English

در افتتاح نمایشگاه تجلی قاب عنوان شد؛

تحلیل را جایگزین تجلیل از چهره های ماندگار کنید/افزودن فعالان اجتماعی به چهره های ماندگار

دومین نمایشگاه آثار چهره‌های ماندگار ایران با عنوان «قاب تجلی» عصر جمعه ۶ مهرماه در گالری ممیز خانه هنرمندان ایران افتتاح شد.

تحلیل را جایگزین تجلیل از چهره های ماندگار کنید/افزودن فعالان اجتماعی به چهره های ماندگار

به گزارش خبرنگاز تجسمی خبرگزاری موج، دومین نمایشگاه آثار چهره‌های ماندگار ایران با عنوان «قاب تجلی» عصر جمعه ۶ مهرماه در گالری ممیز خانه هنرمندان ایران افتتاح شد. مراسم افتتاحیه این رویداد هنری در تالار جلیل شهناز و با حضور هنرمندانی همچون غلامحسین امیرخانی، محمد سلحشور، امیر احمد فلسفی، اسرافیل شیرچی، جواد بختیاری، اکبر عالمی، علی شیرازی، مجید ملانوروزی، سهیل محمودی و علاقمندان برگزار شد.

امیدوارم برنامه انتخاب چهره های ماندگار احیا شود

 در ابتدای این مراسم مجید رجبی معمار به پیشینه همکاری اش با محمود اسعدی، دبیر دومین نمایشگاه آثار تجسمی چهره های ماندگار اشاره کرد و گفت: وی را از زمان دفاع مقدس که اولین دوره های هنری آن را برگزار کرد می شناسم که در ایده پردازی پیشقدم بوده و در عرصه فرهنگ و هنر همیشه فکر های نو و قابل توجه داشته است.

وی در ادامه با ابراز تاسف از غیرفعال بودن برنامه تجلیل و شناسایی چهره های ماندگار فرهنگی، هنری در سالهای اخیر گفت: این برنامه یکی از ایده های خوب بود و امیدوارم که حضور بزرگان هنر به واسطه این نمایشگاه، بعد از نوزده سال فعالیت خانه هنرمندان پربرکت باشد.

رجبی معمار افزود: امیدوارم صدا وسیما و بقیه دست اندرکاران فرهنگی کشور همت کنند و برنامه انتخاب و معرفی چهره ماندگار فرهنگ و هنر کشور احیا شده و تداوم یابد.

احترام به هنرمندان از اهمیت بالایی برخوردار است

پس از آن محمود اسعدی دبیر دومین نمایشگاه «قاب تجلی» سخنان خود را با ذکر خاطره ای شروع کرد و گفت: در سال 1364 در حالی که دانشجوی دانشگاه تهران بودم، آخرین باری بود که به جبهه های جنگ رفته بودیم که به ما گفتند ما اینجا برای شما کاری نداریم! اما ما گفتیم ما خودمان کار ایجاد می کنیم و برای اولین بار در چهارده رشته هنری، جشنواره دفاع مقدس را راه اندازی کردیم. از آنجاییکه به صورت بسیجی و داوطلبانه رفته بودیم، کتابی از آثار منتخب منتشر شد بدون اینکه نامی از کسی باشد.

وی در ادامه افزود: از آن زمان تا امروز چهار کار بزرگ را به انجام رسانده ایم از جشنواره دفاع مقدس تا تجلیل از چهر های ماندگار فرهنگ و هنر، که بزرگ شدن و ماندگاری اش نتیجه صدق نیت بوده است. معرفی برترین هنرمندان صاحب سبک در هنرهای تجسمی فرصتی بود که در دو دهه اخیر ایجاد شد که متاسفانه متوقف شده است.

اسعدی با اشاره به اینکه برای اولین باری است که 20 نفر از هنرمندان درجه یک هنری در یک جا جمع می شوند، اظهار داشت: این نمایشگاه با هدف تداوم حرکت و جریان اصیل و اساسی انتخاب چهره ماندگار برپاشده است، تا فرصت آشنایی همه اقشار جامعه به ویژه جوانان با آثار آنها فراهم شود.

وی  با تاکید بر اینکه این نمایشگاه بسیار گرانقیمت است گفت: هدف این نمایشگاه نمایش این آثار است و نه تاکیدی بر فروش آنها، گرچه باید برای رفتن چنین آثاری به خانه های مردم تمهیدی اندیشید و کاری کرد تا قیمت ها پایین تر بیاید.

اسعدی در ادامه افزود: توجه به هنرمندان و نخبگان در هر کشوری از اهیمت زیادی برخوردار است .و بویژه در شرایط سخت باید به ایشان بیشتر توجه کرد که در این میان احترام گذاشتن به هنرمندان بسیار مهم است. در همین راستا باید توجه داشت یک نخبه و چهره ماندگار، تنها در رشته و حوزه فعالیتش نخبه است و این نخبگی به سایر حوزه ها تسری پیدا نمی کند. مخصوصا اهالی رسانه نباید توقع داشته باشند که یک چهره ماندگار، در هر زمینه ای اطلاعات داشته باشد و راجع به هر موضوعی سخن بگوید. نکته دیگر اینکه توجه به اساتید نباید ما را از توجه به جوانان بازبدارد و امیدوارم که سومین نمایشگاه با همکاری جوانان و نظارت اساتید هنرهای تجسمی برگزار شود.

وی یادی هم از نوزاندگی جلیل شهناز در مراسم تجلیل از او به عنوان یک چهره ماندگار کرد و گفت: آخرین نوازندگی استاد شهناز در برنامه چهره های ماندگار بو که اکنون نامش بر این سالن گذاشته شده، نمایشگاه قاب تجلی هم در سالنی به نام مرحوم ممیز برپاش ده که او هم از چهره های ماندگار بود.

اسعدی در ادامه از سنت نامگذاری در برخی موارد انتقاد کرد و گفت: کاش سایر فضاهای خانه هنرمندان هم به جای نام فصل ها به نام اساتید نامیده می شد و یا در سازمان صدا و سیما ساختمان مشهوری داریم به نام ساختمان شیشه ای در حالی که تعداد بسیاری از اساتید به آنجا رفت و آمد دارند که بهتر بود نام یکی از انها بر آن گذاشته می شد. چرا که این نامگذاری‌ها نوعی خدمت و الگوسازی برای نسل جوان محسوب می‌شود.

در ادامه این مراسم غلامحسین امیرخانی به روی سن آمد و از خاطره شکل گیری برنامه انتخاب چهره های ماندگار گفت، پیشنهاد من در پاسخ به در خواست مشورت اسعدی برای برگزاری چنین برنامه ای گفتم که برای انتخاب نخبگان از خود نخبگان استفاده کنید و از دخالت دولت و صدا سیما بپرهیزید تا عمق و دوام پیدا کند. حتی با ریاست رییس سازمان صدا و سیما در این شورا مخالفت کردم.

این هنرمند خوشنویس اظهار داشت: اصل جریان زندگی انسان ها در روی کره زمین متصل و دوام یافته و مفتخر به هنر است روح و معنای حیات بشری را می شود از آثار هنری دریافت کرد که اگر نبود انسان ها می خواستند از چه چیزی الهام بگیرند.

این استاد خوشنویسی با تاکید بر نیاز به الگوسازی در جامعه و برجسته کردن شخصیت های موثر در عرصه خدمات اجتماعی، افزود: چهره ماندگار، بلافاصله فرهیختگی را به یاد می آورد که اگر این نباشد، مهارتی است که آدم با استعداد در اثر مرور زمان می تواند به آن مقامات نخبگی برسد و این خود نقض غرض می شود.

وی افزود: جامعه ای که می خواهد الگوسازی کند باید در وهله اول به بخش معنایی و باطنی و معنوی اهمیت دهد، چهره هایی توانسته اند صورت و باطن جامعه را تحت تاثیر قرار دهند.

وی افزود: خوب سخن گفتن موهبتی است که خدا به عده ای مرحمت فرموده است و شاهد هستیم که در کلام اهمیت هنر مورد قبول همه است، اما در عمل، از میان چندید نهاد فرهنگی،  کمترین بودجه را وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارد. ما به عنوان هنرمندان و فعالان فرهنگی هنری قلب مان برای هنر و فرهنگ مملکت می‌تپد، اما نمی‌توانیم و خواهان سطح بالاتری از بودجه و توجه هستیم. گرچه باید شرایط را هم در نظر بگیریم و نمی توانیم توقعات ایده آل داشته باشیم.

این استاد خوشنویسی در بخش دیگری از سخنانش به نخبگان خدمات اجتماعی هم اشاره ای کرد و گفت: چه خوب می شد در کنار انتخاب و معرفی نخبه های فرهنگی و هنری، به نخبگان خدمات اجتماعی مانند مدرسه سازان هم پرداخته می شد.

عدم اطلاع ملانوروزی از تعداد وزرای کابینه

در این بخش از این برنامه حاشیه عجیبی شکل گرفت. این حاشیه به سوال امیرخانی از مجید ملانوروزی در مورد تعداد وزرای کابینه بر می گردد. مدیرکل سابق مرکز هنرهای تجسمی که در سالن و جمع مستمعین حضور داشت با کمی تامل، ابراز بی اطلاعی کرد که عجیب می نموند. گرچه استاد خوشنویس، از این پاسخ اینگونه تعبیر کرد که اگر این افراد (وزرا) کارآمد و تاثیر گذار بودند و به هنرمندان توجه بیشتری داشتند، ، دست کم  یک هنرمند که سبقه مدیریت کلان دولتی دارد آنها را می شناخت و از تعدادشان با خبر بود اما به نظر می رسد که اطلاعات این مدیر سابق هم جای تامل دارد.

تحلیل را جایگزین تجلیل از چهره های ماندگار کنید

سخنران بعدی این مراسم، جواد بختیاری بود، وی با اشاره به اینکه جامعه به شدت به نشست های فرهنگی نیاز دارد، گفت: این گونه مراسم و نگاه های رخ به رخ  فرصتی برای حسرت و کینه نمی گذارد.

این هنرمند خوشنویس افزود: تجلیل از نخبگان اجتماعی کاری است‌ که جوامع پیشرفته انجام می‌دهند، هدف برنامه چهره های ماندگار هم تجلیل از نخبه های فرهنگ و هنر است اما به سمت تحلیل هنر و هنرمندی نمی‌رویم. یعنی گرچه اساتید را ستایش می‌کنیم اما مثلا کسی دقیق نمی‌گوید میرعماد و سلطان محمد نقاش واقعا که بودند و چه روندی را طی کردند تا به این جایگاه رسیدند؟

این استاد خوشنویسی تاکید کرد: در حوزه هنر تجلیل، امر پسندیده‌ای است، اما وقتی تجلیل کردنمان بر اساس فرضیات و احساسات باشد، در دفاع، گرفتار می‌شویم. بنابراین برای دوام کیفیت روند هنریمان، باید حتما معطوف به تحلیل، بازپرداخت و شناخت شویم ، تا بتوانیم در جامعه بین المللی پاسخگو باشیم و این می تواند نقش جدی جامعه هنری ما باشد.

بختیاری در پایان گفت: پیشنهاد می‌دهم دپارتمانی را در چهره های ماندگار برای تحلیل، فعال کنند و چرایی انتخاب شخصیت ها مشخص شود که این امر مبارکی است . آن وقت با ایمان و عقل تجلیل خواهیم کرد.

حسین محجوبی نقاش پیشکسوت هم در ادامه پشت تریبون رفت و در سخنان کوتاهی گفت: ایران سرزمینی است که علیرغم سختی‌ها عاشقانه دوستش دارم و امیدوارم ایران از دوره غم‌انگیز فعلی گذر کند و به جایگاه رفیعش بازگردد.

تاریخ را دلقک‌ها و دیوانه‌های زنجیری اداره نمی‌کنند

سخنران پایانی این مراسم هم سهیل محمودی که با تاخیر در مراسم حاضر شده بود. این شاعر و مجری سابق رادیو و تلویزیون هم با اشاره به پیشینه حضورش در برنامه انتخاب چهره ماندگار فرهنگی و هنری از دیدن دوستان قدیم خود ابراز خوشحالی کرد و افزود: نا گفته های بسیاری از برگزاری همایش چهره‌های ماندگار وجود دارد و من در پشت صحنه، شاهد تلاش و کل کل های بسیاری برای معرفی و انتخاب تک تک افراد بودم. نمی‌دانید برای اینکه جلیل شهناز روی صحنه بیاید چقدر دچار مشکل شدیم و برای معرفی مرتضی ممیز و منوچهر آتشی چقدر خون دل خوردیم و چه سختی ها که نکشیدیم.

وی سپس با شاره به اوضاع نا بسامان این روزها  و اینکه و روزی این مشکلات ارز و سکه حل می‌شود، گفت: واقعیت این است که همه ما دلمان گرفته است اما یادمان باشد تاریخ را دلقک‌ها و دیوانه‌های زنجیری اداره نمی‌کنند. جهانی که دجال ها اداره می‌کنند خیلی زودگذر است ترامپ نماد جنونی است که در سرماخوردگی جهان ظاهر شده است و روزی کنار می‌رود و روشنایی ظاهر می‌شود. جهان را فردوسی اداره کرده نه محمود غزنوی و چندین شاعر دلقک دربارش. خدا جهان را به روشنی هدایت می‌کند و روشنی جهان با هنرمندانی است که امروز بخشی از جهان روشنایی ما را تشکیل می‌دهند.

محمودی در بخش پایانی سخنانش انتقادی هم از صدا و سیما کرد و گفت: متاسفیم الان در دوره سرماخوردگی هستیم و سطح برنامه‌های فرهنگی هنری پایین آمده است و پسند هنری مردم را با برنامه‌های نازل پایین آورده اند. امیدواریم این ویروس که توسط برخی نهادها و رسانه ملی به ذهن مردم نفوذ کرده است، از بین برود.

با اتمام این مراسم، نمایشگاه تجلی قاب با آثاری از محمود فرشچیان، محمد احصایی، غلامحسین امیرخانی، نصرالله افجه‌ای، جلیل رسولی، یدالله کابلی، کیخسرو خروش، محمدحسین حلیمی، محمد سلحشور، عباس اخوین، علی‌اکبر صادقی، حبیب‌الله آیت‌اللهی، عبدالصمد حاج صمدی، امیر احمد فلسفی، علی شیرازی، اسرافیل شیرچی، جواد بختیاری و عین الله صادق زاده در گالری ممیز افتتاح شد.

این نمایشگاه که توسط ماهنامه چهره‌های ماندگار و خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود و تا 15 مهرماه پذیرای شیفتگان هنر است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه