English

در اولین نشست سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر عنوان شد؛

موسیقی فجر با بخش خصوصی رقابت نمی کند/ تاکید موسیقی فجر بر کیفیت و شفاف سازی است

اولین نشست رسانه ای سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر با حضور علی ترابی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر، شاهین فرهت دبیر هنری جشنواره و شهرام صارمی دبیر اجرایی جشنواره در تالار وحدت تهران برگزار شد.

موسیقی فجر با بخش خصوصی رقابت نمی کند/ تاکید موسیقی فجر بر کیفیت و شفاف سازی است

به گزارش خبرنگار موسیقی خبرگزاری موج، در ابتدای این نشست خبری شاهین فرهت دبیر هنری سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر اظهار داشت:  افتخار دبیری این دوره از جشنواره موسیقی فجر را دارم و شما می دانید که من عاشق کارم هستم و در این زمینه با کسی تعارف ندارم. من به این دوره از جشنواره آمدم که بتوانم به موضوع اجرای موسیقی خوب تاکید کنم.در طی چهل سال فعالیتم در حوزه موسیقی و در عین حال به رغم تخصصم در موسیقی کلاسیک از اینکه آثار ایرانی در کشور کمتر از حد تصور اجرا می شوند گله مندم. بسیاری از آثار رو به نابودی است که باید فکری به حال آنها کرد. بر همین اساس تمایل داریم که تمام تلاش خود را انجام دهم تا آهنگسازان ایرانی فضای مناسبی برای کار داشته باشند. بر همین اساس پیشنهاد دبیری جشنواره را با ۲ شرط قبول کردم اول اینکه آثار آهنگسازان ایرانی در این دوره اجرا شود و دوم اینکه دستمزدی بابت حضورم دریافت نکنم.

دبیر هنری سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر با تاکید بر اینکه ما هماره در بخش اطلاعات موسیقیایی مشکل داشته ایم، درباره بخش پژوهشی جشنواره گفت: ما در این دوره جشنواره موسیقی فجر نگاه ویژه ای به بخش پژوهشداریم و به این منظور با برگزاری میزگردهای هنری با عناوین خاص سعی می کنیم در جهت انتقال اطلاعات درست و موثر گام برداریم که به زودی جزییات آن اعلام می شود.

برگزاری جشنواره بر اساس یک آیین نامه

در ادامه این جلسه علی ترابی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تاخیر شروع کار این دوره جشنواره گفت: ما مصمم بودیم که این دوره از جشنواره بر اساس یک آیین نامه برگزار شود که خوشبختانه موفق شدیم با رایزنی های مختلف و بهره مندی از آرا و نظرات بزرگان موسیقی و صاحب‌نظران آیین‌نامه جشنواره را تدوین کنیم.

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: هرچند سعی خواهیم کرد از تجارب سال‌های قبل نیز بهره ببریم اما بر مبنای سلیقه های دوره قبل شکل نمی گیرد. جشنواره این دوره در چارچوب آیین نامه خواهد بود و مطمئن باشید این دوره تکرار دوره های قبل نخواهد بود.

حذف جایزه باربد

وی با تاکید بر اینکه در صدند تا جشنواره از رقابت با بخش خصوصی خارج شود گفت: با توجه به اینکه در بخش خصوصی جوایزی همچون جوایز مربوط به جشن خانه موسیقی و جشن موسیقی ما که دارای جایگاه مناسبی هم هستند وجود دارد ما به عنوان بخش دولتی وارد این کار نمی شویم و در این دوره جایزه باربد حذف شده است.

فرهت هم افزود: اطلاع چندانی در مورد جایزه باربد ندارم و البته تاکنون در فستیوال‌های بسیاری شرکت کرده‌ام و شاهد بوده ام که در جشنواره‌های این چنینی در سرتاسر دنیا اصل بر شکوفایی هنرمندان و موضوعی تحت عنوان جایزه بیشتر در مسابقات دیده می شود.  به‌طور مثال در فستیوال الیزابت جایزه‌ای که به تشویق برای هنرمندان در نظر گرفته می‌شود اجرا و نشر آثار به‌صورت بین‌المللی است.

کمبود زمان و ارز دو چالش پیش رو

رییس سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر در پاسخ به پرسشی در خصوص نحوه انتخاب دبیر هنری جشنواره موسیقی فجر ضمن پرهیز از معرفی شورای انتخاب، گفت: ما برای تشکیل شورای انتخاب دبیر با سه دانشگاه و سه نهاد موسیقی مکاتبه کردیم تا نمایندگانی را معرفی کنند که در کنار سه هنرمند موسیقی کشورمان حضور داشته و دبیر جشنواره را انتخاب کنند. پس از آن در این حوزه گزینه های مختلفی معرفی و بررسی شد و در نهایت ۲ گزینه به معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی شد و در نهایت هم آشاهین فرهت به عنوان دبیرانتخاب شد.

وی با اشاره به اینکه رامین صدیقی مدیریت بخش بین الملل را به عهده دارد گفت:  در این بخش دو مساله قابل توجه اولا کمبود زمان و ارز را داریم که واقعا ما را دچار چالش می کند که امیدوارم با توجه به تجربیاتی که در این زمینه وجود دارد بتوانیم به نتایج بسیار خوبی دست پیدا کنیم.

تاکید بر دو اصل کیفیت و شفاف سازی

ترابی درباره بخش های مختلف جشنواره بیان کرد: هیچ بخشی از جشنواره های قبل حذف نشده است و به طور حتم اگر کیفیت ها در این زمینه تامین شود قطعا ما به بخش موسیقی نواحی و موسیقی بانوان توجه بیشتری خواهیم داشت. درباره آرشیو سایت اینترنتی جشنواره باید به این نکته اشاره کنم که تمامی کارهای مربوط به سایت جشنواره انجام گرفته و ما تصمیم داریم آرشیو دوره های قبل را نیز بارگذاری کرده و آن را در سایت بگنجانیم. البته هم اکنون سایت جشنواره به روز رسانی شده است و ما هیچ مشکلی در این زمینه نداریم.

مدیر کل دفتر موسیقی ارشاد افزود: ما در این دوره بر دو اصل کیفیت و شفاف سازی تاکید داریم که امیدوارم بتوانیم امسال یک جشنواره با کیفیت در حوزه موسیقی و شان هنرمندان موسیقی برگزار کنیم. در این مسیر تنها چیزی که در ممکن است اعلام عمومی نشود میزان دستمزد مالی گروه ها و هنرمندان است ولی به طور حتم درباره میزان صرف بودجه جشنواره گزارش کاملی را ارائه می دهیم.

ترابی افزود:  ما برای چهل سالگی انقلاب برنامه های ویژه ای را در نظر گرفتیم و بر همین اساس یک تالار به صورت ویژه اختصاص به چهل سالگی انقلاب دارد. ضمن اینکه این امکان وجود دارد که با تعدادی از نهاد ها و مجموعه های دیگر در این بخش همکاری هایی را هم داشته باشیم که امیدوارم در این بخش اتفاقات موثری صورت پذیرد.

تالارهای وزارت ارشاد و برج میلاد میزبان جشنواره سی و چهارم

شهرام صارمی دبیر اجرایی سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر نیز در بخش ابتدایی صحبت های خود توضیح داد: تالارهای زیر مجموعه وزارت ارشاد مانند وحدت، رودکی، نیاوران به طور حتم میزبان جشنواره هستند. این در حالی است که بخش موسیقی پاپ جشنواره در مرکز همایش های برج میلاد تهران برگزار می شود.

وی افزود: طی چند روز آینده فراخوان جشنواره برای حضور هنرمندان منتشر می شود. البته فراخوان آماده شده است اما منتظریم که سایت جشنواره به طور کامل آماده شده و پس از آن نسبت به انتشار اقدام کنیم. در این دوره برخی از برنامه ها به صورت ثابت اجرا دارند که از آن جمله می توان به حضور ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر ملی ایران اشاره کرد. البته حضور مجموعه های آکادمیک در این دوره جشنواره یکی از بخش های جدید ما در این دوره است.

صارمی تصریح کرد: در فراخوانی که پیش روی مخاطبان قرار می گیرد ما به هیچ عنوان بحث ژانر را نکردیم به عبارتی تمام اجناس موسیقی می توانند برای شرکت در جشنواره اقدام کنند که این موضوع شامل موسیقی تلفیقی هم می شود.

سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر ۲۴ تا ۳۰ بهمن ماه سال ۹۷ به دبیری هنری شاهین فرهت و دبیری اجرایی شهرام صارمی در تهران برگزار می شود.

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه