English

در نشست رسانه ای سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان عنوان شد؛

رضاداد: چه خوب که سینما زنده است و به زنده بودن جامعه کمک می کند

علیرضا رضادادگفت: آمار فروش 5 ماهه اخیر سینما تایید می کند بر خلاف شرایط سخت بوجود آمده سینما زنده است و به زنده بودن جامعه کمک می کند.

رضاداد: چه خوب که سینما زنده است و به زنده بودن جامعه کمک می کند

​ به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری موج، علیرضا رضاداد دبیر سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان در ابتدای نشست رسانه ای این رویداد بیان کرد: شب گذشته آمار فروش فیلم ها را در 5 ماهه نشان می داد که در 5 ماه اخیر سینما43 درصد افزایش فروش  و 25 درصد افزایش مخاطب که رقم شگفت انگیزی است. این آمار تایید می کند بر خلاف شرایط سخت بوجود آمده سینما زنده است و به زنده بودن جامعه کمک می کند.

نکته جالب توجه در این میان این بود که برخلاف تبلیغاتی که می شود3 فیلم از آثار پرفروش ، از فیلم های ارزشی هستند، ضمن این که در این میان یک فیلم پرفروش انیمیشن سینمایی فیلشاه و مربوط به سینمای کودک وجود دارد.  

وی پس از آن به اغاز دهه چهارم جشنواره سینمای کودک و نوجوان اشاره کرد و افزود: با توجه به نگرانی که در مورد احتمال تغییر مکان برگزاری این جشنواره همچون آنچه که در گذشته اتفاق افتاده است، سعی کردم تا برای امسال به بعد توافقنامه ای با روح یک توافق دائمی نوشته شود تا من بعد سازمان سینمایی، بنیاد فارابی و شهرداری اصفهان به نحوی رفتار کنند که نگرانی از جابه جایی جشنواره از اصفهان به شهری دیگر از بین رفته و این جشنواره به طور ثابت در اصفهان باقی بماند و دائمی بودن این قرارداد محقق شود.

دبیر جشنواره خاطر نشان کرد: در 40 سالگی پیروزی انقلاب اسلامی کارنامه سینمای کودک و نوجوان مورد بررسی قرار می گیرد. سینمای کودک و نوجوان افتخارات زیادی در داخل و خارج از کشور کسب کرده است و لازم بود تا خصوصا در این سال با توجه به محدودیت های مالی الگوهایی را تعریف کنیم که جشنواره با نشاط برگزار شود. ایجاد نشاط اجتماعی به عنوان یکی از اهداف برگزاری و با این شعار که کودکان و نوجوانان سرمایه های اصلی سینما هستند. یکی از مزایای جشنواره حضور دبیرخانه و نیروهایی ثابت است. فرزاد اژدری در دبیرخانه سینمای ملی و حامد سلیمان زاده در دبیرخانه سینمای بین الملل از دوره گذشته تاکنون تمام وقت خود را برای پویایی و فعالیت دبیرخانه صرف کردند. اقدامات مثبتی نیز در سینمای ملی و بین الملل انجام شد.

وی در ادامه با اشاره به اعضای شورای عالی برنامه‌ریزی بیان کرد: دکتر قدرت الله نوروزی، علیرضا تابش، علیرضا رضاداد، مرضیه برومند، رسول صدرعاملی، فریده روشن، مهدی مقدری، حبیب ایل بیگی، حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد علی انصاری، مرتضی تهرانی،محمد جواد عیدی، ایمان حجتی اعضای شورای عالی برنامه ریزی جشنواره را تشکیل می دهند.  تخصیص بودجه و تعیین بخش ها و اتخاذ تصمیمات کلان دیگر در این شورا انجام می شود.

رضاداد با اشاره به بخش های جشنواره افزود: بخش‌های جشنواره شامل بخش مسابقه ایران و مسابقه بین الملل  می شود. در بخش مسابقه سینمای ایران آثار مسابقه فیلم های سینمایی، مسابقه فیلم های داستانی و مسابقه فیلم های سینمایی و کوتاه پویانمایی به رقابت می پردازند.

بخش مسابقه بین الملل نیز شامل مسابقه فیلم های سینمایی و کوتاه بین الملل و مسابقه فیلم های پویانمایی و کوتاه بین الملل و نمایش های ویژه می شود.

رضاداد با اشاره به تعداد آثار در بخش های سینمای ایران ادامه داد: در بخش فیلم‌های بخش رقابتی سینمای ایران، 378 اثر متقاضی شرکت در جشنواره بودند 20 فیلم بلند سینمایی، 10 فیلم بلند داستانی، 216 فیلم کوتاه داستانی، 132 فیلم کوتاه پویانمایی و مجموع 316 اثر به دبیرخانه جشنواره رسید و مورد بازبینی قرار گرفت. همچنین 41 عنوان فیلم برای نمایش در بخش مسابقه سینمای ایران انتخاب شد که شامل 12 فیلم بلند سینمایی، 7 فیلم بلند داستانی، 11 فیلم کوتاه پویانمایی و 11 فیلم کوتاه داستانی می شود.

دبیر جشنواره همچنین با اشاره به تعداد آثار در بخش بین الملل عنوان کرد: در بخش فیلم‌های بخش رقابتی سینمای  بین‌الملل 420اثر متقاضی شرکت در جشنواره بودند که 282 اثر واجد شرایط و منطبق با مقررات لینک بازبینی درخواست شد و مورد بازبینی قرار گرفت و 45عنوان فیلم در بخش های مختلف جشنواره انتخاب شدند. از این میان 15 فیلم بلند سینمایی(3 اثر ایرانی)، 5 فیلم بلند پویانمایی به همراه یک اثر از ایران، 7 فیلم کوتاه پویانمایی به علاوه 3 اثر از ایران و 7 فیلم کوتاه داستانی به علاوه 3 فیلم از ایران در این بخش شرکت دارند. در این بخش از 70 کشور تقاضای شرکت وجود داشت.

وی عنوان کرد: نمایش‌های ویژه سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان تجربه های‌ اصفهان (غیر رقابتی) شامل مجموعه فیلم های کوتاه تولید شده در استان اصفهان می شود که 32 اثر از 32 فیلمساز در این بخش در ایام جشنواره نمایش داده می شوند. این ها آثاری هستند که اعتبار مالی اش سال گذشته در ایام جشنواره تصویب شد و جشنواره باعث تولید این فیلم ها با سرمایه و حمایت شهرداری شد. چراکه جشنواره ها باید باعث رونق تولید شوند. سال گذشته اعتبار 500 میلیون تومانی در شهرداری اصفهان تصویب شد. فیلمنامه هایی به سینمای جوان به عنوان مدیریت این پروژه ارسال شد و از میان پروژه 50 فیلم 32 اثر تا این دوره به تولید رسید. این فیلم ها در جشنواره نمایش داده می شوند.

وی در ادامه با اشاره به برجسته کردن مساله نقش سینما در پیشگیری از کودک آزاری توضیح داد: فیلم «اتاق تاریک» روح الله حجازی درباره کودک است و مساله فیلم کودک آزاری و راهکارهای خانواده ها برای مقابله با آن است و قوه قضاییه و برخی نهادهای دیگر ساختارهایی برای مقابله با این معضل طراحی و عملیاتی کرده اند. به نظرم لازم است این مساله به عنوان یک مسئولیت اجتماعی در جشنواره برجسته شود. فیلم اتاق تاریک می تواند در این زمینه موثر باشد و در جشنواره به بحث و بررسی گذاشته شود.

رضاداد با اشاره به فیلم‌های بخش نمایش‌های ویژه (غیر رقابتی) بین‌الملل گفت: در بخش بزرگداشت هایائو میازاکی(انیمیشن ساز ژاپنی) 2 اثر، در بخش برگزیدگان جشنواره  بین المللی فستیماژ فرانسه 6 اثر، در بخش برگزیدگان جشنواره  بین المللی اینتر فیلم برلین 6 اثر، در بخش برگزیدگان بخش انیمیشن های جشنواره دانشجویی فرانسه 12 اثر و در بخش برگزیده آثار روز سینمای کودک و نوجوان 5 اثر شرکت دارند.

وی درباره آیین های بزرگداشت‌ و نکوداشت جشنواره عنوان کرد: بزرگداشت های فریال بهزاد و برادران دالوند و نکوداشت مرحوم ناصر چشم آذر از رویدادهای ویژه و تقدیرهای جشنواره است. در این آیین از پوسترهای این بزرگداشت ها و نکوداشت رونمایی شد.

دبیر جشنواره با معرفی هیات انتخاب مسابقه سینمای ایران بیان کرد: حسن آقاکریمی، فرزاد اژدری، سید محمدرضا خردمندان، امیر سحرخیز و مرضیه محبوب آثار را برای شرکت در رقابت جشنواره انتخاب کردند.

وی افزود: هیات داوران بخش مسابقه سینمای ایران را  مرضیه برومند، سروش صحت، شبنم مقدمی، بهروز شعیبی و سحر عصر آزاد تشکیل می دهند.  همچنین آثار  بخش مسابقه  بلند داستانی را پوران درخشنده، مریم سعادت، امیرحسین صدیق، مهرداد غفارزاده و بهروز مفید ارزیابی می کنند. 

رضاداد با معرفی هیات داوران بخش های مسابقه سینمای بین الملل گفت: داوران بخش فیلم بلند سینمایی و کوتاه داستانی شامل ماری تاراسکون تهیه کننده، پخش کننده مدرس از فرانسه، پیتر ونرین تهیه کننده نویسنده و کارگردان از هلند، بیاتریکس سارتوری  تهیه کننده، مدیر جشنواره از سوئیس، بِکِر بولبول نویسنده و کارگردان از ترکیه، تران اسپانبرگ مدیر جشنواره  وتهیه کننده از سوئد، امیر اسفندیاری مدیر و فعال حوزه بین الملل سینما از  ایران و فریال بهزاد نویسنده وکارگردان از ایران تشکیل می دهند.

وی ادامه داد: همچنین فیلم های پویانمایی و کوتاه بین الملل را گیل لوموند مدیر جشنواره،تهیه کننده و کارگردان از فرانسه، آلنا شیوا انیماتور،کارگردان، منتقد از روسیه، کتوان جانیلدزه انیماتور و کارگردان انیمیشن،استاد دانشگاه از گرجستان، جولیا اوکر انیماتور کارگردان انیمیشن از آلمان، امید خوش نظر  انیماتور، کارگردان انیمیشن و مدرس دانشگاه و علی نوری اسکویی انیماتور و کارگردان انیمیشن، مدرس دانشگاه از ایران ارزیابی می کنند.

وی گفت: مارتینا لسچر مدیر جشنواره و فیلمساز از اتریش، رونا مارتینز اولایان فیلمساز از ترکیه و مهگان فرهنگ پژو هشگر و فیلمساز از ایران جایزه سیفژ جشنواره را اهدا می کنند.

وی با معرفی هیات داوران کودک و نوجوان بخش‌های مسابقه  سینمای بین الملل درباره جایزه ویژه زنده یاد زاون قوکاسیان توضیح داد: امسال یک جایزه به جشنواره به نام جایزه ویژه زنده یاد زاون قوکاسیان اضافه شده است. او حق بزرگی به گردن سینما و سینمای کودک و نوجوان دارد و تعداد زیادی از سینماگران مدیون و مرهون زحمات او هستند. این هنرمند برجسته در دوره های مختلف فجر نیز با ما همکاری داشت و برای ثبات یاد و نام او در جشنواره، جایزه ویژه ای به این هنرمند فقید اختصاص یابد. بدین ترتیب امراله احمدجو ، علی خدایی ، محمد علی نجفی ، فرزان معظم  و غلامرضا مهیمن به عنوان پیشکسوتان سینمای در اصفهان جایزه ویژه زنده یاد قوکاسیان را به اثر منتخب اهدا می کنند.  

رضاداد ادامه داد: سه کارگاه نشست اقتباس در سینمای کودکان و نوجوانان، امنیت روان کودکان و نوجوانان. با نمایش فیلم "اتاق تاریک" ساخته؛ روح الله حجازی و جلوه های ویژه بصری در سینمای کودکان و نوجوانان عناوین کارگاه های ایرانی هستند. همچنین کارگاه هایی توسط پژوهشگران و فعالان سینمای غیر ایرانی نیز در جشنواره دایر خواهد بود. خانم آنا دو پائولی از آلمان در کارگاه فیلنامه نویسی کارتی شیوه جدیدی از نوشتن فیلمنامه را برای کودکان ترسیم می کند. آقای پیتر ون رین از هلند در چگونه فیلم کودک را کارگردانی کنیم، خانم ماری تاراسکون از آلماندر کارگاه تخصصی اقتصاد در سینما و پخش جهانی، خانم انا کلود لومت از  فرانسه در کارگاهی با عنوان چگونه فیلم را برای کودکان بخوانیم و تحلیل کنیم ؟ و خانم آلنا شیوا از روسیه کارگاه انیمیشن روسی، سنت و مدرنیته را مدیریت خواهند کرد.

رضاداد با تاکید بر ایجاد نشاط اجتماعی به دنبال نمایش همزمان فیلم ها در 32 استان کشور بیان کرد: با توجه به برگزاری در جشنواره در تابستان و مسئولیت اجتماعی جشنواره مبنی بر ایجاد نشاط اجتماعی همه استان ها فیلم های کودک را نمایش داده می شوند و حق نمایش فیلم ها توسط سازمان سینمایی به تهیه کنندگان داده می شود.

وی از رسانه ها درخواست کرد به بهانه برگزاری جشنواره، سهم کودکان و نوجوانان را در سایر استان ها از این گونه سینمایی فراموش نکنند.

مشاور ارشد رئیس سازمان سینمایی همچنین عنوان کرد: امسال دومین دوره المپیاد در سی و یکمین دوره برگزار می شود. این بخش نمونه خارجی داشته و از جشنواره همدان با نیت بومی سازی آن و زمینه سازی برای تفکیک جشنواره فیلم کودک از نوجوان در دوره بیست و نهم ایجاد و با استقبال خوبی هم رو به رو شده بود. امسال نیز توسط علیرضا شجاع نوری، حسین شیخ الاسلامی و محمدرضا خردمندان آثار این بخش داوری می شود. 73 اثر در بخش المپیاد شرکت دارند و یک نوبت نمایش مردمی مثل تجربه های اصفهان نیز در نظر گرفته شده است.  یونیسف به دلیل بعد آموزشی این بخش از این رویداد حمایت می کند.

وی درباره سالن های سینمایی جشنواره بیان کرد: امسال یک پردیس سینمایی به اصفهان اضافه شد. اما به طور کلی فیلم ها در 8 سالن نمایش داده می شود که نسبت به دوره گذشته 3 سالن افزایش یافته است. نگرانی ما این بود که به دلیل برگزاری جشنواره در تابستان و تعطیلی مدارس شاید میزان استقبال به ها و خانواده ها کاهش یابد. اما تجربه سال گذشته نشان داد اتفاقا استقبال در تابستان توسط خانواده ها افزایش می یابد و آن ها حق انتخاب بیشتری برای فیلم ها دارند. خواستار آن هستیم که مخاطبان به مرحله ای برسند که با انتخاب یک یا چند فیلم خاص در جشنواره شرکت کنند.

رضاداد درباره سالن رسانه ها نیز توضیح داد: رسانه ها نمایش ویژه فیلم های ایرانی در صبح ها دارند که می توانند بعد از آن به گفت و گو با عوامل فیلم ها بپردازند و بعد از ظهرها همه افرادی که کارت دارند، می توانند از گیشه بلیط رایگان با کارت خود تهیه کرده و به تماشای آثار بپردازند.

دبیر جشنواره درباره کتاب ها و انتشارات جشنواره گفت: امسال سه کتاب در جشنواره رونمایی می شود. کارنامه 25 سال سینمای کودک و نوجوان پیش از این مرور شده بود و حالا با گذشت 5 دوره دیگر کتاب نمایه سی سال جشنواره سینمای کودکان و نوجوانان که سی دوره قبل را مرور می کند، منتشر شده است. همچنین مجموعه فانوس خیال ظرفیت ها و چالش ها که مقالاتی از 10 منتقد برجسته را در بر می گیرد در جشنواره رونمایی می شود. فهرست 200 فیلمی توسط انجمن منتقدان از سینمای کودک به رای گذاشته شد و 120 منتقد در این رای گیری برای انتخاب بهترین آثار سینمای کودک و نوجوان شرکت خواهند کرد. همچنین درایام جشنواره نامزدهای هر بخش اعلام شده و احتمالا در جشن انجمن منتقدان برگزیده ها معرفی خواهند شد.

رضاداد در ادامه به برگزاری نشست های رسانه ای به همت انجمن منتقدان در ایام برگزاری جشنواره اشاره کرد.

وی با اشاره به شکل گیری گروه مطالعات میان رشته ای از دوره سی ام و بررسی رویکرد میان رشته ای به سینمای کودک بیان کرد: تقویت مطالعات میان رشته ای از نیازهای سینمای کودک و نوجوان است. از دوره گذشته فیلمسازان از بحث های مفید فارغ التحصیلان رشته های مختلف که فیلم ها را تحلیل می کردند، ابراز رضایت می کردند. امسال نیز این بخش در جشنواره با حضور جمعی از کارشناسان رشته های مختلف شرکت خواهند کرد.

رضاداد با اشاره به مسئولیت اجتماعی جشنواره و حضور گروه های خاص در این رویداد عنوان کرد: کودکان شین آبادی به جشنواره سی و یکم دعوت شده اند. همچنین از کودکان سرپل ذهاب نیز که فیلم ساخته اند و در بخش المپیاد شرکت دارند، در جشنواره دعوت شده است.

وی در پایان درباره وضعیت کنونی سینمای کودک و نوجوان توضیح داد: سال 91 در وضعیت تعطیلی سینماها، فروش کم، مخاطبان محدود و ... قرار داشتیم. اما وقتی آمار 5ماهه اخیر را بررسی کردم،خوشحالیم آرامش خوبی در سینماها برقرار شده است. ما از نقد و نظرها نیز استقبال می کنیم حتی اگر به طعنه و طنز باشد. در چنین شرایطی با توجه به زحمات رسانه های سینمایی باید بگوییم قدم های بزرگی برداشته ایم هرچند تا نقطه ایده آل سینمای کودک و نوجوان فاصله زیادی داریم.

مشاور عالی سازمان سینمایی با اشاره به استقبال تهیه کنندگان از درخواست جشنواره مبنی بر جا به جایی به صورت زمینی به اصفهان بیان کرد: با توجه به مشکلات پرواز ها و گرانی هزینه های آن لازم است از همراهی همه مهمانان و دلبستگی شان به جشنواره برای کم کردن مشکلات مان تشکر کنم.

 

رونمایی از پوستر 2 بزرگداشت و یک نکوداشت

این گزارش حاکی است در ابتدای این نشست که با تاخیر فراوان آغاز شد پس از نمایش تیزری از آثار حاضر در جشنواره سید احد میکاییل‌زاده ضمن تبریک عید قربان و غدیر بیان کرد: در این دوره برگزاری 2 بزرگداشت و یک نکوداشت خواهیم داشت که به احترام اهالی سینما قبل از آغاز نشست بنا داریم تا پوسترهای این بخش را رونمایی کنیم.

 

ابتدا از وحید نیکخواه آزاد دعوت شد تا برای رونمایی از پوستر اولین هنرمند فریال بهزاد روی صحنه بیاید. نیکخواه ابتدا بیان کرد: باعث افتخار است که می خواهم از هنرمندی چون خانم فریال بهزاد صحبت کنم. سابقه همکاری ما به اوایل دهه 60 برمی گردد. زمانی که من مسئول گروه کودک شبکه یک سیما بودم و ایشان به تازگی در حوزه انیمیشن وارد شده بود. او نسبت به بنده در سینمای کودک پیشکسوت است چرا که اولین فیلمش در سینما به نام «کاکلی» قبل تر از ما تولید شده بود. بنابراین احترام ایشان چندجانبه بر من واجب است.

وی افزود: در طول این سالها فریال بهزاد جزو معدود کسانی بود که فعالیتش را در حوزه کودک و نوجوان حفظ کرد و به عنوان کارگردان و تهیه کننده با همسر و فرزندانش که همه اهل هنر و سینما هستند؛ نیروهای زیادی را به سینما معرفی کردند و باعث رونق سینمای کودک شدند. این بزرگداشت باید زودتر از اینها برگزار می شد چرا که او از ده سال پیش سابقه اش درخشان بود اما خوشحالم امسال که جشنواره پررونقی داریم برگزار می شود.

فریال بهزاد در ادامه این مراسم بیان کرد: خوشحالم امسال چنین لطفی به من شد و واقعا انتظارش را نداشتم. آقای نیکخواه آن زمان که در گروه کودک تلویزیون فعالیت می کرد کار عروسک تک فریم تازه شروع شده بود اگر او همکاری نمی کرد این هنر نوپا شکل نمی گرفت. ایشان جوان بود و سر پرشوری داشت و اجازه داد فیلم «آواز بزغاله» را بسازم شاید اگر وحید نیکخواه آزاد آن زمان حضور نداشت من هم به ژانر دیگری می رفتم. آقای رضاداد را هم 30 سال است می شناسم و در جریان کارهای من هستند. از همه سپاسگزارم که این فرصت را دادند چنین بزرگداشتی برگزار شود.

در این بخش از پوستر بزرگداشت فریال بهزاد با عکسی از امیرحسین غضنفری و طراحی وحید شریفی هنرمند اصفهانی رونمایی شد.

نیکخواه همچنین بیان کرد: امیدواریم خانم بهزاد قول بدهد حضورش در سینمای کودک پررنگ تر شود.

در ادامه علیرضا رضاداد بیان کرد: قطعا در جشنواره در رابطه با کارنامه این کارگردان و نقشش در شکل گیری سینمای کودک در آیین بزرگداشت بیشتر صحبت می کنیم اما لازم است ذکر شود که مجموعه آثارش به لحاظ کارگردانی و اجرایی جذاب است و کودکان و نوجوانانی که الان 50 ساله اند به یاد می آورند. افرادی چون بهزاد و جلایر و نیکخواه زمینه ساز شکل گیری سینمای کودک جدید هستند و فرصت های مغتنمی را برای جوانان آن دوره فراهم کردند تا در این حوزه فعالیت کنند.

وی اشاره کرد: من از خانم بهزاد عذر میخواهم اگر در برگزاری این بزرگداشت سالها تاخیر شد. گمان می کنم دلیلش این بود که طی سال های گذشته بزرگداشت همسرشان غلامرضا آزادی را داشتیم و نمی خواستیم پارتی بازی شود. فریال بهزاد هر زمان کار هم نمی کرد از یاران سینما و جشنواره کودک و نوجوان بود و در کسوت داوری و بخش بین الملل و ... ما را همراهی کرده است. امیدوارم این بزرگداشت قدم کوچکی در سپاسگزاری از تلاش های ایشان باشد.

نشست خبری سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان

علیرضا قاسم‌خان مدیرعامل موزه سینما روی صحنه آمد و بیان کرد: بزرگداشت برادران دالوند است و من آشنایی کوتاهی با ایشان دارم. زمانی که در مرکز گسترش معاون پژوهشی بودم با این برادران آشنا شدم. آنها فعالیت انیمیشن را در شهرستان بروجرد شروع کردند و از آنجا مرکز سینمای انیمیشن راه افتاد بعد از این حرکت بود که ما شاهد فیلم های سینمایی حوزه انیمیشن شدیم. مجموعه سینمایی انیمیشن امروز جای خود را باز کرده است همیشه دیده بودم آنها به دنبال فرم ایرانی می گشتند امیدوارم همیشه موفق باشند.

سپس کیانوش و داریوش دالوند روی صحنه آمدند و از پوسترشان رونمایی شد.

رضاداد نیز گفت: در مراسم اختتامیه نمی شود حق کسانی که بزرگداشت می گیریم ادا کرد بنابراین زمان را جلوتر انداختیم. این حرکت سال گذشته مورد استقبال قرار گرفت و تصمیم به ادامه دار شدنش گرفتیم. این برادران سال 84 به دفتر جشنواره کودک آمدند و انیمیشن «روزی که حسنی مرد شد» را آوردند، سر انتخاب اختلافی پیش آمد. من کار را دیدم و گفتم تردید نکنید جشنواره محل حضور همین افراد است کسی که شجاعت به خرج داده فیلم بلند ساخته باید فرش قرمز برایش پهن کرد. سر نمایش رفتم و در سالن اصفهان دیدم و عذرخواهی کردم که سالن خوبی به آنها داده نشد.

وی افزود: این برادران چند ویژگی دارند اول اینکه سالیان سال برادری شان را حفظ کردند کار مشترک با مسایل مالی آسان نیست. دوم خود اتکایی شان است. در طول این سالها در جریان کارشان بودم و دیدم چگونه تلاش می کنند. از همان اول آرمان شان را بر مبنای این قرار دادند که باید روی پای خودشان بایستند و همین باعث توفیق شان شده است و به نظرم به جز خدا به کسی امیدوار نبودند. به همین خاطر امروز آثارشان در خارج هم توفیق اقتصادی پیدا کرده و هم شناخته شده است. سوم اینکه از منطقه ای که برخاستند کوچ نکردند و آنجا ماندند. بخش زیادی از جوانان را به کار گرفته و به فعالیت شان توسعه دادند. چهار اینکه روی قهرمانی و پهلوانی سینمای ایران کارشان را حفظ کردند بومی گرایی همیشه اولویت شان بوده و هست.

وی ادامه داد: ویژگی های برادران دالوند کم نیست آنها الگوی خوب کارآفرینی و موفقیت در شرایط مشکل امروز هستند. به ایشان بابت این سالها تبریک می گویم امیدوارم امسال سهم کوچکی در این معرفی الگو برداریم.

سپس کیانوش دالوند بیان کرد: همه به ما لطف دارند که این سالها ما را حمایت کردند و خوشحالم مدیرانی در عرصه فرهنگ کار می کنند که برای فعالیت های هنری ارزش قائلند.

داریوش دالوند نیز گفت: آنچه قابل افتخار است 31 دوره جشنوار کودک داشتن است. کمتر کشوری افتخار چنین جشنواره پایدار را دارد و امیدوارم در اداره جشنواره موفق باشید و ما اگر کاری کردیم فقط حرف دل خود را زدیم. این رویداد باید به خود ببالد که تا اینجا به این خوبی کار کرده است.

کوروش دالوند نیز اظهار کرد: تشکر می کنم از همه آدمهای خوبی که خدا سر راهمان قرار داده است و اگر مساعدت امثال رضاداد و نیکخواه آزاد و محمد آفریده نبود نمی دانم در این وانفسا چه می کردیم. آنها یک سری ارزش ها را حفظ می کنند در شرایطی که اولویت سیاست کلان نیست اما انجام می دهند تا سالهای آسایش و آرامش را پیش رو داشته باشیم.

در بخش رونمایی از پوستر نکوداشت ناصر چشم آذر نیز از امیرحسین اشرفی از اصحاب رسانه دعوت شد تا در این باره صحبت کند. اشرفی بیان کرد: برای من سخت است درباره ناصر چشم آذر صحبت کنم وقتی نام او را می شنویم نمیتوانیم از «قصه های مجید» و «خواهران غریب» و «دره شاپرک ها» و «عملیات مهدکودک» بگذریم. ناصر چشم آذر یادواره خاطرات قدیم و کودکانه ما هست. سال گذشته در تلویزیون حاضر شد و خودش ترانه «خواهران غریب» را اجرا کرد و چقدر نوستالژیک بود.

سپس محمدصالح حجت الاسلامی دیگر فعال رسانه نیز متنی درباره این هنرمند نوشته شاهد احمدلو قرائت کرد.

نشست خبری سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان

دبیر جشنواره هم در ادامه اظهار کرد: همیشه تلاش کردیم فضای جشنواره کودک شاد باشد اما گاهی غصه ای بر ما وارد می شود که نمی توان آن را نادیده گرفت و آثار برخی بزرگان را مرور نکرد. چشم آذر کارنامه درخشانی دارد سال گذشته ما با از دست دادن علی معلم مواجه شدیم که به گردن سینما و جشنواره کودک حق داشت و نکوداشتش از مهمترین وظایف ما بود. درباره چشم آذر هم او به گردن موسیقی کودک و نوجوان و بسیاری از آثار حق دارند.

وی گفت: با احترام به همه عوامل سینما اما از یک فیلم گاهی آنچه به یاد می ماند موسیقی آن است که در ذهن می ماند. امسال من وظیفه خودم دانستم بخشی از زحمات ایشان در سینمای کودک و نوجوان که آثار خاطره انگیزی را خلق کرده است جبران کنیم. رونمایی از پوستر را با فرزاد اژدری و فریال بهزاد انجام می دهیم تا در زمان جشنواره بیشتر درباره ایشان صحبت شود.

فریال بهزاد در سخنانی گفت: «دره شاپرک ها» را که به او نشان دادم فرصتم کم بود و باید کار را به جشنواره می رساندم. چشم آذر به عرفان علاقمند بود رفتم منزلش دیدم کنار شمع ها نشسته و گفت هنوز آماده نیست و بعد از ده باری که رفتم و ناامید شدم یک روز صدایم کرد و موسیقی ای که ساخته بود را برایم گذاشت. وقتی گوش کردم آنقدر زیبا بود که تمام انتظارها و ناامیدی ها از ذهنم رفت. ناصر چشم آذر در موسیقی نابغه ای تکرار نشدنی بود.

اژدری نیز بیان کرد: وقتی قرار شد برای فیلمم آهنگ بسازد ترسیدم. اما زمانیکه با بچه ها منزلش رفتم او به آنها آزادی می داد هرجا که دوست دارند گشت بزنند و خوشحالم که در فیلمم سنگ تمام گذاشت.

در نشست رسانه ای سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان عزت اله علیزاده، سید احد میکاییل زاده، فرزاد اژدری، حامد سلیمان زاده، وحید نیکخواه آزاد، فریال بهزاد، کیانوش دالوند، داریوش دالوند، کوروش دالوند، فرزاد دالوند، جعفر گودرزی و ... حضور داشتند.  

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی