English

بازگرداندن تیکه گم شده ای از تخت جمشید توسط قاضی آمریکایی

قسمتی از تخت جمشید که قدمت آن به 500 سال پیش از میلاد می رسد با دستور یک قاضی عالی مقام نیویورک به ایران بازگردانده می شود.

بازگرداندن تیکه گم شده ای از تخت جمشید توسط قاضی آمریکایی

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از نیویورک تایمز این نقش برجسته ۲۵۰۰ ساله باستانی از سربازان هخامنشی که گفته می‌شود ۸۰ سال است از ایران دزیده شده، در ماه اکتبر و در حالی که در یک نمایشگاه هنری در نیویورک به فروش گذاشته شده بود، از سوی دفتر دادستان منطقه نیویورک مصادره شد. 

این نقش‌ برجسته تخت جمشید  ۱.۲ میلیون دلار ارزش دارد و در دست دو فرد ساکن لندن بوده است که در سال ۱۹۳۶ از تهران دزدیده شده و دوباره در سال ۲۰۱۱ از موزه هنرهای زیبای مونترال که چند دهه پیش به آن اعطاء شده بود، سرقت شده است.

هخامنشی 2

یک دلال شاخته شده آثار باستانی به نام  «روپرت ویس» به همراه شریکش «سم فاگ» در شهر لندن اعلام کرده‌اند که این اثر تاریخی را به صورت قانونی و از شرکت بیمه موزه مونترال دریافت کرده‌اند اما بعد مشخص شد که این آثار مسروقه هستند و این دو فرد هم درنهایت با امضا برگه‌ای در دادگاه، با تحویل دادن این آثار موافقت کرده‌اند. 

این اثر  نقش برجسته تخت جمشید که در ابعاد۲۰ در ۲۰ سانتی‌متری می باشد،بخشی از صف طولانی سربازان حکاکی شده در ساختمان اصلی محوطه باستانی پرسپولیس (تخت جمشید) بوده است که قدمت آن به دوره هخامنشی ایران بازمی‌گردد که بین‌ سال‌های ۵۵۰ تا ۳۳۰ قبل از میلاد و زمانی که پرسپولیس مورد هجوم اسکندر قرار گرفته ایجاده شده‌اند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه