English

محمد خزاعی در گفتگو با موج عنوان کرد:

ریشه مشکلات جشنواره مقاومت کجاست/ خطر جشنواره فیلم مقاومت برای اسرائیلی‌ها

خزاعی گفت: تا متولیان این امر که سازمان بسیج و انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس و بنیاد فرهنگی روایت و سازمان سینمایی هستند، این را در دستور کارشان قرار ندهند و ما همیشه دچار مشکلات عدیده در برگزاری خواهیم بود.

ریشه مشکلات جشنواره مقاومت کجاست/ خطر جشنواره فیلم مقاومت برای اسرائیلی‌ها

محمد خزاعی دبیر پانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت، در توضیحی درباره این ادعا که جشنواره مقاومت تنها جشنواره ای است که اسرائیلی‌ها را عصبانی می کند، به خبرنگار خبرگزاری موج گفت: در دوره های گذشته که این جشنواره برگزار شد با سابقه‌ای که انعکاسش در سطح نشریات اسرائیلی داشته است کاملا مشهود و معلوم است که  این امر اتفاق افتاده است و می‌شود به آن استناد کرد. حتی با یک جستجوی ساده  در سایت جشنواره می توانید خبر و تحلیل هایی که از رسانه های اسرائیلی جمع آوری شده را مشاهده کنید.  البته آنها خیلی فراتر از کارهایی  که رسانه های ما انجام می دهند،  کار کرده اند و تحلیل داشته اند.

جشنواره ای پر خطر برای اسرائیلی ها

وی افزود: آنها در نشریاتشان معتقد بودند که جشنواره بین المللی فیلم مقاومت در حال تبدیل شدن به پایگاهی برای فیلم سازانی با جنس و اندیشه جمهوری اسلامی ایران است و آنها را برای یک کار فرهنگی بزرگتر تربیت می کند. این نکات در نقدهای آنها هم کاملا مشخص و مشهود است و حتی از کسانی که در حال انجام این کارها و برنامه ریزی برای آن هستند، اسم‌هایی برده اند. آنها این رویداد را به عنوان یک جشنواره پرخطر در منطقه برای خودشان اعلام کرده‌اند و هر ساله آن را رصد می‌کنند.

خزاعی تاکید کرد: نمی‌گویم که این تنها جشنواره است ولی به نظر می رسد که تنها جشنواره‌ای است که به آن عکس العمل نشان داده‌اند؛ شاید نسبت به خیلی از جشنواره‌هایی که در دنیا برگزار می‌شود، عکس العمل مثبت و منفی داشته باشند ولی ما فقط جشنواره خودمان را رصد می کنیم.

میزبان معدودی از هنرمندان خارجی خواهیم بود

دبیر پانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت در ارتباط با استقبال خارجی‌ها از جشنواره مقاومت افزود: نسبت به دوره‌های گذشته میزان استقبال فیلمسازان خارجی افزایش یافته است. در این دوره تقریبا 73 کشور دنیا را داشتیم و در دوره قبل 63 کشور دنیا درخواست حضور در جشنواره را داده بودند.

محمد خزاعی به خبرنگار فرهنگی موج در رابطه با تامین جوایز و بودجه های بخش بین الملل با توجه به شرایط اقتصادی فعلی کشور و قیمت دلار گفت: آماری که اعلام شد مربوط به تعداد آثاری هستند که درخواست حضور دارند، اما ما تنها فیلمهایی را نمایش خواهیم داد که انتخاب می‌شوند و به بخش مسابقه راه پیدا می کنند. طبیعتا با توجه به شرایط اقتصادی که در کشور داریم، معدود افرادی را که مطمئن باشیم که به نوعی آثارشان فیلم های شاخصی خواهد بود و در رقابت دیده می شوند و یا به کاندیدا شدن نزدیک خواهند بود را دعوت می‌کنیم تا در جشنواره حضور داشته باشند.

وی درمورد این که آیا فیلمساز شاخصی درعرصه بین الملل، در این دوره جشنواره بین المللی مقاومت حضور دارد، خاطر نشان کرد: در دوره قبل فیلم مایکل مور در مسابقه حضور داشت و امسال هم که بر اساس اعلام اسامی شرکت کننده ها می دانم که از کشورهای متعددی فیلم ارسال کرده اند و آثار متنوع و خوبی است، اما در مرحله انتخاب هستند. ما از 15 شهریور شروع کرده ایم و تا 15 مهرماه یا شاید هم کمی دیرتر نتایج آن را اعلام می کنیم.

ریشه مشکلات جشنواره بین المللی مقاومت کجاست؟

خزاعی در خصوص کارشکنی‌های مادی اذعان داشت: بحث کارشکنی داخلی نیست و بیشتر فکر می کنم همین بحث های اقتصادی که در کشور مطرح است مشکل ساز شده است. البته عدم شناخت صحیح نسبت به جشنواره بین المللی فیلم مقاومت و عدم درک درست از تاثیرگذاری این رویداد فرهنگی، در داخل و خارج کشور هم باعث آن شده است که به روایت های مختلفی ما دچار مشکلات شویم.

دبیر پانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت در مورد عدم شناخت سازمان ها و نهادها افزود: سازمان‌ها و نهادها دچار تغییر و تحول و دستخوش ایده ها، افکار و اندیشه های جدید هستند و هر کدام تفسیر مجددی دارند. یکی از مشکلات جشنواره بین المللی فیلم مقاومت این است که باید ساز و کار منظمی از لحاظ بودجه، اعتبار، برگزاری و فعالیت در طول سال داشته باشد، تا متولیان این امر که سازمان بسیج و انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس و بنیاد فرهنگی روایت و سازمان سینمایی هستند، این را در دستور کارشان قرار ندهند و ما همیشه دچار مشکلات عدیده در برگزاری خواهیم بود.

وی سپس با اشاره به مشکلات امسال، تصریح کرد: به عنوان مثال ما نمی دانستیم که قرار است جشنواره این دوره، در چه زمانی و به چه شکلی برگزار شود و چگونه می خواهد طراحی شود! در حالی‌که در صورت اطلاع قبلی قطعا برنامه ریزی جدی‌تری انجام می دادیم.

خزاعی افزود: خیلی از فعالیت‌هایمان نباید در زمان برگزاری جشنواره متمرکز شود و برنامه‌ریزی خیلی از فعالیت‌های ما در طول سال باید انجام شود. به عنوان مثال، قسمت سفیران فرهنگی، هفته های فیلم مقاومت و تربیت فیلمسازان می تواند در طول سال برنامه ریزی شود و هیچ ضرورتی ندارد که در جشنواره ای متمرکز شود که افتتاحیه و اختتامیه آن طولانی باشد و بعضی اوقات حجم برنامه‌هایش، آن را دست خوش تحول می کند. برنامه ریزی منظم برای این جشنواره باید توسط دبیرخانه جشنواره و متولیان امر انجام شود که این معمولا همیشه دچار مشکلات عدیده است.

خزاعی در مورد برندینگ جوایز جشنواره فیلم مقاومت افزود: اتفاقا برای فیلمسازان داخلی به نوعی جشنواره بین المللی مقاومت، مهم است و من تاکید بر اخذ جایزه آن را در تیزرهای تلویزیونی فیلم‌ها بسیار دیده‌ام. الان هم که صحبت‌هایی شده بود که شاید این جشنواره کم و کوچک شود، خیلی از فیلمسازان با من تماس گرفته‌اند که ما چگونه می توانیم کمک کنیم. در واقع جشنواره فیلم مقاومت را از خودشان می دانند و کارکرد آن را صرفا دولتی، نظامی و یا برای نظام نمی دانند، بلکه آن را متعلق به خودشان می دانند. احساس می کنند که برگزاری جشنواره فیلم مقاومت، جریان سینمای انقلاب و حوزه دفاع مقدس را تقویت می کند.

دبیر جشنواره مقاومت در مورد گستره هنرمندان علاقمند به این جشنواره گفت: من معتقدم که حتی هنرمندانی هم که در این عرصه حضور ندارند، علاقه مندان به این عرصه هستند. برای اثبات این ادعا به ترکیب تیم‌های داوری و حضور مهمانانمان درمراسم مختلف از دوره یازدهم تا کنون را نگاه کنید و می بینید که سلایق مختلف حضور دارند.

وی افزود: اما اینکه چه کسانی برای ساخت فیلمی در این حوزه موفق شده یا نشده اند موضوع دیگری است. خیلی از فیلمسازان ما می گویند که ما تخصصی در این زمینه نداریم و کسانی هستند که مراجعه نکرده‌اند ولی دوست دارند فیلم دفاع مقدس بسازند پس نمی شود گفت که درصد کمی هستند و به نظر من 70 تا 75 درصد سینما در کنار جشنواره حضور دارند ولی خوب بعضی از فیلمسازان ما که از این فضا فاصله گرفته‌اند و حاضر نیستند در این فضا باشند و آنها نیز دلایل خودشان را دارند که در این جا جای پرداختن به آن نیست.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • عبدالله

    اظهارات آقای خزاعی جنجال رسانه ای است. عملکرد ایشان و سیاستگذاران جشنواره مقاومت را به حاشیه رانده و مردم هیچ استقبالی از آن نمی کنند

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه