English

معمای علی معلم دامغانی

تغییر رییس فرهنگستان هنر با نامه ریاست جمهوری/ آیا سید محمد بهشتی به این سمت منصوب می شود

علی معلم دامغانی پس از هشت سال از ریاست فرهنگستان هنر برکنار شد.

تغییر رییس فرهنگستان هنر با نامه ریاست جمهوری/ آیا سید محمد بهشتی به این سمت منصوب می شود

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری موج، ظهر روز گذشته، یکشنبه 18 شهریور، نامه ای از سوی ریاست جمهوری به فرهنگستان هنر ارسال شد که در آن طی متن کوتاهی خبر از برکناری علی معلم دامغانی به دلیل انقضای دوره ریاستش بر این موسسه می داد.

در این نامه علیرضا اسماعیلی که معاونت فرهنگی و هنری این فرهنگستان را بر عهده دارد به عنوان سرپرست موقت آن، معرفی شد.

فرهنگستان هنر همچون فرهنگستان علوم یکی از چند موسسه با شخصیت حقوقی مستقل است که به نهاد ریاست جمهوری وابسته اند که فعالیت خود را از سال 1378 به طور رسمی آغاز کرده است.

این فرهنگستان دارای اعضای پیوسته، وابسته، افتخاری و جاوید است. که حبیب الله  آیت اللهی، سیدمحمد احصایی،  غلامحسین امیرخانی، جهانگیر الماسی،  سیدمحمد بهشتی شیرازی، مهدی حسینی، سیدمحمدرضاحسینی بهشتی،  محمدعلی رجبی،  مجتبی رحماندوست،  جلال شباهنگی، حبیب الله صادقی، منوچهر طیاب، محمود عزیزی، محمود فرشچیان، شاهین فرهت، عبدالمجید کیانی بیدهندی، محمدعلی کی‌نژاد، مهدی کلهر، مصطفی گودرزی، علی لاریجانی، مجید مجیدی، اکبر مختار تجویدی، محمدعلی معلم دامغانی، علی منتظری، داریوش مهرجویی و دو نفر دیگر، اعضای پیوسته آن هستند. افرادی همچون مرتضی ممیز، علی اکبر صنعتی و منصوره حسینی بخشی از اعضای جاوید این فرهنگستان هستند.

بر اساس آنچه در سایت این موسسه آمده هدف از تاسیس این فرهنگستان، پاسداری از میراث فرهنگی، هنر اسلامی‌‌ و ملی و پیشنهاد سیاست‌ها، راهبردها و دستیابی به آخرین یافته‌ها و نوآوری‌ها و نیز ارتقای فرهنگ اسلامی ‌‌برای مقابله با تهدیدهای فرهنگ مهاجم است.
رییس فرهنگستان هنر از میان اعضای فرهنگستان به پیشنهاد رییس جمهور و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی و با حکم رییس جمهور برای مدت چهار سال انتخاب می‌شود.
پیشنهاد سازمان اداری، تعیین و ارجاع بودجه و حساب‌های سالانه به هیئت امنا برای تصویب، پیشنهاد عضویت فرهنگستان در مجامع بین‌المللی، انتصاب روسای گروه‌های تخصصی و پیشنهاد افراد به عنوان اعضای پیوسته، وابسته یا افتخاری فرهنگستان به هیئت امنا، از وظایف رییس فرهنگستان هنر به شمار می‌رود.

 علی معلم دامغانی شاعر و پژوهشگر مطرح کشور و پس از اعمال تغییراتی در اساسنامه آن توسط محمود احمدی نژاد رییس جمهوری وقت از سال 1388 به عنوان دوم رییس تاریخ این فرهنگستان منصوب شده بود و دوره مدیریتی پر تلاطمی را تجربه کرد.

به عنوان مثال پس از آغاز مدیریت وی و طی سه سال نزدیک به 28 نفر از پرسنل این موسسه یا برکنار شدند و یا با استفعا آن را ترک کردند و همین امر باعث شد تا در سال ٩٠ جمعی از کارمندان فرهنگستان هنر در نامه‌ای خطاب به معلم‌دامغانی از عملکرد مدیریتی او انتقاد کرده و نوشته بودند: باندبازی‌های پی‌درپی، جابه‌جایی‌های نابجا و سوءمدیریت چنان بر این فرهنگستان تاخت که فرهنگستان هنر مانند نیستانی گرفتار در آتش قدرت به خاکستر افسوس تبدیل شد.

این درحالی است که تمرکز این موسسه در این مدت بر روی انتشار کتاب و در آمدزایی از ظریق اجاره فضاها بود و بخش پژوهشی آن با ضعف جدی روبرو شد. 

در طی سال گذشته هم، درگیری و افشاگری جنجالی علی دامغانی در مقام ریاست فرهنگستان با موزه پاسارگاد و ضبط تابلوهای این مجموعه خبرساز شده بود و کار در دادگاه پیگیری می شد.

حال باید دید که دلایل عدم تمدید حکم ریاست این نهاد با تکیه بر کدام یک از موارد فوق الذکر صورت گرفته و آیا رزومه کاری یا اختلاف با موزه پاسارگاد از دلایل اتخاذ این تصمیم بوده است؟

سوال دیگر قابل طرح این است که آیا سید محمد بهشتی که سالها از او به عنوان گزینه‌ای مطرح برای تکیه زدن بر منصب ریاست فرهنگستان هنر نام برده می‌شده و در حال حاضر  ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را عهده دار است به عنوان رییس سوم این موسسه معرفی می شود یا کرسی ریاست در انتظار فرد دیگری است؟ این در حالی است که بهشتی به همراه حسن بلخاری که دکترای فلسفه هنر دارد و رئیس سابق پژوهشکده هنر فرهنگستان هنر هم بوده است در سال 1392 و در پایان اولین دوره چهارساله ریاست علی معلم دامغانی برای این سمت کاندیدا شده بودند. 

باید منتظر احکام جدید و مراسم تودیع و معارفه بمانیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه