English

فواد حجازی در برنامه شب های هنر در مورد موسیقی دهه ۷۰ سخن گفت

فواد حجازی آهنگساز و نوازنده و سحر سخایی محقق ، پژوهشگر و آهنگساز مهمان برنامه دوم شب موسیقی شب های هنر بودند که از شبکه چهار سیما روی آنتن رفت.

فواد حجازی در برنامه شب های هنر در مورد موسیقی دهه 70 سخن گفت

به گزارش خبرگزاری موج، در برنامه دوم شب موسیقی شب های هنر، فواد حجازی آهنگساز و نوازنده و سحر سخایی محقق ، پژوهشگر و آهنگساز مهمان این برنامه بودند و در باب موسیقی سخن گفتند.

فواد حجازی در پاسخ به این سوال که اساسا موسیقی پاپ  در جامعه ما وجود دارد گفت: این نوع از موسیقی ها در سالهای 48 و 47 در ایران رشد داشت و موزیسین های ارامنه پاپ را با سازهای غربی اجرا می کردند.

سحرسخایی این سوال که آیا موسیقی پاپ وجود خارجی دارد یا ما فقط اصواتی را میشنویم را پرسش بسیا ری از موسیقی شناسان ذکر کرد و گفت:  برخی از موسیقیدان ها بر این باورند که آن نوع از موسیقی پاپ که در ایران ، مصر و ترکیه رواج دارد پاپ نیست. ایشان همچنین گفتند آن نوع از موسیقی که منسوب به پاپیولار هست از دهه 20 وارد ایران شده و پس از یک دوره فطرت ، از سالهای 74 و 75 دوره درخشانی را تجربه کرده .

حجازی میگوید پس از انقلاب و محدودیت هایی که برای موسیقی ایجاد شد موسیقی به سمت سرود می رود اما از دهه 70 فضای موسیقی تغییر می کند و از نقش های فریدون شهبازیان به نیکی یاد می شود. به گونه ای که موسیقی ما هنوز از دهه 70 تاثیر میگیرد.

حجازی سالهای بین 85 تا 90 را سالهای تکنولوژی و موسیقی زیر زمینی و ناشناختگی معرفی می کند.حجازی علت موسیقی پاپ امروز را که به سمت موسیقی ضعیف رفته ،تکنولوژی می داند . او عمر و اعتبار این نوع از موسیقی های کم ارزش را کمتر از یک هفته ذکر می کند.

سحر سخایی موضوع های فرهنگی را موضوع هایی با بازده زمانی طولانی ذکر می کند به گونه ای که اظهار می کند نوع برخوردها و سیاست های نادرست دهه 60 و حتی عقب تر  دهه 40 را شاید در این دهه باید شاهد باشیم .

حجازی موسیقی سنتی را جزء لا ینفک موسیقی پاپ ذکر می کندو موسیقی پاپ را زیر مجموعه های موسیقی اصیل ایرانی می داند.

حجازی بر این باور است که به معنی واقعی کلمه، ما امروز موسیقی  پاپ داریم و در ادامه می گوید هر موسیقی که مردم به  دنبال آن بروند موسیقی پاپ خواهد بود.

در خلال برنامه آقایان میلاد کیایی،بابک زرین و محمد اصفهانی گفتند:  هیچ دلیلی بر عدم تعامل بین موسیقی پاپ و اصیل ایرانی وجود ندارد.

یکشنبه شب های مجله شامگاهی شبکه چهار به شب موسیقی اختصاص دارد که با اجرای رضا مهدوی ساعت 23 از شبکه چهار سیما پخش می شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه