English

کوروش زارعی در نشست خبری عنوان کرد؛

تیرنگ تجربه داوری زنان را تکرار می کند/اجرای یک پژوهش به شکل یک تئاتر روایی

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری گفت:‌ اجرا پژوهی از ویژگی های جذاب و منحصر به فرد جشنواره تئاتر تیرنگ است.

تیرنگ تجربه داوری زنان را تکرار می کند/اجرای یک پژوهش به شکل یک تئاتر روایی

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری موج، نشست رسانه‌ای پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر بومی تیرنگ با حضور کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، سینا دلشادی مدیر حوزه هنری مازندران و یاسر محمودی دبیر جشنواره برگزار شد.

در ابتدای این برنامه کوروش زارعی با اشاره به اینکه جشنواره تئاتر بومی تیرنگ در ابتدا بومی و محلی بوده و اکنون رنگ و بویی ملی به خود گرفته است اظهار داشت: این جشنواره با توجه به دغداه های رهبر انقلاب، شعار سبک زندگی ایرانی اسلامی را در فراخوان خود گنجانده است.

وی افزود: در این سالها تولیدات خوبی در این جشنواره شکل گرفته که حتی به جشنواره های دیگر از جمله فجر هم راه پیدا کرده است.

زارعی افزود: یکی از دغدغه‌های ما این است که بخش صحنه ای این جشنواره را راه اندازی کنیم که برای این دوره مقدور نشد اما امیدواریم برای سال آینده تلاشمان به نتیجه برسد و در کنار بخش خیابانی و اجرا پژوهی و صحنه ای را هم داشته باشیم.

مدیر کل دفتر هنرهای نمایشی حوزه هنری تشریح کرد: یکی از ویژگی های این جشنواره، بخش اجرا پژوهی است و مسیر جدیدی را در تئاتر کشور گشوده است. این بخش نو، بدیع و جذاب است و در جشنواره های دیگر کشور مرسوم نیست و طرفداران زیادی دارد. تلاش داریم با ورود برگزیده‌ها به جشنواره سوره، این بخش را در دسترس منتقدان و پژوهشگران تهران و سراسر کشور هم قرار دهیم.

وی در پایان این بخش از سخنانش تاکید کرد که جشنواره تئاتر بومی تیرنگ تنها جشنواره در این حوزه است که به مسئله سبک زندگی ایرانی اسلامی می پردازد و افزود ما تجربه داوری زنان در جشنواره سوره اصفهان را در مازندران هم تکرار می کنیم و بر این اساس، مریم معترف، اعظم بروجردی و مارال فرجاد داوران بخش نهایی این جشنواره هستند.

در بخش دیگری از این مراسم سینا دلشادی رییس حوزه هنری استان مازندران گفت: بدو ورود من مصادف با یازدهمین سال برگزاری این جشنواره شد به همین دلیل به مرور فعالیت ده ساله و آسیب شناسی آن پرداختیم و به این نتیجه رسیدیم که غالبا این جشنواره استانی یا منطقه ای و حتی سراسری برگزار شده و مهمترین مشکل آن عدم تمرکز و در نتیجه تنوع موضوع بود. از طرفی بعضا به یک جشنواره آرشیوی تبدیل شده بود که کارهایی که در گذشته در جاهای دیگر اجرا شده بودند در اینجا هم شرکت می کردند.

وی افزود: با این آسیب شناسی به این نتیجه رسیدیم که اولا با وفاداری به عنوان این جشنواره، تئاترها باید بومی و معرف آداب و سنن و آیین بوم هر استان باشند. دوم اینکه آرشیوی نباشند و قبلا در جشنواره دیگری شرکت نکرده باشند سوم اینکه این جشنواره باید در سطح ملی  سراسری برگزار شود

دلشادی با اشاره به بخش اجرا پژوهی تشریح کرد: در این بخش شرکت کنندگان باید بر اساس یک پژوهش و تحقیق و مطالعه اطلاعات واقعی یک آیین را به روی صحنه برده و به نمایش بگذارند و معرفی سنت، آیین و آداب و رسوم و یا یک خرده فرهنگ را از یک منطقه بر اساس سلیقه شخصی نباشد بلکه بر بنیان کار پژوهشی شکل گرفته باشد.

وی در پایان گفت مفتخریم که بر اساس ارزیابی های انجام گرفته  از بین همه جشنواره‌های حوزه هنری، سه جشنواره به عنوان جشنواره تراز انتخاب شد. این مایه افتخار ما است که جشنواره تئاتر تیرنگ مازندران در کنار جشنواره های دف نوای رحمت کردستان و کاریکاتور خراسان در این سه گانه قرار دارد.

در ادامه یاسر محمودی دبیر این دوره جشنواره تئاتر بومی تیرنگ در مورد شرکت کنندگان گفت: پس از انتشار فراخوان 124 اثر از 24 استان در دو بخش آیین‌ها و پژوهش‌ها به دبیرخانه رسید که بعد از بررسی 19گروه از 8 استان آذربایجان شرقی، بوشهر، گیلان، مازندران، مرکزی، اصفهان، خوزستان و همدان به مرحله نهایی راه پیدا کردند.

این هنرمند افزود: ساری از نظر فضای اجرا و علاقه مخاطبان به تئاتر خیابنی پتانسیل خوبی دارد و حتی در این شهر نمایش هایی با 2500 نفر مخاطب را شاهد بوده ایم. امسال این جشنواره در دو شهر برگزار می شود بدین نحو که پنج نمایش در بابلسر و مابقی در ساری به رقابت می نشینند. ما از کارگردانان خواسته ایم که اجراهای خیابانی بعد از اجرا، آیین‌ها را به مردم توضیح دهند، تا مردم به طور کامل با آیین ها و سنت ها آشنا شوند.

وی افزود: در طول جشنواره دو کارگاه تخصصی بر اساس پژوهشی با عنوان مدخلی بر نمایش‌های آیینی نوشته قطب‌‌الدین صادقی و با موضوع دراماتیزه کردن آیین برگزار می شود. با ارزیابی های انجام گرفته جوایز این دوره در دو سطح برگزیدگان و تقدیر شدگان به کارگردانی و متن، بازیگری زن و مرد، گروه بازیگری موسیقی، فضاسازی و طراحی لباس اختصاص می یابد.

دبیر پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر بومی تیرنگ در مورد حامیان این جشنواره اظهار داشت: مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، مرکز محافل جشنواره ها، شهرداری ساری، سازمان میراث فرهنگی، موسسه فرهنگی هنری میزبان، نیروی انتظامی و بیمه پاسارگاد حامیان پانزدهمین جشنواره تیرنگ هستند.

محمودی در توضیح کوتاهی هم د ر مورد نام این جشنواره گفت: در گویش محلی مازندران به قرقاول تیرنگ گفته می شود و به دلیل تنوع رنگی و زیبایی خاصش به عنوان نماد یادآوری کننده تنوع قومی و آداب و رسوم بومی اقوام کشورمان این نام بر این جشنواره گذاشته شده است.

 

در بخش دیگر این نشست دلشادی مدیر حوزه مازندران، در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص استفاده از هیات علمی در بخش اجراپژوهی گفت: در طول این سالها از مشاوره اساتید تراز اولی همچون حسن دولت آبادی و جهانگیر نصری اشرفی و مدرسان دانشگاه و اساتید دانشگاه‌های مختلف از جمله دانشگاه تنکابن بهرمند بوده ایم به نحوی حتی در توانایی معرفی آیین های استانها را به هنرمندان هر استان داریم.

 

همچنین کوروش زارعی در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری موج در خصوص بهه گیری از اساتید آشنا با پژوهش در قضاوت بخش اجرا پژوهی تصریح کرد: ما بر این کار خود را ملزم می دانستیم به همین منظور از افرادی همچون اعظم بروجردی و مریم معترف که به هر دو حوزه اجرا و پژوهش اشراف دارند را در ترکیب داوران قرار داده ایم. همانطور که در سالهای قبل هم دکتر خاکی، استاد دولت آبادی و دو سال قبل دکتر خاکی، صادق عاشورپور جزو داوران بودند.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار خبرگزاری موج درباره مبالغ جوایز گفت: اجازه دهید نگوییم ما در حوزه هنری مقاومتی کار می‌کنیم و بچه‌ها خودشان هم انتظار جایزه زیاد ندارند و دنبال حیات جشنواره‌ها و رونق آنها هستند و ما به عشق بچه‌های تئاتر اینها را برگزار می‌کنیم تا بهانه‌ای برای تولید جدید شود؛ وگرنه بودجه و کمک‌هزینه و جایزه خیلی اندک است.

مدیر کل هنرهای نمایش حوزه هنری در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در مورد اجرای عمومی آثار برگزیده گفت: نه تنها در این جشنواره بلکه در کلیه جشنواره های دیگر همچون جشنواره بچه های مسجد، خرداد، سوره، نقالی و پرده خوانی ما از پیشوند جشنواره مردمی بهره می بریم و اجرای عموم را سرلوحه کار خود قرار داده ایم و حتی ارائه کمک هزینه های تولید را پس از ارائه مستندات تصویری مبنی بر اجرای عموم انجام می دهیم. ضمن اینکه سالنهای مختلف حوزه در اختیار آثار برگزیده برای اجرای عموم است.

در پایان نشست نیز از پوستر پانزدهمین جشنواره تئاتر بومی تیرنگ اثر ملیحه منصوری رونمایی شد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه