English

مدیر عامل بنیاد رودکی در گفت‌وگو با خبرگزاری موج:

اجرای قطعاتی از سمفونی پیروزی در سایر استانها / حضور ما در کنار تیم ملی اتفاق منحصر به فردی بود

علی اکبر صفی پور مدیرعامل بنیاد رودکی در حاشیه اجرای سمفونی پیروزی در تالار وحدت، از نحوه همکاری این بنیاد و بنیاد شهید و امور ایثاگران گفت.

اجرای قطعاتی از سمفونی پیروزی در سایر استانها / حضور ما در کنار تیم ملی اتفاق منحصر به فردی بود

علی اکبر صفی پور مدیرعامل بنیاد رودکی در حاشیه اجرای سمفونی پیروزی در تالار وحدت، در مورد نحوه همکاری این بنیاد و بنیاد شهید و امور ایثاگران در تولید و اجرای این سمفونی فاخر گفت: استحضار دارید که عمده فعالیت بنیاد فرهنگی هنری رودکی حوزه موسیقی سنتی و کلاسیک و نمایش است. به دلیل اینکه مدیریت ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر ملی ایران هم با این بنیاد است، برای تولید و به اجرا در آوردن آثار فاخر تلاش می کنیم. در این دو سالی که مدیریت این بنیاد با من بوده تمام تلاش خود را به کار گرفتیم تا ارکسترها وضعیت مطلوبی را پیدا کنند و ارتباطاات بین المللی و ملی و اجراهای استانی را تقویت کرده ایم و در کنار آن برنامه‌های مناسبتی و آیینی را هم مد نظر قرار داده ایم.

وی افزود: در کشور ما سازمان های مختلفی هستند که با توجه به ماموریتی که بر عهده شان است، در حوزه فرهنگ و هنر هم تلاش می کنند و هم مایلند که آثار خوبی را تولید کنند. یکی از این مجموعه ها بنیاد شهید و امور ایثارگران است که خوشبختانه معاونت فرهنگی و اجتماعی اش کارهای خیلی خوبی را انجام داده و در گذشته ای نزدیک سفارش ساخت سمفونی را به استاد مجید انتظامی دادند که کار خیلی خوبی در چند عنوان آماده و ضبط استودیوی شده بود؛ ولی هیچ وقت این کار فرصت اجرا توسط ارکستر را پیدا نکرده بود لذا ما در تلاش مشترک با بنیاد شهید تلاش کردیم که این اتفاق در سالروز ورود آزادگان به کشور عزیزمان بیفتد.

صفی پور افزود: من اگر بگویم که یک سال در کش و قوس آماده سازی برای این اجرا هستیم اغراق نکرده‌ام. سال گذشته متاسفانه به دلایل مختلف امکان این اتفاق فراهم نشد، ولی امسال اصل را بر این گذاشتیم که حتما این کار را انجام دهیم.

مدیرعامل بنیاد رودکی در مورد اینکه این سمفونی چند اجرا خواهد داشت گفت: فعلا همین اجرا را داشتیم، اما تلاشمان بر این است که در چند استان دیگر و دست کم استان‌هایی که ارکسترهایمان سفر می کنند و اجراهایی دارند، قطعاتی از این سمفونی فاخر را هم اجرا کنند.

وی افزود: ضمن اینکه یک فیلمبرداری حرفهای صورت گرفته و به زودی آماده می شود تا در فضای مجازی و شبکه های خانگی مورد استفاده همگان قرار بگیرد.

صفی پور در پاسخ به این سوال که آیا هنگام تولید این اثر تاکیدی بر بهره گیری از یک زبان موسیقیایی جهانی شد تا در صورت امکان، در عرصه های بین المللی هم اجرای موفقی داشته باشد، گفت: حتما همینطور بوده چرا که تولیداتی که در کشور انجام می شود در همین سطح است. بنیاد رودکی از خرداد ماه سال گذشته، سمفونی روح الله اثر استاد فرهت را در همین تالار وحدت اجرا کرد، در دهه فجر سال گذشته هم اثر استاد احمد پژمان را توسط ارکستر سمفونیک تهران اجرا کردیم که به سفارش ستاد آزادگان تولید شده بود. امروز هم شاهد اجرای سمفونی پیروزی بودیم. بنابراین همینکه موسسات و سازمانهای ما به سمت این رفته اند که اساتید درجه اول و بنام را برای ساخت این آثار دعوت به کار کنند این به معنی این است که ما می خواهیم کاری را تولید کنیم که در کلاس جهانی باشد و مطمئنا تک تک این اساتید که نام بردم کسانی هستند که سال‌های سال، عمرشان را در این راه گذاشته اند و چون کاری که اتفاق می افتد یک کار حماسی و دلی است و در دفاع از کشور و حماسه آفرینی های جوانان این کشور بوده، قطعا این عزیزان هم تمام دقت و تلاش خودشان را به کار گرفته اند تا اثری را در سطح جهانی تولید کنند؛ ضمن اینکه اصولا موسیقی واجد یک زبان جهانی است.

وی در مورد همراهی تیم ملی فوتبال در جام جهانی هم گفت: من معتقدم اتفاقی که در جام جهانی افتاد، به رغم انتقاداتی که برخی از عزیزان به آن داشتند،  یک اتفاق منحصر به فرد بود. همین که ما توانستیم تولید سرود تیم ملی را از موسیقی پاپ به موسیقی سنتی و ارکسترال سوق دهیم یک موفقیت بود.

مدیرعامل بنیاد رودکی در پاسخ به این سوال خبرنگار خبرگزاری موج که پس چرا این اثر از آن طور که باید حماسی نبود گفت: اتفاقا یک شعر بسیار حماسی داشت و در اجرای آن از تمام سازهایی که امکان استفاده ارکسترال داشت، بهره برد. نباید یک اجرای ارکسترال را با یک موسیقی که امروزه دستش هم در شعر و هم در ساز بازتر است، مقایسه کرد بلکه باید آن را با کارهای مشابه خودش مقایسه کرد.

صفی پور در پایان گفت: از این فرصت استفاده می کنم و تمام موسسات و سازمان‌هایی که امکان یک چنین دارند را دعوت می کنم تا در یک فعالیت مشترک آثار فاخری را تولید و پخش کنیم.

شایان ذکر است همزمان با سالروز ورود آزادگان سرافراز به کشورمان سمفونی پیروزی به آهنگسازی مجید انتظامی و رهبری ارکستر نادر مرتضی پور توسط ارکستر سمفونیک تهران در حضور علاقمندان و سید محمد مجتبی حسینی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی اکبر صفی پور مدیرعامل بنیاد رودکی و حجت الاسلام کاویانی معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثاگران رونمایی شد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه