English

در نشست خبری هیات مدیره جامعه اصناف سینمای ایران عنوان شد؛

تحلیل فرهنگی بیشتر کمک می کند تا تحقیر فرهنگی/ تغییرات اساسی برای قانونمند شدن خانه سینما

نشست رسانه ای هیات مدیره جامعه اصناف سینمای ایران با اعلام انجام تغییرات و اصلاحات اساسی در اساسنامه خانه سینما، آیین نامه های عضویت اصناف و تهیه قرارداد تیپ برای همه مشاغل و همچنین راه اندازی سایت فروش بلیط و تلویزیون اینترنتی و افتتاح سومین ساختمان خانه سینما برگزار شد.

تحلیل فرهنگی بیشتر کمک می کند تا تحقیر فرهنگی/ تغییرات اساسی برای قانونمند شدن خانه سینما

به گزارش خبرنگار سینمای خبرگزاری موج نشست رسانه ای هیات مدیره جامعه اصناف سینمای ایران پیش از ظهر امروز دوشنبه 9 مهرماه در محل ساختمان شماره یک خانه سینما برگزار شد. در ابتدای این مراسم همایون اسعدیان با ابراز تمایل برای برگزاری چنین نشستی در زمانی زودتر، عوامل ناخواسته و بعضا تلخ همچون از دست رفتن برخی هنرمندان را دلیل تاخیر آن عنوان کرد و گفت: از آنجایی که تا کنون هیچ ساختار مدونی برای خانه سینما ایجاد نشده به دنبال انجام طرحی برای رسیدن به این هدف در  هستیم تا از طریق آن به اساسنامه خانه سینما برسیم. 

وی افزود: از دیگر مسائل مبتلابه اعضا نحوه تنظیم قراردادها است که برای جلوگیری از سوءتفاهم ها و سوء استفاده ها و جلوگیری از عقد قرارددادهای متفاوت، برای تهیه قراردادهای همسان زحمت زیادی کشیده شده که مراحل پایانی آن سپری می شود. در عین حال بازنگری در آیین نامه عضویت اصناف مختلف و استاندارد سازی آن هم از دیگر امور انجام شده است.

این عضو هیات مدیره خانه سینما در بخش دیگری از سخنان خودش به بیمه اعضا اشاره کرد و گفت: امسال بیمه تکمیلی اعضا را از طریق صندوق اعتباری هنر انجام داده ایم که با بررسی هایی که انجام داده ایم بیمه خوبی است. اهمیت این موضوع بالا بوده و به همین دلیل به تمام صنوف اعلام کرده ایم که اگر عضوی توان پردات حق بیمه را ندارد به ما اعلام کنند و بر همین اساس در سال گذشته نزدیک به یک میلیارد تومان بلاعوض برای این موضوع به اعضا کمک شده است. 

وی تاکید کرد: از آنجایی که حفظ شان افراد برای ما در اولویت است نام آنه ارا هرگز اعلام نخواهیم کرد. بر همین اساس باید بگویم که این بی انصافی است که خدمات خانه سینما را تنها محدود به برگزاری مراسم تشییع و ترحیم هنرمندان بدانند در حالی که به محض بروز مشکلات برای هنرمندان پیگیر مسئله می شویم و سعی می کنیم در ابعاد مادی و معنوی در کنار آنها باشیم اما این کار را رسانه ای نمی کنیم. حتی در اهدای کارت های هدیه هم به صورت یکسان عمل نمی کنیم و مبالغ را با توجه به هر فرد تعیین می کنیم.

اسعدیان در ادامه به جشن خاه سینما اشاره کرد و گفت: به نظرم این جشن بسیار آبرومند انجام شد در حالیکه اگر در سال قبل 800 میلیون تومان هزینه داشت، جشن امسال با همکاری دوستان فیلم های کوتاه، مستند و سایر اصناف تنها با 500 میلیون تومان برگزار شد ر حالیکه از کیفیت کار کاسته نشد. در مورد سلامت آرا اتخاذ شده و نتایج اعلام شده هم باید بگویم که تمام آرای جشن سینما در خانه سینما موجود و قابل ارائه است و کمیته صیانت از آرا با جدیت برای حفظ سلامت آن تلاش کرده است.

این کارگردان سینمای ایران در بخش دیگری از سخنانش به رفتار عجیب برخی از رسانه ها اشاره کرد و گفت: تا به حال چنین بی فرهنگی ندیده بودم که یک پایگاه خبری آرزوی مرگ دیگران را بکنند و در پی در گذشت هنرمندان بگویند که چرا همه سینماگران می میرند از طیف مخالف هیات مدیره فعلی خانه سینما هستند و هیچ کس از طیف مقابل و  سینماگر نماها(!) نم میرند؟!

در ادامه اسعدیان چند خبر مهم در مورد ساختمان و فعالیت های اقتصادی جدید خانه سینما داد و گفت: به زودی ساختمان شماره 3 خانه سینما در خیابان لاله زار افتتاح می شود. برای این منظور با تلاش آقای شاهسواری ساختمان پیرنیای سابق یک سال است که در اختیار خانه سینما قرار گرفته و بخش های عمدتا اقتصادی خانه سینما مانند شواری صنفی اکران و شورای عالی تهیه کنندگان به این محل منتقل خواهند شد. از طرفی همه کارها برای اجرایی شدن سایت فروش بلیط خانه سینما انجام شده که به زودی رونمایی خواهد شد و به سرعت در همان فضا تلویزیون اینترنتی خانه سینما هم راه اندازی می شود که امیدواریم مورد توجه علاقمندان قرار گیرد.

وی تاکید کرد: همه این کارها برای تامین پشتوانه مالی بهتر برای انجام امور رفاهی اعضا انجام می شود.

فاطمه معتمد آریا

در ادامه این نشست رسانه ای فاطمه معتمد آریا که مسئولیت پیگیری نگارش و طراحی ساختار مدون خانه سینما را برعهده دارد گفت: در واقع خانه سینما دلی شروع شده و همه توانش را برای بلند کردن مسائل خیلی بزرگ به کار گرفته و این کار یک عده خاص نیست اما به هر حال ما تلاش خودمان را خواهیم کرد تا در ابتدا مشخص شود ساختار خانه چیست و ما کی و کجا هستیم و چه کار می خواهیم بکنیم. بدین منظور از یک تیم حرفه ای از یک تیم حرفه‌ای و خردمند که با موضوع سینما آشنا هستند و دغدغه هم دارند و در بخش پژوهش سازمان سینمایی وزارت ارشاد فعالیت می‌کند با همکاری دعوت کردیم تا ما را در طراحی ساختار مدون همراهی و کمک کنند. نتیجه این تلاش به اصلاح و تغییرات لازم در  اساسنامه، بهینه سازی آیین نامه و نحوه عضوگیری با مشخص شدن توقعات اعضا و خانه سینما از یکدیگر خواهد انجامید که اولین مرحله این بازنگری از دی ماه سال گذشته شروع شده و مرحله دوم آن هم از هفته قبل آغاز شده. است.

وی افزود: از دفتر پژوهش آقایان خوشنویس و اربابی تشکر می کنیم که  این کار سنگین را به عهده گرفت و امیدوارم تا پایان دوره ما یعنی اسفند ماه گزارش کاملی از این تغییر ساختار بدهیم.

 

+ (6)

که مسئولیت تهیه قراردادهای تیپ را دارد در ادامه گفت: در حال حاضر جامعه ما نیاز به همدلی و همگرایی دارد و باید از حاشیه پرهیز کنیم و به متن بپردازیم.

وی سپس به تغییرات و اصلاحات ساختاری اشاره کرد و گفت: سالهاست تغییر ساختاری که متناسب با نیازهای دوره تاسیس شکل گرفته بود،  مدنظر است و الان زمانش رسیده. بر همین اساس از دیگر تغییرات لازم تهیه قراردادهای تیپ که ما نامش را همسان گذاشته ایم بود که از یکسال و نیم گذشته به عهده من گذاشته شد و با مشاوره آقای دکتر امینی که حقوق دانی بین المللی و صاحب تالیفات است بهره برده ایم و تا امروز پیش نویس ۲۰ حرفه تهیه شده و به زودی نهایی می شود. برای تنظیم این قرار دادها با سازمان سینمایی هم هماهنگی هایی شده است و امیدوارم بنایی برای امنیت شغلی باشد.

وی در پاسخ به سوال خبرگزاری موج مبنی بر اینکه آیا این هماهنگی با سازمان سینمایی با حفظ استقلال خانه سینما مغایرت دارد یا خیر گفت: واقعیت این است که در این مورد تنها مرجعی که پروانه ساخت آثار سینمایی را صادر می کند وزارت ارشاد است و از آنجایی که ما بنا داشتیم تا شماره این پروانه در قرارداد ذکر شود باید نظر ارشاد را هم می گرفتیم . بر همین اساس باید بگویم که در این مورد سازمان سینمایی با ما هماهنگ شده تا این قرار داده ا از ضمانت اجرایی بالایی برخوردار شوند.

وی در بخش دیگری از سخنانش به اصلاح آیین نامه عضویت در اصناف خانه سینما اشاره کرد و گفت: گرچه آیین نامه های عضویت از امور مصوب اصناف است اما به استناد اساسنامه خانه سینما آیین نامه عضویت تنها چیزی است که باید به تصویب هیات مدیره خانه سینما هم برسد چرا که وقتی یک نفر عضو می شود در تصمیم گیری های اصناف مشارکت می کند. بر همین اساس طی یکسال گذشته با همه اصناف ثبت شده مکاتبه کردیم و همه آیین نامه ها با آیین نامه خانه سینما و اساسنامه صنوف تطبیق داده شد و به آنها عودت داده شد تا پس از رفع ایرادات به تصویب هیات مدیره خانه سینما هم برسد که امیدواریم تا مجمع عمومی سالیانه همه اصناف آیین نامه های اصلاح شده خود را ارائه کنند.

رزاق کریمی در ادامه سخنان خود به جشن خانه سینما هم اشاره ای کرد و گفت: کوچکترین موردی درمورد آرا جشن نداشتیم و تا کنون هیچ اعتراضی را هم نداشتیم.  شیوه داوری  این جشن آکادمی و با حضور ۴۰۰ داور بوده که بر همین اساس حضور فیلمی از دست اندرکاران جشن نه مغایر اخلاق و نه مغایر با آیین نامه بوده و هیچ منعی نداشته است.

وی در مورد ریز هزینه های این جشن گفت: جشن های مستقل کوتاه، مستند و انیمیشن رقمی بین ۲۰ تا ۴۰ میلیون  در یافت کردند و 400 میلیون تومان هم هزینه جشن اصلی شد. ما به سایر جشن ها مانند جشن عکاسان و منتقدان هم مبالغی همانند فیلم کوتاه مستند کمک کرده ایم.

رزاق کریمی در مورد انتخاب و نحوه همکاری مازیار میری به عنون دبیر اجرایی جشن خانه سینما هم گفت: به رغم حضور من در جلسه اما دارای حق رای نبودم و بنابراین دخالتی در انتخاب نداشتم بلکه مازیار  میری با انتخاب روسای ۱۵ شاخه آکادمی به این سمت برگزیده شد و از ابتدا هم مشخص بود که ایشان طول دوره جشن و رای گیری حضور خواهند داشت و چند روز پایانی را برنامه ریزی خواهند کرد ولی حضور نخواهند داشت.

 

روانبخش صادقی

هم مسئولیت راه اندازی سایت فروش بلیط و تلویزیون اینترنتی را عهده دار است گفت: لازم بود که در حوزه هایی به روز باشیم، بر همین اساس بخش انفورماتیک خانه در ساختمان شماره ۳ تجهیز شده و تقریبا همه کارهای آن انجام شده است. سایت فروش بلیط سینما به نام فیلم ticket.org  تا دو هفته دیگر به طور کامل رونمایی کامل خواهد شد و عایدات آن در بخش رفاهی و برای اعضای خانه هزینه می شود. در عین حال اپلیکیشن خانه را هم استارت زده ایم که در اختیار تمام اعضای خانه قرار خواهد گرفت و مبنایی برای تحقق شفافیت بیشتر خواهد بود.

وی افزود: با برنامه ریزی و هماهنگی های انجام شده در مدرسه ملی برای ورود به سینمای دیجیتال و نه عبور از سینمای آنالوگ، سمینار سینمای دیجیتال و ورکشاپ های مختلف در حرف سینما با نظارت خانه سینما برگزار خواهد شد تا به ما کمک کند تا به سینمای جهان نزدیکتر شویم.

کامران ملکی

در ادامه این نشست کامران ملکی مسئول سابق روابط عمومی خانه سینما که استعفایش حاشیه ساز شده بود سخن گفت: وی در تشریح اتفاقات پیش آمده گفت: مثل معروفی هست که می گوید جهنم پر از نیت های خوب است و من به خاطر نیت خوبم جهنمی شدم. در حالی که اولین قراردادم را با منوچهر شاهسواری بستم و از بچگی هم دوست داشتم فیلم های معتمد آریا را تماشا کنم. در طول دوره حضورم در خانه سینما پنج دوره عضو هیات مدیره خانه سینما بودم و تصورم این است که هیئت مدیره کنونی بهترین آنهاست چراکه در دوره فعلی به خاطر منافع صنفی رودربایستی ندارند به دلیل اینکه حضورشان برایند پنج هزار رای اعضا است.

وی افزود: من از یکسال پیش درخواست استعفا از این سمت را کردم که پذیرفته نشد اما معتقدم که با شرایط فعلی فضای رسانه ای، اگر هیات مدیره بخواهد موفق عمل کند نیاز به یک مشاور و مدیر ارتباطات دارد که از توان من خارج است. در این فضا من خودم یکی از کارفرمایان هستم و در عین حال که یک کارگزار هم بودن و خودم در مقام کارفرمایی از کار خودم راضی نبودم. به هرحال پس از پذیرش استعفا من مصاحبه ای کردم و برخی اصطلاخات را به شوخی به خبرنگار مصاحبه کننده گفتم که بعد دیدم چقدر جدی برداشت شده و خود همین هم نشان از لزوم رفتن من دارد.

ملکی ادامه داد: در خانه سینما یک پرهیزی در بیان برخی مسائل وجود دارد که البته من هم الان به این نتیجه رسیده ام که منطقی است اما با شرایط کاری من متناسب نبود و این گونه من نمی توانستم همپای تلاش هیات مدیره، قدم بردارم.

اسعدیان هم در تکمیل سخنان ملکی گفت: قرار بوده که هر چند ماه یکبار نشست مطبوعاتی گذاشته شود تا گزارش کاملی از فعالیت ها داده شود که میسر نشد. به نظر من هم در مکانیزم فعلی ضعف کامل رسانه ای داریم و قرار نیست که روابط عمومی خانه تنها اطلاع رسانی این مراسم باشد. البته ما در اینجا فضای بسته ای نداریم ولی ضعف رسانه ای داریم. برای انتخاب نیروی جایگزین با افرادی از جمله کیوان کثیریان هم صحبت هایی شده اما هنوز تصمیم نهایی گرفته نشده و شاید او هم از این بابت از ما نارحت باشد.

در پایان این نشست خبرنگاران سوالات خود را طرح کردند و اعضای هیات مدیره به فراخور به آن پاسخ دادند.

نشست خبری خانه سینما

همایون اسعدیان در پاسخ به سوالی در ارتباط با وجود اختلافات شدید بین هیات مدیره و مدیرعامل خانه سینما گفت: ممکن است که تفاوت نگاه وجو.د داشته باشداما اختلاف نه. در هر جایی که چند نفر دور هم جمع شوند اختلاف نظر وجود دارد که بعضا موجب پیشرفت و یا رسیدن به یک راه سوم هم می شود. در دوره های قبلی هیات مدیره خانه سینما هم بعضا، یک اکثریت شش نفره در مقابل یک اقلیت یک نفره وجود داشته و مشکل آز آنجا پیش می آمده که آن اقلیت به حرف اکثریت توجهی نمی کرده و لی در حال حاضر، در این هیات مدیره دو بار راجع به ادامه کار شاهسواری به عنوان مدیر عامل رای گیری شده که در هر دو بار ادامه فعالیت ایشان با یک اکثریت قاطع رای آورده و نه با یک رای مثلا پنج نفر به چهار نفر که اقلیت قوی و اکثریت ضعیفی را شامل می شود. 

مرتضی رزاق کریمی در پاسخ به سوالی که آیا قرار داد تیپ به میزان دستمزد عوامل هم توجه دارد گفت: در هیچ جای دنیا قرار داد تیپ وارد کف و سقف مبلغ نمی شود بلکه موارد حقوقی آن مانند حقوق و وظایف طرفین در آن لحاظ می شود.

همایون اسعدیان هم در این رابطه گفت: دستمزدها از دغدغه صنف هم هست و حتی ما مطالبی را از پشت صحنه می شنویم مبنی بر اینکه برخی از همکاران ما خود را تافته جدا بافته ای از سایر اهالی سینما می دانند و دیده شده که مثلا توقع غذایی متفاوت از سایر عوامل و در شرایطی متفاوت از آنها مطالبه می کنند که هرگز چنین شرایطی را تجربه نگرده ایم و به هیچ وجه آن را در شان سینماگران و اصناف و اقشار مختلف سینمای ایران نمی دانیم وبر همین اساس من و خانم معتمد آریا ما ماموریت پیدا کرده ایم تا با صنف تهیه کنندگان صحبت کنیم و در صورت همراهی همه آنها جلوی این قبیل از رفتار را بگیریم.

فاطمه معتمد آریا هم در تاکیدی دوباره بر اهمیت تهیه قرار داد تیپ گفت: تهیه قرارداد های همسان از مهمترین کارهایی است که می تونست شکل بگیرد و در آینده مزایای آن برای همه مشخص خواهد شد. به نظر من باید حل معضلات از راس هرم شکل بگیرد که این به رفع نابسامانی تهیه کننده، پخش کننده و کارگردان بر می گردد و بازیگران تنها تجسم و بروز این نابسامانی ها هستند که این قرار دادها می تواند تا حد زیادی این مشکلات را حل کند.

همایون اسعدیان هم در ادامه گفت: مجمع عمومی خانه سینما موارد مهم را تعیین می کند و به هیات مدیره ابلاغ می کند تا پیگیری کند. موارد مطرح شده در مورد اصلاح و تغییرات اساسنامه و آیین نامه ها و قرارداد تیپ هم بر همین اساس بوده و مادر طول ماه زمان و انرژی زادی را برای حل مشکلات پدید آمده از این نواحی می گذاریم به عنوان مثال وقتی هنرمندان هنگام عقد قرارداد روی آخرین بند قرارداد که به داوری توسط هیات داوران خانه سینما اشاره دارد، خط می کشند دیگر ما نمی توانیم آن را پیگیری کنیم.

این عضو هیات مدیره در پاسخ به سوالی در مورد اعلام انصراف برخی از اصناف و ایجاد مشکلاتی در ثبت اصناف در وزارت کار با برکناری وزیر سابق کار و رفاه اجتماعی گفت: با آمدن ربیعی تصمیم به ثبت اصناف در این وزارت خانه نگرفتیم  نگرفتیم که با رفتنش انصراف دهیم. این مسئله از مدتها قبل مورد بررسی بود و به بهترین راهکار رسیدیم و اقدام کردیم و در آینده هم اگر روزی قانون دیگری آمد که فکر کردیم منافع صنفی در آن است به همان قانون عمل خواهیم کرد.

وی در پاسخ به سوالی در مورد عدم پذیرفته شدن امیر یوسفی در جمع آکادمی اسکار از طرف بنیاد فارابی گفت: طبق هر سال ما پانزده نفر را برای عضویت در اعضای آکادمی اسکار معرفی کردیم و هیچ اولویتی را طرح نکردیم و در واقع از نظر ما همه آنها در یک رتبه قرا داشتند و خوشحالیم که هفت نفر از اعضای این کمیته از میان این لیست بود.

فاطمه معتمد آریا در پاسخ به سوالی که در مورد ناراحتی اش از فعالان عرصه فضای مجازی بود گفت: اگر ما آنها را به رسمیت نمی شناختیم که نماینده شان در این جلسه حضو رنداشت اما چیزی که ناراحت کننده است سطحی نگری و پرداختن به حواشی است در حالی که مسائل مهمی وجود دارد مثلا بررسی اینکه چرا فیلم های سینمای ما به این سطح رسیده اند. در واقع معتقدم تحلیل فرهنگی کمک بیشتری به سینما می کند تا تحقیر فرهنگی.

همایون اسعدیان

همایون اسعدیان هم در ادامه به همین مبحث پرداخت و گفت: من از فضای مجازی ناراحتم چرا که دیگر مرز بین واقعیت و مجاز و راست و دروغ را نمی دانم. من مدام به این فکر می کنم که چرا ما سطح خودمان را اینقدر نازل می کنیم و اکنون با بحران اظهار نظر مواجهیم و متوجه نمی شوم که چرا باید همکاران هنرمندم در مورد هر چیزی نظر بدهند.

وی خطاب به سلبریتی های فعال در عرصه فضای مجازی گفت: به همکاران خودم می گویم که اگر می خواهیم جایگاه مرجعیت و اعتماد مردم نسبت به خودمان را حفظ کنیم، لازمه اش این است که نسبت به هرچیزی اظهار نظر نکنیم و یا کمی با تامل صحبت کنیم. 

اسعدیان افزود: اما از آنجاییکه می توانیم فیلم هایمان را تبلیغ کنیم از این فضا و فرصت خیلی خوشحالم و خوشحالم که این کار را بخوبی انجام داده ایم تا جایی که صحبت هایی در مورد اخذ مجوز برای این کار به میان آمده است.

روانبخش صادقی هم در مورد همپوشانی و تداخل فعالیت سایت فروش بلیط خانه سینما با سینما تیکت گفت: فروش بلیت در حال حاضر در انحصار سینما تیکت است که دارای ایراداتی دارد و ما امیدواریم بتوانیم خدمات بی نقص تری ارائه کنیم. برای انجام این کار سیستم ما هم با تک تک سینما ها ارتباط می گیرد و به طور همزمان بلیط و صندلی های فروخته شده در گیشه ها، سینما تیکت و سایت ما قابل رویت خواهد بود. البته ما از جایگاه خانه سینما در جهت تبلیغ آن بهره خواهیم برد تا به جذب مخاطب بیانجامد.

وی در مورد نحوه عملکرد تلویزیون اینترنتی هم گفت: فعلا با استریمینگ فیلم هایی که خانه سینما تولید می کند یا سایر فیلم ها آغاز می کنیم که البته به دلیل حضور همه فعالان سینما در خانه سینما احتمالا از غنای بیشتری نسبت به دیگران برخوردار خواهیم بود. خدمات رسانی ما در قالب آی پی تی وی و در فضاهای خودمان خواهد بود تا بتوانیم مجوزهای لازمه برای VOD را هم اخذ کنیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه