English

آیین رونمایی از کهن‌ترین سند حضور سینما در ایران برگزار شد

آیین رونمایی از کهن‌ترین سند حضور سینما در ایران همزمان با روز اسناد ملی و میراث مکتوب با همکاری کاخ گلستان برگزار شد.

آیین رونمایی از کهن‌ترین سند حضور سینما در ایران برگزار شد

به گزارش خبرگزاری موج، آیین رونمایی از کهن‌ترین سند حضور سینما در ایران عصر ۱۹ اردیبهشت‌ماه همزمان با روز اسناد ملی و میراث مکتوب با همکاری کاخ گلستان برگزار شد.

در ابتدای این مراسم که در تالار آبی موزه سینما ایران برگزار شد، علیرضا قاسم‌ خان مدیرعامل موزه سینمای ایران گفت: آنچه موجب می‌شود نگاه ما به اشیا و اسناد تغییر کند، رویکردهای امروز ما به اسناد است. اینکه ما یک سند را نگهداری یا مورد بازشناسی قرار دهیم، تنها کار موزه‌ها نیست؛ بلکه رابطه امروز این اسناد با زندگی ما نکته‌ مهمتری است.

او ادامه داد: موزه سینمای ایران وظیفه خود می‌داند این اسناد تاریخی را جمع آوری و دسته‌بندی کند و برای محققان در دسترس قرار دهد تا شرایط بهتری را برای تدوین تاریخ سینمای ایران به وجود بیاورد. از کاخ گلستان هم تشکر می‌کنیم که این سند را به مدت ۱۰ روز به ما قرض داد تا بتوانیم در موزه سینما این نمایشگاه را برگزار کنیم. امیدوارم در سال‌های آینده بتوانیم رویدادهای تازه‌ای را بر اساس اسناد بسازیم و از این گردهمایی‌ها شرایطی برای شناخت بهتر سینمای ایران به وجود بیاوریم.

سپس محمدرضا اصلانی - نویسنده، کارگردان و از پژوهشگران تاریخ سینما - در سخنانی اظهار کرد: این سند تاریخی به ما می‌گوید که شاید از خیلی از کشورهای دنیا تاریخ جلوتری داریم و ششمین کشوری هستیم که سینما و دوربین داشتیم. این اتفاق دو مساله را مطرح می‌کند؛ یکی اینکه اگر ما چنین تاریخ طولانی در حوزه سینما داریم، پس چرا تاکنون در تاریخ سینمای امروزی جایگاهی نداشتیم؟ در همه تاریخ‌های سینمای جهان را ببینید اسمی از ایران نیست. در صورتی که حتی از آمریکای لاتین و اروپای شرقی و آفریقا و مصر هم وجود دارد. به غیر از دو دهه اخیر که جوایزی بدست آوردیم؛ ولی ما را به تاریخ سینما نبرده است زیرا معروف بودن و حضور در تاریخ بسیار مهم‌تر و از مبانی تحول است.

او ادامه داد: متاسفانه گذشته‌ای را که داریم، به تاریخ تبدیل نکردند و در نهایت می‌توان گفت آن تحولی که باید در سینما رخ دهد را نداشته‌ایم. منتقدین ما آن دسته از آثار برجسته ما را به جهانیان انتقال نداده‌اند. سند تاریخی سینمای ایران یک تعهد به تاریخ سینما ایجاد می‌کند و با وجود آن احترام بیشتر و کارکرد بیشتری به سینما خواهیم داشت.

این پژوهشگر سینمایی معتقد است: اثبات وجود تاریخ کهن در سینمای ایران، می‌تواند باعث نوعی تعهد شود که در نهایت احترام و کارکرد بیشتری برای سینمای ایران به ارمغان می‌آورد.

در پایان این مراسم، از این سند تاریخی مکتوب رونمایی شد.

با توجه به مقاله‌ای از شهریار عدل از کارشناسان و پژوهشگران هنری، این‌ سند تاریخی مربوط به دوران مظفرالدین شاه است که بیش از صد سال از عمر آن می‌گذرد و برای حدود بهمن و اسفند سال ۱۲۷۷ است.

در این مراسم مسعود نصرتی مدیر کاخ‌ گلستان، نسرین خلیلی مدیر اسناد کاخ گلستان، محمدعلی باطنی طراح پوستر، محمدرضا اصلانی پژوهشگر سینمایی، علیرضا قاسم‌خان مدیرعامل موزه سینما، محمد تهامی‌نژاد مستندساز، سید احمد محیط طباطبائی عضو شورای فنی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران، فیروزه سپیدنامه از موزه ملی و کامران صفامنش معمار و مرمتکار حضور داشتند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی