English

کتاب مرگ وزیرمختار منتشر شد

کتاب مرگ وزیر مختار اثر یوری نیکلایویچ تینیانوف با موضوع زندگی گریبایدوف سفیر روسیه در ایران در دوران فتحعلی‌شاه منتشر شد.

کتاب مرگ وزیرمختار منتشر شد

به گزارش خبرگزاری موج، کتاب مرگ وزیر مختار اثر یوری نیکلایویچ تینیانوف نویسنده، منتقد ادبی، مترجم، محقق و فیلمنامه‌نویس اتحاد جماهیر شوروی سابق را با ترجمه مهدی سحابی توسط نشر ماهی روانه بازار کتاب شد.

این کتاب روایتی داستانی است از زندگی الکساندر گریبایدوف، دیپلمات، نمایشنامه‌نویس، شاعر و آهنگساز روس، از زمان ورودش به دنیای سیاست تا در زمان قتلش در تهران.

گریبایدوف او در زمان مرگ وزیرمختار روسیه در ایران بود و یک سوم پایانی کتاب هم در تهران می‌گذرد.  

عهدنامه ترکمانچای ۲۰ بهمن ۱۲۰۶ در منطقه‌ای به همین نام میان عباس میرزا ولیعهد وقت ایران و گریبایدوف امضا شد و به جدایی بخش‌های وسیعی از خاک ایران و الحاق آن به روسیه، اخذ غرامت ۲۰ میلیون روبلی از ایران و ضبط نسخ خطی کتابخانه شیخ صفی الدین اردبیلی و انتقال آن به روسیه انجامید. گریبایدوف پس از عقد این معاهده ۴۰ هزار روبل روسی پاداش و کوتاه مدتی بعد به عنوان سفیر روسیه در تهران ارتقا مقام گرفت. وی  در این سمت  وپ س از حضور در ایران متوجه شد تعدادی از زنان گرجی در منازل رجال ایرانی به سر می‌برند. او طبق مفاد ماده سیزده عهدنامه ترکمنچای آنان را اسیر تلقی کرد و از دولت ایران درخواست استرداد آنان را نمود. این مساله در نهایت به خشم مردم تهران و حمله آنها به سفارت روسیه و قتل او منجر شد.

تینیانوف، نویسنده کتاب، یکی از معروف‌ترین نویسندگان فرمالیست روسیه است و این کتاب را نیز بر اساس همین سبک ادبی به رشته تحلیل درآورده است.

ترجمه این کتاب از یادگاران مرحوم مهدی سحابی از هنرمندان و مترجمان فقید ایران به شمار می‌رود.

نشر ماهی این کتاب را ۵۶۸ صفحه و قیمت ۴۷ هزار تومان منتشر کرده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه