English

لوگوی گوگل به افتخار ابن سینا تغییر کرد

لوگوی گوگل امروز به افتخار گرامیداشت هزار و سی و هشتمین زادروز ابوعلی سینا، یکی از متفکرترین افراد تاریخ بشر، که بر بسیاری از علوم تسلط داشت، تغییر کرده است.

لوگوی گوگل به افتخار ابن سینا تغییر کرد

به گزارش خبرگزاری موج، امروز گوگل لوگوی خود را برای گرامیداشت هزار و سی و هشتمین زادروز ابوعلی‌سینا یکی از مشهورترین و تاثیرگذارترین فیلسوفان جهان تغییر داده است.

ابو علی سینا حکیم، فیلسوف، طبیب و دانشمند بزرگ ایرانی که در جهان غرب به نام (Avicenna) و با لقب امیر پزشکان شناخته شده است، در ماه صفر از سال 370 هجری قمری در شهر بخارا به دنیا آمد.

این حکیم بزرگ که بعدها موثرترین چهره در علم و فلسفه جهان اسلامی شد و القابی مانند شیخ الرئیس، حجة الحق و شرف الملک به او دادند، از آغاز کودکی استعداد و شایستگی عجیبی در فرا گرفتن علوم مختلف داشت.

با وجود این که زندگی ابن سینا پر از فراز و نشیب بود و در عین حال عمری طولانی نیز نداشت، اما زندگی عقلانی و حکیمانه بسیار پرباری داشت. گواه بر این مطلب، تعداد و نوع آثاری است که او تالیف کرده و نیز شاگردانی که نزد او درس خوانده اند، مانند: بهمنیار و جوزانی که بعدها تبدیل به چهره های ماندگاری شدند.
او با مهارت عجیبی که در تمامی شاخه های دانش آن زمان داشت، توانست در زمینه فلسفه، اساس مکتب مشا در سنت فکری اسلامی و نیز اساس فلسفه قرون وسطی را بریزد.
در بستر طب و پزشکی نیز میراث بقراتی و جالینوسی را ترکیب کند و در علم و ادب اسلامی چنان تاثیر نماید که هیچ کس پیش یا پس از وی نتوانسته باشد آنگونه تاثیرگذار باشد.

با توجه به گرامیداشت زادروز ابن سینا گوگل لوگوی خود را با چهره این دانشمند بزرگ تغییر داده است و از این رو به این مسئله می پردازیم که دانشمندان بزرگ در جهان دارای اعتبار و عزت هستند و از آثار و کتب و دستاوردهای آن بزرگان، در همه جهان استفاده می شود، مانند شعر "بنی‌آدم" سعدی بزرگ که بر سر در سازمان ملل می‌درخشد و یا کتاب شفا ابن سینا که به عنوان کتاب اصلی در حوزه فلسفه در دانشگاه‌های آمریکا تدریس می شود و امروز می‌بینیم که به منظور گرامیداشت ابن سینا لوگوی گوگل تغییر کرده است.

این که نام دانشمندان بزرگ در جهان با اصالت ایرانی مطرح می شود، باعث افتخار و سر بلندی ماست، ولی خود ما چقدر به این شخصیت ها برای بالا بردن سطح علمی و فرهنگی جامعه ارج می‌نهیم و از آنها استفاده می کنیم؟

از این رو محمد ناصر نیکبخت استاندار همدان چند هفته پیش، در جلسه قرارگاه اقتصاد مقاومتی این استان در مورد حذف عکس این دانشمند بزرگ ایران و جهان گفت: حذف عکس این شخصیت جهانی بسیار جای تاسف دارد و بنده بخاطر این حرکت تاسف بار ناراحت شدم. این درحالی است که بسیاری از کشورها نظیر ترکیه مجسمه بوعلی سینا را در میدان های شهر نصب می کنند و تاجیکستان روی اسکناس های خود عکس این فلیسوف و پزشک را چاپ می کند و این شخصیت بزرگ اسلامی را برای خود مصادره می کنند اما در سازمان تامین اجتماعی عکس وی را از روی دفترچه های این سازمان حذف می کنند.

همچنین استاندار همدان خاطر نشان شد: در این زمینه اعتراض خود را بصورت مکتوب به معاون اول رئیس جمهور، وزیر کشور، وزیرکار، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گزارش کردم و خواستار پیگیری آن شدم.

باید گفت که در حال حاضر سازمان تامین اجتماعی در دفترچه های جدید، چهره ابوعلی سینا را حذف کرده و این باعث تاسف و تامل است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه