English

مصوبه اساسنامه دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم ابلاغ شد

مصوبه اساسنامه دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم توسط حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی، رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی، برای اجراء به دستگاه‌های ذیربط ابلاغ شد.

مصوبه اساسنامه دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم ابلاغ شد

به گزارش خبرگزاری موج، به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، متن کامل این مصوبه به شرح ذیل است:

مقدمه:

دو دهه فعالیت دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، به موازات تحولات عمیق و گسترده در محتوا، ساختار و ضوابط آموزش عالی کشور و همچنین ابلاغ سیاست‌های کلی علم و فن‌آوری توسط مقام معظم رهبری و باتوجه به بند ۵-۷ این ابلاغیه مبنی بر افزایش نقش و مشارکت بخش‌های غیردولتی در حوزه علم و فناوری و ارتقاء سهم وقف و امور خیریه در این حوزه و نیز تأکید معظم‌له به تولید علوم انسانی با اتکاء به قرآن کریم و از سوی دیگر وجود امام‌زاده‌ها که مراکز ثروت معنوی و جذب دل‌هاست؛ افق‌های جدیدی را پیش روی مسئولان و خادمان این حرکت قرار داده تا مرحله‌ای دیگر از حرکت تکاملی این دانشگاه را طراحی و مدیریت نمایند. قدم اول برای هماهنگ نمودن فعالیت دانشگاه با اقتضائات کنونی، طراحی اساسنامه متناسب با این موقعیت است.

از این رو به منظور تداوم و توسعه فعالیت‌های علمی سازمان اوقاف و امور خیریه در عرصه‌های دینی در راستای هدایت موقوفات و با هدف بهره برداری از ظرفیت موقوفات قرآنی در مسیر رفع مهجوریت از قرآن کریم و اقدام متناسب با شأن و منزلت اهل بیت عصمت و طهارت(ع)، اختصاص فضای آموزشی و پژوهشی ویژه قرآنی در تراز نظام مقدس جمهوری اسلامی و کشور اهل بیت علیهم‌السلام و در جهت نشر، تعمیق و گسترش فرهنگ و معارف قرآن کریم در عرصه‌های داخلی و خارجی، «دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم» با مشخصات مندرج در این اساسنامه توسط سازمان اوقاف و امور خیریه کشور تأسیس می‌شود.

فصل اول – کلیات

ماده ۱- نام دانشگاه:

نام دانشگاه عبارت است از دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم که در این اساسنامه به اختصار دانشگاه نامیده می‌شود.

ماده۲- محل فعالیت:

مرکز دانشگاه شهر مقدس قم است و دانشگاه می‌تواند در چارچوب مقررات و ضوابط آموزش عالی کشور، شعب یا نمایندگی در داخل یا خارج از کشور تأسیس نماید.

ماده۳- شخصیت حقوقی:

دانشگاه، نهادی است علمی و دینی وابسته به سازمان اوقاف و امور خیریه و برخوردار از استقلال مالی، اداری و استخدامی که به‌صورت هیأت امنایی اداره می‌شود و تمامی فعالیت‌های علمی آن طبق مقررات و ضوابط آموزش عالی کشور خواهد بود.

فصل دوم- اهداف و مأموریت‌ها

ماده ۴- اهداف و مأموریت‌های دانشگاه عبارتند از:

۱- تربیت کارشناسان متعهد در عرصه امور قرآنی با تأکید بر قاری، حافظ، داور، مبلغ و مفسر قرآن کریم، به‌منظور تأمین نیروی انسانی مورد نیاز مؤسسات فرهنگی قرآنی، مشاهد مشرفه و مدیریت‌های قرآنی و فعالان امور قرآنی کشور و تأمین معلمان و اساتید قرآنی مورد نیاز آموزش و پرورش و آموزش عالی

۲- تربیت نیروهای متعهد، مؤمن و توانمند در حوزه علوم و معارف قرآنی در زمینه‌های تدریس، تحقیق و تبلیغ

۳- ارائه خدمات علمی- فرهنگی به نهادها و سازمان‌های فرهنگی و دینی داخل و خارج از کشور در حوزه علوم و معارف قرآن کریم

۴- ارتقاء سطح فرهنگ و دانش عموم جامعه در حوزه علوم و معارف قرآن کریم با تأکید بر ایجاد زمینه مناسب برای فعالیت همه‌جانبه مردم در این زمینه

۵- گسترش فعالیت‌های علمی و تربیتی در حوزه علوم و معارف قرآنی در منطقه و جهان

۶- توسعه رشته‌های مختلف در زمینه علوم و معارف قرآن کریم و علوم مرتبط با وقف و بقاع متبرکه طبق ضوابط شورای گسترش آموزش عالی

۷- توسعه کرسی‌های نظریه‌پردازی در حوزه علوم و معارف قرآنی مطابق ضوابط و مقررات

۸- تبادل پژوهش‌های راهبردی قرآنی با مراکز علمی و پژوهشی جهان

۹- جهت‌دهی موقوفات قرآنی به سمت حوزه علم و فناوری با تأکید بر توسعه فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی در حوزه علوم و معارف قرآن کریم با رعایت نظر متولی

۱۰- استفاده از ظرفیت استادان حوزه به عنوان اعضای هیأت علمی دانشگاه و اولویت‌دهی به پذیرش طلاب و فضلای حوزه در مقاطع تحصیلات تکمیلی دانشگاه مطابق با ضوابط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

فصل سوم- ارکان دانشگاه

ماده۵- ارکان دانشگاه عبارتند از:

۱- هیأت امنا

۲- رئیس دانشگاه

۳- هیأت رئیسه

۴- شورای دانشگاه

ماده۶- اعضای هیأت امنا:

۱- نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه (رئیس هیأت امنا)

۲- مدیر حوزه‌های علمیه کشور یا نماینده تام‌الاختیار وی

۳- وزیر علوم، تحقیقات و فناوری یا نماینده تام‌الاختیار وی

۴- دو نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها متناسب با مأموریت دانشگاه به پیشنهاد و انتخاب وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به مدت پنج سال

۵- دو نفر از شخصیت‌های حوزوی قرآنی به پیشنهاد مدیر حوزه‌های علمیه و با حکم رئیس هیأت امنا به مدت پنج سال

۶- یک نفر از معاونین سازمان برنامه‌ و بودجه کشور یا نماینده تام‌الاختیار آن

۷- رئیس دانشگاه (دبیر هیأت امنا)

تبصره۱- جلسات هیأت امنا با حضور حداقل دوسوم اعضا رسمیت یافته و مصوبات آن با رأی اکثریت اعضای حاضر، معتبر است.

تبصره ۲- در موارد پیشنهاد تغییر یا اصلاح اساسنامه و پیشنهاد عزل یا نصب رئیس دانشگاه، مصوبات هیأت امنا با رأی حداقل دوسوم کل اعضا معتبر است.

ماده۷- وظایف و اختیارات هیأت امنا:

۱- انتخاب و پیشنهاد رئیس دانشگاه برای تأیید و معرفی به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری جهت تصویب در شورای عالی انقلاب فرهنگی

۲- تعیین خط‌مشی کلی دانشگاه و سیاست‌های کلان آموزشی، فرهنگی، تربیتی، پژوهشی، دانشجویی، اداری و مالی دانشگاه در چارچوب اساسنامه و متناسب با نیازهای سازمان اوقاف و امور خیریه در حوزه علوم و معارف قرآنی و وقف و امور خیر.

۳- تصویب آیین‌نامه پذیرش، تعیین شرایط و ضوابط تحصیل دانشجو و شاخص‌های آموزشی، فرهنگی، تربیتی، پژوهشی و دانشجویی دانشگاه در چارچوب اساسنامه و مقررات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

۴- تعیین و تصویب ساختار دانشگاه و واحدهای استانی در چارچوب مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و مقررات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

۵- تصویب آیین‌نامه داخلی هیأت امنا و مقررات، آیین‌نامه‌ها و شیوه‌نامه‌های لازم، مطابق ضوابط و مقررات

۶- تصویب آیین‌نامه‌های مالی- معاملاتی، اداری، استخدامی و تشکیلاتی دانشگاه و همچنین تغییر و اصلاح آنها براساس مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و مقررات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

۷- بررسی و تصویب بودجه سالانه و تفصیلی دانشگاه و واحدهای تابعه که از طرف رئیس دانشگاه پس از تأیید شورای دانشگاه پیشنهاد می‌شود.

۸- پیشنهاد تأسیس، ادغام یا انحلال دوره‌ها و رشته‌های تحصیلی، دانشکده‌ها، مؤسسات پژوهشی و واحدهای استانی تابع دانشگاه به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای بررسی و تصویب

۹- تصویب نحوه وصول درآمدهای اختصاصی و مصرف آن با رعایت ضوابط و مقررات مربوط

۱۰- جذب کمک‌ها و هدایا اعم از نقدی و غیرنقدی از اشخاص حقیقی و حقوقی

۱۱- بررسی گزارش عملکرد سالانه دانشگاه که از طرف رئیس دانشگاه ارائه می‌شود و تصمیم‌گیری در مورد رفع موانع، مشکلات و نقایص آن به‌منظور پیشرفت بهتر امور

۱۲- نظارت بر حسن اجرای قوانین و مقررات و مصوبات هیأت امنا

۱۳- تصویب آیین‌نامه‌ها و مقررات جذب اعضای هیأت علمی در چارچوب ضوابط مصوب هیأت عالی جذب اعضای هیأت علمی

۱۴- تعیین حسابرس دانشگاه و بررسی و تأیید حساب‌ها و ترازنامه سالیانه آن

۱۵- تصویب میزان حقوق، مزایا و فوق‌العاده اعضای هیأت علمی و کارکنان غیرهیأت علمی در چارچوب مقررات استخدامی اعضای هیأت علمی و کارکنان غیرهیأت علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

۱۶- تصمیم‌گیری در مورد استعفا و یا عزل رئیس دانشگاه

ماده ۸- رئیس دانشگاه:

رئیس دانشگاه عالی‌ترین مقام اجرایی دانشگاه و به‌عنوان نماینده دانشگاه نزد مراجع ذی‌صلاح می‌باشد و به پیشنهاد هیأت امنا و با تأیید و معرفی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی و با حکم رئیس هیأت امنا به مدت چهار سال منصوب می‌شود.

تبصره ۱: پیشنهاد و انتصاب مجدد رئیس دانشگاه در چارچوب آیین‌نامه جامع مدیریت دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی مصوب جلسه ۶۸۴ مورخ 1398/12/10 شورای عالی انقلاب فرهنگی بلامانع است.

تبصره ۲: شرایط عمومی و اختصاصی، وظایف و اختیارات رئیس دانشگاه مطابق با آیین‌نامه جامع مدیریت دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی مصوب جلسه ۶۸۴ مورخ 1389/12/10 شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌باشد.

ماده ۹- هیأت رئیسه دانشگاه:

هیأت رئیسه دانشگاه دومین رکن اجرایی دانشگاه می‌باشد که طبق آیین‌نامه جامع مدیریت دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی مصوب جلسه ۶۸۴ مورخ 1398/12/10 شورای عالی انقلاب فرهنگی، تشکیل و براساس وظایف و اختیارات مندرج در آن آیین‌نامه به فعالیت می‌پردازد.

ماده ۱۰- شورای دانشگاه:

شورای دانشگاه دومین رکن سیاست‌گذار پس از هیأت امناء می‌باشد که طبق آیین‌نامه جامع مدیریت دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی مصوب جلسه ۶۸۴ مورخ ۱۰/۱۲/۱۳۸۹ شورای عالی انقلاب فرهنگی، به تنظیم سیاست‌ها و برنامه‌های جاری دانشگاه براساس سیاست‌های کلان مصوب در هیأت امنا و یا سایر مراجع ذی‌صلاح می‌پردازد.

فصل چهارم- منابع و مقررات مالی دانشگاه

ماده ۱۱- مقررات مالی دانشگاه براساس آیین‌نامه مالی- معاملاتی دانشگاه خواهد بود که در چارچوب ضوابط و مقررات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و احکام شرعی وقف به تصویب هیأت امنای دانشگاه خواهد رسید.

ماده ۱۲- تأمین منابع مالی دانشگاه به‌عهده سازمان اوقاف و امور خیریه می‌باشد. دیگر منابع مالی این دانشگاه عبارت است از کمک اشخاص حقیقی و حقوقی، مشارکت‌های مردمی و درآمدهای ناشی از موقوفات.

فصل پنجم- انحلال دانشگاه

ماده ۱۳- دانشگاه در موارد زیر پس از تصویب شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و تأیید نهایی شورای عالی انقلاب فرهنگی منحل می‌شود:

۱- به پیشنهاد رئیس هیأت امنا و تأیید هیأت امنا

۲- درصورت تخلف دانشگاه از مقررات اساسنامه، مصوبات و ضوابط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سایر ضوابط مربوط یا از دست دادن شرایط ادامه فعالیت بنا به تشخیص وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

ماده ۱۴- درصورتی که شورای گسترش آموزش عالی با انحلال دانشگاه موافقت اصولی نماید، دانشگاه موظف است اقدامات زیر را انجام دهد:

۱- همه تعهدات مربوط به دانشجویان خود را تا اتمام دوره تحصیلات و فارغ‌التحصیلی آنان به نحو مطلوب و طبق مصوبات و ضوابط مربوط اجرا نماید.

۲- همه امتیازات و اموالی را که از منابع عمومی و دولتی و بانک‌ها و شهرداری‌ها و غیره در اختیار دانشگاه قرارگرفته است مسترد کند یا موافقت صاحبان حق مبنی بر واگذاری امتیازات و اموال مذکور به دانشگاه را ارائه دهد.

۳- همه تعهدات خود را در برابر وزارتخانه‌ها، مؤسسات و سازمان‌های دولتی، نهادهای عمومی غیردولتی، بانک‌ها، شهرداری‌ها و سایر اشخاص حقیقی(اعم از اعضای هیأت علمی و کارمندان) و حقوقی انجام دهد.

ماده ۱۵- پس از تصویب و تأیید نهایی انحلال دانشگاه و احراز اجرای تعهدات مذکور در ماده ۱۴ و حل و فصل امور آموزشی و حقوقی دانشگاه، هیأت تصفیه‌ای مرکب از:

۱- نماینده حقوقی سازمان اوقاف و امور خیریه

۲- نماینده حقوقی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

۳- رئیس وقت دانشگاه و در غیاب وی یکی از معاونان وقت دانشگاه بنا به تشخیص رئیس هیأت امنا، تشکیل و با رعایت مقررات قانونی امر تصفیه دانشگاه را برعهده خواهد داشت.

ماده ۱۶- پس از انجام تعهدات و تعیین تکلیف دیون دانشگاه و اعلام ختم تصفیه، باقی‌مانده دارایی دانشگاه با رعایت بند ۲ ماده ۱۴ اساسنامه به سازمان اوقاف و امور خیریه منتقل می‌شود.

تبصره ۱- درخصوص اموال وقفی، مطابق وقفنامه عمل می‌شود.

تبصره ۲- هیأت تصفیه موظف است درمورد فوق، صورت مجلسی را که به امضای همه اعضای هیأت می‌رسد در دو نسخه تنظیم و یک نسخه از آن را به رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و نسخه دیگر را به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تسلیم نماید.

فصل ششم- سایر مقررات

ماده ۱۷- ساختار تشکیلاتی دانشگاه مطابق آیین‌نامه جامع مدیریت دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی مصوب جلسه ۶۸۴ مورخ 1398/12/10 شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌باشد.

تبصره: هرگونه اصلاح در ساختار و تشکیلات دانشگاه در چارچوب ضوابط و مقررات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و با تصویب هیأت امنا صورت خواهدگرفت.

ماده ۱۸- کلیه ضوابط، مقررات و آیین‌نامه‌های مرتبط با اعضای هیأت علمی دانشگاه مطابق با مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و ضوابط و مقررات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خواهد بود.

ماده ۱۹- کلیه ضوابط، مقررات و آیین‌نامه‌های مرتبط با کارکنان غیرهیأت علمی، در چارچوب مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، به تصویب هیأت امنای دانشگاه می‌رسد.

ماده ۲۰- آیین‌نامه‌های تربیتی، آموزشی، پژوهشی،‌ دانشجویی و انضباطی دانشگاه در چارچوب این اساسنامه و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و ضوابط و مقررات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری توسط شورای دانشگاه تهیه و بعد از بررسی توسط هیأت رئیسه و تأیید توسط هیأت امنای دانشگاه، رسمی و لازم‌الاجرا خواهد بود. هر گونه اصلاح در این آیین‌نامه‌ها در چارچوب این اساسنامه به‌عهده هیأت امنا خواهد بود.

ماده ۲۱- هرگونه تغییر و اصلاح این اساسنامه، مطابق راهکارهای ذیل انجام می‌شود:

۱- بنا به پیشنهاد هیأت امنا و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی

۲- بنا به پیشنهاد و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی

ماده ۲۲- مواردی که در این اساسنامه پیش‌بینی نشده است تابع مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و ضوابط و مقررات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می‌باشد.

ماده ۲۳- این اساسنامه مشتمل بر یک مقدمه، شش فصل، ۲۳ ماده و ۷ تبصره در جلسه ۸۰۳  شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه