English

در مراسم تشییع عنوان شد؛

نصیریان: انتظامی از ارکان بازیگری ایران بود/سید عباس صالحی: هنر ایران مدیون انتظامی است

صبح امروز مراسم تشییع جنازه عزت الله انتظامی با حضور جمعی از هنرمندان و مردم برگزار شد.

نصیریان: انتظامی از ارکان بازیگری ایران بود/سید عباس صالحی: هنر ایران مدیون انتظامی است

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری موج، مراسم تشییع عزت الله انتظامی در حالی آغاز شد که از ساعتی قبل علاقمندان این هنرمند فقید به تالار وحدت مراجعه کرده بودند.

مراسم با قرائت آیاتی چند از قرآن کریم آغاز شد و پس از همراه با پخش موسیقی سریال هزار دستان پیکر آن مرحوم به روی سن تعبیه شده در محوطه تالار منتقل شد.

پرستویی: سینمای خسته ایران یتیم شد

مجری و اولین سخنران این مراسم پرویز پرستویی بود که سخنان خود را با عرض تسلیت به جامعه هنری و مردم و خانواده ضیاءالدین دری آغاز کرد.

وی ضمن تاکید بر اینکه فرد سخنوری نیست اما امروز نمی تواند سکوت کند، افزود: به نام خدای سفر بدون بازگشت، سفری که جانمان را به آتش می کشد. امروز روز دیگری است و یک دنیا حرف ناگفته. مگر چند عزت الله انتظامی در این سینما  داشت که داریم‌ او را راهی می‌کنیم؟ مگر در تمام این سینما چند بازیگر  هست که توانایی بازی در نقش مش حسن را داشته باشد که رفتنش را به تماشا نشسته ایم؟ مگر یک موجود چند پدر دارد که داریم پدر سینما را راهی می کنیم؟ پس امروز روز سخنرانی و تریبون است. 

او گفت: دیروز خواب بدی دیدیم و وقتی بیدار شدیم، دیدیم پدر سینمای ایران از دست رفته است؛ عزتی که هر چقدر توانمند بودی نمی توانستی به پای او برسی و هرچقدر بازیگری می دانستی نمی توانستی انتهای بازیش را حدس بزنی و  حتی خیلی‌ها، خیال مثل او بودن را در سر نمی پرواندند. ما دیروز باور کردیم خواب ندیدیم و گذاشتیم پیر دیر مثل آب از میان انگشتان ما بگذرد. سینمای خسته ما یتیم‌ شده است. وای که چه دل پردردی دارم و امروز مناسب ترین زمان برای سخن گفتن از پدر سینما است.

پرستویی ادامه داد:  برای من عزت الله انتظامی مُرادی بود که کلماتش را سُرمه چشم‌ می‌کردم پس برای من شاگرد؛ استادی رفته است که با طنازی مختص خودش مرام و مسلک‌اش را از جان و دل آموزش می‌داد و دیگر کسی چون او را نخواهم شناخت.

وی افزود: امروز آمده ام از روزهایی که با آقای بازیگر بودم بگویم. 

این هنرمند در پایان این بخش از سخنانش برای جمشید مشایخی و محمد علی کشاورز آرزوی سلامتی کرد و گفت: امروز در جمع ما یک نفر هست که مانند عزت الله عزت سینمای ایران است. خاک استاد را بقای عمر علی نصیریان می خواهم و از ایشان می خواهم صحبت کنند.

نصیریان: انتظامی رکن بازیگری تئاتر و سینمای جدید ایران بود

در این بخش علی نصیریان به عنوان یکی از یاران دیرین عزت الله انتظامی به روی صحنه آمد و ضمن تشکر از افرادی که در این مراسم شرکت کرده بودند گفت: عزت الله هنرمند ملی ایران و متعلق به ملت است. او نمرده بلکه زنده است چون نقش هایی که با جان و دلش در آنها دمید و تصویر و تجسم کرد، بر دل مردم نشست و ماندگار شد.

این بازیکر پیشکشوت خطاب به پیکر عزت الله انتظامی گفت: دوست نداشتم که برای چنین مراسمی به تالار وحدت بیایم، بلکه آرزو داشتم که دوباره در کنار هم کار کنیم.

این هنرمند خاطره ای را ذکر کرد و گفت: در یک دورهمی من آوازی خواندم و  انتظامی به من گفت اگر من  مُردم تو بر سر قبرم آواز بخوان. پس از آن تصنیفی را با لحنی حزن آلود خواند و گفت: من به قرار خودم عمل کردم اما تو بدجور ما را تنها گذاشتی.

نصیریان در بخش دیگری از سخنانش به ویژگی های اخلاقی و هنری انتظامی اشاره کرد و گفت: در سال های 39 - 40 جوان شوخ طبعی به جمع ما پیوست و پس از مدتی هم‌گروه شدیم و  در سال ۴۴ زمانی که تئاتر سنگلج آغاز به کار کرد ما با هم همکاری می کردیم و عزت ستاره نمایش هایی بود که اجرا می کردیم.

این هنرمند پیشکسوت ضمن تایید سخنان پرویز پرستویی گفت: عزت الله انتظامی همچون چشمه ای جوشان و سرشار از استعداد بود. از امتیازات خاص او شوخ طبعی و حاضر جوابی اش بود و همه چیز را با طنزی ظریف بیان می کرد. 

وی افزود: پیش از انقلاب سه دهه مستمر را با هم همکاری کردیم و بعد از آن در پروژه های مختلف با هم بودیم. به جرات می توانم بگویم که انتظامی یکی از رکن های مهم بازیگری در تئاتر و سینمای جدید ایران بود. زمانی برای ارائه مدرک دکترا گفتند که هر فرد باید کتابی تالیفی برای دریافت این مدرک داشته باشد و من فیلم «گاو» را در سازمان برنامه به مسئولان نشان دادم و گفتم این یک تالیف هنری و در مورد شخصی چون انتظامی نیازی نیست که تالیف الزاما مکتوب باشد.

بازیگر سریال هزار دستان اظهار داشت: مرگ کسی گریه ندارد ولی من نسبت به عزت الله حس دیگری دارم چرا با هم زندگی و کار بسیاری کردیم و  از رفتنش متأثر هستم.

نصیریان در پایان سخنانش تاکید کرد: ما گوهر بزرگی را از دست دادیم. گرچه هیچ کس جای کسی را پر نمی کند و هر کس جای خود را دارد اما امیدوارم جوان هایی با تلاش خود بتوانند به لحاظ فرهنگی خلاها را پر کنند. البته عزت الله انتظامی جایگزینی ندارد.

 معتمد آریا: او در تاریخ ملت ایران ثبت شده و نامیرا است

در ادامه به دعوت مجری، فاطمه معتمدآریا، بازیگر فیلم به یاد ماندنی روسری آبی روی صحنه آمد و گفت: امروز در مراسم بدرقه فردی جمع شده ایم که بیشتری امید و نظم را به ما آموخت. او همیشه در صدر نشست و سینمای ایران را بر صدر نشاند و یاد داد تا به هنرمندان احترام بگذارند.

این بازیگر افزود: دلیلی برای گریه کردن نمی بینم چون او در تاریخ ملت ایران ثبت شده و نامیرا است و در هر گوشه شهر نشانی  از او می توان دید و یگانه بود. پس در قلب خودم گریه می کنم و آرزومندم که همه هنرمندان عمری همانند عزت الله انتظامی داشته باشند.

سید عباس صالحی: هنر ایران مدیون انتظامی است

سید عباس صالحی سخنران بعدی مراسم تشییع عزت الله انتظامی بود که سخنانش را از متن کتبی می خواند. وی گفت: " فرهنگ و هنر، آیینه تمام نمای تاریخ ایران و چهره زیبای ایران اسلامی و استاد انتظامی یکی از ستاره های این آسمان بود و او خاطره نسل های پیوسته زمانه ماست.

انتظامی بیش از هفت دهه کوشید و درخشید و در صدر نشست و در اوج ماند، او از دل مردم برخاست، با مردم زندگی کرد و مردمی بودن باعث شد که او در جان و دل مردم حضور داشته باشد.

ادب، مهربانی و متانت، انتظامی را در قالب یک چهره مردمی جاودانه ساخت او همیشه در فرهنگ و هنر ایران اسلامی خواهد ماند.

عزت الله انتظامی از گذشته بازیگری آمد اما در گذشته، متوقف نشد و روح و جان بازیگری را همواره در نقش های خود به جوان‌ترها آموخت.

انتظامی با هنر زیست و قدر این گوهر را شناخت، هنرمندی خویش را ارزان فروش نکرد و در انتخاب نقش ها دقت داشت و همواره با نقش ها زندگی می کرد.

انتظامی به نقش ها جان می داد و از آن جان می گرفت او بیش از نیم قرن در سینما تئاتر و تلویزیون ایران تلاش کرد و هنر ایران مدیون حضور خود ساخت و تا قرنها حضور او را در قالب تصویر سینمای ایران خواهیم دید.

عزت الله انتظامی نرفته است او همچنان با ماست."

 پس از آن مجید انتظامی، آهنگساز و فرزند عزت الله انتظامی، در سخنان کوتاهی با تشکر از افراد حاضر در این مراسم گفت: از پدرم در پاسخ این سوال که راز این ماندگاری هفتاد ساله چیست  می گفت عاشق شو و مردم را دوست داشته باش. حتی همین اواخر که حالش کمی بهتر بود باز هم تاکید کرد عاشق مردم باش که در این صورت آنها به تو کمک می کنند و من تمام تلاشم را کرده و خواهم کرد.

وی افزود: طی چند ماه گذشته برای اینکه پنج دقیقه بیشتر او را نگه دارم از این بیمارستان به آن بیمارستان می‌بردم ولی او جواهری بود که من‌ نتوانستم او را نگه دارم وشرمنده ام که نتوانستم آن طور که باید حق پسری را ادا کنم.

مجید انتظامی در پایان سخنانش گفت: از خانه سینما، شهرداری و دیگر نهادها متشکرم که به ما کمک کردند و نگذاشتند در این روزهای آخر تنها باشیم.

در پایان این مراسم حجت الاسلام دعایی بر پیکر عزت الله انتظامی نماز خواند تا پیکر این هنرمند به سمت بهشت زهرا تشییع شود.

گزارش تصویری

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه