English

موسوی در نشست خبری جشنواره فیلم کوتاه تهران:

برخلاف امریکاییها به تعهداتمان پایبندیم/برای اولین بار شهرداران را به جشنواره دعوت کردیم/دولت از سر بزدلی به سانسور نمی پردازد

موسوی گفت: قطعا در دولت فضای سانسور، حذف ایده، نادیده گرفتن جوانان وجود ندارد. عدم صدور پروانه نمایش از سر بزدلی و ترس از نقد شدن و انتقاد نبوده و شما می‌توانید به تماشای فیلم‌ها بنشینید و ببینید که فضای فیلم کوتاه چگونه است.

برخلاف امریکاییها به تعهداتمان پایبندیم/برای اولین بار شهرداران را به جشنواره دعوت کردیم/دولت از سر بزدلی به سانسور نمی پردازد

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری موج نشست خبری سی و پنجمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران با حضور سید صادق موسوی رییس انجمن سینمای جوانان ایران و دبیر این جشنواره، سعید پور اسماعیلی معاون آموزشی انجمن و آرش عباسی مشاور مدیرعامل  و مدیر ارتباطات این انجمن برگزار شد.

سالن ویژه اهالی رسانه

در ابتدای این نشست آرش عباسی سخنانش را با خوشامدگویی به خبرنگاران و دادن یک خبر ویژه برای این قشر جامعه شروع کرد و گفت: با توجه به تجربه های قبلی برای تسهیل در امر تماشای آثار، امسال برای نخستین بار یک سالن اختصاصی برای اصحاب رسانه در نظر گرفته شده است تا بتوانند در شرایط بهتری به تماشای فیلم‌ها بنشینند.

مهم ترین ویترین فعالیت های فیلم کوتاه در ایران

سپس سید صادق موسوی با بیان اینکه جشنواره فیلم کوتاه مهم ترین ویترین فعالیت های فیلم کوتاه در ایران است، افزود: بنا به گفته همه کارشناسان، انجمن سینمای جوانان بانی و برگزار کننده جشنواره‌ای است که بدون اغراق، مهم ترین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه خاورمیانه است.

وی در ادامه گفت: ما این جشنواره را به عنوان یک ویترین صرف برای فعالیت های انجمن سینمای جوان بلکه تصور ما این است که جشنواره فیلم کوتاه بهترین چشم انداز را از وضعیت فیلم کوتاه ایران ارائه می کند.

موسوی گفت: فیلم کوتاه بی تردید پشتوانه سینمای ایران است. این سخن من مطالعه شده است. امروزه سینمای فرهنگی و هنری ایران را فیلم کوتاه هدایت می کند. ما هنرمندان پیشرو، ذهن جوان و آفرینشگری متفاوتی را در حوزه فیلم کوتاه مشاهده می کنیم. این باور ما است و اغراقی در آن نمی کنیم. در حالی که کمترین اعتبارات را در این حوزه، ما داریم.

نزدیک به دو هزار حضور بین المللی

دبیر سی و پنجمین جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت: ما در بهترین سال‌های فعالیت ساخت فیلم کوتاه در ایران هستیم و برای اینکه اطلاعات بسیاری که درباره موفقیت های بین المللی فیلم کوتاه ایران در این مدت مخابره شده، از منظر بسیاری از افراد غیر منطقی به نظر نرسد، ما تمام ادعا ها را مستند و در قالب کتابی منتشر کرده ایم.

وی تصریح کرد: در هر سال ۱۸۱۹ حضور بین‌المللی داریم. در این کتاب‌ها فهرست تمام حضورهای بین المللی هنرمندان ایرانی با اطلاعات دقیق شامل اسم فیلم ها و نام شهرهایی که این فیلم ها در آن اکران شده و جایزه ها منتشر شده است.

موسوی افزود: علاوه بر این کتاب دیگری که برای این ایام چاپ شده است اطلاعات گزیده فیلم‌های انجمن در سال ۹۶ است که همراه بسته‌ گزیده فیلم‌های تولید شده سال ۹۶ خواهد بود و هر دو به دو زبان فارسی و انگلیسی منتشر شده‌اند. در سفرهایی که به کشورهای مختلف داشتم مشابه این اتفاقات را ندیدم که انجمنی صرفا فیلم کوتاه کار کند. آنها یک بنگاه دارند که در حوزه‌های مختلف فعالیت می‌کنند؛ اما انجمن سینمای جوان دو مسئولیت مهم دارد اول آموزش و دیگری ساخت فیلم است که تاکنون کتابی در این زمینه نداشته است و امسال این اتفاق رقم خورد. همچنین سه کتاب دیگر نیز داریم که برای ایام جشنواره و در رزو سینما و کتاب در پردیس ملت رونمایی خواهند شد.

وی در ادامه توضیح داد: علاوه بر این ۵ CD نیز کار شده که حاصل عملکرد سال گذشته است و امیدواریم امسال بهتر از سال گذشته باشد. ضمن اینکه که امسال قبل از آغاز جشنواره سی و پنجم و همزمان با برگزاری نشست خبری جشنواره کاتالوگ آن نیز در ۴۱۶ صفحه بر روی سایت بازنمایی خواهد شد و علاقمندان می‌توانند به کل اطلاعات جشنواره مانند معرفی داوران، اطلاعات نشست‌ها و معرفی فیلم‌ها در این کاتالوگ دسترسی داشته باشند.

 

رییس انجمن سینمای جوانان ایران در بخش دیگری از سخنانش گفت: چون بودجه کمی در اختیار فیلم کوتاه سازان است، آن ها انرژِی خود را در بعد خلاقیت اثر به کار می گیرند و این سرمایه بزرگی است. این به معنای بی نقص بودن فیلم کوتاه نیست. ما مسیر بهتری را پیش رو داریم. من می خواهم شما در بخش های دیگر هنر مطالعه کنید و ببینید کجا ما نزدیک به دو هزار حضور در رویداد بین المللی داریم؛ و سیصد و هفتاد جایزه را به دست آورده‌ایم.

دبیر سی و پنجمین جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت: تفاوت امسال ما در جشنواره عمدتا در حوزه بین الملل است. در حوزه بین الملل نزدیک به پنج هزار و صد فیلم به دبیرخانه جشنواره رسیده است. بیشتر از هشت ماه توسط یک تیم زبده این فیلم دیده شده است. اصرار و وسواس ما این بود که فیلم معمولی در حوزه بین الملل نداشته باشیم، لذا از این تعداد فیلم شصت و هفت فیلم انتخاب شد.

سید صادق موسوی گفت: به زعم من برخی از این فیلم ها شبیه به ورک شاپ آموزشی هستند. همه این فیلم ها تولیدات سال ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ است.۱۲۰ کشور برای ما فیلم فرستادند. از سویی سطح داورانی که انتخاب شده اند قابل مقایسه با سال های گذشته نیست که اسامی و سوابق این افراد منتشر شده است.

راه اندازی اولین بازار بین المللی فیلم کوتاه

او بیان کرد: ما برای اولین بار بازار بین المللی فیلم کوتاه را راه انداختیم و تعداد زیادی خریدار دعوت کردیم. این خریداران از شبکه های تلویزیونی مختلف و از بنیاد های مختلف می آیند. امیدواریم از این رهگذر بتوانیم یک فضای جدید اقتصادی و البته فرهنگی برای فیلم کوتاه ایران فراهم کنیم.

موسوی اظهار کرد: ما برای اولین بار امسال پیچینگ بین المللی برگزار کردیم. ما چند ماه قبل فراخوانی را منتشر کردیم تا علاقمندانی که می خواهند در این رویداد شرکت کنند طرح های خود را به زبان فارسی و انگلیسی ارائه کنند و چند ماه پیش این طرح ها به داوران ارائه شد تا این افراد و طرح ها جهت حضور در این ورک شاپ انتخاب شوند.

او گفت: امسال خانمی به اسم «گابریلیه برونن مه یر» مسئولیت آموزش نحوه دفاع از پروژه ها را به عهده دارد. قبل از برگزاری پیچینگ، این مدرس بین المللی که فقط تخصصش این کار هست و در تمام فستیوال ها به فیلم سازان مکانیزم دفاع کردن از پروژه ها به لحاظ مالی و فرهنگی در برابر سرمایه گذاران می آموزد. بعد از این آموزش ها ما مراسم پیچینگ را برگزار می کنیم.

موسوی گفت: در این پیچینگ ها ما هم سرمایه گذار داخلی دعوت کردیم و هم سرمایه گذاران خارجی دعوت شده اند. این افراد غیر از وایرها و خریداران فیلم کوتاهی هستند که امسال دعوت شده اند. ما با مدیرعامل محترم خانه سینما هم صحبت کردیم و ایشان گفتند بسیاری از سرمایه گذاران فیلم بلند هم امسال علاقمندند در جشنواره شما حضور پیدا کنند.

بیشترین آثار از فرانسه و امریکا

دبیر جشنواره سی و پنجم فیلم کوتاه تهران گفت: ما امسال ۱۱۰ مهمان خارجی دعوت کردیم و از این افراد بیش از ۴۰ نفر وارد ایران شده اند. آن هم در شرایطی که ما در وضعیت ناجوانمردانه ای از لحاظ سیاسی و بین المللی قرار داریم. جالب این جاست از میان فیلم های ارسال شده به جشنواره بیشترین فیلم ها از کشور فرانسه و سپس از کشور آمریکا است؛ یعنی فرهیختگان به این فضای ایران ستیزی وقعی ننهادند. ما اصرار داریم که با حضور این هنرمندان خارجی فضای همکاری مشترک میان هنرمندان ایرانی و خارجی به وجود بیاید.

ایران امن ترین و ارزانترین کشور منطقه برای تولید فیلم کوتاه

سید صادق موسوی در ادامه بیان کرد: ایران در عرصه بین‌الملل کاملا شناخته شده است. در منطقه امن‌ترین کشور هستیم و شرایط تولید کم هزینه است. ما درمرحله فرایند و شناسایی قراردادهای مشترک هستیم و این اتفاق بزرگی است. تعدادی از مهمانان خارجی ما برای عقد قرار داد تولید مشترک به ایران می‌آیند. کسانی که پیشتر طرح‌ها و فیلم‌نامه‌های ما را خوانده‌اند و با توجه به کم هزینه بودن تولید در ایران رغبت روز افزونی برای تولید مشترک وجود دارد. در حالی که در کشورهای دیگر نمی‌توان با مبلغی معادل پنج‌هزار دلار یک فیلم کوتاه ساخت در حالی‌که در ایران با هشتاد میلیون می‌توان یک فیلم خوب ساخت. اگر چنانچه سرمایه گذار خارجی تمایل داشته باشد در چارچوب فرهنگی هنری ایران کار کند این بهترین فرصت برای سرمایه گذاری و تولید مشترک خواهد بود. امیدواریم که تهیه کنندگان شریف سینمای ایران نیز بیایند و با فیمسازان خلاق فیلم کوتاه آشنا شوند و بیشتر در این زمینه کار کنند.

نشست‌هایی شبیه مستر کلاس

وی ادامه داد: سال گذشته به لطف خدا نشست‌های علمی تخصصی برگزار کردیم که استقبال خوبی از آن صورت گرفت و کتاب ۳۵۲۴ که شامل محتوای وزین نشست‌های علمی سال گذشته است، منتشر شده و رونمایی می‌شود.

موسوی اظهار داشت: امسال نیز این کار را انجام خواهیم داد که  نشست‌های امسال ما بیشتر شبیه به مستر کلاس هستند و دانش آموختگان سینما برای حضوردر این نشست‌ها ثبت نام کرده‌اند.  این نشست‌ها و ورک‌شاپ‌های تخصصی به نوعی در نظر گرفته شده که علاقمندان شهرستانی حاضرند با پرداخت وجه و چشم‌پوشی از تماشای فیلم‌ها، در این ورکشاپ‌ها حضور پیدا کنند و در هر شب برجسته‌ترین کارگاه ما از طریق اسکایپ و بطور زنده برگزار می‌شود.

دبیر جشنواره سی و پنجم در ادامه اظهار کرد: امسال این بخش از جشنواره دبیر علمی دارد که دکتر احمد الستی مسئولیت کارگاه‌های تخصصی ما را برعهده دارند. آخرین ورک شاپ ما نیز در بخش بین المللی با حضور بهترین مدرسان این حوزه برگزار خواهد شد که هرشب ۳۵ دقیقه ارتباط تعاملی از طریق اسکایپ خواهند داشت. این نشست‌ها در ۴ حوزه فرمالیسم، رئالیسم، مینی مالیسم و تجربه گرایی برگزار خواهند شد.

اختتامیه؛ یک برنامه هنری خاص در برج میلاد

موسوی گفت: ما امسال تلاش کردیم جشنواره را در شان فیلم کوتاه ایران برگزار کنیم، تصور ما این است اگر فیلم کوتاه در گذشته امری حاشیه ای به نظر می آمد و امر جدی تلقی نمی شد، امروز باید فیلم کوتاه در کانون توجهات صنعت تصویری قرار بگیرد. بر همین اساس جشنواره، برای اختتامیه یک برنامه هنری خاص در برج میلاد خواهد داشت که، تنها فرصتی برای معرفی برندگان نیست. ارکستر مجلسی با رهبری دکتر صهبایی، اجرای یک گروه نمایشی، بزرکداشت دکتر الستی و تقدیر از اشکان اشکانی را دارد.

دعوت از سلبریتی های سیاسی

وی افزود: برای این برنامه چند وزیر شامل دکتر ظریف به عنوان یک شخصیت ملی و محبوب و محمد جواد آذری جهرمی به عنوان جوان‌ترین وزیر کابینه و دکتر سرنا ستاری معاون علم و فناوری رییس جمهور دعوت شده اند. از طرفی برای اولین‌بار بیش از سی مدیر کل فرهنگ و ارشاد و بیش از هفتاد شهردار را از سراسر کشور به جشنواره دعوت کرده‌ایم. در همه دنیا شهرداری‌ها، اسپانسر فعالیت‌های فرهنگی هنری هستند. ما هم در هفتاد شهر دفتر داریم. امیدواریم تجمع این مدیران در این رویداد فرهنگی باعث بشود به اهمیت فیلم کوتاه پی برده و من بعد حمایت بیشتری از دفاتر و هنرمندان فیلمساز بکنند.

دبیر جشنواره سی و پنجم با اشاره به اینکه امسال برای اولین‌بار هر فیلمی که با کیفیت k 2 یا k 4 به دست ما رسیده باشد با همان کیفیت پخش خواهد شد، گفت: صدای تمامی فیلم‌ها نیز به شکل دالبی خواهد بود. سال گذشته نیمی از فیلم‌ها با این فرمت بود ولی امسال ۲۵۰ فیلم در قالب دی سینما پخش خواهند شد.   ضمن اینکه امسال چهار سالن دویست و پنجاه نفره در اختیار این جشنواره داریم. یعنی در هر سانس هزار نفری که می توانند پشتوانه سینما و فرهنگ تصویری کشور هستند حضور دارند.

دو باکس ویژه برای فیلم کوتاه و انیمیشن

موسوی افزود: با تعاملاتی که با سفیر فنلاند داشتیم موفق به رایزنی با مدیر جشنواره تامپره شدیم و توانستیم آثار برگزیده آن را که از جشنواره‌های معتبر جهان است در یک باکس ویژه نمایش داده خواهد شد. ضمن اینکه انیمیشن‌های منتخب کشور استونی که در این زمینه پیش رو است، نیز در یک باکس ویژه به نمایش درخواهد آمد.

وی ادامه داد: دو شبکه تلویزیونی برنامه‌های ما را به شکل مستقل هر شب پوشش خواهند داد و امیدواریم که مردم علاقه مند به سینما نیز در این اتفاق حضور داشته باشند. ایمان دارم که برج میلاد در شب اختتامیه مملو از فیلمسازان هنردوست و مردم علاقمند به هنر خواهد شد.

نقش پر رنگ ایسفا

دبیر جشنواره سی و پنج درباره همکاری ایسفا نیز گفت: باور داریم که باید به جامعه فیلم کوتاه احترام بگذاریم. این انجمن بیش از ۳۰۰ نفر عضو دارد و ۱۰۰ نفر تقاضا داشتند که برای حضور در جشنواره کارت داشته باشند و ما از این حضور استقبال کردیم. علاوه بر این برگزیده فیلم مردمی نیز امسال توسط دوستان ایسفا به ما اعلام خواهد شد. تمامی جلسات نقد و بررسی نیز به انجمن فیلم کوتاه ایران محول شده است و در کنار ما حضور فعالانه‌تری نسبت به سال‌های گذشته دارند.

موسوی همچنین درباره داوری آثار بین‌الملل نیز گفت: بهتر از من می‌دانید که هزینه‌های تولید فیلم کوتاه بسیار بالا رفته است و ما برای اولین بار با دو مرحله انتخاب آثار ملی مواجه شدیم. ترکیب هفت نفره هیئت انتخاب ابتدا فیلم‌ها را دیدند و ۲۰ فیلم را در این مرحله انتخاب کردند و در مرحله بعدی ۵۰ فیلم انتخاب شد. من از دوستان خواهش کردم که چون فیلم کوتاه مخاطب خاص دارد و فرصت دیگری برای نمایش این فیلم‌ها وجود ندارد تعداد فیلم‌ها را افزایش دهند و اجازه دهند تا فیلمسازان خلاق در جشنواره حضور داشته باشند؛ که در نهایت ۶ فیلم ایرانی از میان ۱۷۰ فیلم ایرانی در بخش بین‌الملل نیز حضور دارند. داوری این بخش توسط هفت داور انجام شد که مهرداد اسکویی تنها داور ایرانی ما در این بخش است.

هیچ بدعت و نوآوری پیش نیامده

وی درباره نامه فیلمسازان به وزیر و نظارت بر روی فیلم‌ها توضیح داد: حتما به خوبی می دانید که دو نوع مجوز سینمایی و ویدئویی داریم. زمانی که مدیر کل نمایش خانگی، مستند و فیلم کوتاه بودم، یک کار مغایر قانون می‌کردیم که با دبیر جشنواره مکاتبه می‌کردیم و مسئولیت نمایش را به او محول می کردیم. از سال گذشته تصمیم گرفتیم که به قانون برگردیم و همه آثار دریافتی را به شورای نظارت ارسال کردیم. قانون‌گذار امر صدور پروانه نمایش را به شورای نظارت واگذار کرده است. شاید من به عنوان دبیر نظر متفاوتی داشته باشم و حتی در شورا هم حضور پیدا کرده و نظرات کارشناسیم را هم داده‌ام. اما اختیارات یک دبیر در صدور پروانه نمایش مطلق نیست.

موسوی با تاکید بر اینکه هیچ بدعت و نوآوری پیش نیامده بلکه به قانونگرایی رو آوردیم، تصریح کرد: امسال دو راه داشتیم یکی اینکه با حضور در شورای انتخاب، تعداد معدودی اثر را انتخاب کنیم و اقدام به نمایش آنها کنیم که هیچ مشکلی هم پیش نیاید، اما بسیاری از دوستان از این فضا دور می‌ماندند. یا اینکه در کار هیات انتخاب هیچ دخالتی نداشته باشیم و هر اثری را که آنها انتخاب کردند، به شورای نظارت ارسال کنیم. که امسال ۲۵۰ اثر به شورا ارسال شد و تنها هفده اثر مجوز نگرفتند و البته برخی با اصلاحاتی می توانند مجوز بگیرند. در این میان تعدادی موفق به اخذ مجوز نشدند.تعدادی موفق به اخذ پروانه نمایش نشدند و علت‌های مختلفی هم داشت. برخی از فیلم‌ها مغایرت بارز با شرع داشتند و نمی‌توانستیم اصراری بر صدور پروانه نمایش داشته باشیم.

وی تاکید کرد: من حتی یک فیلم را هم توصیه نکردم و باید این آثار روال قانونی خود را طی می‌کردند شورای سیاست گذاری مجدد تشکیل جلسه داد و ما خواهش کردیم بار دیگر فیلم‌ها را ببینند که در نهایت ۳ فیلم دیگر نیز مجوز گرفتند و امیدواریم تا پایان هفته بتوانیم برای باقی فیلم‌ها نیز پروانه بگیریم و مشکل آن‌ها برطرف کرده و در جشنواره به نمایش بگذاریم.

ما مثل امریکایی‌ها نیستیم

موسوی درباره تأثیر شرایط اقتصادی کشور بر برگزاری جشنواره سی‌وپنجم فیلم کوتاه تهران هم گفت: ما فراخوان جشنواره را اسفندماه منتشر کردیم که دلار چهار هزار تومان بود و الان دلار چهار برابر شده لذا جایزه بزرگ ما که پنج هزار دلار بوده هفتاد و پنج میلیون تومان شده است!‌ اما فراخوان در همان دوران اعلام شده بود اما حالا که ارزش ریال افت کرده نمی‌توانیم بگوییم آن پنج هزار دلار را نمی‌دهیم در واقع ما مثل امریکایی‌ها نیستیم که زیر حرف خودمان بزنیم؛ برای ما وفای به عهد مهم است اما امیدوارم این جایزه‌ها را بچه‌های ایرانی دریافت کنند.

وی در مورد دلیل دریافت وجه برای نشست های تخصصی و نحوه حضور خبرنگاران در آن گفت: وقتی بسته ای به رایگان به کسی داده می‌شود کمتر تعهد‌آور است. در حالیکه با تخفیفاتی که برای فیلمسازان در نظر گرفته شده است برای بیست نشست تخصصی به همراه پذیرایی ناهار، شام و میان وعده تنها دویست هزار تومان می‌پردازند که در واقع می‌توان گفت رایگان است. خبرنگاران هم باید ثبت نام کنند و از هشتاد درصد تخفیف بهرمند می‌شوند. اما فقط برای کسانی گواهی شرکت صادر می‌شود که در هفده جلسه حضور پیدا کنند.

رییس انجمن سینمای جوانان ایران در خاتمه اظهار داشت: می‌شود چهل مهمان خارجی دعوت نکرد، یا هفت کتاب چاپ نکرد، اختتامیه‌ای در برج میلاد برگزار نکرد، اما معتقدم که با همین پارامترهای کوچک می‌توان برای جشنواره تشخص ایجاد کرد و من با سلیقه خودم فکر می‌کنم که باید این جشنواره در حد شان هنرمندان برگزار کرد. باور اصلی ما این است که باید به جامعه فیلم کوتاه خدمت کنیم وبه تک تک هنرمندان آن سرویس دهیم. افرادی که می توانند این رخوت را از سینمای ایران بزدایند.

در دولت نگاه انقباضی نداریم 

وی تاکید کرد: با حضور دکتر صالحی، در دولت نگاه انقباضی نداریم و حتما به نامه صنفی نوشته شده توجه می‌شود. قطعا در دولت فضای سانسور، حذف ایده، نادیده گرفتن جوانان وجود ندارد. عدم صدور پروانه نمایش از سر بزدلی و ترس از نقد شدن و انتقاد نبوده و شما می توانید به تماشای فیلم‌ها بنشینید و ببینید که فضای فیلم کوتاه چگونه است.  ما آثار گزنده و دغدغه‌مند در فیلم کوتاه می‌بینیم اما هرگز فیلم سخیف و مبتذل در این نوع فیلم نداریم. ممکن است برخی از این فیلم‌ها زبان گزنده داشته باشند یا یک موضوع را آسیب شناسی کنند، اما فیلم کوتاه در گزنده‌ترین حالت نیز از سر خیرخواهی حرف می‌زند.

بر اساس این گزارش، سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به منظور شناسایی و معرفی برترین آثار کوتاه در سطح ملی و بین‌المللی و همچنین ایجاد رقابت سازنده بین فیلم‌سازان از ۱۸ تا ۲٢ آبان ۹۷ برگزار خواهد شد.

اخبار این رویداد بین‌المللی در سایت‌ جشنواره به نشانی www.tisff.ir و همچنین وب‌سایت انجمن سینمای جوانان به نشانی www.iycs.ir قابل دسترسی است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه