English

در یک نشست خبری عنوان شد؛

جزییات اولین دوره جشنواره موسیقی کیش/مجوز کنسرت الیاس یالچینتاش بر اساس قانون صادر شد

نشست رسانه ای اولین جشنواره موسیقی کیش برگزار شد.

جزییات اولین دوره جشنواره موسیقی کیش/مجوز کنسرت الیاس یالچینتاش بر اساس قانون صادر شد

به گزارش خبرنگار موسیقی خبرگزاری موج، جزییات اولین جشنواره موسیقی کیش با حضور داریوش پیرنیاکان، حمیدرضا نوربخش، هومان اسعدی اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره، مسعود رهبری مدیر هنری سازمان منطقه آزد کیش و حمید هادی دبیر جشنواره در خانه موسیقی ایران اعلام شد.

اولین جشنواره موسیقی کیش بدون اتکا به اسپانسر

در بخشی از این نشست مسعود رهبری مدیر هنری منطقه آزاد کیش گفت: با توجه به  ظرفیت ها و قابلیت های بسیار جزیره کیش در عرصه هنر،  هم از نظر موقعیت استراتژیک و جغرافیایی و هم از نظر بسترهای حقوقی و قانونی که برای مناطق آزاد پیش بینی شده است و استقبال خوب گردشگران و هنرمندان از این منطقه، می توان رویدادهای بزرگی را در کیش برنامه ریزی و اجرا کرد.

وی در پاسخ به سوالی در مورد اسپانسر این جشنواره مناطق آزاد در هر سال بودجه هایی برای کارهای فرهنگی دارند که برای جشنواره موسیقی کیش هم از همین محل ردیف بودجه ای در نظر گرفته شده است. این ردیف بودجه بدون در نظر گرفتن حضور اسپانسر است. اگر در حین اجرا اسپانسری تمایل به حضور داشته باشد می توانیم بخش هایی را اضافه کنیم و کیفیت تبلیغی جشنواره را بالاتر ببریم.

خانه هنرمندان کیش در شرف تاسیس است

حمید هادی دبیر جشنواره موسیقی کیش هم در بخش دیگر این نشست ضمن اعلام این خبر که خانه هنرمندان کیش در شرف تاسیس است، اظهار داشت: موسیقی زبان مشترکی برای درک مفاهیم است و همه بر این باوریم تاریخ یک کشور را در آواز و نغمات دلنشین آن می‌توان یافت.

وی افزود: جزیره کیش ظرفیت های مناسبی برای توسعه فرهنگ و هنر معاصر را دارد. توسعه هنر و گردشگری هنری می تواند به شکوفایی اقتصاد هنر در این منطقه منجر شود. با توجه به ظرفیت های مناسب منطقه آزاد کیش برای توسعه فرهنگ و هنر معاصر،  مسئولان  با طرح ایده شهر خلاق به دنبال تشکیل یک پایلوت فرهنگ و هنر در کشور هستند.

به توسعه موسیقی جدی در کیش فکر می کنیم

هادی گفت: با توجه به اینکه در چند سال اخیر کنسرت هایی که در کیش برگزار می شود بیشتر در حوزه موسیقی پاپ بوده اند. برای توسعه موسیقی جدی ارکستر سنتی کیش مهر  و همینطور ارکستر کرال سنایی متشکل از هنرمندان کیشوند را تاسیس کردیم که در بسیاری از برنامه ها از وجودشان بهره می بریم.

وی افزود: نخستین جشنواره موسیقی کیش به منظور گسترش ترویج فرهنگ و هنر ناب ایران زمین و برای کشف استعدادهای هنری جوانان برگزار می شود. در واقع اهداف این جشنواره عبارتند از حفظ و پاسداشت میراث فرهنگی در زمینه موسیقی ایرانی، ارتقای سطح کیفی موسیقی معنوی، ابلاغ پیام صلح مردم ایران، ترغیب نسل جوان جامعه به سمت هنر فاخر و متعهد و به کارگیری هنر در عرصه های فرهنگ و زندگی اجتماعی است.

هادی افزود: از یکسال پیش کارگروه ویژه و با هدف دوری از جشنواره های موازی جاری در کشور شکل گرفت بر همین اساس، محور اصلی جشنواره بر گروه نوازی موسیقی کلاسیک ایرانی استوار است. در بخش ویژه هم آهنگ سازی با چهار موضوع توصیف جزیه کیش، خلیج فارس، پیام صلح و مهربانی و ترانه ها و آواهای لالایی ایران زمین را مد نظر قرار داده ایم کرده ایم و هنرمندان در قالب ارکسترهای ایرانی کارهای خود را ارائه می دهند.

این خواننده افزود: ما تعدادی از آثار برگزیده جشنواره شعر و سرود کیش را هم بر روی سایت جشنواره موسیقی کیش قرار خواهیم داد تا هنرمندان موسیقی در صورت تمایل از هما اشعار و سرود ها برای خلق آثارشان بهر ببرند.

حقوق معنوی هنرمندان را پاس می داریم

هادی در پاسخ به سوال خبرنگار موج در خصوص رعایت کپی رایت و حقوق هنرمندان در این جشنواره تاکید کرد: سازمان کلیه حقوق اشعار ارائه شده در سایت را پرداخت کرده و مالکیت آنها را در اختیار دارد اما اگر هنرمندی از اشعار دیگری بهره بگیرد باید متعهد شود که مسائل مربوط به مالکیت معنوی آنها را انجام داده و خود مسئول کلیه حقوق آن است.

دبیر اولین دوره جشنواره موسیقی کیش در مورد آغاز ثبت نام و جوایز این جشنواره گفت: فراخوان این جشنواره از ابتدای شهریور ماه بر روی سایت آن قرار می گیرد و علاقمندان تا پایان آذرماه فرصت ارائه اثر و تکمیل ثبت نام خواهند داشت.

وی افزود در بخش گروه نوازی سه برگزیده در رتبه های اول تا سوم خواهیم داشت که ضمن دریافت لوح جشنواره جوایز نقدی به ترتیب صد، هشتاد و پنجاه میلیون ریالی دریافت خواهند کرد. در بخش آهنگ سازی هم که ما آثار را به صورت ماکت دریافت می کنیم در هر موضوع سه رتبه اول تا سوم خواهیم داشت که در همه بخش ها به جز لالایی مادران ایران، جوایز مانند بخش گروه نوازی خواهد بود و در بخش لالایی به ترتیب پنجاه، سی و بیست میلیون رایل به همراه لوح جشنواره خواهد بود.

هادی گفت: تاریخ دقیق مراسم اختتامیه مشخص نیست ولی این مراسم طی دو روز و با اجرای گروه های برگزیده بخش گروه نوازی و طی دو روز برگزار خواهد شد.

برگزاری یک جشنواره متفاوت، پرهیز از موازی کاری

این گزارش حاکی است در ابتدای این نشست حمیدرضا نوربخش گفت: بر گزاری این نشست در کیش اتفاق مبارکی است چرا که جشنواره ها موجب شناخت ظرفیت های مختلف موسیقایی می شوند و امیدوارم از نسل جوان هنرمندان موسیقی که با چالش های زیادی روبه رو هستند بتوان حمایت کرد.

وی افزود: این دوره جشنواره در واقع فراخوان آثار است و بیشتر جنبه تولید دارد. در نهایت هم برگزیدگان این آثار در دو روز در کیش به صحنه می روند.

هومان اسعدی عضو دیگر شورای سیاستگذاری جشنواره هم در بخشی از این مراسم گفت:  امروز حدود هفتاد جشنواره در ایران در حال برگزاری است که برخی از این جشنواره ها کارهای موازی انجام می دهند  به نظرم بسیاری از این جشنواره ها باید با هم ادغام شوند. جشنواره کیش متفاوت از جشنواره موسیقی جوان است که تمرکزش تکنوازی است و حتی این جشنواره بخش هایی را مد نظر قرار داده که در جشنواره فجر هم نیست.

داریوش پیرنیاکان از دیگر اعضای شورای سیاستگذاری هم افزود: وقتی دوستان برای اولین بار ایده جشنواره را طرح کردند کارتابلی قطور حاوی پیشنهادات خود ارائه کردند اما با تجربه ای که داشتیم بهتر دیدیم که چون اولین سال برگزاری است بهتر است خیلی مفصل نباشد و این دوره آزمونی برای برگزار کنندگان هم هست تا با آسیب شناسی و دقت بیشتر دوره های بعی را طراحی کنند.

برای صدور مجوز کنسرت الیاس یالچینتاش نهایت سخت گیری انجام شد

در ادامه این جلسه مسعود رهبری در پاسخ به سوالاتی در مورد برگزاری کنسرت جنجالی یک خواننده پاپ ترکیه ای گفت: منطقه آزاد غیر از اجاره دادن سالن و صدور مجوز انجام نمی دهد اما برخی از مناطق آزاد بر اساس قانون و برخی تفاهم نامه ها حدود اختیاراتی دارند. در مورد این کنسرت الیاس یالچینتاش هم نهایت سخت گیری انجام شد و مناطق آزاد راسا اقدام نکرد بلکه با بررسی جوانب کار در شورای تامین تصمیم گیری شد که شکر خدا ضمن افزایش تعداد گردشگران، برنامه بدون هر گونه حاشیه برگزار شد.

وی در ادامه تاکید کرد: ما هیچ اختلافی با ارشاد نداریم و تناقضی هم در رفتار نداریم بلکه در چارچوب قوانین عمل می کنیم و بر همین اساس هر درخواستی از هر خواننده ای دریافت کنیم بررسی می کنیم و در صورت امکان مجوز برگزاری کنسرتش را صادر خواهیم کرد.

سومین دوره جشنواره فیلم کوتاه موج برگزار می شود

مدیر هنری منطقه آزاد کیش در خصوص سایر فعالیت های هنری این منطقه گفت: خبر خوب این است که از پیش از آغاز سال جاری مدیریت هنری منطقه به صورت مستقل شکل گرفت، اهمیت این مسئله در این است که پیش از این به دلیل حجم ماموریت ها امکان تمکز بر روی فعالیت های هنری وجود نداشت. بر همین اساس کلیه فعالیت هایی که در گذشته در این منطقه انجام می شده را بررسی کرده و در صدد احیا آنها بر آمده ایم.

وی افزود: برگزاری جشنواره کیش نمونه ای از این دست فعالیت هاست که مسکوت مانده بود و امسال ما آن را اجرایی کردیم. از دیگر فعالیت ها آغاز به کار سینمای هنر تجربه و فیلم کوتاه است که هر دو هفته یک بار یکی از آثار سینمای هنر تجربه با حضور عوامل در این جزیره اکران می شود و هر هفته یک فیلم کوتاه برگزیده نمایش داده شده و نقد می شود. اکران فیلم های فاخر خارجی هم از دو هفته پیش آغاز شده و سومین دوره جشنواره فیلم کوتاه موج هم به زودی آغاز به کار خواهد کرد و جزییاتش طی یک نشست خبری در دو هفته دیگر اعلام می شود.

در پایان این مراسم از پوستر اولین جشنواره موسیقی کیش رونمایی شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه