English

در حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود؛

تجلیل از بانوان فرهیخته ادیان توحیدی در جایزه جهانی گوهرشاد

آیین باشکوه سومین دوره جایزه جهانی گوهرشاد در حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود.

تجلیل از بانوان فرهیخته ادیان توحیدی در جایزه جهانی گوهرشاد

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از آستان نیوز، نشست خبری سومین دوره جایزه جهانی گوهرشاد با حضور علی سروری‌مجد؛ دبیر جایزه جهانی گوهرشاد و لیلی رکن‌آبادی؛ عضو کمیته انتخاب جایزه جهانی گوهرشاد و مدیرکل زنان و امور اجتماعی مجمع جهانی اهل بیت(ع) در کتابخانه و موزه ملک برگزار شد.

سروری‌مجد با اعلام تجلیل از ۸ بانوی نیکوکار داخلی و بین‌المللی در دوره جدید این جایزه که چهارشنبه ۲۷ تیرماه در تالار قدس کتابخانه آستان قدس رضوی برگزار می‌شود، گفت: جایزه جهانی گوهرشاد در راستای اجرای بند چهارم حکم مقام معظم رهبری به تولیت آستان قدس رضوی مبنی بر ترویج معارف قرآن و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) به‌ منظور جریان‌سازی فرهنگی مبتنی بر نیکوکاری برگزار می‌شود.

دبیر جایزه جهانی گوهرشاد با اشاره به دو معیار انتخاب بانوان با محوریت «فرهیختگی» و «نیکوکاری» اظهارداشت: هدف از این جایزه، تجلیل از بانوان فرهیخته و نیکوکار در سراسر جهان در لوای پرچم مبارک امام علی بن موسی الرضا(ع) است که البته به یاد و نام یکی از خادمان آن حضرت یعنی بانو گوهرشاد برگزار می‌شود و بر اساس آن هر سال به ۸ بانوی نیکوکار که در داخل و خارج کشور اقدامات چشمگیری داشته‌اند، این جایزه جهانی اهدا می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در دو دوره گذشته 16 بانوی فرهیخته و نیکوکار انتخاب شده‌‌اند،‌ ابراز کرد: این همایش بنا دارد تا بگوید یک بانوی فرهیخته می‌تواند ضمن انجام وظایف خود در خانواده، نقش اجتماعی بسیار فعال و پررنگی در اجتماع ایفا کند، ایثار و شهادت، مقاومت و بیداری اسلامی، عرصه علمی، آموزشی و پژوهشی، تلاش در عرصه‌های فرهنگی و رسانه‌ای، وقف، امور عمرانی، پزشکی و مدیریت و کارآفرینی هشت محور در عرصه نیکوکاری و فرهیختگی است.

وی ادامه داد: روند گزینش با بررسی و ارزیابی 17 داور داخلی و خارجی در کمیته انتخاب انجام می‌گیرد که این داوران متشکل از چهار صاحب‌نظر در رشته‌های تخصصی، نمایندگان کمیته‌های تخصصی و رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان در شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

دبیر جایزه جهانی گوهرشاد با اشاره به روند انتخاب بانوان منتخب گفت: منتخبان این جایزه از طریق ثبت‌نام داوطلبان و معرفی سازمان‌های بین‌المللی، نهادها و مؤسسات فرهنگی و اجتماعی داخلی و خارجی شناسایی می‌شوند و فراخوان معرفی بانوان خیر و نیکوکار در سایت goharshad.aqr.ir ‌ با پنج زبان مختلف فارسی، انگلیسی، آذری، اردو، روسی و عربی منتشر شده است.

وی با بیان اینکه در همین راستا همایش علمی «فرهنگ رضوی و بانو گوهرشاد» در اردیبهشت ماه گذشته برگزار شده است، افزود: در این همایش بازخوانی زندگانی و فعالیت‌های بانو گوهرشاد، بازشناسی تأثیرات فرهنگی و تمدنی اقدامات بانو گوهرشاد در تاریخ اسلام و منطقه، بازشناسی آثار فرهنگی و تمدنی بانوان در تاریخ اسلام و منطقه، نقد رویکرد غرب نسبت به زنان، جایگاه زن در اسلام، تبیین فرهنگ رضوی در موضوع زنان و خانواده با تأکید بر جایگاه مادری و جریان‌سازی رسانه‌ای در زمینه جایگاه زن در اسلام مورد بررسی قرار گرفت.

سروری‌مجد تصریح کرد: این جایزه تنها مختص به بانوان شیعه یا مسلمان نیست، بلکه تمام بانوان فرهیخته و نیکوکار ادیان توحیدی در این جشنواره می‌توانند شرکت کنند. همچنین در تلاش هستیم در دوره سوم با شبکه‌سازی بانوان نیکوکار و فرهیخته زمینه معرفی آنان و انتقال تجاربشان در عرصه بین‌الملل را فراهم کنیم.

وی با اشاره به انتشار کتاب «اسناد مسجد گوهرشاد» به مناسبت سومین دوره جایزه جهانی گوهرشاد ادامه داد: این همایش روز چهارشنبه 27 تیر ماه از ساعت 10 صبح در سالن قدس حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود که در آن از هشت بانوی فرهیخته و نیکوکار تجلیل به عمل می‌آید، همچنین روز سه‌شنبه 26 تیر ماه از ساعت 17:30 شب شعر بانوی گوهرشاد در حرم رضوی برگزار خواهد شد.

لیلی رکن‌آبادی؛ عضو کمیته انتخاب جایزه جهانی گوهرشاد در ادامه گزارشی از شیوه انتخاب بانوان برگزیده ارائه داد و گفت: در این همایش از چهار بانوی فعال در عرصه بین‌الملل از کشورهای انگلیس، تایلند، تانزالیا و نیجریه تقدیر می‌شود.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه