و تعمیق یادگیری، آموزش رفتار مطلوب در جامعه به عنوان یک  شهروند موثر و موفق  است.

تورانی در ادامه با تاکید بر اینکه وزارت آموزش و پرورش به این اهمیت اشراف دارد در این چند سال وزارت آموزش و پرورش به اهمیت رسانه سینما واقف بوده است گفت: درتلاشیم تا نه فقط در بخش تولید بلکه بتوانیم در اکران این فیلم ها در بستر مدرسه و در میان دانش آموزان موفق باشیم.

سرپرست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در ادامه گفت: بعد از جشنواره فیلم های منتخب جشنواره در مدارس شهرستانها به نمایش در می‌‌آید اما استقبال از آنها متفاوت است که شاید به نوع معرفی ما بر می گردد.

تورانی افزود: امسال فیلم های خوب زیادی در بخش ملی و بین المللی جشنواره بین المللی رشد حضور دارند و یقین داریم نسبت به سال گذشته قدم های بزرگتری را در جشنواره برداشته ایم تا دانش آموزان بتوانند خیلی از مفاهیم و پدیده ها را از دل این فیلم ها بیاموزند.

معاون وزیر اظهار داشت: این یک جشنواره ماموریت محور است که در آن ما به عنوان مسئول باید بتوانیم از استعدادهای باقوه و بالفعل افراد استفاده کنیم تا مرز بیان و تفکر گسترده شود و در عین حال که همه افراد این فرصت را پیدا می کنند که از دیدگاه خود به بیان اندیشه هایشان بپردازند.

تورانی در ادامه به انتخاب آثاری که می توانند با همه ارتباط برقرار کنند گفت: برای انتخاب فیلم های بهتر باید با دنیا ارتباط و تعامل بیشتری داشته باشیم و هم تاثیر بگیریم و هم تاثیر بپذیریم اما متاسفانه به دلیل اینکه مدارس ما درس و کنکور محور شده اند ئ دانش آموزان را آنقدر درگیر کنکور کرده ایم که از دنیای هنر و فیلم دور شده اند؛ حتی فرصت کتابخوانی را از آنها گرفته ایم.

 وی تصریح کرد: 14 میلیون دانش آموز داریم در حالی که تنها 4 میلیون دانش آموز امکان دیدن فیلم های رشد را پیدا می کنند؛ در حالی که در مدارس دو ساعت آموزشی را آزاد کرده ایم و به مدیران و معلمان این امکان را داده ایم تا از فیلم ها استفاده کنند. باید مدیران آموزش و پرورش را نسبت به رسانه سینما حساس کنیم.

این مقام مسئول با ابراز خوشحالی از اینکه دانشگاه فرهنگیان هم در جشنواره رشد ورود کرده است گفت: این مورد یکی از شاخصه های این دوره بود که به آن اهمیت داده شد و باید زمینه فراهم شود تا همه اقشار و تفکرات که دلشان برای تعلیم و تربیت کشور می سوزد فرصت بیان داشته باشند.

15 میلیون دانش آموز مخاطب بالقوه جشنواره بین المللی رشد

در ادامه این نشست وحید نیکخواه آزاد دبیر چهل و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم رشد هم این جشنواره را کی از قدیمی ترین‌ها در آسیا و خاورمیانه دانستو گفت: مخاطب واقعی این جشنواره 15 میلیون دانش آموز است در حالی که سال گذشته تنها 4 میلیون نفر فیلم های آن را دیدند.

وی به افزایش و بهبود کمی و کیفی این دوره اشاره کرد و گفت: در بخش بین المللی به حدی فیلم به دفتر جشنواره ارسال شد که از بخشی از آنها خواستیم تا فیلم هایشان سال آینده به نمایش در بیایند.

دبیر جشنواره رشد با اشاره به اینکه وزارت آموزش و پرورش به استفاده از فیلم‍‌ها در برنامه آموزشی توجه ویژه ای دارد، افزود: درس ابد و یک روز در کتاب درسی دوازدهم گنجانده شده و بازیگران آن از جمله نوید محمد زاده، پریناز ایزدیار و پیمان معادی بازخورد خوبی نسبت به آن نشان دادند. آموزش و پرورش هم به شدت پیگیر برقراری ارتباط جدی بین سینما و مدارس است تا فیلمسازان مجرب سینمای کودک و غیر کودک بتوانند نقش خود را در این زمینه ایفا کنند.

نیکخواه آزاد افزود: فیلم های مهمی از جمله توران خانم ساخته رخشان بنی اعتماد و مجتبی میرتهماسب برای اولین بار در چهل و هشتمین جشنواره بین المللی رشد حضور دارند و همچنین، دوبله فیلم ها برای دانش آموزان دبستانی به سرپرستی ناصر ممدوح انجام شده است.

وی ادامه داد: در جشنواره چهل و هشتم ضمن انتخاب فیلم های درجه یک ایرانی، فیلم های مهمی از جمله کودک خاموش که جایزه اسکار 2018 را گرفت هم در لیست نمایش داریم که از طریق قانونی به بخش مسابقه راه پیدا کرده است.

دبیر جشنواره درباره معیار انتخاب آثار این دوره گفت: مناسبات خانوادگی را یکی از موضوعات مهم برای انتخاب فیلم ها بئده ضمن اینکه کیفیت به اندازه موضوع برای ما مهم بود. بر همین اساس فیلم هایی بودند که موضوعات مرتبط با جشنواره داشتند اما به دلیل اینکه کیفیت خوبی نداشتند از لیست انتخاب حذف شدند.

نیکخواه آزاد در ادامه گفت: عنوان رسمی این رویداد فرهنگی، جشنواره فیلم های علمی، آموزشی و تربیتی است که در سالیان اخیر بیشتر در بخش فیلم‌های داستانی که عمدتاً فیلم های تربیتی به حساب می آیند، غنی‌تر بوده و حضور فیلم‌های علمی و آموزشی باکیفیّت در آن به مرور کم‌رنگ شده است.

 وی اظهار داشت: بر همین اساس جشنواره فیلم رشد به دنبال تقویت تولید آثار آموزشی است و باید موانع ساخت فیلم‌های علمی و آموزشی شناخته و رفع شود. ما در این دوره از جشنواره درصدد هستیم فرصت‌ها و تهدیدهای این امر را بررسی و توجّه مسئولان را به آن جلب کنیم و شخصاً امیدوارم که در سال های آینده با وضعیت بهتری مواجه شویم.

شعار جشنواره امسال؛ دانش در آیینه تصویر

وحید نیکخواه آزاد؛ شعار جشنواره امسال را «دانش در آینه تصویر» اعلام کرد و گفت: این جشنواره هنگامی به چشم انداز آرمانی خود نزدیک می شود که بتواند مجموعه‌ای از فیلم‌ها را در راستای اهداف و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش عرضه کند.

دبیر چهل و هشتیمن جشنواره بین المللی رشد با اشاره به این مطلب که امسال فیلم‌هایی که به سه سرفصل علمی، آموزشی و تربیتی ارتباط مستقیم دارند، در جشنواره حضور پررنگ تری دارند؛ از برگزاری گفتگوها و میزگرد‌هایی در این خصوص خبر داد که در کنار نمایش فیلم ها به طور گسترده به آنها پرداخته می شود.

شایان ذکر است سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش چهل و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم‌های علمی، آموزشی و تربیتی رشد را از 25 آبان تا 2 آذر 97 در سینما فلسطین تهران برگزار خواهد کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه