English

در مراسم اختتامیه طرح اوقات فراغت بچه های مسجد عنوان شد؛

تفسیر وزیر ارشاد از اوقات فراغت/اوقات فراغت اوقات آزاد انتخابی است

وزیر ارشاد گفت: کسانی که می کوشند زمان بطالت را به زمان مفید فراغت تبدیل کنند کار بزرگی می کنند. 

تفسیر وزیر ارشاد از اوقات فراغت/اوقات فراغت اوقات آزاد انتخابی است

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری موج، آیین اختتامیه طرح ملی اوقات فراغت کانون های فرهنگی هنری مساجد با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و با اجرای حسینیان درذحالی برگزار شد که به صورت مستقیم از شبکه قرآن پخش شد.

در ابتدای این مراسم که با تاخیر یک ساعته آغاز شد کلیپی با موضوع معرفی این طرح پخش شد.

در بخشی از این برنامه سید عباس صالحی گفت:  اوقات فراغت را شاید با چند تفسیر ارائه کرد و در هرکدام آنها می تواند رویکرد متفاوتی ایجاد کند. یک برداشت وقت پرت و حفره خالی و یک وقت ناخواسته خالی شده . یک برداشت دیگر وقت فراغت وقت استراحت بعد از یک تلاش. سومین برداشت وقت تفریح و ایجاد فضای مفرخ است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: این برداشت سه گانه در عصر مدرن دستاوردهای خود را داشته است. اما تفسیر چهارمی که من ارائه می کنم وقت آزاد اختیاری است.

وی افزود: ما در زندگی دو نوع وقت داریم یکی وقت وظیفه ای است که آنرا نا خواسته برای کار یا تحصیل پیش فروش کرده ایم. اما وقت دیگر وقت آزاد انتخابی استحصالی است‌. اینکه انسان چگونه می تواند از وقت انتخابی خودش استفاده کند اهمیت ویژه دارد.

صالحی ادامه داد: وقت های اداری و اجباری ما به اندازه وقت های آزاد و انتخابی و فرصت های غیر موظف و فعال مفید نیستند.

وی با اشاره به آزاد کردن انرژی در زمان های انتخابی خیلی بیشتر اتفاق می افتد، گفت: کسانی که می کوشند زمان بطالت را به زمان مفید فراغت تبدیل کنند کار بزرگی می کنند. با این نگاه کسانی که به این پدیده در کانون های فرهنگی هنری مساجد می پردازند از ترکیبی سه گانه برخوردارند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تشریح کرد: بخش اول این ترکیب خود مسجد است. ایشان از ترکیبی در این کلمه  که بیت الله و بیت الناس و پایگاه خدا-مردمی است بهره می برند که کسی در آن احساس غریبی نمی کند.

صالحی افزود: وجه دیگری که در این ترکیب وجود دارد، فرهنگ و هنر است که نسبتش با نیازها و گستره نیاز، کارکرد و تنوعی که می تواند افراد را با خودش درگیر کند حتی از علم هم بیشتر است.

وی با اشاره به اینکه وجه سوم این ترکیب جوانان هستند گفت: فضای کانون ها را جوانان می سازند و مخاطبانش هم جوانان است و این ترکیب سه گانه در شخصیت سازی و کنش سازی برای غنای زمان انتخابی دوازده ماهه بسیار مناسب است که در اختیار کانون هاست.

در پایان وزیر ارشاد ابراز امیدواری کرد: امیدوارم شویم در دل کانون های فرهنگی هنری مساجد، شخصیت سازی نوجوانان خود را در دهه پنجم انقلاب  به بزرگان دین و انقلاب اسلامی متصل کنیم.

در بخش دیگری از این برنامه حجت الاسلام ارزانی مشاور وزیر و دبیرکل ستاد عالی کانون  های فرهنگی هنری مساجد گزارش فعالیت های انجام شده ارائه کرد.

کارت عضویت بچه های مسجد در کانون های فرهنگی هنری مساجد هم در بخش دیگری با همکاری بانک ملی رونمایی شد.

یک کلیپ با عنوان تجلیل و تقدیر از ائمه جمعه و جماعات آماده شده بود که پخش آن در چند نوبت با مشکل روبرو شد. 

در ادامه از آیت الله عباسعلی سلیمانی امام جمعه و نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان، آیت الله نعیم آبادی امام جمعه و نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان هم تقدیر شد.

 تقدیر نمادین از تعدادی از فعالان کانون ها در طرح اوقات فراغت و پنج خانواده شهید مدافع حرم که مدیر مسئول یا یکی از اعضای مانون فرهنگی هنری مسجد بودند، از دیگر برنامه های این مراسم بود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه