English

در نشست خبری عنوان شد؛

هفتمین سوگواره‌های عاشورایی عکس و پوستر هیات فراخوان داد/به دنبال گرافیک واقعی در هیأت‌های مذهبی هستیم

نشست خبری هفتمین سوگواره‌های عاشورایی عکس و پوستر هیئت با حضور مسعود نجابتی و رحیم آب‌فروش برگزار شد.

هفتمین سوگواره‌های عاشورایی عکس و پوستر هیات فراخوان داد/به دنبال گرافیک واقعی در هیأت‌های مذهبی هستیم

به گزارش خبرنگار تجسمی موج، نشست خبری هفتمین سوگواره‌های عاشورایی عکس و پوستر هیات با حضور مسعود نجابتی دبیر علمی و عضو هیات داوران بخش پوستر این رویداد و رحیم آب‌فروش جانشین دبیر جامعه ایمانی مشعر در محل بنیاد فرهنگی روایت فتح برگزار شد.

در ابتدای این نشست مسعود نجابتی دبیر علمی سوگواره‌های عاشورایی هیئت در این نشست گفت: ما با کمک شورای سیاستگذاری و داوران به آسیب شناسی دوره های قبل پرداختیم و به دنبال  پرداختن به گرافیک واقعی در هیأت‌های مذهبی هستیم. ممکن است در داوری هنری آثاری مورد تایید داوران قرار بگیرد که در برقرای ارتباط با مخاطبان موفق نباشند اما گرافیک مردمی قابلیت ارتباط‌گیری بسیار خوبی با مخاطبان دارد و بسیار کاربردی است. 

وی درباره نحوه داوری آثار با تاکید بر اینکه به هر حال داوری بر اساس نگرش و سلیقه داوران و با میانگین نظرات و تایید هیات داوران صورت می گیرد، گفت: داوران ما به طور تخصصی عمل می‌کنند چنانکه تصویرسازی، لی‌اوت، رنگ، تایپوگرافی و ایده‌یابی توسط داوران به صورت جداگانه مورد بررسی قرار می‌گیرد به این صورت که حتی اگر اثری دارای تنها یک نقطه قوت است به خاطر آن تقدیر شود. طراحان نیز از این شکل داوری بسیار راضی هستند. ممکن است در شهرستانها یک گرافیست به خاطر محدودیت امکانات در برخی بخش‌ها ضعیف باشد ما سعی می‌کنیم او را به سمت اساتید سوق دهیم تا نقاط ضعفش را برطرف کند.

در ادامه رحیم آبفروش دبیر سوگواره‌های عاشورایی هیات درباره کارگاه‌های آموزش گرافیک در جامعه ایمانی مشعر گفت: این کارگاه ها در هر دوره و به موازات سوگواره عاشورایی برگزار می شود و تاکنون طی 4 دوره مبانی تایپوگرافی را به طور کامل تدریس کردیم و در آینده به سراغ تصویرسازی در گرافیک می‌رویم. چنین کارگاه‌هایی واقعا بی‌نظیر هستند، چرا که در هیچ کارگاه آموزشی مباحث گرافیک اینچنین به شکل جداگانه و تخصصی مورد تدریس قرار نمی‌گیرند.

وی افزود: ما پیش از فرارسیدن ایام محرم، طرح‌های گرافیکی ایده‌آلی را که مناسب پوستر، بیلبورد و تزئینات شهری باشد را به عنوان نذر فرهنگی برای استفاده عموم بر روی سایت قرار داده ایم و  آرزوی ما نشر هنرمندانه مفاهیم عاشورایی است. ما می‌خواهیم هنرمندان محروم شهرستانها از این رویداد استفاده کنند تا شاهد درخشش استعداد آنان در زمینه هنر عاشورایی باشیم.

آب فروش در مورد بخش های مختلف این سوگواره و جوایز آن گفت: ما در بخش پوستر، اعلانات را که درباره مراسم مذهبی شامل سوگواری ها، جشن و سرور و اعیاد مذهبی و یا برنامه های هفتگی باشند به عنوان موضوع اصلی قرار داده ایم و در کنار جوایزی برای هنرمندان، جایزه ای هم برای مدیران هیاتی که این بخش را همچون سایر بخش های مهم هیات، مثل مداحی و سخنرانی و دیگر موارد جدی گرفته اند قرار داده ایم.

وی افزود: بر همین اساس در این بخش یک جایزه نقدی چهل میلیون ریالی برای هنرمند طراح و به هیات سفارش دهنده هم یک جایزه 20 میلیون ریالی اهدا می شود. البته در این بخش با توجه به اینکه تنها پوستر های محرمی مد نظرمان نیست، به سه پوستر شایسته تقدیر دیگر هم سه جایزه 500 هزار تومانی، اهدا می شود. این در حالی است که ما بخش های جنبی هم در این حوزه داریم و در 6 رشته عکاسی، تایپوگرافی، ترکیب بندی، تصویرسازی، و ... جوایز 2 میلیون تومانی اهدا می کنیم.

جانشین دبیر جامعه مذهبی دبیر در مورد بخش عکس جشنواره هم گفت: در این بخش هم دو رشته تک عکس و مجموعه عکس را داریم. در هر رشته هم سه رتبه اول تا سوم را خواهیم داشت و جوایز هم به هنرمندان و هیاتها اهدا می شود. در رشته مجموعه عکس جوایز هنرمندان  به ترتیب 4 تا 2 میلیون تومان و هیات ها از 3 تا یک میلیون تومان خواهد بود. جایزه برگزیدگان بخش تک عکس هم 3 تا یک میلیون جایزه های رتبه اول تا سوم است و هیات ها هم از 2 میلیون تا 500 هزار تومان دریافت خواهند کرد.

آبفروش در ادامه به برگزاری نمایشگاه آثار برگزیده دوره های قبل اشاره کرد و گفت: هر سال آثار برگزیده و منتخب دوره قبل را به نمایش در می آوریم و از امروز هم نمایشگاه آثار دوره ششم در قم به نمایش درآمده و در ادامه در تعدادی از شهر های دیگر هم به نمایش گذاشته خواهد شد.

در بخشی از این نشست رحیم آب فروش در پاسخ به خبرنگار موج در مورد حامیان این سوگواره گفت: من از همین فرصت استفاده می کنم و از کلیه سازمانهای آبرومن که علاقمند به همکاری در این پروژه هستند دعوت می کنم اما لوگوی حامیان ما بر روی پوسترمان نقش بسته که برخی از آنها حامی معنوی ما بوده اند و برخی دیگر رسانه ای یا مالی. ما با توجه به شرایط اقتصادی بوجود آمده نیاز به کمک و حمایت بیشتر داریم.

وی افزود: حتی برای چاپ کتاب هایمان دو ماه برای تهیه کاغذ دوندگی کردیم چرا که به رغم موجود بودن کاغذ در بازار اما کسی فروشنده نبود و در نهایت ما کاغذی را که در سال گذشته به قیمت هر بند 59 هزار تومان خریداری می کردیم، امسال با قیمت بیش از 170 هزار تومان خریدیم.

در بخش دیگر این نشست مسعود نجابتی در پاسخ به سوال خبرنگار موج در مورد احتمال برگزیده شدن آثار نه چندان قوی در این جشنواره به دلیل فراخوان عمومی و مردمی بودن آن به معنی واقعی و در نتیجه تثبیت آثار کمتر هنری بواسطه این جوایز گفت: تجربه دوره های پیش ثابت کرده که ما نه تنها با آثار قوی زیادی روبرو هستیم بلکه این رقابت آن چنان سخت و فشرده است که ما پیش نهاد افزایش تعداد جوایز و یا اعلام رتبه مشترک برای دو اثر را داشتیم.

وی تاکید کرد: این یک جشنواره غیر دولتی است و نه تنها از هزینه کرد بودجه به هر قیمتی استقبال نمی کند بلکه اگر به دلیل ضعف آثار جایزه ای هم ندهد نگران نمی شود. بنابراین ما در انتخاب یا رد آثار نگران کمیت و بیلان کاری نیستیم اما واقعیت این است که آثار ارسالی هر سال قوی تر از دوره قبل می شود و ما با تعداد زیادی از آثار خوب روبرو هستیم.

رحیم آب فروش در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار موج در مورد نحوه برخورد با عناصری همچون شمایل ها که سیاست منع ترویجشان وجود دارد گفت: در این مورد اساسنامه مدونی نداریم اما ما یک هیات انتخاب و داوری کیفی داریم که آثاری که از المانهایی که بازنشر و نشر گسترده آنها مناسب نیست از دور داوری کنار گذاشته می شوند.

وی تصریح کرد: البته نفس جمع آوری اسناد واقعی در حوزه های مختلف برای ارزیابی و تحلیل و آسیب شناسی ما مفید است و از آن استقبال می کنیم و زحمات هنرمندان را نا دیده نمی گیریم اما برای انتشار عمومی آن از نظرات هیات انتخاب و داوران به ر می گیریم.

آب فروش تاکید کرد: البته در نقاشی های قهوه خانه ای اگر کاراکتر در جای درست خود و با کارکرد مناسب قرار گرفته باشد، وضع متفاوت از شمایل هایی است که در پاساژها و بازار نصب می شود.

وی در پایان اعلام کرد: هنرمندان علاقمند از همین امروز تا 16 آذر 1397 می توانند آثار خود را از طریق دو سایت poster.1542.ir و photo.1542.ir ارسال کنند.

آب پرور تاکید کرد: ما از اینکه از تمامی کشور آثاری را ببینیم و باعث دیده شدن و شکوفا شدن استعدادها شویم لذت می بریم و خوشحال می شویم که از بانوان هنرمند هیاتی هم آثاری را دریافت کنیم و به نمایش بگذاریم چرا که این مساله یک خلاء تاریخی در این مسابقات است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه