English

دستاورد حضور یک هفته‌ای ژاک لویی کرمبون در ایران

برگزاری کارگاه "پیش فرض‌های انتخاب فیلم کوتاه در جشنواره‌های بین‌المللی" ، تدریس سرفصل "روایت‌شناسی: نشانه‌شناسی-کاربردشناسی " و نشست با منتقدان، مدیران و سینماگران کشور حاصل حضور یک هفته‌ای ژاک لویی کرمبون مدرس و منتقد فرانسوی در ایران بود.

دستاورد حضور یک هفته‌ای ژاک لویی کرمبون در ایران

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از روابط عمومی مدرسه ملی سینما، ژاک لویی کرمبون نویسنده و سردبیر نشریات معتبر سینمایی اروپا و عضو هیئت انتخاب جشنواره‌های کن، ارک (جشنواره فیلم‌های مستقل اروپایی) و جشنواره فیلم بلفور با دعوت مدرسه ملی سینما جهت تدریس سرفصل «روایت‌شناسی: نشانه‌شناسی-کاربردشناسی» در فصل دوم دوره عالی مطالعات فیلم: نظریه، نقد و تحلیل و برگزاری کارگاهی آموزشی برای سینماگران حوزۀ فیلم کوتاه با موضوع «پیش فرض های انتخاب فیلم کوتاه در جشنواره‌های بین‌المللی» به مدت یک هفته از 23 الی 27 مهرماه در مدرسه ملی سینمای ایران حضور داشت.

در کارگاه یک روزه این مدرس سینمایی با موضوع «پیش فرض های انتخاب فیلم کوتاه در جشنواره‌های بین‌المللی» که با مشارکت انجمن فیلم‌ کوتاه سینمای ایران و حضور دانشجویان و سینماگران این حوزه برگزار گردید، تفاوت جشنواره‌های فیلم کوتاه موجود در اروپا، چگونگی ایجاد فصل ممیز در خواسته‌ها و دیدگاه‌های جشنواره‌ها، میزان اثرگذاری سلیقه‌ها و نظرات شخصی در انتخاب آثار و روش‌ها و الگوهای انتخاب فیلم در فستیوال‌های بزرگ بین‌المللی مثل موضوع، سابقه، امتیازدهی و ... مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

همچنین مرور آراء روایت شناسان با رویکرد نشانه‌شناسانه و کاربردشناسانه، نگاهی به تحلیل‌های روژه اودن منتقد و نظریه پردازی فرانسوی، تحلیل فیلم‌های شاخص تاریخ سینما بر محوریت روایت‌شناسی کاربردی از اهم موضوعاتی بود که وی در مجموعه کارگاه خود در دوره عالی مطالعات فیلم: نظریه، نقد و تحلیل مطرح کرد.

کرمبون در بخشی از این کارگاه 10 ساعته به تحلیل فیلم گوشواره‌های مادام ساختة مکس افولس پرداخت و نشان داد چطور نماهای این فیلم انعکاسی از یکدیگر (آنچه در فارسی ورطه‌اندازی گفته می‌شود) هستند و با آنکه فیلم‌ساز در بسیاری از نماها دخالت زیادی کرده است و آن‌ها را به سبک خود آراسته است اما بیننده در تماشای اول نمی‌تواند به این بازی‌‌های تصویری پی ببرد. شاید به این دلیل که افولس این کار را با چنان ظرافتی انجام داده است که تداوم فیلم در ظاهر به هم نمی‌خورد اما وقتی برای بار دوم این فیلم را می‌بینیم متوجه می‌شویم که چقدر این نماها در رابطه با یکدیگر معنادار می‌شوند.

شایان ذکر است در خلال حضور  ژاک کرمبون در ایران و برگزاری کارگاه‌های آموزشی، جلساتی نیز با حضور وی و سینماگران، منتقدان و مدیران سینمایی به منظور بررسی وضعیت سینمای مستقل کشور و حضور بین‌المللی سینمای ایران ترتیب داده شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه