English

مهرداد اسکویی در گفت‌وگو با خبرگزاری موج:

جشنواره فیلم کوتاه تهران نماینده ایران و خاورمیانه در جهان است/شاید در آینده فیلم کوتاه داستانی بسازم/ سه فیلم در مرحله تدوین دارم

مهرداد اسکویی تاکید کرد: من فکر می کنم که بعد از این همه سال قدمت و تداوم، با جشنواره بسیار جدی و معتبری در زمینه فیلم کوتاه به عنوان نماینده ایران و خاورمیانه در جهان، روبروییم و از حجم ورودی فیلم‌ها از سراسر دنیا به جشنواره تهران، می توان به این نکته پی برد.

جشنواره فیلم کوتاه تهران نماینده ایران و خاورمیانه در جهان است/شاید در آینده فیلم کوتاه داستانی بسازم/ سه فیلم در مرحله تدوین دارم

مهرداد اسکویی مستند ساز مطرح کشور و از مدرسین نشست‌های تخصصی سی و پنجمین دوره جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران، به خبرنگار سینمایی موج گفت: قرار است که من در روز اول این دوره از نشست‌ها، در مورد سینمای رئالیستی با عنوان «رئالیسم در فیلم کوتاه» صحبت کنم و تلقیم را از این سینما و تجربیاتم در زمینه مستند سازی و سینمای رئالیستی را بازگو کنم.

سینمای رئالیسم هنوز یکی از پایه های سینمای دنیا است

این هنرمند فیلمساز در مورد نحوه انتخاب موضوع و سرفصل‌های این‌دوره گفت: آقای دکتر احمد الستی دبیر علمی ما هستند و در چندین جلسه و گعده‌ای که با ایشان، شهرام مکری، سعید پوراسماعیلی، سعید عقیقی، عطاءالله کوپال و دوستان دیگری که داشتیم به مضامینی رسیدیم که در یک تقسیم بندی بین اساتید ملی و بین المللی به این شکل ارائه خواهد شد.

برنده تندیس اژدهای طلایی بهترین فیلم جشنوارهٔ کراکف لهستان، با تاکید بر اینکه این مباحث را پیش ا این در جای دیگری مطرح نکرده است، در مورد موضوعات مختلف این دوره و جایگاه سینمای رئالیستی در دنیا گفت: این دوره تنها در مورد سینمای رئالیستی نیست بلکه سینمای تجربی، مینیمالیست و فرمالیست هم بررسی خواهد شد. به نظر من سینمای مستند، نئورئالیسم در ایتالیا و سینمای رئالیسم ، هنوز یکی از پایه های سینمای دنیا است ولی رویکردهای متفاوتی هم به آن وجود دارد؛ که می خواهیم راجع به آن صحبت کنیم.

اسکویی در مورد اینکه کارگاه‌ها به طور موازی با نمایش فیلم‌ها برگزار می شود گفت: به نظر من این کمی کار را سخت می کند اما به دلیل اینکه بولتن‌ها و کاتالوگ‌ها کمی زودتر منتشر می‌شود و از همان روز اول در اختیار مخاطبین قرار می‌گیرد، فکر می کنم که علاقمندان باید ببینند که دقیقا به چه چیزی نیاز دارند، که به همان سمت حرکت کنند. هم پکیج فیلم‎‌ها و هم نشست هایی که ارائه می شوند، در زمینه های مختلف است و فیلمسازان و علاقمندان امکان انتخاب آنچه نیاز دارند را دارند.

جشنواره فیلم کوتاه تهران نماینده ایران و خاورمیانه در جهان است

سازنده مستند سینمایی تحسین شده رویاهای دم صبح، در مورد جایگاه و سطح جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران نسبت به جشنواره های دیگر دنیا، به خبرنگار موج گفت: به نظر من جشنواره فیلم کوتاه تهران یکی از معتبرترین و جدی‌ترین جشنواره های جهان است که رنکینگ دارد.

وی افزود: امسال علاوه بر تدریس در نشست‌های تخصصی، عضو هیات داوری بخش بین‌الملل آن هستم که چند داور و همینطور، یکی دو فیلمساز بسیار معتبر از جشنواره های معتبر جهانی در این گروه حضور دارند. ترکیب هفت نفره هیات داوری و پذیرش داوری این جشنواره توسط این داوران جهانی، بویژه کریستوف گیرات که رییس جشنواره کراکف از قدیمی‌ترین و معتبرترین جشنواره های دنیا، که به لحاظ سنی رییس هیات داوران این دوره هم هست، نشان دهنده جایگاه و اعتبار جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران است.

این عضو انجمن مستندسازان جهان(IDA)  افزود: حتی حضور فیلم‌هایی که از معتبرترین و برترین فیلم‌های داستانی و کوتاه این سال‌ها در این جشنواره نشان از اهمیت آن دارد. ضمن اینکه در بخش داستانی ما رقابت بسیار فشرده ای را خواهیم داشت چرا که هیات انتخاب هم ترکیب کاربلدی بوده و فیلم‌های بسیار خوبی انتخاب شده است. من فکر می کنم در دو سه سال اخیر، تمرکز و توان بهینه ای صرف این بخش از جشنواره ملی و بین المللی شده است.

مهرداد اسکویی تاکید کرد: من فکر می کنم که بعد از این همه سال قدمت و تداوم، با جشنواره بسیار جدی و معتبری در زمینه فیلم کوتاه به عنوان نماینده ایران و خاورمیانه در جهان، روبروییم و از حجم ورودی فیلم‌ها از سراسر دنیا به جشنواره تهران، می توان به این پی برد که جزو معتبرترین های جهان است.

این داور جشنواره در پاسخ به این سوال که سطح فیلم‌های ایرانی در این دوره را نسبت به آثار خارجی چگونه ارزیابی می کنید، گفت: چون داوری ما از چند روز دیگر شروع می شود، من هنوز فیلم‌های ایرانی را ندیده ام؛ ولی با توجه به اینکه فیلم‌های ایرانی را در داوری جشن خانه سینما دیده ام، به نظر من یک بخش مهمی از فیلمسازان خوب، جوان و خلاق داریم که فیلم‌های خوبی ساخته‌اند و من امیدوارم که این ترکیب جوانانی که تازه به میدان آمده اند با فیلمسازانی که عقبه‌ای دارند و چند سالی است که فیلم‌سازی می کنند؛ از حیثیت و توان و خلاقیت سینمای کوتاه، مستند، انیمیشن و تجربی ایران در کنار فیلم‌های مهم جهانی، به خوبی دفاع  ‌کنند.

شاید در آینده فیلم کوتاه داستانی بسازم

مهرداد اسکویی در پاسخ به این سوال که شما با این مقدار سابقه و تجربه در عرصه های مختلف آیا تمایل به ساخت فیلم کوتاه هم دارید؟ گفت: من در این سال‌ها، کار خودم را با فیلم کوتاه داستانی شروع کردم و سالها هم کار کردم. الان هم به عنوان یک مستند ساز حرفه ای، مشغول هستم که به نظر من، فیلم مستند مستقل هم یک بخشی از بدنه همین فیلم کوتاه، انیمیشن، تجربی و مستند است. با توجه به علاقه ای که به این حوزه‌ها دارم،  بعید نیست در آینده فیلم کوتاه داستانی بسازم؛ ولی در حال حاضر خیلی از کار و حرفه ام راضی هستم.

وی افزود: خیلی از من سوال می شود که آیا نمی خواهی به ساخت فیلم بلند داستانی بپردازی؟ اما من با فیلم مستند خیلی حال خوبی دارم ولی در نهایت شاید بین مستند داستانی حرکت کنم.

سه فیلم در مرحله تدوین دارم

اسکویی از فعالیت های در دست اقدامش گفت: در حال حاضر سه فیلم جدی مستند در دست تدوین دارم که اطلاعات تکمیلیش را بعدا اعلام خواهم کرد. اما اجمالا بگویم که یک فیلم با موضوع اجتماعی و یک فیلم انسان‌شناسی دارم و یک مجموعه پرتره پنج قسمتی که با بابک کریمی  کار می کنیم. در آذر ماه هم، بعد از این جشنواره و بازگشت از سفری که برای پرزنت و پیچ کردن فیلم جدیدم در جشنواره ایفای آمستردام دارم، تحقیقات کار جدیدی را در استان کرمان شروع خواهم کرد.

شایان ذکر است، اسکویی در بیش از صدو سی جشنوارهٔ معتبر ملی و بین‌المللی عضو گروه داوری بوده‌است. او همچنین به عنوان سفیر فرهنگی بخش انسان دوستانه سازمان ملل متحد (UCHA) فعالیت می‌کند.

این مستند ساز ایرانی  تاکنون ۱۵ فیلم کارگردانی کرده و با حدود ۵۰۰ حضور ملی و بین‌المللی و کسب بیش از ۱۲۰ جایزه معتبر یکی از شخصیت‌های برجسته مستندسازی کشور محسوب می‌شود. فیلم‌های اسکویی در جشنواره‌ها و مراکز دانشگاهی بیش از ۵۰ کشور جهان به نمایش درآمده و مورد نقد و بررسی قرار گرفته شده‌است.

مهرداد اسکویی از ایران به همراه ۶ داورخارجی شامل کریستوف گیرات از لهستان، ویرجیل ویدریش از اتریش، تام پالمن از سوئد، ساری ولانن از فنلاند، میک هنیگن از ایرلند، پر فیکسه از نروژ به عنوان هیات داوران بخش مسابقه بین‌الملل سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران معرفی شده اند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه