English

منتقد فرانسوی در گفتگو با خبرگزاری موج:

چرا سینمای کیارستمی مانا و فرهادی فراموش شدنی است/شاعرانگی سینمای دنیا کم شده است

ژاک لویی کرمبون گفت: سینمای کیارستمی برای همیشه می‌ماند و مخاطب دارد، اما سینمای فرهادی اینگونه نیست و تشویق‌ها و مخاطبانش در آینده نمی‌ماند.

چرا سینمای کیارستمی مانا و فرهادی فراموش شدنی است/شاعرانگی سینمای دنیا کم شده است

ژاک لویی کرمبون، مدرس و منتقد سینمایی فرانسوی درباره سینمای ایران به خبرنگار سینمایی خبرگزاری موج گفت: سینمای ایران سینمای بزرگی بوده و هست به ویژه سینمای عباس کیارستمی که همه دنیا مجبور شدند او را به رسمیت بشناسند که در شکل و فرم سینما جایگاه داشت و به نظرم سینمای قبل از کیارستمی قابل مقایسه به بعد از او نیست. 

وی درباره اینکه اخیرا چه فیلم‌هایی از سینمای ایران دیده است، بیان کرد: فیلم جدایی نادر از سیمین و فروشنده اصغر فرهادی و چند فیلم دیگر از کارگردانانی که نام‌شان را فراموش کرده‌ام، دیدم.

نویسنده مدخل‌های سینمایی برای دایره‌المعارف بزرگ بورداس، در پاسخ به اینکه تفسیرش از علت کاهش شاعرانگی فیلم‌های ایرانی که به عنوان یکی از عناصر جذاب سینمای ایران مورد توجه دنیا قرار داشت چیست، گفت: در مورد کلیت سینمای ایران نمی‌توانم به راحتی صحبت کنم چون این سینما را به طور کامل نمی‌شناسم و تنها فیلم‌هایی را می‌بینم که در فرانسه پخش می‌شوند.

وی افزود: البته چون سینمای امروز، سینمایی است که حرکت در آن زیاد است، در سینمای همه دنیا شاعرانگی کم شده و سینما در حال بازسازی خودش است و نمی‌دانیم قرار است به کدام سمت برود.

این مدرس دروس سینمایی دانشگاه نیویورک در پاریس در پاسخ به اینکه سینماگران ایرانی برای جهانی شدن باید به چه معیارهایی توجه کنند که برای مثال شاهد فرهادی‌های بیشتری شویم، گفت: موردی که می‌خواهم بگویم در مورد اصغر فرهادی هم صادق است؛ به نظر من وقتی خیلی به روایت در سینما بپردازیم و بخواهیم جهانی باشد به تدریج به روایتی معمولی می‌رسیم.

وی تصریح کرد: سینمای کیارستمی زمانی جهانی شد که به هویت خودش رسید و آن را برجسته کرد، اما اگر بخواهیم سینمای جهانی‌شده بسازیم مجبور می‌شویم به دنبال معیارهای سینمای آمریکا و هالیوودی برویم و از آنها پیروی کنیم. مطمئنا هیچوقت نمی‌توانیم به کیفیت آنها فیلم بسازیم و اگر هم در سطح کیفیت آنها باشد بیفایده است و چرا که پیش از این آن را ساخته‌اند. شاید بهتر باشد بر کیفیتی متمرکز شویم که سبب ویژه شدن‌مان می‌شود.

کرمابون تاکید کرد: به همین دلیل است که سینمای کیارستمی برای همیشه می‌ماند و مخاطب دارد، اما سینمای فرهادی اینگونه نیست و تشویق‌ها و مخاطبانش در آینده نمی‌ماند.

داور جشنواره های مختلف فیلم کوتاه در پایان گفت: اگر توصیه‌ای برای سینماگران جوان ایرانی داشته باشم این است که به هویت و ارزش‌های خودشان پایبند و وفادار بمانند و به دنبال قاعده‌هایی که فکر می‌کنند برایشان موفقیت می‌آورند، نباشند چون زندگی کوتاه است و باید به آنچه باور دارند بپردازند، چراکه اینگونه وجدان راحت‌تری خواهند داشت چون دیگر به دنبال کپی و تقلب از دست کس دیگری نیستند.

شایان ذکر است ژاک کرمبون در هفته گذشته کلاسهایی را در قالب «دوره عالی مطالعات فیلم: نظریه، نقد و تحلیل» در مدرسه ملی سینمای ایران برگزار کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه