English

رئیس سازمان سینمایی:

جشنواره مقاومت باید زمینه ساز فیلم شود

رئیس سازمان سینمایی در نشست مشترک با مسئولان جشنواره فیلم مقاومت گفت: تلاش می‌کنم دبیرخانه دائمی جشنواره فیلم مقاومت تأسیس شود.

جشنواره مقاومت باید زمینه ساز فیلم شود

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از روابط عمومی جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت؛ نشست مشترک مسئولان جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت متشکل از آقایان: حسین صابری مدیر عامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس و محمد خزاعی دبیر جشنواره فیلم مقاومت و یزدان عشیری مدیر روابط عمومی و ارتباط جشنواره با محمدمهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی کشور در راستای تعامل برای برگزاری باشکوه‌تر این رویداد سینمایی برگزار شد.

 

رئیس سازمان سینمایی در این نشست تصریح کرد: جشنواره مقاومت هر دوره باید یک جنبش باشد جنبش ملی، منطقه‌ای و حتی بین‌المللی، جشنواره مقاومت باید به محلی تبدیل شود که رفرنس و مرجع فیلم‌های حوزه مقاومت و دفاع مقدس و انقلاب باشد و به جشنواره‌هایی مانند فجر نیز از این جشنواره در موارد مربوطه تغذیه شود.

جشنواره‌ها نباید رفته رفته تبدیل به دورهمی شود

محمدمهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی کشور در این نشست به ضرورت‌ها و چالش‌های پیش روی سینمای مقاومت پرداخت و گفت: نظر کلی من در رابطه با جشنواره‌ها مسأله‌ای است که شاید بتوان از آن به عنوان مشکل یاد کرد و آن هم این است که رفته رفته خیلی از جشنواره‌ها پس از مدتی تبدیل می‌شوند به یک محفل دورهمی که برگزارکنندگان آن با دعوت از عده‌ای آن را برگزار می‌کنند. به عقیده من این گونه جشنواره‌ها نمی‌توانند نه صاحب شخصیت بشوند و نه می‌توانند به تبع آن تأثیرگذاری داشته باشند.

وی ادامه داد: در حوزه‌های خاصی مانند مسأله مقاومت که در عین این که برای ما اصل و مبنا است و باید هم اینگونه باشد این مسأله اگر مدیریت نشود تشدید می‌شود. چرا که جریان اصلی فیلمسازی دارد پیش می‌رود و نمی‌توان جلوی آن را هم گرفت، اما در عرصه مقاومت این موضوع با اهمیت است که استراتژی حمایتی و هدایتی در تقویت و پرورش نیروهای انسانی متفکر و اجرایی نباید از یاد برود و در درجه اول اهمیت قرار دارد. چرا که این پرورش و تقویت در نهایت باید به بستری ختم شود که در آن امکان تولید مهیا باشد.

رئیس سازمان سینمایی کشور تصریح کرد: جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت برعکس خاستگاه دیگر جشنواره‌های کشور، به یک استمرار حضور و به روز بودن و در صحنه حاضر بودن نیازمند است. بر همین اساس می‌توان اذعان کرد که هرچقدر فاصله میان برگزاری این جشنواره بیشتر شود به کمرنگ‌تر شدن و کم اثرتر شدن آن نیز از خاستگاه اصلیش تأثیر مستقیم دارد.

باید زمینه ساز تولید فیلم شویم

وی با بیان اینکه اگر می‌خواهیم نتیجه این فعالیت و این جشنواره موثر واقع شود باید واقعاً، در طول این دو سال به طور دائم فعالیت داشته باشیم تا بتوانیم بعد از دو سال در آن یک هفته برگزاری نتیجه آن را و میوه آن را برداشت کنیم. باید زمینه ساز تولید فیلم شویم، باید از طریق جشنواره فیلمسازان را هدایت و حمایت کنیم، و فیلمساز در این مکتب پرورش دهیم؟

حیدریان خاطرنشان ساخت: در این صورت است که بعد از دو سال می‌توانیم جشنی را برگزار کنیم که در واقع محصولاتمان را در افق بلندتر و روشن‌تری در معرض نمایش عموم قرار دهیم.

اصلی‌ترین هدف‌گذاری جشنواره فیلم مقاومت باید استمرار آن باشد

وی تصریح کرد: گمان می‌کنم که اصلی‌ترین هدف گذاری جشنواره فیلم مقاومت باید استمرار آن باشد. اگر این هدفگذاری مد نظر جشنواره و برگزار کنندگان آن باشد همه تلاشم را می‌کنم تا یک دبیرخانه دائمی با شرایط قابل ارزیابی تأسیس گردد. این قابل ارزیابی بودن بسیار مسأله مهمی است و ما در سازمان سینمایی و انجمن‌های وابسته نیز این ارزیابی را به طور دائم داریم که هدف گذاری ما چه بوده است و چه مسیری را طی کرده ایم و باید چه مسیری را در ادامه طی کنیم.

رئیس سازمان سینمایی کشور گفت: باید همه ارگان‌ها و سازمان‌های مربوطه و اشخاص تصمیم گیرنده و مسئول تلاش کنیم که در راستای تحقق این اهداف، سیاستگذاری و هدفگذاری حرکت کنیم. قطعا، اگر این جشنواره تعطیل شود در این صورت یک فاجعه فرهنگی در عرصه داخلی و حتی، خارجی در عرصه مقاومت فرهنگی و فرهنگ مقاومت صورت می‌گیرد پس در نتیجه، باید دبیرخانه آن را دایر کنیم و باید با هدفمندی در راستای استمرار و دائمی شدن و تاثیرگذاری بیشتر آن حرکت کنیم.

وی اضافه کرد: کلمه دایر را عمدا به کار می‌برم چرا که نمی‌خواهم معنی تکرار و برگزاری مجدد از آن استخراج شود. پس نیاز به تأسیس و راه اندازی یک دبیرخانه دائمی و موثر در تولید فیلم‌های موثر در حوزه مقاومت داریم که بتواند تشکیل و مستقر شود و ما بتوانیم به وضوح و وفور محصول آن را ارزیابی کنیم. ما چنین نگاهی را در جشنواره فیلم فجر هم داریم .

حیدریان با بیان اینکه تفاوت جشنواره مقاومت با دیگر جشنواره‌ها در این است که تمامیت و موضوعیت جشنواره در همین رسالت است و باید این موضوع را به طور متمرکز دنبال کند و هدفی غیر از این نداشته باشد خاطرنشان ساخت: نباید واژه جشنواره ی جشنواره مقاومت به مقاومتش چیره شود و آن را به یک جشن مناسبتی تقلیل دهد در حالی که جشنواره مقاومت هر دوره باید یک جنبش باشد جنبش ملی، منطقه‌ای و حتی بین‌المللی، جشنواره مقاومت باید به محلی تبدیل شود که رفرنس و مرجع فیلم‌های حوزه مقاومت و دفاع مقدس و انقلاب باشد و به جشنواره‌هایی مانند فجر نیز از این جشنواره در موارد مربوطه تغذیه شود، پس جشنواره باید این صلاحیت را با استمرار و کار مداوم پیدا کند.

وی ادامه داد: داشتن یک پایگاه دائم و تخصصی در حوزه فیلمسازی مقاومت در نظر من یک اصل بسیار ضروری است، این ضرورت هم ایجاب می‌کند که یک شرح وظیفه مبسوطی برای دبیرخانه جشنواره مقاومت نوشته شود تا بتوان محصول فعالیت‌های دوساله چنین جشنواره‌ای در امتداد هم رصد گردد.

وی خاطرنشان ساخت: شاید به نظر برسد که عرصه تولید بی واسطه مربوط به ارگانی مانند انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس می‌شود اما این‌ها منفک از یکدیگر نیست و اگر فعالیت تولیدی انجمن و حتی سازمان سینمایی در راستای قوام بخشی و جلو بردن اهداف جشنواره نباشد مفید فایده نیست و به نتیجه نخواهد رسید. این مجموعه‌ها که در موضوعیت با یکدیگر ربط و ارتباطی دارند باید به تکه‌های پازلی بدل شوند که در دوره‌ای اگر آن‌ها را کنار هم چیدیم به یک تابلو با مضمون و هدف خاص برسیم نه اینکه جدا از هم و مستقل منظری کوتاه ارائه کنند.

حیدریان با بیان اینکه ب قسمت‌های آموزشی تولیدی و نمایشی و ارزیابی آثار یک زنجیره بهم پیوسته است که باید در هر لحظه با هم در ارتباط باشند و هم افزایی کنند، اضافه کرد: وگر نه تنها بخش جشنواره‌ای آن یعنی نمایش و ارزیابی بدون تبادل و تعامل با دو بخش دیگر کار مقرون به صرفه نیست. من معتقدم سازمان سینمایی در پیشبرد این زنجیره و در تعامل با این دستگاه که سه بخش آموزشی، تولیدی و ارزیابی را در بر می‌گیرد می‌تواند کمک کند و حضور داشته باشد.

حیدریان افزود: من نیت و نگاهم به جشنواره و عرصه مقاومت در حوزه سینما نیت سرمایه گذاری است و آن را به صورت هزینه‌ای برای جشنواره و صرفا برگزاری آن نمی‌بینم، اگر نیت مان این باشد که به این ساز و کار برسیم سازمان سینمایی حاضر است سرمایه گذاری بلند مدتی در این عرصه داشته باشد.

وی اضافه کرد: این مسأله نباید اینطور برداشت شود که کدام ارگان دارد به کدام ارگان و جشنواره‌ای کمک می‌کند بلکه این یک هدف گذاری مشترک در عرصه فرهنگی کشور در یکی از مهم‌ترین موضوعات انقلاب و نظام است و باید هر ارگان و سازمانی به سهم و توانایی خود با توجه به امکاناتی که دارد فارغ از مسئولیت‌های ویژه‌ای که بر عهده دارد در این امر هم مشارکت کند.

تمام جامعه باید در زمان برگزاری جشنواره مقاومت، درگیر این جشنواره شوند

وی اظهار امیدواری کرد: باید روند رو به جلوی جشنواره که قرار است یک سیستم به هم پیوسته تولیدی، آموزشی و نمایشی باشد به گونه‌ای باشد که پس از یک سال یا دوسال کار موضوعی که هدف گذاری شده نه فقط برای بخشی از جامعه که با این حوزه درگیر و آشناست بلکه دغدغه تمام جامعه و حتی، منطقه شود و در آن یک هفته برگزاری که موقع چیدن محصول است باید تمامیت جامعه ما که جامعه اسلامی‌است و منطقه که محسوس و غیرمحسوس در این حوزه درگیر و فعال است بشود، وگر نه من منکر فعالیت‌ها و تأثیرات گذشته جشنواره فیلم مقاومت نیستم بلکه می‌گویم مسأله مقاومت در ایام برگزاری جشنواره باید حقیقتا نه تنها بخش سینما و فرهنگ بلکه تمام جامعه را درگیر حوزه مقاومت کند و در این میان چه عرصه‌ای زیباتر و موثرتر از سینما می‌تواند محصول چنین اندیشه و فعالیتی باشد.

در ادامه، حسین صابری مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس در این نشست ضمن اشاره به طراحی مسابقه تولید فیلم کوتاه به مناسبت چهل سالگی انقلاب اسلامی‌گفت: ما امسال فراخوان عمومی‌را با عنوان «چهل سال چهل فیلم» منتشر کردیم، هدف مان این بود که نسل سوم سنیمای ایران که با دفاع مقدس و انقلاب فاصله‌ای دارند و شاید سوالاتی برای آن‌ها مطرح باشد بی واسطه به این موضوع نزدیک شوند و آثاری با پژوهش به صورت فیلمنامه نگاشته شود و ساخته شود که به نوعی یک پوست اندازی در حوزه فیلمسازان دفاع مقدس هم به شمار بیاید.

در این نشست، دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت نیز، با بیان اینکه برای جشنواره مقاومت جدا از بخش‌های استانی، ملی و بین‌المللی یکسری مأموریت‌های دیگر نیز به حسب ضرورت‌ها و نیازها در جشنواره طراحی شده است که سعی کردیم در سه دوره گذشته بر روی آن‌ها تمرکز کنیم، یکی از این مأموریت‌ها شناسایی، جمع آوری و تربیت فیلمسازان جوان منطقه بود که بیشتر در حوزه مقاومت فعالیت می‌کردند و در کشورهای افغانستان، عراق، لبنان، سوریه و ... در این عرصه تلاش می‌کردند.

وی ادامه داد: در دوره گذشته یک هفته کلاس فشرده برای آن‌ها برگزار شد، در شناسایی این افراد بچه‌های قدس همکاری و تلاش زیادی کردند، مأموریت آن‌ها چیز دیگری بود و حتی برخی از آن‌ها شهید شدند اما این دوره‌ها با موفقیت طی شد به این منظور که از لحاظ فنی آن‌ها را ارتقاء دهیم تا بتوانند در کشور خود تولیداتی داشته باشند. در این دوره هم کلاس‌های آموزشی را خواهیم داشت.

خزاعی با اشاره به فعالیت‌های پژوهشی و انتشاراتی جشنواره عنوان کرد: تا امروز جشنواره بیش از ۱۵ جلد کتاب منتشر کرده که  ۸ جلد آن‌ها تنها در دوره قبل به انتشار رسید. موضوعات کتاب‌ها نیز از حوزه سیاسی تا حوزه فرهنگی و سینما را در بر می‌گرفت که در گزارشات ارائه شده جشنواره کاملا مشهود است.

ارتباط مستمر فیلمسازان در طول سال از طریق دبیرخانه

به گفته وی، جشنواره مقاومت جایگاه مهم و قابل اعتنایی برای فیلمسازان این عرصه دارد. برگزاری مستمر و تعامل ایجاد شده از طریق این جشنواره باعث شده تا آن را به محل تعاطی افکار فیلمسازان و سینماگران مستقل و ضدسلطه در جهان بشناسند. ارتباط مستمر فیلمسازان در طول سال از طریق دبیرخانه جشنواره هم آن را به یک اتفاق مرجع برای این حوزه‌ها تبدیل کرده است.

خزاعی یکی از دستاوردهای جشنواره مقاومت را بویژه، در دوره‌های اخیر که به صورت بین‌المللی اجرا شده دستیابی به مجموعه یی شناخت از اغلب سینماگران فعال این عرصه دانست و عنوان کرد: اساسا، این نوع سینما، جنس مستقل و متمایز خودش را دارد. سینمای عصیانگر و معترض و عدالتجو علیه سلطه و حاکمیت ظالمانه جهانی. نمی‌توان نادیده گرفت که این جشنواره از معدود جشنواره‌های ضد امپریالیسم و ضد سلطه در جهان است. ممکن است جشنواره فیلم‌های جنگی در جهان باشد ولی با رویکرد و شاخص‌هایی که در جشنواره مقاومت داریم کم است. رصد و تحقیقی که کمیته بین‌الملل جشنواره ارائه داده مقاومت جزو هشت جشنواره معتبر فیلم‌های جنگی در جهان است و در خاورمیانه و آسیا مهم‌ترین آن است. البته جشنواره‌های چون: قاهره، مصر و الجزیره هستند که افق نگاه شان در سال‌های اخیر دچار استحاله شده است.

آموزش در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی

دبیر جشنواره فیلم مقاومت با بیان اینکه طی چهار دوره بین‌المللی شدن جشنواره بالغ بر ۳۰۰ فیلمساز جوان و هنرجوی منطقه‌ای در کلاس‌های آموزشی جشنواره فارغ التحصیل شدند. گفت: قدمت برگزاری کلاس‌های آموزشی جشنواره مقاومت خیلی بیش‌تر از جشنواره جهانی فجر است که دارالفنون راه انداخته است. برپایی این دوره‌ها و کلاس‌های آموزشی به دلایلی محرمانه و غیرعلنی بود و از دوره گذشته به صورت رسمی‌اعلام شده است. آموزش جشنواره مقاومت در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی بوده که آثار تعدادی از آن‌ها در جشنواره امسال دارد.

وی با اشاره به اهمیت و ضرورت آشنایی دنیا با واقعیت‌های جنگ و دفاع مقدس، شناخت متقابل دنیا با حقیقت و حقانیت انقلاب اسلامی، جنگ، فرهنگ و هویت ایرانی و اسلامی‌و جامعه ایران خاطرنشان ساخت: با این اهداف ما برگزاری هفته‌های فیلم مقاومت را در کشورهای مختلف از جمله: روسیه، ترکیه، هند، کنیا، به دفعات در کشور عراق، سوریه، لبنان و افغانستان برگزار کردیم.

پایین آمدن آمار فیلم‌های دفاع مقدس در ۵ سال تعطیلی جشنواره مقاومت

وی اضافه کرد: نمی‌توان نقش و تاثیر برگزاری جشنواره مقاومت را نادیده گرفت. همین اجتماع، گردهمایی و بستر برگزاری جشنواره در کشف استعدادهای جدید کمک می‌کند. نمی‌توان جریان تشویقی و حمایت‌های فرهنگی و معنوی جشنواره را در جذب و شناسایی چهره‌های جدید و نسل‌های تازه نادیده گرفت. روند برگزاری جشنواره ولو به صورت دوسالانه، باعث رشد، بلوغ و بالندگی جریان سینمای مقاومت و دفاع مقدس شده و می‌شود. و همه ساله استعدادها و نیروهای جدیدی کشف و معرفی می‌شوند به بدنه سینمای کشور. بررسی که روی سال‌های که جشنواره تعطیل شده بوده صورت گرفت نشان داد تعطیلی جشنواره ارتباط مستقیمی‌با کاهش سطح تولیدات سینمایی کشور در حوزه دفاع مقدس داشته است. و در پنج سالی که جشنواره تعطیل شده بوده آمار اثار دفاع مقدس به وضوح پایین آمده بود.

دبیرجشنواره فیلم مقاومت با بیان اینکه بسیاری از دستگاه‌های فرهنگی و سینمایی وظیفه تولید آثار با محوریت دفاع مقدس را دارند و برای این امور بودجه دارند. اظهار داشت: جشنواره مقاومت عملا چشم اندازی از میزان تولیدات و سهم مشارکتی و سرمایه گذاری آن‌ها را به نمایش می‌گذارد. حتی، بعد از جمع بندی‌های از سوی کمیته انتخاب و ارزشیابی و دبیرخانه جشنواره در یک فایل درجه بندی شده جایگاه و درصدبندی آمار کمی‌و کیفی تولیدات و کمیت و کیفیت آن‌ها به این مراکز به صورت مکاتبه اعلام می‌شود.

وی معتقد است نزدیکی و انتقال تجارب حرفه ایی‌ها به نسل‌های جوان‌تر از طریق کلاس‌های آموزشی، کارگاه‌ها، چهره به چهره شدن در فضای جشنواره و ... از دیگر دستاوردهای این رویداد سینمایی است. مقاومت، تنها جشنواره حرفه‌ای سینمای انقلاب و دفاع مقدس است که علاوه بر روندهای رشد و بلوغ آن در سال‌های اخیر و تاثیرات منطقه‌ای و بین‌المللی، یادگاری است از نسل دفاع مقدس برای امروز.

محمدخزاعی بیان داشت: به نظر من اگر هسته مقاومت در حوزه سینما شکل بگیرد بسیار ایده آل است و انجمن سینمای دفاع مقدس هم در سال‌های دور، اساسا، با همین هدف تأسیس شد، و محل تولید سیاست گذاری و حمایت فیلم‌های در حوزه انقلاب و دفاع مقدس بود، و بسیار هم تأثیرگذار بوده چه از لحاظ سرمایه گذاری و تولید و چه از لحاظ حمایت از فیلمسازان این عرصه و پرورش نیروهایی در حوزه سینمای دفاع مقدس، این ایده که این هسته مرکزی حالا با مشارکت سازمان سینمایی، فارابی، انجمن و حتی جشنواره‌ها صورت بگیرد بسیار خوب و مغتنم است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی