English

در نشست خبری عنوان شد؛

الیزابت لیزپیج مهمان سومین همایش دوسالانه ادبیات کودک و مطالعات کودکی می شود

نوش آفرین انصاری گفت: جامعه بزرگتر ما نسبت به دیگری بیگانه است و نیازمند آموزش است.این همایش به معلمان، والدین و بچه ها کمک می کند.

الیزابت لیزپیج مهمان سومین همایش دوسالانه ادبیات کودک و مطالعات کودکی می شود

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری موج، سومین همایش دوسالانه ادبیات کودک و مطالعات کودکی  صبح امروز سه شنبه (۲۴ مهرماه) با حضور نوش آفرین انصاری، دبیر شورای کتاب کودک و حسین شیخ رضایی، دبیر علمی همایش در سرای کتاب موسسه خانه کتاب برگزار شد.

در ابتدای این نشست نوش‌آفرین انصاری به پیشینه این شورا اشاره کرد و گفت: شورای کتاب کودک که در سال 1341 تاسیس شد و در سال 43 عضو IBBY یعنی دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان شد که سازمان بزرگی با عضویت 75 کشور است و پایگاه اصلی این دفتر در سوییس قرار دارد. این شورا سپس رشد کرد به یک سازمان بزرگ با جایگاه تاثیر گذار ملی و بین المللی تبدیل شده و تاسیس آن باعث شکل گیری نهادهای بسیار دیگری در کشور شد.

وی سپس از حضور مدیر IBBY‌ در نخستین روز همایش دوسالانه ادبیات کودک و مطالعات کودکی خبر داد و گفت: الیزابت لیزپیج به بیان ساختاری مفهوم دیگری و دیگر سازی خواهد پرداخت و همانروز هم یک نشست مطبوعاتی خواهد داشت. ضمن اینکه این مقام بلندپایه دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان از چند طرح ترویجی پژوهشی  از جمله طرح با من بخوان  که توسط موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان در ایران اجرا شده و به الگویی بین‌المللی تبدیل شده است. بازدید خواهد کرد.  وی افزود: از دیگر مسایل مورد علاقه لیزپیچ برای بازدید، تاسیس کتابخانه کودکان در مناطق محروم است که به همین منظور جایزه جهانی آساهی برای این قبیل فعالیت‌ها در کشورهای مختلف در نظر گرفته شده است. ضمن اینکه از ۵ سازمان فعال در این حوزه برای داشتن میز انتشارات در روزهای برگزاری این همایش دعوت کرده ایم.

نوش‌آفرین انصاری خاطرنشان کرد: شورای کتاب کودک مستقل از IBBY‌ عمل می کند. ما برنامه همایش ادبیات کودک را برای کشورهای عضو IBBY‌ فرستادیم و چند مقاله نیز از خارج کشور داشتیم. 

وی در مورد میزان تاثیرگذاری دوره‌های قبل این همایش در کیفیت کتابهای منتشر شده در چهارسال گذشته گفت: اندازه گیری این تاثیر دشوار است اما قطعا یک حمایت روحی روانی از نویسندگان و مترجمین ادبیات کودک و نوجوان، انجام می دهد گرچه در چنین رویدادهایی جامعه پدید آور یعنی نویسندگان که در سطح کشور هم پراکنده هستند، کمتر شرکت می کنند و بیشتر محققین، نظریه پردازان و اساتید دانشگاه در آن حضور خواهند داشت.

انصاری افزود: یکی از مهمترین دستاوردهای این همایش ارائه فهرست مهم کتاب شناسی است که چاپ می شود و در واقع آغاز حرکتی است برای تغییر زاویه دید همه مخاطبان و بویژه برای ایرانیان خارج از کشور که علاقمندند فرزندانشان از نشر ایرانی بهره ببرند.

تاکید کرد: جامعه بزرگتر ما نسبت به دیگری بیگانه است و نیازمند آموزش است.این همایش به معلمان، والدین و بچه ها کمک می کند.

دبیر شورای کتاب کودک  تصریح کرد: بسیاری از کارهای این همایش به صورت داوطلبانه انجام شده است.به دلیل مشکلات مالی امسال با اخذ وجه از علاقمندان حضور در همایش ثبت نام می کنیم تا در هزینه ها کمک شود.

این همایش به طور قطع بر کیفبت تحقیق در حوزه کتاب کودک موثر است

حسین شیخ رضایی دبیر علمی سومین همایش دوسالانه ادبیات کودک و مطالعات کودکی، هم در بخشی از این نشست گفت: امسال سومین دوره ای است که دوسالانه ادبیات کودک و مطالعات کودکی را برگزار می کنیم. کودک دیروز و امروز عنوان اولین همایش ادبیات کودک و مطالعات کودکی بود. دو سال پیش عنوان همایش لذت های خواندن بود و امسال عنوان ادبیات کودک و دیگری را انتخاب کردیم. در هر دوره از این همایش میهمانانی از خارج از کشور داریم. دوره اول میهمانی از آلمان، دوره دوم گروهی از نروژ و امسال نیز مدیر دفتر IBBY‌ میهمان ماست. عنوان ادبیات کودک و دیگری برای بسیاری پرسش برانگیز است. قاعدتا در دو روز همایش افراد در مقالات خود به این موضوع اشاره می کنند.

دبیر علمی همایش دوسالانه ادبیات کودک و مطالعات کودکی خاطرنشان کرد: در نظام های اجتماعی در تمام سطوح بسیاری از ناعدالتی ها، تبعیض ها و یا سؤگیری ها با توسل به دیگری در مقابل ما صورت می گیرد. توجیه و بهانه بسیاری از تبعیض ها و سوءگیری ها ما در مقابل دیگری یعنی پرونده دیگری سازی است. در سال های اخیر در بسیاری از تحقیقات در حوزه ادبیات کودک بخصوص با توجه به جنگ و مهاجرت تمرکز روی این بود که ادبیات کودک چطور می تواند کودک را نسبت به دیگری و پذیرش دیگری حساس کند. مهم این است که همه کسانی که برای کودک کار می کنند بفهمند که ادبیات می تواند نقش مهمی بر روی کودکان در پذیرش دیگری ایجاد کند. تعداد کتاب های تالیفی که به هر نحو در آن مفهوم دیگری با نگاهی پذیرا و مثبت مطرح است کم است اما در بین آثار ترجمه تعداد کارها بیشتر است.

شیخ رضایی با اشاره به اینکه از بین 60 مقاله رسیده 20 منتخب داریم گفت: ابتدای هر پنل یک سخنرانی کلیدی داریم و بعد ارایه مقالات را خواهیم داشت بدین منظور هشت میهمان مدعو با تخصص متنوع اعم از جامعه شناس، متخصص مغز و اعصاب، متخصص ادبیات کودک و سایر دست اندرکاران این حوزهخواهیم داشت. این سخنرانی ها در قالب 6 پنل ارائه می شود که شامل مباحث نظری در رابطه با رسانه های جدید مثل انیمیشن و کتاب های گویا دو پنل همایش هستند و دو پنل نیز به بررسی های موردی اختصاص می یابد، دو پنل نیز به بررسی های موردی غیر از رمان نوجوان می پردازد.

وی اظهار داشت: در میان مقالات رسیده در قسمت رمان نوجوان توجه بیشتری شده، اما در مباحث  نظری و رسانه های جدید ضعیف تر هستیم. ضمن اینکه از تیم لاک پشت پرنده خواستیم کتاب شناسی موضوع «دیگری» در پنج سال اخیر را برای ما تهیه کند.

دبیر علمی همایش دوسالانه ادبیات کودک و مطالعات کودکی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص نسبت این همایش با سازمان IBBY گفت: این همایش یک اتاق فکر دارد که در مورد تم یا موضوع آن تصمیم می گیرند. در سال اول برگزاری از همه نهادها دعوت کردیم تا موضوعات مد نظر خود را اعلام کنند که ما را داراری یک فهرست ارزشمند از نظرات کارشناسانه کرده است و اتفاقا موضوع «دیگری» هم در بین آن پیشنهادات بود.

وی تاکید کرد: انتخاب موضوع براساس اولویت های کارشناسان بوده و IBBY دخالت خاصی در آن نداشته است.

دبیر علمی همایش سومین همایش دوسالانه ادبیات کودک و مطالعات کودکی  در مورد میزان تاثیر گذاری این همایش ها در روند تولید کتاب کودک هم گفت: این مسئله خیلی پیچیده است که کسی بخواهد ادعا کند که یک همایش روی کیفیت کتاب توانسته تاثیری بگذارد چرا که کیفیت کتاب کودک تحت عوامل زیادی همچون اقتصادی، چاپ، کاغذ و کپی رایت است. اما در حد ستادی نمونه هایی را می توان اشاره کرد چراکه برگزاری این همایش باعث آشنایی و ارتباطات زیادی می شود. به عنوان مثال دو سال پیش که میهمانانی از نروژ داشتیم، کتاب هایی معرفی کردند که برخی از آنها توجه ناشران ما را جلب کرد و ترجمه و منتشر شد، در حالیکه تا پیش از آن کتابی از نروژ در بازار کتاب ما دیده نمی‌شد. همچنین آنها بدون اینکه درخواستی از ایران شده باشد، با توجه به شناختی که از فعالیت های ما در ایران پیدا کرده بودند، تصمیم گرفتند شورای کتاب را برای جایزه آلمان کاندیدا کنند.

شیخ رضایی افزود: اما این همایش به طور قطع بر کیفبت تحقیق در حوزه کتاب کودک موثر است چرا که برخی از شرکت کنندگان در این همایش دانشجویان کارشناسی رشته ادبیات کودک  هستند که قطعا مطالب ارائه شده در انتخاب موضوع پایان نامه به آنها کمک می کند.

شایان ذکر است همایش دوسالانه ادبیات کودک و مطالعات کودکی دوم و سوم آبان در خانه کتاب برگزار می شود و خبرنگران علاقمند با ارائه کارت معتبر می توانند در آن شرکت کنند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه